indoor electro LB

ben geen aerodynamisch expert, maar de downtrust zorgt voor de invalshoek van de vleugel.
De platte plaat geeft alleen lift als ie onder een hoek(je) door de lucht gaat.
beetje hetzelfde idee als op de oude vliegende schijf of het vliegende tapijt (simprop) of de Hanno Pretner Delta (Stratos)

Let trouwens ook op de hoek van de lead-out t.o.v. de tuimelaar, de romp vliegt behoorlijk slippend door de lucht....

Ja maar in rugvlucht zou je graag een zelfde neutraalstand hebben lijkt mij....
 
Ja maar in rugvlucht zou je graag een zelfde neutraalstand hebben lijkt mij....
Dat heb je ook.
De downthrust compenseert voor het up effect dat je krijgt door de draairichting van de prop, gecombineerd met de 5 m radius bocht die je constant aan het vliegen bent. Dus als het goed is vliegt de kist daarmee neutraal.

F2B gedraagt zich net zo, alleen zijn de effecten daar minder sterk door de langere lijnen .
Veel amerikaanse ontwerpen hebben 1-2 graden positieve instelhoek op het stabilo.
Ik heb daar nooit mee geëxperimenteerd, maar je merkt het wel in hoe je moet trimmen.
Alles is afstelbaar: Handvat, hornlengtes, lengte van de stootstangen, tiplood, plaats van de leadouts, soms het aan het hoogteroer gekoppelde richting trimvlak....
In de tijd van de Noblers wisten we dat allemaal niet. :rolleyes::D
Belangrijk is ook dat de verhouding tussen tuimelaar en handvat niet te groot is.
Je vliegt het best met een zo achterlijk mogelijk zwaartepunt, gecombineerd met zo klein mogelijke roeruitslagen. Maar dat duurt even voor je daar aan bent gewend.
 
ik zat nog ff te denken over de positie van de tuimelaar op jouw kist en die van de GeeBee.

Op mijn schockflyer based indoor kist had ik last dat bij vol-down, de kist de circel inkwam en je lijntrek verloor. (Ja, ik had tiplood :koud:)

dat was echt alleen bij flink down voor de rest was er prima mee te vliegen

maar nu ik jouw kist en de tekening van de GeeBee zie, heb ik een idee waardoor dat komt.

als je met jouw model de 'up' lijn vol belast (dat is de achterste lijn) dan hangt je model aan een punt dat aangrijpt achter het zwaartepunt, je model zal dan naar buiten draaien.
maar met de down-lijn belast, zie je dat het aangrijp punt VOOR het zwaartepunt komt, de romp pendeld dan naar binnen de circel in.
Met die hele geringe lijntrek die je indoor hebt, is dit denk ik veel meer merkbaar als buiten.

Ik ben heel benieuwd of jouw model dat gedrag nu ook heeft.

Laat ons weten en succes
 
Nou, ik heb, ge-enthousiastmeerd door lyrische verhalen in Amerikaanse bladen, wel geëxperimenteerd met domping en instelhoek bij mijn F2B modellen, maar ondervond alleen maar ellende. Alles op nul is bij buiten-kunstvlucht het beste. En het omdraaien van de tuimelaar (of de hoorns) zodat de voorste de UP lijn is, helpt ook. Natuurlijk heb ik nul ervaring met stunt in de zaal; in mijn optiek benaderen deze kistjes de vliegeigenschappen van een hommel. En zoals iedereen weet kunnen die volgens de theorie niet vliegen....
 
benaderen deze kistjes de vliegeigenschappen van een hommel.
Daar ben ik het volmondig mee eens. Een LB stuntkist heeft in vlakke vlucht bij windstil weer een lijntrek van 2,9*het eigen gewicht, bovenin de wingover gaat er dan 1 vanaf als de kist op snelheid blijft. In werkelijkheid verlies je meer omdat de kist altijd snelheid verliest bij het inzetten vande figuur en de klim.

Een indoormodel kan niet hard genoeg gaan om op vliegsnelheid die 1g verlies goed te maken. Je moet dus naar andere manieren zoeken om de lijntrek te genereren. Side thrust, tiplood, aangrijpingspunt lijnen, richtingroer. Allemaal dingen die ik in een F2B model zo min mogelijk invloed laat hebben. Dus motor recht, geen domping en geen side thrust, zo min mogelijk tiplood, lijnen in het zwaartepunt en geen rudder uitslag.
 
ik zat nog ff te denken over de positie van de tuimelaar op jouw kist en die van de GeeBee.

Op mijn schockflyer based indoor kist had ik last dat bij vol-down, de kist de circel inkwam en je lijntrek verloor. (Ja, ik had tiplood :koud:)

dat was echt alleen bij flink down voor de rest was er prima mee te vliegen

maar nu ik jouw kist en de tekening van de GeeBee zie, heb ik een idee waardoor dat komt.

als je met jouw model de 'up' lijn vol belast (dat is de achterste lijn) dan hangt je model aan een punt dat aangrijpt achter het zwaartepunt, je model zal dan naar buiten draaien.
maar met de down-lijn belast, zie je dat het aangrijp punt VOOR het zwaartepunt komt, de romp pendeld dan naar binnen de circel in.
Met die hele geringe lijntrek die je indoor hebt, is dit denk ik veel meer merkbaar als buiten.

Ik ben heel benieuwd of jouw model dat gedrag nu ook heeft.

Laat ons weten en succes
Nou;
Ik ben er met carrier achter gekomen dat hoe dichter de lead-outs bij elkaar zitten, hoe minder verschil zit in up sturen, tijdens de hang, 30 graden.
En in paniek down sturen, omdat de hang uit de klauw loopt, met wegvallen lijntrek.
Daarom zitten in mijn laatste model de lead-outs boven elkaar ,10 mm.
Dit alles is niet zo wetenschappelijk, maar werkt wel.

MVG

Max

Iets anders; lekker rustig hé.
 
Maak twee lijnen van 2m vast aan een spijker in de muur. Pak je kist op en trek de lijnen strak, beweeg de kist nu om de vertikale as en kijk wat er met de roeren gebeurt. Zitten de lijnen op de binnentip uit elkaar dan stuurt dat fors, zitten de lijnen boven elkaar gebeurt er niks.

Buiten drukt de wind bovenwinds het kielvlak naar binnen, de tip beweegt dan naar voren. Heb je de leadouts uit elkaar zitten dan zal afhankelijk van of je de up lijn voor of achter aan de tuimelaar hebt zitten de kist stijgen of dalen. Vlak vliegen wordt dan lastig. Binnen heb je geen wind en speelt dit geen rol.
 
20200418_160443.jpg
20200418_161003.jpg
20200418_160439.jpg
20200419_103500.jpg
20200419_104012.jpg
20200419_105508.jpg
20200419_134954.jpg
20200419_134944.jpg
20200419_135000.jpg
 

Bijlagen

  • 20200419_135218.jpg
    20200419_135218.jpg
    152,3 KB · Weergaven: 294
20200421_213445.jpg




20200421_213451.jpg


Klaar voor de grote klap:p

Het leukste is het instellen van het motor toerental op de timer.

Door een potmeter naar binnen te draaien met een schroevendraaier gaat de motor harder lopen:)
Dat geeft toch een beetje het gevoel dat je een diesel of glow motor aan het afstellen bent.
Alleen komt er geen rook en herrie uit....:S

Op naar het volgende project!
 
Leuk, hoop dat je snel kan vliegen.
Je hebt best dikke lijnen. Als je nog wat Spider-Wire nodig stuur maar PB
 
Bij 5 seconden per ronde op 6m heb je een lijntrek van 0,8 * het eigen gewicht, die lijnen zijn sterk zat. Bovenin de wingover valt het ding met 1g naar beneden en zul je de nodige rudder er in moeten zetten om boven te blijven en nog wat lijntrek over te houden om te kunnen sturen.
 
Het model vliegt super!

De eerst 2 min zonder problemen looping voorover, achterover, achtjes, rugvlucht en een wingover gevlogen. Maar daarna haalde de motor het vliegtuig in met wat schade...

15 min plakken en binnenkort weer opnieuw proberen!

IMG-20200423-WA0030.jpg
IMG-20200423-WA0038.jpg
 
Back
Top