Indoor kunstvlucht

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Guest, 18 aug 2003.

  1. Didier

    Didier Guest

    Dit is mijn Ultimate van Hartmann.
    Vandaag z'n maiden flight gehad, vliegt perfect!
    Met zijn 226 gram volledig freestyle 3D aerobatic APPROVED!!! :lol:

    [​IMG]

    [​IMG][/i]
     
  2. mmm, ziet er mooi uit! krijg ook al zin in een ultimate :roll: :wink:

    Bij rcline.de is er iemand die een plannetje getekent heeft;

    http://www.radetzki.info/html/ultimate_bauplan_von_frank.html

    Zou iemand die een hartmann ultimate heeft even willen kijken wat de verschillen zijn :oops: ? Je zou me er een groot plezier mee doen :) Ik wil namelijk ook 1 die goed vliegt :roll:

    Niels
     
  3. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Ik heb de "maiden flight"van Didiers "Ultimate" gezien en moet zeggen dat het ding, ook met een gewome borstelmotor, geweldig vliegt. De mijne is, qua bouwen dan, zo goed als klaar en wacht nog op de diverse in te bouwen componenten (Micro servo's, borstelloze buitenloper met regelaar, enz. En ik moet mijn Kokam 350 pakketjes nog samenstellen). In samenwerking met Dick en Bert worden de nodige zaken (gedeeltelijk collectie) besteld binnen de club.
     
  4. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    @Didier

    Mooi gedaan. Ik vind de kleurstelling erg mooi. Welke motor zit er in?
    GWS.......
     
  5. Didier

    Didier Guest

    De GWS EPS-300C-DS (M0.4) 66 / 10 = 6.6 met een 10x4,7 prop.
    Dit is dezelfde aandrijving als op de Funtana mini maar dan met een 10 inch prop i.p.v. een 11 inch prop.
    De motor trekt 7 ampere bij 5000 RPM.
    De regelaar is de Castle Creation Pixie 20 die een Lipo afslag heeft (soft cut out) van 8.4Volt.
    Dit is in mijn ogen de beste borstel regelaar die er is.
    Gegarandeerd 85-90% van de lading haal je uit de Lipo's zonder ze te slopen.
    Ik kan 7 minuten vliegen op 3S1P 350 Kokams.
    Dit is een budget aandrijving die goede prestaties levert, ook is de verwachting dat de levensduur van de motor aanzienlijk langer is.
     
  6. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    @Didier: wat kost zo'n regelaar ongeveer?
     
  7. Didier

    Didier Guest

    Rond de 38 US dollar.
    Via diverse internet shops zat te krijgen.
     
  8. Guest

    Guest Guest

    Even een fotootje van mijn versie 2. De bolling is (na een tip, nog bedankt) uit de vleugel gehaald, de plaats van de balsasteuntjes tussen de vleugels aan de buitenzijden aangepast. Het lijk nu veel beter. Leeggewicht = 97 gram bij 77cm spanwijdte. Ik vind het toch niet gek. :D Bovendien heb ik nu alle scharnieren van overheadsheet gemaakt. Ik vind dit echt een goede oplossing (was ook een tip).

    [​IMG]

    De eerste versie op de achtergrond, vervoert nu Barbie-poppen..... :wink:
     
  9. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    heb ik wat gemist?
     
  10. Guest

    Guest Guest

    In de originele romp, zowel bij deze als bij de Ultimate 5.0 zit een lichte bolling in de vleugel door een ietwat ronde uitsparing in de romp. Nadat ik de eerste gemaakt heb, mocht ik de Ultimate vliegend bekijken. Daar leerde ik dat het beter is de vleugel gewoon vlak te houden. Bij de tweede versie zo gedaan en het werkt mooi. Nu nog vliegen met hetzelfde resultaat. :D
     
  11. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De profiel kromming in de vleugel van de originele Ultimate en aanverwante ontwerpen komt nog uit het pre-Lipo tijdperk. (When dinosaurs still ruled the world?) Deze kromming was nodig om voldoende buigsterkte te geven aan de vleugels die de enorm zware last van NiCad's/Nimh's moesten torsen, zonder teveel door te buigen. Ook kon zo voorkomen worden dat het model bij langzaam vliegen tijdens indoor gebruik zwaar achterover moest hangen.

    Dit alles ging wel zwaar ten koste van de inverted en outside loop aerobatic prestaties, vandaar dat ik voor de Lipo Ultimate gekozen heb voor de vlakke plaat variant.

    @Niels: Tekening komt mij bekend voor, bouwen maar!
     
  12. Hoi Bert,

    Vanaf welk gewicht spreek je van lipo ultimate? Ik heb namelijk enkel 1040 en 1200mah 3s lipo's :oops: Ik kan hiermee een vlieggewicht bereiken (bij magnum double) van +- 256 gram met een (loodzware :wink:) mini lrk. Als ik nog overstap naar een vertraagde cdr kan ik op 235-240 gr uitkomen, als hij leeg even zwaar weegt :roll: . Licht genoeg voor vlakke vleugels of moet ik er nog een lichte kromming inbouwen? Ik ben wel van plan een versie met een extra lange staart te bouwen 8)

    Niels
     
  13. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Daar is natuurlijk geen messcherpe grens voor aan te geven. Ik denk dat je boven de 300 gram maar beter de gekromde vleugels kunt gebruiken.
     
  14. ah, ok :) 300 gram zit ik nog ruim onder 8)

    Niels
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    is zon ultimate nu van 3 mm depron of van 6mm gemaakt?

    3 voor binnen en 6 voor een buiten versie?
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    ik vlieg met een ultimate variant van 3mm depron van 350 gram buiten met rechte vleugels :) Gaat tegen alles in maar hij vliegt zo goed, hij zweeft perfect. Rugvlucht is heel klein tikkie down. Was met een Permax 280 BB met Robbe 1:4 vertraging en 8 x GP600 mAh cellen, de oertijd zeg maar ;)

    [​IMG]
     
  17. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ik ben bezig met een 56cm ultimate. Het hoeft van mij in eerste instatie geen 3D monster te worden die achter de prop aangesleurd wordt dus als test gooi ik er eerst een GWS IPS in. Nu deze er in zit samen met twee servo's buigen de vleugels al als een gek door. Er komt volgens mij dus een behoorlijke kracht op de spandraden te staan die ik nog moet bevestigen. Heeft iemand detailfoto's of een tip hoe hij deze bevestigd heeft?



    Graag gedaan :wink:
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Op mijn foto kan je het een beetje zien. Gewoon koolstof staaf van 1 mm in de romp lijmen in en de vluegel :)
     
  19. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Zondag geen vliegweer, dus eindelijk m'n Ultimate afgemaakt.

    Specs:

    Spanw: 76 cm
    Lengte: 74 cm
    Gewicht: 320 grm :x :x :x
    aandrijving: 3s1p Etec1200 - Phoenix 10 - cdrom motor 1:5 - 10x4.7
    Vleugel opp: 706cm² per vleugel -> 706*2=1402 cm² ≈14dm² (excl. kielvlak)
    vleugel belasting: 315/14 = 22,5 :arrow: wordt dus geen indoor vrees ik :roll:


    [​IMG]

    [​IMG]

    1mm koolstof struts zorgen ervoor dat de vleugel eerder breekt dan doorbuigt :wink:
    [​IMG]

    Herwikkelde cd-rom motor 1:5 vertraagd en nu met een 10x4.7 prop (aandrijving bevat 5 kogellagers 8O )
    [​IMG]

    enige schok absorbtie :twisted:
    [​IMG]

    hopen dat vanavond dan wel de wind gaat liggen :roll:
     
  20. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Mooie kist!

    ? waar heb je die 80 a 100 gr lood verstopt ?

    Zou je niet beter je 3S 340 pack gebruiken? Scheelt ook weer ruim 30gr.
     

Deel Deze Pagina