[inrijden] De WOT-methode voor brandstofmotoren uitgelegd

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 24 sep 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Nee, volgens mij niet, want daar had hij problemen mee toch?
    Toen had hij nieuwe zuigers gekregen en die moesten nog inlopen....

    Maar, het kan heel goed dat als je zo'n "pre-runned" ding hebt je niet echt meer hoeft in te rijden natuurlijk......

    Nu heb ik zo "pre-runned" JP in mijn handen gehad, toen ze vers aankwamen bij Nismo thuis, die klemt toch ook nog behoorlijk, dus.......
     
  2. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Goed, vandaag dus 2 motoren in laten lopen volgens de hier vlak boven door mij geposte manier, ik moet zeggen SUPER.......

    Als extra optie wil ik nog geven, dat het heel slim is alvorens je de koude motor start deze op te warmen met een fohn.
    Een koude motor kan nogal klemmen, en met het opwarmen verminderd de klemming.
    Ik heb 1 motor NovaMega EVO5 gestart zonder fohn, die liep vaak zat vast in zijn klemming, met een schroevendraaier de zuiger loswrikken (terugdraaien waar hij vandaan kwam) door het vliegwiel te verdraaien is dan de enige "pijnlijke" optie om te doen (gepiep en gesteun komt dan uit de motor)....

    De 2e motor, een Mega ZX21 heb ik eerst opgewarmd en toen gestart.
    Na het opendraaien van de hoofdnaald, liep de motor volgas zo erg rijk, dat een tankje er binnen 2-3 minuten doorheen was, hij liep wel erg onregelmatig dus heb ik hem iets armer gezet, zodat hij iets beter liep, de Temperatuur van de motor kwam niet boven de 45 Graden, zodat ik nadat ik de versnelling van de auto had gehaald (om geen draaiende wielen te hebben) de motor heb afgedekt met een doek.....

    Na 5 tankjes heb ik de klemming gecontroleerd, en aangezien de motor niet echt heet werd was deze nog behoorlijk.
    Anders dan omschreven ben ik het 6e tankje de baan opgegaan met de auto, en 3 tankjes later stond de motor bijna op scherp.

    Er was wat bekijks op de baan, omdat dit op het eerste gezicht een nogal "banale" manier van inlopen is, maar als je er over nadenkt is het een hele goede logische manier......

    - doordat de motor niet belast wordt, kan hij "rustiger" inlopen
    - Door het gebrek aan rijwind koeling, wordt de motor warmer dan als je zou rijden, en dat wil je. Immers, een cilinder zet meer uit dan de zuiger dus des te kouder de motor is tijdens het inlopen des te meer slijtage zal er zijn aan de zuiger.
    De Mega motor zit als hij volledig is afgekoeld weer helemaal vast in zijn klemming, eenmaal warm is die klemming bijna weg.......

    Ik wil hier ook mee bewijzen dat stationair inlopen NIET goed is, want dan wordt de motor misschien wel redelijk warm, hij krijgt zeker niet genoeg brandstof om het eventuele slijpsel af te voeren.......
     
  3. Thybaut

    Thybaut

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Delft
    Ik denk dat ik deze manier ook maar eens ga proberen. Het idee van een hogere temperatuur bij het inlopen staat mij wel aan.
    Zou het geen idee zijn om de normale bedrijfstemperatuur nog dichter te naderen? Want dan wordt de zuiger en cilinder echt bij de juiste uitzetting "ingeslepen".
     
  4. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Ook een ingelopen motor heeft klem in het begin M7H, het gaat juist om de vatting als de motor warm is.

    1 tankje stationair op de startbox en dan een beetje rijk de baan op, dan gewoon in een paar tankjes scherp zetten. Das all...
     
  5. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    De normale bedrijfstemp is natuurlijk helemaal ideaal, maar dat haal je niet!....
    Wel is het dus zo dat de motor rijker staat dan dat hij staat met rijden, en dezelfde temperatuur haalt.......
     
  6. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    weet ik....
    Nogmaals, het kan wel en er zijn zat rijders die het nog steeds zo doen, maar "mijn" manier (eigenlijk dus die van Josh Cyrul) is volgens mij beter.......
     
  7. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    m7h, laat even weten hoe dat gegaan is met die Josh Cyrul methode... 'k heb dat gelezen (zijn orginele artikel op z'n site!) en dat komt eigenlijk op 't zelfde neer.. heel rijk, vlink warmte erin en dan telkens armer......
    Wat 'k eng vind aan zijn methode is dat je zo lang vol gas zit... maar.. A. Picco blijkt op deze manier ook in 3min een motor in te lopen...
     
  8. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ehh, een paar posts terug heb ik mijn bevindingen geplaatst.......

    het bevalt mij wel......

    En inderdaad een Mega/Picco is dan vrij snel ingelopen!......
     
  9. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    d0h
    /me op lees-topic-verder-niet-mode thx!

    ik wil deze method nog niet proberen, kost me nog ff te veel, maar over als dat wat meer meezig wil 'k dit ook gaan doen, simpelweg omdat je thuis bijna alles kan doen... en op 't circuit het 'even' afmaakt..
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Die Cyrul methode is eigenlijk een ook een WOT methode....

    Het enige wat hij anders doet is niet rijden en daardoor de motor nog iets rijker zetten omdat die geen rijwind vangt en zo door een nog rijkere afstelling niet in temperatuur oploopt.

    Ik denk trouwens dat deze Cyrul-methode is onstaan omdat iedereen wel een hekel heeft om met een slakkengang over het circuit te rijden en naast dat is het in Amerika met circuits heel anders gestelt dan in Europa en moet je het wel op de 1 of andere manier op een werkbank doen.
    En dat afkoelen... tja, hij is teamrijder van Paris geweest en zal hij dat overgenomen hebben. Ik heb door de jaren heen nooit problemen ondervonden door juist niet af te koelen maar in 1 stuk door te gaan.

    Iets wat ik ook een beetje vreemd vind is dat Cyrul vindt dat het inloopproces op toeren moet gebeuren omdat dat het bedrijfsgebied van de motor is maar zich blijkbaar niet druk maakt over de belasting. Een auto los van de grond zal weinig belasting op de motor geven waardoor het krachtenspel in de motor toch anders is dan gewoon er mee te rijden, dan toch maar liever een propellor denk ik maar....
     
  11. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    In het begin heeft een motor het zwaar genoeg, omdat hij door een (forse) klemming moet worstelen, die extra belasting van de auto kun je dan beter mijden.....

    Ik vind het logisch.....
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Neen niet logisch. Want die belasting staat niet op je krukas, je krukas kan gaan klapperen op het beetje speling op je big-end.
     
  13. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ehh, hoe komt het zuigertje dan weer boven?
    Juist daar zorgt het vliegwiel voor, die "duwt" hem dus weer door zijn klemming heen, gevolg, belasting op het big-end van je krukas........
     
  14. Chielos

    Chielos

    Lid geworden:
    16 nov 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Haarlem
    Goed Martin, ik kreeg op het WK van JP pre run motoren dus al ingelopen...geen totaal verse.
     
  15. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Je kreeg toch andere zuigers?....
    die kunnen dan in het cilindertje die je al had nooit "pre-run" zijn....

    Maar niemand weet wat jij me toen vertelde over de "inloop" methode die je van JP kreeg en dat je het verder in je carriere zo moest doen, i.i.g. die methode raad ik (en jij ook) niemand die zelf motoren koopt aan..... :D
     
  16. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    De methode van JP slaat op pre-run motoren Martin (volgens mij).

    1 ding heb ik al wel geleerd de afgelopen jaren, van de WOT methode wordt je motor lui... al is die wel beter voor de motor!

    Het is geven of nemen.
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Nou, ik ben van mening dat je het lui worden van motoren door een WOT niet kunt zeggen of je hebt een heleboel motoren ingelopen en in kaart gebracht.

    Dat je met een soort van "mishandeling" tijdens inloop snel en beter de klemming eruit hebt geeft wel minder wrijving en dus een betere acceleratie en toptoeren, aan de andere kant ook meer kans compressieverlies en dus koppel. Dat een WOT in het algemeen beter is voor de levensduur is waar.
     
  18. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Daar ga ik wel vanuit ja.....
    Ik denk niet zozeer dat hij lui wordt, (tenzij je net als Roelof zegt een aantal DEZELFDE motoren hebt in laten lopen op verschillende manieren en dan je conclusie getrokken hebt) maar het moge duidelijk zijn dat een zo vers mogelijke motor het hardst zal rijden, dus een nieuwe motor snel inrijden dat de ergste klemming weg is, zal gaan als de brandweer, maar relatief kort........
     
  19. d@nnis

    d@nnis

    Lid geworden:
    14 okt 2004
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Weert
    is het ook niet verstandig om om de paar tankjes het motortje hélemaal af te laten koelen, zodat alle onderdelen zich goed kunnen ''zetten''?

    of hoort dat niet bij deze methode? :)
     
  20. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Bij de methode die ik beschreven heb, op de vorige pagina, wel....
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina