Goed, vandaag dus 2 motoren in laten lopen volgens de hier vlak boven door mij geposte manier, ik moet zeggen SUPER.......
Als extra optie wil ik nog geven, dat het heel slim is alvorens je de koude motor start deze op te warmen met een fohn.
Een koude motor kan nogal klemmen, en met het opwarmen verminderd de klemming.
Ik heb 1 motor NovaMega EVO5 gestart zonder fohn, die liep vaak zat vast in zijn klemming, met een schroevendraaier de zuiger loswrikken (terugdraaien waar hij vandaan kwam) door het vliegwiel te verdraaien is dan de enige "pijnlijke" optie om te doen (gepiep en gesteun komt dan uit de motor)....
De 2e motor, een Mega ZX21 heb ik eerst opgewarmd en toen gestart.
Na het opendraaien van de hoofdnaald, liep de motor volgas zo erg rijk, dat een tankje er binnen 2-3 minuten doorheen was, hij liep wel erg onregelmatig dus heb ik hem iets armer gezet, zodat hij iets beter liep, de Temperatuur van de motor kwam niet boven de 45 Graden, zodat ik nadat ik de versnelling van de auto had gehaald (om geen draaiende wielen te hebben) de motor heb afgedekt met een doek.....
Na 5 tankjes heb ik de klemming gecontroleerd, en aangezien de motor niet echt heet werd was deze nog behoorlijk.
Anders dan omschreven ben ik het 6e tankje de baan opgegaan met de auto, en 3 tankjes later stond de motor bijna op scherp.
Er was wat bekijks op de baan, omdat dit op het eerste gezicht een nogal "banale" manier van inlopen is, maar als je er over nadenkt is het een hele goede logische manier......
- doordat de motor niet belast wordt, kan hij "rustiger" inlopen
- Door het gebrek aan rijwind koeling, wordt de motor warmer dan als je zou rijden, en dat wil je. Immers, een cilinder zet meer uit dan de zuiger dus des te kouder de motor is tijdens het inlopen des te meer slijtage zal er zijn aan de zuiger.
De Mega motor zit als hij volledig is afgekoeld weer helemaal vast in zijn klemming, eenmaal warm is die klemming bijna weg.......
Ik wil hier ook mee bewijzen dat stationair inlopen NIET goed is, want dan wordt de motor misschien wel redelijk warm, hij krijgt zeker niet genoeg brandstof om het eventuele slijpsel af te voeren.......