Inschrijving Arnhem 5april

Wat mij betreft een zeer geslaagde dag, redelijke tijden gevlogen en veel lol gehad. Helaas ging voor mij de chinees niet door, wie weet de volgende keer. Hopelijk is het de volgende keer nóg mooier :)

Weer heerlijk gevlogen...

Wat was het weer een heerlijke dag...

Wedstrijd ging goed, in de pauze nog een fantastische bel gepakt:

NK-Arnhem-MIMI-20090405.JPG

Mee tot 259 meter hoogte! Dan is een MiMi van een meter wel erg klein. Jammer dat ik moest landen omdat de volgende ronde zich weer aandiende ;)

Er was dus thermiek zat vandaag: 65 m/min + 28 m/min (standaard daalsnelheid van m'n MiMi in dead air) = toch ruim 1,5 m/s up!

Jaap

Hoi Jaap,

Ik vlieg al weer een tijdje zonder hoogtemeter. Toen ik voor het eerst met een hoogtemeter vloog en met mijn F3K boven de 300 meter ging hield ik er een strakke plasser aan over.:mrgreen::mrgreen:

Well done!!

Loet

De uitslagen na controle

Hoi mensen,

De uitslagen zijn gecontroleerd. De leden van de ALC heel hartelijk bedankt voor de inzet en moeite. Slechts 2 aanpassingen. Alleen bij F3K heeft dit een 'stuivertje wisselen' opgeleverd tussen Henk Bonestroo en Arjen van Vark.

De Mini's

arnhemmini.jpg

De Maxi's

arnhemf3k.jpg

Loet en Helle

Helle, en Loet bedankt voor het snelle rekenwerk. Ik heb net de schoenen uit en de koffie op :)
Ik zal de standen verwerken in het NK en op de site plaatsen.
Alle deelnemers gefeliciteerd met jullie prestaties.

Wow Jaap. 259 meter met een Mimi. Dat is echt een stipje geweest. Was in de pauze zeker. Daar werd dooe velen de beste vlucht van de dag gemaakt hahahaha

Iemand zin om een kort verslagje te maken voor op de site? :mrgreen:

Laatst bewerkt:
ben ook thuis, was zeker leuk!
Best aardig gevlogen nog en idd was het in de pauze goed thermisch :).

De latere vluchten vond ik tegen de verwachting in toch ook nog erg leuk. Uiteindelijk met flaps zitten klooien en zo toch nog een paar keer 2 min vol kunnen vliegen met een wat mindere starthoogte en glijhoek, dus zeker tevreden met mijn plekkie in de ranglijst :D.

Prima veldje ook trouwens! Bedankt voor de organisatie!

Wat een heerlijke wedstrijd was dit. Niet alleen vanwege mijn eerste podiumplek (YESSSS!), het was gewoon perfect weer op een mooi veld.
Nu even gaan nadenken hoe ik mijn mimi verder ga verstevigen, die is toch niet in staat gebleken mijn gooigeweld te doorstaan....

Loet en Helle, wat zijn jullie toch waanzinnig snel elke keer met het rekenwerk. Waarvoor hulde en dank!

Dank aan iedereen die deze wedstrijd mogelijk heeft gemaakt!

Peter, Goswijn, Frans, Jurgen en Raymond gefeliciteerd met het behalen van het podium. De uitslag laat maar weer eens zien dat er bij de mini’s meer talent rondvliegt dan bij de maxi’s. Bij de mini’s hadden twee piloten 6000 punten terwijl bij de maxi’s niemand verder kwam dan 5994.94 punten.

De weersomstandigheden waren vergelijkbaar met Malden en de scores zaten weer erg dicht bij elkaar. Peter en Goswijn vlogen beiden een bijna foutloze wedstrijd waarbij Peter net de overwinning pakte. Ook vlogen Loet en Alex zoals gebruikelijk goed maar pakte een paar vluchten verkeerd uit. Alex verloor kostbare punten omdat er tijdens een start het heveltje uit z’n richtingsroer brak (waarom moet zoiets altijd tijdens een wedstrijd gebeuren???). Z’n tweede niet duizender was de 3*3 minuten taak. Na twee keer de 3 minuten gevlogen te hebben ging het hele veld de derde vlucht hard onderuit. Alex besloot over te starten wat een goede beslissing leek, helaas voor hem brak op dat moment een belletje los waardoor er toch iemand de 3 minuten haalde.
Ook lijkt het erop dat Theo weer een stap richting de top gemaakt heeft.

Na afloop met een grote groep naar de Chinees geweest hetgeen ook erg gezellig was.

Bas.

Laatst bewerkt:
Talent?

De uitslag laat maar weer eens zien dat er bij de mini’s meer talent rondvliegt dan bij de maxi’s. Bij de mini’s hadden twee piloten 6000 punten terwijl bij de maxi’s niemand verder kwam dan 5994.94 punten.

Bas,

Ik weet niet of er bij de Mini’s meer talent rondvliegt dan de maxi’s. Het is moeilijk te vergelijken.

Neem nu taak 3 (H. 1-2-3-4 minutes max flight, any order) bij de maxi’s moet je 1-2-3-4 minuten vliegen in een werktijd van 10 minuten. Maar… 1+2+3+4=10 minuten, gelijk aan de werktijd! 1000 punten vliegen is dan bijna onmogelijk! Ik snap niet hoe je dat doet. Goswijn en Peter waren de enige bij wie dat gelukt is.

Bij de mini’s moet je 30, 60, 90, 120 seconden vliegen in een werktijd van 7 minuten. 30+60+90+120= 300 seconden = 5 minuten. Dan heb je nog 2 minuten over tot einde werktijd. Met 2 keer een zwak belletje is deze taak vrij makkelijk te doen. 7 man hadden dan ook 1000 punten. Zelfs ik!

Ik ga geen voorstel doen om de taken bij de mini’s moeilijker te maken, maar onderling vergelijken is vrij moeilijk.

Leon

Leon,

Het lijkt me duidelijk dat in beide klasse het nodige talent aanwezig is. Natuurlijk kun je de scores van twee verschillende klasses niet met elkaar vergelijken (gaarne niet alles bloedserieus nemen wat ik op het forum zet).

Bij de 1,2,3,4 minuten taak hebben Peter en Goswijn uiteraard ook tijd laten liggen voor de doorstarts. De 1000 is voor de piloot die in de groep de minste tijd verliest.

Bas

Laatst bewerkt:
Maar… 1+2+3+4=10 minuten, gelijk aan de werktijd! 1000 punten vliegen is dan bijna onmogelijk! Ik snap niet hoe je dat doet.
Leon, hier maak je een kleine denkfout. 1000 punten wordt per definitie door iemand in de groep gevlogen. Al vliegt iedereen 4 vluchten van 20 seconden heeft iedereen toch 1000 punten. De persoon met de meeste seconden in de groep heeft 1000 punten, de rest naar rato minder. De truc bij deze taak is dus inderdaad zo weinig mogelijk seconden laten liggen (wat enkele mannen heel goed kunnen).

Helemaal waar.

Per groep kan dus maar één deelnemer 1000 punten halen. Volgens mij is dit de enige taak waarvoor dat geldt. Je kunt hem nooit 'vol' vliegen.
Peter en Goswijn startten dus in verschillende groepen. De groepsindeling heeft dus invloed op de uitslag (en bij de Mini's niet). Is dat wel eerlijk?

EDIT: Bij taak 7 geldt dit ook (G. 5 longest flights- max 120 s werktijd 10 minuten is gelijk aan 5 * 120 seconden)

Laatst bewerkt:
Inderdaad weer een hele leuke wedstrijd met een perfect slot door bij de chinees onder het genot van een indisch/chinese rijstafel en een biertje na te praten. Ik had wel het gevoel als de wedstrijdleiding de touwtje nog iets strakker in de hand had genomen er misschien nog een extra ronde gevlogen had kunnen worden.
Alex verloor kostbare punten omdat er tijdens een start het heveltje uit z’n richtingsroer brak (waarom moet zoiets altijd tijdens een wedstrijd gebeuren???). Bas.
De hevel brak niet tijdens een start uit mijn richtingroer maar tijdens een mislukte vangpoging waarbij ik nog al hard kwam aanvliegen voor de wind om geen tijd verloren te laten gaan. De kist viel na de vangpoging op het richtingsroer waarbij de hevel uit het roer scheurde. Peter heeft vervolgens de longen uit zijn lijf gelopen om mijn reserve kist op te halen maar helaas ging daarbij toch ruim een minuut verloren. Peter nog bedankt.
Z’n tweede niet duizender was de 3*3 minuten taak. Na twee keer de 3 minuten gevlogen te hebben ging het hele veld de derde vlucht hard onderuit. Alex besloot over te starten wat een goede beslissing leek, helaas voor hem brak op dat moment een belletje los waardoor er toch iemand de 3 minuten haalde.
Wie was die iemand ook al weer Bas?

De hevel brak niet tijdens een start uit mijn richtingroer maar tijdens een mislukte vangpoging waarbij ik nog al hard kwam aanvliegen voor de wind om geen tijd verloren te laten gaan. De kist viel na de vangpoging op het richtingsroer waarbij de hevel uit het roer scheurde. Peter heeft vervolgens de longen uit zijn lijf gelopen om mijn reserve kist op te halen maar helaas ging daarbij toch ruim een minuut verloren. Peter nog bedankt.

Dat harde aanvliegen herken ik. De wind draaide continue waardoor je soms onbedoeld een wind mee landing had. De reden van de afgebroken hevel is anders dan dat ik begrepen had maar het blijft een rottige manier om punten te verliezen. De volgende keer je reserve model dichterbij leggen (hier is Peter het vast mee eens).

Wie was die iemand ook al weer Bas?

Zou kunnen.

Laatst bewerkt:
Ook lijkt het erop dat Theo weer een stap richting de top gemaakt heeft.
Bas.

Tja Bas, dat is het nadeel als je al in de top zit. Dan kan je die stap niet meer maken.
Het was ook het weertype waarbij eigenlijk iedereen wel mee kan die een beetje hoog gooit. Zodra het begint te waaien waaien mijn procenten ook weg :mrgreen:

We maken allemaal stappen en vliegen stuk voor stuk beter. De jeugd, de nieuwkomers, de middenmoot en ook de toppers. Had ik drie jaar geleden gevlogen zoals ik nu vlieg had ik bij de top gezeten.

Het nadeel van beter presteren is de druk die je gaat voelen. Voor een wedstrijd ben ik altijd bloednerveus. Munchen vorig jaar..... ik wist me geen raad. Ook nu tijdens het NK ben ik op de heenweg helemaal in de stress. Arnold deed het nooit iets en was altijd relaxed totdat het ook bij hem de laatste tijd een stuk beter gaat tijdens de training. (ja Loet vooral de laatste week ;)) Ook hij verwacht dan van zichzelf die betere prestatie ook op een wedstrijd te laten zien. Dat geeft twee gestresste kippen in een auto met dakkoffer op de heenweg naar een wedstrijd. Lachuh. Je zou er haast een film van maken.
Verder best wel gezellig hoor onderweg.

Toch fijn hoor zo'n compliment. Doet me goed. Ik hoop het jullie ooit nog eens moeilijk te kunnen maken.

Laatst bewerkt:
Dat is mij gelukkig bespaard gebleven (en het zal nog wel even duren voor het wel toeslaat); ik heb totaal geen last van wat voor spanning, zenuwen of noem maar op... TOT ik op het veld sta en om me heen zie hoe goed mensen vliegen (ik verdenk mensen als Alex er nog steeds van dat ze elastieken armen hebben ofzo.. Zo hoog als die gooien, waanzinnig). Ik ga naar een wedstrijd met de instelling "lol maken vandaag" maar ongewild en ongemerkt sta ik halverwege de dag toch fanatiek te gooien :) Niet dat het veel nut had, Raymond stond mijlenver boven mij.. Maartoch.

Mijn mimi is in ieder geval de beste aanschaf die ik de afgelopen tien jaar gedaan heb, wat een gewéldig toestelletje!

Nou, mijlenver valt ook wel mee. We gingen lange tijd samen op, in de laatste ronden ben ik pas wat uitgelopen.
En dan te bedenken dat ik tot aan de wedstrijd welgeteld 1 bel had gedraaid met de mimi. Dat was zo'n minuut thermiektijd en ca 3 meter hoogtewinst. En dan toch een podium pakken. Geeft wel een beetje aan hoe goed het ontwerp is.

Back