Inschrijving NK F3K, 27 april GEOPEND!!

Nu was het in het verleden zo dat je maar 2x per jaar een daglicencie kon krijgen. Is dat verandert?

Was dit niet de wedstrijdlicentie.
Vroeger moest je die los van je KNVvL lidmaatschap betalen.
Dat is niet meer, sinds een jaar of twee zit deze licentie in het lidmaatschap van de KNVvL afd mod.vli.sp.

Frans

In het verleden (lang geleden Frans) was een sportlicentie verplicht om deel te nemen aan wedstrijden. Het was echter mogelijk 2 x per jaar een licentie aan te vragen voor die wedstrijddag.
Voor zover mij bekend bestaat dit "fenomeen" niet meer. En de dag licentie en de noodzaak om een sportlicentie te bezitten......... (tenminste niet waar het nationale wedstrijden betreft)

Arno

Hoi Arno,

Oké, maar is het niet dat die sportlicentie nog gewoon verplicht is, het is nu alleen geen issue meer was omdat ieder KNVvL lid deze krijgt bij zijn lidmaatschap. Niet KNVvL en niet BZO-leden hoeven dan geen daglicentie meer te kopen (als dat al noodzakelijk was) maar betalen wel een extra bijdrage.

Ach, maar dat was vroeger...........

Frans

Daar mazzelen jullie wel zeg :) In mijn KNVvL tijd moest ik die apart aanvragen en betalen (was wel relatief goedkoop met 10 guldentjes of zo) Vandaar dat er dan ook een daglicentie is ingevoerd. Dat was meen ik èn het KNVvL lidmaatschap plus de licentie voor max 2 dagen per jaar. Dat is weer afgeschaft omdat de administratie daarvoor vermoedelijk een veelvoud kostte :)
Tegenwoordig moet ik trouwens de sportlicentie nog altijd seperaat aanvragen hier in D.

Die sportlicentie herbergt trouwens nog iets leuks ten opzichte van die hele brevetten toestand.... De licentie wordt namenlijk in principe uitgegeven door de FAI. Eenmaal in het bezit zijnde van deze licentie conformeer je je aan alle FAI reglementen geldig voor de modelvliegsport in alle bij de FAI aangesloten landen . En je wil niet weten hoe veel zaken in de internationale reglementen betrekking hebben op de veiligheid........

Arno

We gaan toch wel gewoon lekker vliegen op de 27ste, hoop ik.:confused:

By the way, ik heb voor de 5de keer op rij 2 sportlicenties gekregen en dan heb ik die van Helle ook nog eens............

Loet

Ik kom in ieder geval!

Ik vroeg me alleen af of deze regels en bedragen de mini klasse een laagdrempelige instapklasse laten zijn. Ik wil wel graag derde worden, maar dat is stoerder als er meer dan drie deelnemers zijn...

Jaap.

Ik had begrepen dat de mini klasse een laagdrempelige instap klasse zou worden om met DLG'en te beginnen.

Onze club is geen lid van de KNVvL om diverse redenen, één ervan is dat we ons veld delen met een vereniging die óók niet bij KNVvL aangesloten is.

Het gevolg hiervan is dat ik óf persoonlijk KNVvL lid moet worden ( á 69 euro + 12 euro administratiekosten) óf 75 euro moet 'bijbetalen' om met de vijf geplande wedstrijden mee te mogen doen.

Hallo Jaap,

Verleden jaar was de extra-bijdrage voor niet KNVvL leden 10 euri's. Ik heb ff gezocht in mijn bestanden naar de onderbouwing van dit bedrag. Die volgt hieronder en is aldus opgesteld door Peter Keim. Voor dit jaar denk ik dat aan de hier genoemde getallen niet zo heel veel veranderd is.

"Onderbouwing van de 10 euro: op de begroting staat dat de afdeling per jaar ca. 12.000 euro beschikbaar stelt aan het wedstrijdvliegen. Dat brengen alle leden, waar van het grootste deel recreatief vlieger is, op. Daar maken ca. 210 wedstrijdvliegers gebruik van, dus per vlieger bijna 60 euro. Een niet-lid zou dus graag "gratis" willen deelnemen, maar dat is moeilijk te verkopen aan onze (recreatieve) leden. Dus willen we ze een evenredige bijdrage vragen. Dat zou bij vier wedstrijden per jaar (alleen jullie hebben er vijf gepland) op 15 euro per wedstrijd komen. Dat is voor 2007 als aanloop teruggebracht naar 10 euro. Jeugdleden (18 jaar en jonger) betalen niets bovenop het normale inschrijfgeld van voor hen 3,50 euro."

Hier valt natuurlijk iets voor te zeggen.......... (moet zelfs ik toegeven)

Arno

@Arno

Dank voor de uitleg! Het maakt de gemaakte keuze transparant en verdedigbaar. Ik vind het nu ook logisch dat ik extra betaal omdat ik anders de leden van een vereniging waar ik niet eens lid van ben voor mij laat betalen.

Jaap.

Bijbetaling van die tien euro lijkt me redelijk.
Enig effect is dan wel dat je als je de wedstrijden wint je geen 'Nederlands kampioen' bent. Tenminste dit was in het verleden zo met b.v. het NK indoor. (voor die titel moet je wel KNVvL lid zijn)
Daarbij ben ik ook vergeten of je bij 'mini' überhaubt (even een buitelands woordje lenen Arno...) wel Ned. kampioen kunt worden; is nog geen offieciële klasse toch?

Examinatoren?

't is een beetje :offtopic: maar toch relevant gezien de brevet-eis voor een F3K wedstrijd.

Stel, ik ben lid van een modelvliegclub die geen KNVvL-club is, zoals vele modelvliegclubs in Nederland. Waar vind ik dan een examinator die mijn brevet kan afnemen zodat ik met een gerust hart kan meedoen aan F3K Wedstrijden?

Ik ben het met Jaap eens dat vooral de Mini klasse een instapklase zou moeten zijn, en dat gaat hierbij een beetje verloren.

EDIT: Even opgezocht wat het zweefbrevet inhoudt:

Veiligheidsbrevet A Zweefmodellen
Hiervoor moet het volgende programma worden gevlogen:
1. Lijnstart met rechte stijgvlucht, vlucht met elektromotor aan of handstart
2. Zweefvlucht, incl. landingscircuit, van minimaal 3 minuten (werpmodellen 45 seconden)
3. Landing binnen 30 meter diameter cirkel
4. Algemene veiligheid van vlucht en model

Hmm... dat lijkt me niet te moeilijk

Leon

Laatst bewerkt:
Even voor alle duidelijkheid.

Het KNVvL brevet is alleen geldig indien men ook KNVvL lid is.
Dus, geen KNVvL lid geen geldig brevet.

Voor het vliegen van een brevet zijn er twee examinatoren nodig.
Moeilijk is het brevet niet, echter elke examinator die zijn taak een beetje serieus opvat laat je gewoon vliegen wat er gevraagt wordt en dan is één vlucht niet genoeg.

Is het mogelijk om een afspraak te maken om een brevet te vliegen "tijdens" een NK ronde, Ja dat kan.
Echter kan je dit ook op je eigen club regelen, dit heeft dit wel de voorkeur.
Ben je invidueel KNVvL lid is dit niet mogelijk, maak dan een afspraak.

Frans

Ik heb een besluit genomen: ik wordt gewoon KNVvL lid, voorkomt een hoop gedoe en is misschien wel zo eerlijk (het is ten slotte een KNVvL kampioenschap). Hopelijk is alles geregeld voor de 27e...

Jaap

Laatst bewerkt:
Back