INSPIRA bouwproject gestart!

Inderdaad een heel mooi project.
Hoedje af (of op als je uit het zuiden komt ;))
Ik hoop zelf ook nog eens wat te kunnen bouwen uit een paar stukjes hout en een leuke tekening.
In ieder geval iets makkelijks om mee te beginnen.

Groetjes,

Jordy
 
19-2-2012 -

Om de achterlijst sterk én strak te maken gaan we deze bewerken met epoxy, glasvezel en koolstof strengen.
Eerst hebben we het bovendeel van de achterlijst op lengte en breedte gemaakt en afgeschuurd naar bijna nul. Daarna het onderste deel ingesmeerd met epoxy en hierop een glasmat getamponneerd. Op deze glasmat, 3 strengen koolstof gelegd en daarover heen nog een glasmat.
Zie onderstaande foto’s.
164JJPG.jpg



198JJPG.jpg



Dit alles goed benat met epoxy en afgesloten met het bovendeel van de achterlijst. Het bovendeel hebben we met naalden vast geprikt op de tussenblokjes van 10 mm en de achterzijde hebben we met klemmen vastgezet op een rechte, 5 mm dikke liniaal.
Zo weten we zeker dat we een rechte en strakke achterlijst krijgen.
Alles tussen de niet te lijmen delen in hebben we voorzien van een folie, dit om vastlijmen van deze diverse delen aan liniaal e.d. te voorkomen.
Zie onderstaande foto’s.


209JJPG.jpg


Op de laatste foto zien jullie hoever de 2 delen van een vleugel nu klaar zijn.
Aangezien Jos en Ik uit het zuiden komen nemen we even een time-out !
Tot binnenkort!!

Er is iets wat ik niet begrijp aan je werkwijze.
Namelijk de wijze waarop je de achter lijst opspant.
Had het niet beter geweest je vleugel ondersteboven op te spannen zoals op tekening hieronder.
Kwestie van het profiel beter te evenaren.
Want ik vrees naar hetgeen ik op jou foto's zie problemen met je achterlijsten.
Meer in het bijzonder de ronding onderaan.
Ik versta ook niet waarom het nodig is een glasmat (epoxy) te integreren in je achterlijst.
Harde balsa van de beste kwaliteit volstaat ruimschoots om een vlijmrechte en beenharde achterlijst te maken.
Vat dit niet op als kritiek maar eerder als een kanttekening want ik vind voor het overige je project reuze.

Mvg,
Aurectar





full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
E
Ik versta ook niet waarom het nodig is een glasmat (epoxy) te integreren in je achterlijst.
Het is een 4-kleppenvleugel, de achterlijsten worden dus geheel losgesneden van de rest van de vleugel. Om torsie te voorkomen (de aansturing zit immers op één hoorntje ergens in de klep) is het wel raadzaam de achterlijst extra te verstevigen.
 
4 kleppen

Het is een 4-kleppenvleugel, de achterlijsten worden dus geheel losgesneden van de rest van de vleugel. Om torsie te voorkomen (de aansturing zit immers op één hoorntje ergens in de klep) is het wel raadzaam de achterlijst extra te verstevigen.

Arjan,

De tekening komt ook van een 4 kleppen vleugel.
Volets de courbure en ailerons.

Ik heb deze vleugel 7 jaar geleden gebouwd en de kleppen hebben nog geen krimp gegeven.

Mvg,
Aurectar
 
okay, maar dan blijft het antwoord hetzelfde :-) Voor extra torsiestijfheid - of dat nodig is hangt natuurlijk af van het inzetbereik. Bij hogere snelheden zoals bijvoorbeeld lierstarts zal het zeker geen kwaad kunnen.
 
okay, maar dan blijft het antwoord hetzelfde :-) Voor extra torsiestijfheid - of dat nodig is hangt natuurlijk af van het inzetbereik. Bij hogere snelheden zoals bijvoorbeeld lierstarts zal het zeker geen kwaad kunnen.

Arjan,

Deze bewering kan ik nog volgen maar mijn bezorgdheid gaat vooral naar de profiel-benadering.
Wanneer je zoals op de foto de indekking van je achterlijsten op de werktafel drukt kan je onmogelijk de ronding onderaan bekomen die dit profiel kenmerkt.
Nu, hopelijk heb ik het verkeerd voor.

Mvg,
Aurectar
 
ja, daar hebt u gelijk in denk ik. Maar als ik Piet zo bezig zie lijkt het er op dat hij wel weet wat hij doet.
 
Mannuh,

Effe goed naar de foto's kijkuh! ;-)

205JJPG.jpg


en

178JJPG.jpg


Op beide foto's is duidelijk een vuren latje te zien dat vlak voor de achterlijst als steun-in-de-holte van het profiel wordt gebruikt. Gezien de nauwkeurige werkwijze die ik tot nu toe hier heb gezien, zou het me niets verbazen als de dikte goed is afgestemd op die holling, zodat de eindlijst keurig net op het werkblad rust bij het aandrukken van de bovenbeplanking zonder de holling eruit te drukken.

Dirk
 
Dirk

Dirk, onze complimenten voor je scherpe kijk op dingen! Het vuren latje heeft precies het doel wat jij omschrijft. Zie op onderstaande foto het resultaat.
Zeer binnenkort gaan we weer verder met de bouwbeschrijving.

Groetjes.

213JJPG.jpg
 
Mooi hoor! Welk profiel heeft dit model?
Volgens mij profiel zuig-uit-mijn-duim. ;-)
Ik heb de CAD-tekening van dat ding (nu niet meer vrij te downloaden, althans ik zie hem niet meer) en als ik op die DWG naar dat profiel kijk ... ach laat maar. :(

Maar de kist ziet er schitterend uit, en zal zeker aardig vliegen.

Dirk.
 
Gelukkig zijn jullie weer boven water :proost:..... daar in het zuiden!
Volgens mij profiel zuig-uit-mijn-duim. ;-)
Ik heb de CAD-tekening van dat ding (nu niet meer vrij te downloaden, althans ik zie hem niet meer) en als ik op die DWG naar dat profiel kijk ... ach laat maar. :(

Ik blijf wel benieuwd wel profiel hier nu gebruikt wordt :confused:

Verder: Mooi werk!! :thumbsup:
 
ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 9

12-3-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
Nadat de epoxy is uitgehard hebben we de klemmen, folie e.d. verwijderd en daarna met een lange schuurlat de achterlijst ontdaan van de uitstekend stukken glasmat. De achterlijst ziet er nu strak uit!
Om de constructie van de vleugelpen nog compleet te maken hebben we hiervoor de laatste multiplex plaatjes op maat gemaakt om de hoofdliggers op deze plaatsen aan elkaar te verbinden. Deze hebben we gelijmd met 2 componenten epoxy lijm. ( Araldite 2011)
Zie onderstaande foto’s.
210JJPG.jpg

211JJPG.jpg

219JJPG.jpg


Nu gaan we verder met de voorlijst. Deze gaan we opbouwen uit 2 layers.
Totaal meet de voorlijst 14 mm. De 1e layer maken we van 4 mm balsa. Omdat de lengte telkens 107 cm is moeten we ook hier weer verlengen! Hierna deze strip van 4 mm op de kop van de ribben en de voorbeplanking gelijmd met witte houtlijm. Door deze bouwwijze kun je altijd zien of de voorlijst goed verlijmd zit! Alles goed laten uitharden en daarna de voorlijst op de juiste maat en schuint afgeschaafd.
Zie onderstaande foto’s.
221JJPG.jpg

224JJPG.jpg

218JJPG.jpg

228JJPG.jpg


Nu stoppen we met de binnenvleugel en gaan we starten met de buitenvleugel.
Allereerst de tekening op de bouwbrits en toen de onderbeplanking op maat gemaakt.
Hierbij hebben we weer wat aanpassingen gemaakt!
We hebben de hoofdligger als vaste maat aangehouden en hierop de lijnen van de beplanking bepaald. Nu lopen alle lijnen van de beplanking gelijk met het binnendeel van de vleugel.
Ziet er strak uit! We hebben ook gekozen om de wortel van dit vleugeldeel te beplanken.
Hierin komen n.l. diverse pennen en dus vinden we dit beter.
Ook de afrondingen zijn hetzelfde gekozen als in het middendeel.
Op de onderbeplanking de hoofdligger gelijmd. (tussen de naalden, dit is makkelijk voor het positioneren van de hoofdligger)
Zie onderstaande foto’s.
231JJPG.jpg

232JJPG.jpg

235JJPG.jpg

236JJPG.jpg


Nu alle balsa- en multiplex ribben gemaakt met de juiste gaten en uitsparingen en deze op de hoofdligger en onderbeplanking gelijmd m.u.v. rib 17. Deze lijmen we pas in als we het binnendeel er tegenaan kunnen leggen.
Zie onderstaande foto’s.
237JJPG.jpg

239JJPG.jpg

242JJPG.jpg

246JJPG.jpg
 
ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 10

19-3-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
We hebben alles goed laten drogen en met multiplex 3 mm de ruimtes tussen de ribben opgevuld m.u.v. de eerste 3 multiplex ribben. Hierin komen n.l. de stalen pennen en deze ruimtes willen met hars en glasvezel opvullen.
In deze 3 ribben hebben we de gaten onder de juiste hoek ingeboord en iets ruimers gemaakt voor de juiste positionering. De stalen pen van rond 6 mm op maat geslepen en alle droog gepast.
Zie onderstaande foto’s.
256JJPG-1.jpg

247JJPG.jpg

248JJPG.jpg


Nu alles zover klaar is wil je natuurlijk weten of alles een beetje bij elkaar past!
Dus alles wat af is even droog klaar gelegd voor op de foto!
Het voorlopige resultaat staat op onderstaande foto!
249JJPG-1.jpg


Nu hebben we eerst ook hier, de hulp voorlijst van 4 mm dikte er op gelijmd.
Zie onderstaande foto’s.
285JJPG.jpg

287JJPG.jpg

286JJPG.jpg


Nu de stalen pen en messing buis passen gaan we ze voorlopig op kleine puntjes vastzetten.
Dit doen met maagzout en 10 seconden lijm. Als dit gedaan is proberen we voorzichtig de vleugeldelen van elkaar te schuiven. Als dit zonder veel kracht kan zitten de pennen op de juiste positie.
Zie onderstaande foto’s.
272JJPG.jpg

271JJPG.jpg

273JJPG.jpg

275JJPG.jpg


Nu alle pennen goed zitten kunnen ze definitief worden vastgezet!
 
Back
Top