INSPIRA bouwproject gestart!

ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 14

10-5-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”

Binnendeel 2 gaat en stuk sneller! Alles achter elkaar gelegd wordt het al een beetje meer vliegtuig.
De remkleppen zitten er nu beide in maar moeten nog worden aangesloten.
Binnenkort laten we weer wat meer zien.
Zie onderstaande foto’s
335JJPG.jpg

330JJPG.jpg


Doordat er weer meer gevlogen word én ik een nieuwe heup heb gekregen gaat het bouwen even in een lager tempo!
Wel zijn we op internet op zoek gegaan naar een vrij nieuw systeem voor het aansturen van de rolroeren. Het systeem heet RDS en is volledig in de vleugel ingebouwd. Dus geen uitstekende hevels en aanstuur stangen buiten de vleugel!
Op de site Home - Oberflugmodellbau is dit systeem perfect uitgelegd met de keuze uit diverse opties. Wij hadden gekozen voor systeem C met box CA en 60 graden gebogen stalen pen en dit 4 x bij hun besteld.
Ik had niet aangegeven dat de bestelling voor 2 modellen was en kreeg een mail n.a.v. van mijn opdracht, met daarin de opmerking dat men meestal 2 x60 graden én 2 x 40 graden bestelden. 40graden voor de rolroeren en 60% voor de welfkleppen!
Tevens gaf men aan beter een open box te gebruiken als de bestelde gesloten box!
Naar aanleiding van deze mail toch maar even telefonisch contact opgenomen en e.e.a. uitgelegd. Ook verteld dat het om de Inspira ging.
Tot onze grote verassing kregen we een maill retour met een complete uitleg waarop we moesten letten én een tekening van de Inspira met hierop ingetekend het RDS systeem onder de besproken hoek van 15 graden!!
Kortom, je hebt nog steeds firma’s die meedenken én zeer attent zijn, een aanrader deze firma!
Uiteraard hebben we er al een paar foto’s van gemaakt.
Zie onderstaande foto’s.
338JJPG.jpg

339JJPG.jpg

340JJPG.jpg


Op bijgaande site kun je op het filmpje zien hoe het RDS Systeem werkt.
http://www.oberflugmodellbau.de/resources/RDS2byOBER.MP4
 
ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 15

21-5-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
Om de trouwe volgers van dit draadje toch een beetje op de hoogte te houden van onze bouw activiteiten tijdens de “vliegseizoen periode”, hierbij enkele foto’s.
Nu beide binnen en buiten vleugels zover klaar zijn dat je een beetje een idee gaat krijgen hoe e.e.a eruit gaat zien hebben we er toch maar een paar foto’s van gemaakt.
Zie onderstaande foto’s
342JJPG.jpg

343JJPG.jpg

347JJPG.jpg

348JJPG.jpg


Ook hebben we besloten welke motor we gaan inbouwen!!
Na veel wikken en wegen én informeren ( bedankt Dirk! ) hebben we besloten een Hacker motor te gaan inbouwen. Na telefonisch contact hierover met de firma Hacker Duitsland, is het geworden de A40-10S V2 8 Pole + 6,7:1. De levertijd is opgevraagd en als deze een beetje redelijk is gaan we ze ( 2x ) bestellen!
Het is een buitenloper met vertraging. Er komt een prop op van 23x12 RFM en gaan hem vliegen op 6 lipos. Met deze prop en 6 lipos gaat e.e.a. 57 Ampère trekken en 1195 Watt vermogen afleveren. ( gegevens volgens Hacker)
Zie onderstaande foto. ( de Hacker! )
Hacker-A40-10S-V2-8-Pole-mit-Getriebe-6-75-1-239-U-min-V-H33826620_b_01.jpg
 
Meer dan 1KW is echt knallen 8). Ik weet niet wat het eindgewicht zal zijn, maar het is geen hotliner toch? ;). Verder erg mooi werk mannen. Ik heb er de rust niet voor op het moment, maar houtbouw is echt heel gaaf. En zeker in combinatie met dergelijke 'modernere' vormen...
 
Laatst bewerkt:
Vermogen

Bedankt voor de complimenten!

1KW is veel, we weten het. Maar onze ervaring is dat je bij de start van zo'n zwever, beter 100 Watt over kunt hebben als 1 Watt te kort!! We denken dat hij ca. 6 kg zal gaan wegen.
Vandaar onze keuze voor deze motor.
De motoren zijn besteld en we zitten nu met spanning te wachten tot e.e.a. binnen komt "viegen"!
Als ze binnen zijn laten we wat horen. ( en zien natuurlijk ! )




QUOTE=Discus2ct;2618832]Meer dan 1KW is echt knallen 8). Ik weet niet wat het eindgewicht zal zijn, maar het is geen hotliner toch? ;). Verder erg mooi werk mannen. Ik heb er de rust niet voor op het moment, maar houtbouw is echt heel gaar. En zeker in combinatie met dergelijke 'modernere' vormen..
 
ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 16

13-7-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”

De Hacker motoren zijn binnen!
Zoals verwacht zaten de motoren keurig en een hacker-waardige verpakking verpakt ! De motoren zien er perfect uit en hebben al stationair proef gedraaid. ( zonder prop )
Op de bijgaande foto's hebben we een maatlaat van 60 cm bij de motor / prop combinatie gelegd om een gevoel te hebben hoe groot 23" is.
Zie onderstaande foto's.
351JJPG.jpg

354JJPG.jpg

355JJPG.jpg

357JJPG.jpg


In mijn " Centraal magazijn Motoren " hebben we nog even gekeken of we wel de juiste keuze hebben gemaakt met deze Hacker's !
Zie onderstaande foto.
358aJJPG.jpg


We hebben besloten om toch de Hacker's maar te gaan gebruiken!!
Uiteraard zijn we nog steeds bezig met het afbouwen van de beide vleugels.
Soms kijken we al een beetje naar de tekening van de romp!
Het hout hiervoor is al aangekocht en we denken dat de romp bouwen niet zo'n intensieve klus zal zijn als de vleugels.
 
Beste Jos en Piet,

Jullie zijn niet lang meer de enige! Wij (ik, mijn zwager en een super toffe clubgenoot) hebben zojuist besloten deze winter 3 Inspira's (met motor in neus?) te bouwen!

Nu druk aan het inlezen en informatie aan het verzamelen. Mocht er mensen zijn met frees set(s), tekening(en), filmpjes etc dan zijn deze zeer welkom!

Zodra we aanvangen zullen wij iedereen op dit forum trakteren op een mooi bouwverslag en vervolgens youtube voorzien van vliegende Inspira's (ik heb niet 1 filmpje kunnen vinden...).
 
Ik heb de toentertijd gepubliceerde tekening in DWG-formaat. Ik ga die niet voor iedereen bereikbaar op het web plaatsen, maar stuur een PB-tje met je gewone mailadres, en vragen om dat bestand, en ik stuur hem naar je toe.

Uit het DWG-formaat moet je eenvoudig een frees-file kunnen maken.

Dirk.
 
Inspira

Beste Jos en Piet,

Jullie zijn niet lang meer de enige! Wij (ik, mijn zwager en een super toffe clubgenoot) hebben zojuist besloten deze winter 3 Inspira's (met motor in neus?) te bouwen!

Nu druk aan het inlezen en informatie aan het verzamelen. Mocht er mensen zijn met frees set(s), tekening(en), filmpjes etc dan zijn deze zeer welkom!

Zodra we aanvangen zullen wij iedereen op dit forum trakteren op een mooi bouwverslag en vervolgens youtube voorzien van vliegende Inspira's (ik heb niet 1 filmpje kunnen vinden...).


Hoi B, O en B,
Leuk te horen dat we niet meer de enige zijn in Nederland!
Hebben jullie al enig idee hoe jullie e.e.a. gaan aanpakken?
Gaan jullie eerst de vleugels of eerst de romp bouwen?
Wordt het een zwever of een electrozwever?
Er zijn ook verschillende type's Inspira op tekening, mét en zónder rolroeren, met 3 kleppen per vleugel en met diverse profielen. Welke gaan jullie bouwen?
Ook zijn wij benieuwd hoe jullie de vleugelpen constructie gaan uitvoeren.
Dit was voor ons n.l. geen makkelijke beslissing. De platten pennen zijn o.i. overigens een perfecte oplossing!
Wij zijn dinsdag weer gestart met het INSPIRA project en gaan dus weer komende winter met regelmaat verslag uitbrengen.
Wij wensen jullie heel veel bouwplezier met jullie bouwproject "INPIRA" !
Groetjes,
Jos en Piet
 
Hallo Jos en Piet,

Bedankt voor jullie bericht!

Hoe wij het gaan aanpakken? Wij zijn nog 'Inspira'-tie aan het opdoen:rolling:
In ieder geval willen wij zo licht mogelijk bouwen en zijn de thermiek-eigenschappen het belangrijkste.

De 'Inspirie' (meervoud 'Inspira' hahaha) worden voorzien van een elektromotor in de neus. Gewenste spanwijdte is ergens tussen de 3,5m en 4,5m. Ik denk dat we starten met de vleugels. Afhankelijk van de nog te kiezen spanwijdte wordt het een 2 of 3 kleppen per vleugel. Ik denk niet dat we voor verstoorders kiezen gezien de gewichtsbesparing en 'butterfly' is ook erg effectief.

Groetjes,

Bob
 
ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 16

29-9-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”

We zijn weer aan het bouwen gegaan en zullen met regelmaat ook weer het bouwverslag verder bijwerken.
We waren gestopt bij het bouwen van de 2e binnen en buiten vleugel.
Bij dit 2e stel hebben we nu ook de achterlijsten ingedekt met een tussenlaag van glasvezeldoek, koolstof en epoxy.
Al de vleugeldelen ( 2 sets dus! ) zijn voorzien van de achterlijsten.
Zie onderstaande foto’s.
377JJPG.jpg

378JJPG.jpg


Een buiten deel was al voorzien van de achterlijst en hier hebben het rolroer uitgehaald.
Leuk om dan in de doorsnede te zien hoe de glasmat, koolstof en de epoxy zich hebben gevormd!
Het rolroer hebben we er met een babyzaagblaadje uit gezaagd.
Zie onderstaande foto’s.
382JJPG.jpg

383JJPG.jpg

385JJPG.jpg

386JJPG.jpg


Hier zijn we even gestopt omdat we de schuine kanten aan het rolroer én aan de vleugel willen schuren langs een stalen geleiding. Deze geleiding moeten we echter nog aanschaffen. Hoe we dit gaan doen laten we nog zien.
We hebben ook al naar de tekening van de romp gekeken! Binnenkort gaan we hier aan beginnen!
Enkele delen zullen eerst klaar moeten zijn daar die in de romp verwerkt zitten.
We hebben uit printplaat de hoog – laag hevel gemaakt.
Om een stabiel stabilo te verkrijgen hebben gekozen om de hevel te voorzien van 2 kogellagertjes met hierin een messing buisje inwendige diameter 4 mm en aan de andere zijde een messing buisje met dezelfde maten.
Zie onderstaande foto’s.
362JJPG.jpg

363JJPG.jpg

374JJPG.jpg

376JJPG.jpg


Toen de tekening toch uithing hebben we maar meteen gekeken of de prop wel netjes staat op dit model!
Zie onderstaande foto.
361JJPG.jpg
 
ISPIRA bouwprojekt gestart, deel 17

7-10-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”

De stalen “repen” van ca. 1 meter lengte zijn binnen!
Op enkele plaatsen hebben we hierop stukjes 2 zijige tape geplakt.
Hierna de bescherming eraf gehaald en precies op de juiste plaats op de vleugel geplakt.
Dit zowel op de onder als bovenzijde. Daarna met een schuurblok tot tegen de stalen repen geschuurd. Het rolroer hebben we daarna op dezelfde manier behandeld. Het schuren hebben echter vervangen door het eens te proberen met een David schaafje.
Het resultaat was verbluffend! Veel sneller en door het super harde én gladde oppervlak van de repen, hapte het schaafje niet en werd het mesje niet beschadigd.
Het resultaat, een strakke rolroer uitsparing in de vleugel.
Zie onderstaande foto’s.
389JJPG.jpg

390JJPG.jpg

392JJPG.jpg


Hierna hebben we de uitsparing in de vleugen en het rolroer voorzien van een triplex omlijsting, dikte 1,2 mm. Hierop kun je n.l. een beter scharnierpunt bevestigen als op balsa! Als scharnier gaan we gebruik maken van dunne siliconen, het z.g. siliconen scharnier! Later hierover meer.
Ons volgende klusje zal zijn het aanbrengen van het RDS systeem in de vleugel t.b.v het aansturen van het rolroer.
Zie onderstaande foto’s.
393JJPG.jpg

394JJPG.jpg

397JJPG.jpg
 
Het ziet er allemaal erg mooi uit, maar ik zou graag het gewicht van jullie vleugels willen weten in incl vleugelbuis?
 
Bouwverslag Inspira deel 18

21-10-2012 - Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
We zijn begonnen met het aftekenen van de componenten van het RDS systeem. Waar komen ze te zitten en hoe. De servo moet onder een hoek van 15 graden t.o.v. de hoofligger komen. De stalen, gebogen pen, moet in midden positie naar binnen wijzen.
Dit is belangrijk om de carbon koker op de juist plaats in te tekenen.
Na dit alles hebben we de Dremel tool eerst voorzien van een slijpschijfje om in triplex een gleufje te slijpen. Daarna met een frees het gat op de juiste diepte gemaakt.
Zie onderstaande foto’s.
400JJPG.jpg

401JJPG.jpg

402JJPG.jpg

403JJPG.jpg


Omdat de carbon koker aan beide zijden open is en in het rolroer moet worden gelijmd, hebben we deze koker aan een zijde dicht gemaakt met 1 mm triplex en aan de andere zijde met 1 mm balsa. De Triplex zijde komt aan de achterzijde en de balsa aan de voorzijde. Als e.e.a. is in gelijmd en uitgehard, halen we met een klein schroevendraaiertje het 1 mm balsa weg!
Nadat alles was uitgehard hebben we de servo en andere onderdelen “droog” gepast!
Ook even alles in elkaar gezet, inclusief de al werkende remkleppen!
Zie onderstaande foto’s.
404JJPG.jpg

405JJPG.jpg

410JJPG.jpg

411JJPG.jpg


Na alles getest te hebben gaan we nu de servo definitief inbouwen.
Foto’s hierover de volgende keer.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top