INSPIRA bouwproject gestart!

Domping

Het wiel moet niet 2 keer worden uitgevonden!
Op de tekening van mijn Solution staat precies hoe je de motor moet inbouwen.
En ik weet dat Simprop altijd goed vliegende modellen leverd!!
Zie foto.
494JJPG-1.jpg

Laatst bewerkt:
Als ik me niet vergis kun je toch veel efficiënter vliegen met een achterlijk CG?
Op die manier heb je ook geen pitch verschil met snelheidsverschillen en als het goed is geen domp maar enkel Side nodig...... Correct me if i'm wrong ;-)

Als ik me niet vergis kun je toch veel efficiënter vliegen met een achterlijk CG?
Op die manier heb je ook geen pitch verschil met snelheidsverschillen en als het goed is geen domp maar enkel Side nodig...... Correct me if i'm wrong ;-)

Neen, domping is altijd geboden.
Het voorbeeld op de tekening is aanbevelenswaardig.
Bij mijn Antares had ik het voorbeeld van de cumulus 2000 (ietsje minder dan op de tekening) genomen.
Dit blijkt goed te zijn maar de volgende keer doe ik er nog een paar graden bij.
Hij stijgt stabiel maar heeft toch nog de neiging op zijn neusje op te trekken.

Bouwverslag Inspira deel 23

23-12-2012 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”

Na het drogen zijn de gebogen latten goed in vorm gebleven! Voordat we de voorgebogen latten op de zijvlakken gaan lijmen, hebben we eerst het zwakste deel van de romp versterkt. Vaak breekt een romp, op het achterste, dunnen deel,vlak voor het kielvlak.
In de balsa zijden van 8 mm hebben we over een lengte van ca. 30 cm, met de lintzaag een groef gezaagd van 1 mm. Hierin past een 1 mm dikke triplex strook!
Deze hebben hiervoor op maat gemaakt er in gelijmd.
Zie onderstaande foto’s.
490JJPG.jpg

491JJPG.jpg

493JJPG.jpg

Hierna hebben we de voorgebogen latten op de juiste posities vast gelijmd en dit alles goed laten drogen. Bij een van de kisten waren de latten al gelijmd en hebben we de romp droog in elkaar gezet voor op de foto!
Zie onderstaande foto’s.
495JJPG.jpg

496JJPG.jpg

497JJPG.jpg

Tussendoor zijn we ook nog even naar de modelbouwwinkel geweest om de spinner set op te halen: diameter 60 mm voor een as van 6 mm, voor een zwever niet alledaags!
Zie onderstaande foto’s.
498JJPG.jpg

499JJPG.jpg

502JJPG.jpg

Voordat we alles gaan verlijmen gaan we eerst het kielvlak maken.
Om al een idee te krijgen hoe we e.e.a. gaan bouwen,
Zie onderstaande foto.
500JJPG.jpg

Ziet er allemaal goed uit. En die extra versterking in de staart gaat wel helpen denk ik. Was dit niet in het oorspronkelijke ontwerp meegenomen?

Tussendoor zijn we ook nog even naar de modelbouwwinkel geweest om de spinner set op te halen: diameter 60 mm voor een as van 6 mm, voor een zwever niet alledaags!
Zie onderstaande foto’s.
498JJPG.jpg

502JJPG.jpg
Realiseer je je, dat je met een dergelijk groot middenstuk de prop-diameter met 18 mm (0,7 inch) vergroot?!
En dat je op deze manier ook de spoed vergroot!
Ik weet niet hoe kritisch die motor gebruikt wordt, maar houdt er rekening mee dat de stroom groter zal zijn als voorspeld.

Dirk.

Hoi Dirk,

Ik vind je opmerking zeer nuttig, maar hoe kom je aan 18 mm?
Het aluminium tussenstuk is 62 mm.
De waarden die Hacker opgeeft zijn gemeten waarden dus met een tussenstuk. Maar net wat jij aangeeft, welk tussenstuk?
groet,
Piet G.

Sorry, had ik erbij moeten zetten: voor klapprops worden diameter en spoed altijd (oha.) weergegeven uitgaande van een middenstuk van 42 mm.
Jij zet er 60 mm op, dat is 18 mm meer.

De invalshoeken van de prop blijven gelijk, maar worden wel naar buiten verplaatst. Het effect ervan is een spoed-vergroting.

Dirk.

Standaard Bouwverslag Inspira deel 24

12-1-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
De voorlijst van het kielvlak hebben we gezaagd uit 2 mm triplex en daarna aan beide zijde, 3 mm balsa gelijmd zodat de totale voorlijst, 8 mm breed is.
De basis van de achterlijst is opgebouwd uit 2 x 3 mm multiplex. Hierop hebben we 2 x 1 mm triplex met de “wangen” gelijmd . De “wangen “ hebben we eraan gemaakt om achterlijst goed aan de romp te kunnen lijmen. Hierop hebben we Re en Li, 4 mm balsa gelijmd. Zo menen we een stabiele achterlijst te hebben die we goed aan de romp kunnen verlijmen.
De achter lijst is nu 16 mm breed. Deze hebben we na drogen vanuit onder, taps toe geschuurd van 16 naar de 8 mm. ( de maat van de voorlijst )
Ook de onderste rib hebben we er in gelijmd.
Zie onderstaande foto’s.
503JJPG.jpg

505JJPG.jpg

516JJPG.jpg

517JJPG.jpg

519JJPG.jpg

521JJPG.jpg

Hierna hebben we de onderste panelen gemaakt waarin de hoog laag hevel komt.
Deze is gemaakt van 3 mm multiplex. Eerst hebben we er voor gezorgd dat het kielvlak zó werd ondersteund, dat de boor precies 90 graden op het kielvlak uitkwam zodat we zeker weten dat straks het stabilo er recht / haaks op komt!
Zie onderstaande foto’s.
522JJPG.jpg

524JJPG.jpg

525JJPG.jpg

Deze 1e gaatjes hebben we 2,5 mm geboord. Hierna met een houtboor van 12 mm, kamertjes geboord voor de lagertjes van de hoog /laag hevel ( dia.10 mm ) Daarna het gaatje van 2,5 mm, precies opgeboord naar 5 mm t.b.v. het draaipunt, een messing buisje, uitwendig 5 mm.
Zie onderstaande foto’s.
527JJPG.jpg

528JJPG.jpg

529JJPG.jpg

Toen met de hevel de radius afgetekend om deze met de figuurzaag uit te zagen en goed passend te vijlen. Daarna alles droog in elkaar gezet om te controleren of alles goed werkt.
Zie onderstaande foto’s.
531JJPG.jpg

533JJPG.jpg

536JJPG.jpg

Alles werkt goed en dus hebben we deze onderste beplanking erin gelijmd.
Zie onderstaande foto.
538JJPG.jpg

Nu laten we alles goed drogen om de volgende keer het geheel in te dekken met balsa.

Laatst bewerkt:
Tekening

Ziet er allemaal goed uit. En die extra versterking in de staart gaat wel helpen denk ik. Was dit niet in het oorspronkelijke ontwerp meegenomen?

Om enig idee te geven, van waaruit wij dit model aan het bouwen zijn heb ik de " complete"
tekening van de romp en stabilo toegevoegd.
Dit is alle informatie en maten die we hebben!
Vandaar dus héél veel puzzel en denkwerk hoe we e.e.a gaan maken.
Knipsel.png

Laatst bewerkt:
Ik heb wel een vraagje: waarom zo'n enorme draaisleuf? Dit geeft bewegingsruimte voor bijna 2x 45 graden, zo lijkt het. Terwijl 2x 15 graden waarschijnlijk al teveel is. :confused:

Overigens: wel heel netjes gebouwd! :thumbsup:
Maar dat is 'pas' 100x gezegd geloof ik. ;-)

Dirk

Ik heb wel een vraagje: waarom zo'n enorme draaisleuf? Dit geeft bewegingsruimte voor bijna 2x 45 graden, zo lijkt het. Terwijl 2x 15 graden waarschijnlijk al teveel is. :confused:

Overigens: wel heel netjes gebouwd! :thumbsup:
Maar dat is 'pas' 100x gezegd geloof ik. ;-)

Dirk

Een antwoord op je vraag Dirk!
Dit stond zo wél op tekening en hebben we dus maar aangehouden.
Ook hier geldt, net als met het motorvermogen, beter iets teveel als iets te weinig!
(grapje , wij vonden het achteraf ook wel wat veel van het goede, maar hebben hier echt de tekening gevolgd!

En.......complimentjes zijn altijd leuk, ook al zijn het er meer als 100 !!!!!
Nog allemaal bedankt voor deze complimentjes!

Laatst bewerkt:
Bouwverslag Inspira deel 25

20-1-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
We hebben het kielvlak aan beide zijden met balsa ingedekt en geschuurd.
Zie onderstaande foto’s.
539JjPG.jpg

540JJPG.jpg

541JJPG.jpg

543JJPG.jpg

Daarna hebben we de messing buis gemonteerd die door het lager gaat.
Deze hebben we met een drevel aan beide zijden uitgedreveld zodat er een schuine kraag ontstaat. Deze hebben we later met een plat stuk metaal plat geklopt.
Hierdoor zit deze buis goed vast!
Zie onderstaande foto’s.
548JJPG.jpg

549JJPG.jpg

550JJPG.jpg

Het kielvlak is nu zover klaar dat het later op de romp kan worden gelijmd.
Nu gaan we de vleugelbevestiging voor in de romp maken.
Deze bestaat uit twee platte messing buizen die over de platte vleugelpennen passen.
Deze hebben we op de juiste lengte gemaakt en goed opgeschuurd. Deze worden n.l. aan elkaar gesoldeerd.
De messing buizen hebben we over de Re en Li vleugelpen geschoven en de vleugel onder de juiste hoek op de bouwbrits tegen elkaar gelegd. Hierna de buizen met 2 kleine klemmetjes vast gezet en op 2 plaatsen gesoldeerd.
Hierna de vleugels eraf gehaald en in de bankschroef, met de vlam goed verhit en de 2 delen goed, door en door aan elkaar gesoldeerd.
Zie onderstaande foto’s.
551JJPG.jpg

553JJPG.jpg

554JJPG.jpg

Toen alles gesoldeerd en opgepoetst was hebben we de vleugels er weer op geschoven en alles een beetje op elkaar gelegd!!
Zie onderstaande foto.
556JJPG.jpg

Tussendoor is ook het motorschot op maat gemaakt. Hiervoor moesten we gat boren van rond 18 mm. Deze boor hebben we niet maar de buurman had hiervoor dé oplossing! Zie foto.
Ook het áller voorste schot is klaar! Diameter 60 mm i.v.m. de spinner rond 60 mm!
Zie onderstaande foto’s.
523JJPG.jpg

544JJPG.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Piet en Jos,
Ik ben vanmiddag nog eens door het hele verslag heen gelopen. Wat een project! Ik zie het elke zaterdag dat ik kom kijken weer een stukje vorderen. Leuk ook om te zien hoe het tussen jullie klikt en hoe jullie samen alle uitdagingen te lijf gaan en telkens weer met prachtige oplossingen komen. Piet, wordt het niet eens tijd dat je een boek gaat schrijven over modelbouwtechniek?
Groetjes,
Rob.

Bouwverslag Inspira deel 26

3-2-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
Nu de messing bevestigingsbuizen zijn gesoldeerd, moet kleminrichting nog worden bedacht.
Het standaard klemsysteem kunnen we i.v.m. de hoogte niet in de romp krijgen.
De bovenzijde van de romp is n.l. ook de bovenzijde van de vleugel.
Hiervoor hebben we een C-frame constructie bedacht. Om ervoor te zorgen dat het C-frame niet telkens onder in de kist ligt hebben we het “klem-nietje” op de achterzijde van het messing gesoldeerd. Als we nu de vleugelbout losdraaien blijft het C-frame aan deze niet hangen.
Zie onderstaande foto’s.
559JJPG.jpg

560JJPG.jpg

561JJPG.jpg

Verder met de romp. Hieraan moeten Li en Re de wortelribben van de vleugel komen.
Dus deze moeten nogmaals gemaakt worden.
Eerst overmaatse rechthoekige plaatjes gemaakt en deze voorzien van alle gaten zodat we deze plaatjes over de pennen tegen de vleugel konden drukken.
Hierdoor kunnen we het vleugelprofiel exact op de plaatje aftekenen en uitzagen.
Zie onderstaande foto’s.
563JJPG.jpg

564JJPG.jpg

Deze ribben komen dus straks tegen de romp!

Laatst bewerkt:
Wat een bouwwerk ! :worship:

Ik ben benieuwd of er nog meer van deze mooie kisten komen :rolleyes:...

Jullie zijn niet lang meer de enige! Wij (ik, mijn zwager en een super toffe clubgenoot) hebben zojuist besloten deze winter 3 Inspira's (met motor in neus?) te bouwen!

Nogmaals:

succes!

:proost:

Back