INSPIRA bouwproject gestart!

Bouwverslag Inspira deel 31

18-3-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
Beide rompen zijn nu aan de bovenzijde dicht en het is weer eens tijd voor een bakkie!
Zie onderstaande foto’s.
625JJampPG.jpg

626JJampPG.jpg

Nu gaan we, voordat we de onderzijde sluiten, eerst de cockpit eruit snijden / zagen.
Hiervoor hebben we een kartonnen mal gemaakt zodat we links en recht exact dezelfde maat en vorm hebben. Aan de onderzijde van de cockpit hebben we 3 mm balsa weggesneden.
Hier lijmen we straks op de romp- en cockpitrand 1,5 mm triplex.
De schuine zijden hebben we gezaagd met een 6 en 12 inch ( 300 mm ! ) zaagblad.
Zie onderstaande foto’s.
627JJampPG.jpg

635JJampPG.jpg

636JJampPG.jpg

639JJampPG.jpg

638JJampPG.jpg

640JJampPG.jpg

En toen hadden we een cockpit, netjes met schuinen kanten en erg stabiel!
Aan de onderzijde hebben we de 1,5 mm strips gelijmd. Deze komen ook op de romp.
Zie onderstaande foto’s.
644JJampPG.jpg

641JJampPG.jpg

643JJampPG.jpg

642JJampPG.jpg

Aan het kielvlak hebben we een tong gemaakt van 3 mm multiplex.
Hiervoor hebben we in de romp en in het kielvlak een gleuf gemaakt van 3 mm breed en ca. 4 cm lang. De tong hebben we vast in het kielvlak gelijmd. Wij denken dat het kielvlak hierdoor een stuk sterker aan de romp verlijmd zal zitten.
Zie onderstaande foto’s.
648JJampPG.jpg

651JJampPG.jpg

Laatst bewerkt:
Bouwverslag Inspira deel 32

25-3-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
We zijn verder gegaan met het afwerken van de cockpit- en rompranden.
Deze hebben we op de aanlegvlakken voorzien van 1,5 mm triplex en daarna e.e.a. op maat geschuurd.
Zie onderstaande foto’s.
652JJampPG-1.jpg

657JJampPG-1.jpg

686JJampPG.jpg

Nu de cockpit past moet deze nog voorzien worden van een sluiting. We hebben gekozen voor een magneet sluiting.
Aan de voorkant hebben we precies op de juiste breedte een 3 mm multiplex lip gemaakt die aan de cockpit vast gelijmd zit en in de romp valt. Aan de achterzijde hebben 2 metalen beugeltje gemaakt die we in de romp gelijmd hebben met 2 componenten gel. Deze beugeltjes zorgen er voor dat de cockpit niet naar recht of links kan en dus altijd op de juiste positie zit.
Tevens worden ze gebruikt voor de magneetsluiting!
Zie onderstaande foto’s.
658JJampPG-1.jpg

659JJampPG.jpg

670JJampPG.jpg

672JJampPG.jpg

Toen de beugeltjes vast zaten hebben we de magneetjes voorzien van gel lijm en cockpit op zijn plaats terug gezet.
Toen ook deze lijm uitgehard was konden we testen of de magneetsluiting voldeed!
Ja dus, en veel sterker als we hadden durven hopen.
Zie onderstaande foto’s.
673JJampPG.jpg

675JJampPG.jpg

679JJampPG.jpg

Ook hebben we de inbusbout om de vleugel vast te schroeven verlengd. Hiervoor hebben een stukje van 10 cm rvs draadeind genomen en door middel van een brede M5 moer gekoppeld aan de inbusbout. Ook hebben we een extra schot gemaakt voor de kabel- en bout doorvoer.
Voor de kabeldoorvoer hebben we de gaten aan de achterzijde verzonken. Hierdoor kan de lijm een goed kraag vormen in het hout.
Zie onderstaande foto’s.
676JJampPG.jpg

677JJampPG.jpg

682JJampPG.jpg

Nu konden de servo-houders er worden in gelijmd! Natuurlijk ook de servo’s erin geschroefd.
Toch wel een mooi gezicht, ook vanuit onderen! De boden zit er nog steeds niet in en daar hebben we veel gemak van gehad.
Zie onderstaande foto’s.
678JJampPG.jpg

684JJampPG.jpg

685JJampPG.jpg

Laatst bewerkt:
Ziet er super goed uit Piet. :thumbsup:
Ik volg het draadje al geruime tijd maar kon het niet laten om nu eens te reageren.
Zijn ze klaar met de volgende Funrise Cab. :D

Jan

Hoi Jan,
bedankt voor je compliment!
We hopen ze klaar te hebben voor de Funrise Cup op 1 september 2013.
Ik bel je nog!
groet,
Piet

Ziet er super goed uit Piet. :thumbsup:
Ik volg het draadje al geruime tijd maar kon het niet laten om nu eens te reageren.
Zijn ze klaar met de volgende Funrise Cab. :D

Jan

Hoi Piet,

Gelijk maar effe aanmelden ziet er goed uit mooi fotoverslag , laat maar komen die foto's ik zit al klaar met een bak met popcorn.

Ton

Bouwverslag Inspira deel 33

7-4-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
Na alles wat in de romp zit te hebben gecontroleerd, hebben we er de bodems in gemaakt.
Nu gaan we verder met het rechts / links.
Eerst hebben we een achterlijst gemaakt van 1,2 mm triplex. Mooie vorm, brug in Barcelona!
Daarna de voorlijst gemaakt uit 6 mm balsa met hierachter 1,2 mm triplex.
De ribben zijn gemaakt uit 8 mm balsa. Aan de achterzijde hebben we een 1,2 mm groef gezaagd waarin de achterlijst valt.
Toen dit allemaal klaar was hebben we de voorlijst op een recht stuk staal geplakt.
Hierdoor is en blijft deze voorlijst kaarsrecht! Hierop hebben we haaks, de 1e en laatste rib gelijmd.
Zie onderstaande foto,s
688JJampPG.jpg

690JJampPG.jpg

691JJampPG.jpg

692JJampPG.jpg

Daarna zijn de boven- en ondertip uit balsa gemaakt, ingezaagd op maat geschuurd en er aan gelijmd. Toen alles zover was even passen en aan beide zijden ingedekt met 2 mm balsa.
Nu alles goed laten drogen en de schuine kanten er nog aan schaven en de scharnieren erin. Dit zien we volgende keer.
Zie onderstaande foto,s.
696JJampPG.jpg

698JJampPG.jpg

700JJampPG.jpg

704JJampPG.jpg

706JJampPG.jpg

En nu gaan we beginnen aan het laatste onderdeel van de Inspira, het stabilo!
Eerst al de ribben op 2 mm triplex geplakt en de gaatjes in de 1e rib precies op maakt gemaakt t.o.v. de gaten in het kielvlak.
Daarna de overige ribben voorzien van al de juiste gaatjes. We hebben besloten om aan één zijde het staal, dia. 4 mm, in de ribben vast te lijmen en aan de andere zijde een messing buis 5x4 mm. Op een van deze buizen lijmen ( of solderen) we een stelring van 5 mm om d.m.v. het inbusboutje het stabilo vast te zetten. De hoofdligger is van koolstof buis 5x4 mm.
Al het staal en koolstof op maat gemaakt en alles droog in elkaar gezet en gepast.
Zie onderstaande foto’s.
708JJampPG.jpg

709JJampPG.jpg

712JJampPG.jpg

715JJampPG.jpg

Nu alles past kunnen we de 3 overige delen gaan maken en gaan indekken met 2 mm balsa.

Laatst bewerkt:

Als het nog kan zou ik je aanraden de roeren minder 'bol' te maken.
Zeker niet te veel kromming in het laatste deel van het roer.
Door loslating wordt het minder effectief.
Alleen wat bolling bij het scharnier den daarna vrijwel recht levert een beter stuurgedrag op en mogelijk iets minder weerstand.

Rick

Als het nog kan zou ik je aanraden de roeren minder 'bol' te maken.
Zeker niet te veel kromming in het laatste deel van het roer.
Door loslating wordt het minder effectief.
Alleen wat bolling bij het scharnier den daarna vrijwel recht levert een beter stuurgedrag op en mogelijk iets minder weerstand.

Rick

Hoi Rick,
Bedankt voor de tip maar alles is al klaar!
We zullen er met het schuren zoveel mogelijk rekening mee houden!

Piet G.

Bouwverslag Inspira deel 34

21-4-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
De 4 sets ribben voor de stabilo’s zijn klaar, de koolstof hoofdliggers en de stalen pennen zijn op lengte geslepen zoals ook de stukjes messing buis.
De stalen pennen gingen stroef en hebben met Scoth Bright opgepoetst!
Zie onderstaande foto’s.
716JJampPG.jpg

727JJampPG.jpg

726JJampPG.jpg

Op de kleine messing buis maken we de klemming om er voor te zorgen dat we het stabilo niet verliezen. Dit doen we door middel van een stelring 5 mm. Op de plaats waar we deze stelring monteren, boren we een gaatje van 3 mm door de messingbuis zodat het stelschroefje op de stalen pen klemt.
Zie onderstaande foto.
728JJampPG.jpg

729JJampPG.jpg

Hierna hebben we balsa 2 mm indekking gemaakt en op de maat gesneden.
De ribben, compleet met alles, op de beplanking gelegd en het middel deel van elke rib met 10 seconde lijm vast gezet. Daarna alles met een zware blok lood op de bouwplank gelegd en met een reepje balsa de overige beplanking omhoog gedrukt en ook met 10 seconde lijm vast gezet.
Zie onderstaande foto’s.
717JJampPG.jpg

718JJampPG.jpg

719JJampPG.jpg

720JJampPG.jpg

De voorlijst hebben we voorzien van koolstof rond 2 mm. Hier laten we de onder en boven beplanking overheen schieten en schuren deze later naar deze 2 mm koolstof toe.
Zie onderstaande foto.
732JJampPG.jpg

Ook het gaatje aan de bovenzijde voor de inbussleutel zit er nu in!
Zie onderstaande foto.
733JJampPG.jpg

De 2 stabilo’s zijn nu aan de bovenzijde ingedekt en het is weer tijd om alles nog eens droog te passen.
Zie onderstaande foto.
735JJampPG.jpg

Nu moeten de onderzijden nog worden ingedekt en dan begint de afwerking!
We hebben al besloten dat we de romp gaan bekleden met 40 grams glasvezeldoek en dus gaan spuiten!

Laatst bewerkt:
Hallo Piet,
Ik ben je al een paar maanden aan het volgen met de Inspira HX en ben er helemaal weg van.
Zo weg dat ik in Duitsland bij die meneer Lototos een frees set heb besteld en in de tussen tijd de romp bijna klaar heb. Ga nu beginnen aan het stabilo en richting roer, waar jullie nu mee bezig zijn.
Ik weet alleen niet hoe ik foto's op het forum moet zetten, anders stuur ik je wel een keer een gewoon mailtje.
Maar als ik het goed begrijp zijn jullie 2x de echte versie aan het bouwen.
En dan echt bouwen van af de tekening en alles lekker uitsnijden en zagen, dan heb ik het wat makkelijker met het complete frees set scheelt een heleboel werk en ziet er zeer goed uit.
Ik ben vorige week ook maar eens bij die meneer Lototos langs geweest, toen ik naar de modelbouw beurs in Dortmund ging.
Dit is echt een houtworm, ik keek mijn ogen uit waar hij allemaal mee bezig was en aan het maken was, helemaal te gek.
De beschrijving op het Duitse modelbouw forum zul je ook wel gevolgd hebben en daar ben ik nu mee bezig en met alle beschrijvingen en foto's probeer ik hem te bouwen.
Dit lukt best wel, ik ben 62 jaar en ben al van mijn 12e jaar een zeer enthousiast modelbouwer.
Ooit in Rotterdam begonnen bij de RLC lijn besturing op Heliport (Hofplein) 200 meter van het Hilton hotel als je dit tegen iemand verteld, geloven ze je niet... maar het was 1962.
Als je wilt reageren graag via PB.
Maar ik blijf jullie volgen en kom zeker kijken als hij voor de eerste maal de lucht in gaat.
Het bouwverslag van jullie ziet er zeer goed uit en het bouwen van nu ziet er heel anders uit, met al dat piep en kant en klare kisten, maar ga zo door....helemaal super.
Groeten Hans van Kempen Geldermalsen.

Laatst bewerkt:
Ik raad u aan om e mail adressen altijd via een persoonlijk bericht te sturen en nooit zo openbaar zetten, juist door het zo te doen krijg je veel spam.

viel Gewicht

21-4-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
De 4 sets ribben voor de stabilo’s zijn klaar, de koolstof hoofdliggers en de stalen pennen zijn op lengte geslepen zoals ook de stukjes messing buis.
De stalen pennen gingen stroef en hebben met Scoth Bright opgepoetst!
Zie onderstaande foto’s.

Nu moeten de onderzijden nog worden ingedekt en dan begint de afwerking!
We hebben al besloten dat we de romp gaan bekleden met 40 grams glasvezeldoek en dus gaan spuiten!

Vorsicht bei zu viel Gewicht im Heck. Statt Stahlstäbe würde ich CFK nehmen.
20gr im Heck sind schnell mal 100gr Blei in der Schnauze.

Pas op voor te veel gewicht aan de achterzijde. In plaats van stalen staven zou ik CFRP nemen.
20gr in de achterste zijn snel 100gr doorlooptijden in de snuit.

Gruß Manni

Bouwverslag Inspira deel 35

28-4-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
We hebben gisteren het kielvlak uitgericht en het definitief aan de romp verlijmd.
Van tevoren nog de gleufjes erin gemaakt voor de 3 scharnieren van rechts /links.
Alles zit er nu vast aan en we zij al een beetje aan het schaven en schuren gegaan.
Zie onderstaande foto’s.
739JJampPG.jpg

740JJampPG.jpg

741JJampPG.jpg

742JJampPG.jpg

744JJampPG.jpg

748JJampPG.jpg

Laatst bewerkt:
Bouwverslag Inspira deel 36

12-5-2013 Vervolg bouwverslag “INSPIRA”
Nu gaan we verder met de laatste werkzaamheden van het stabilo.
De hoekjes en buitenste rondingen zijn er in gelijmd en beide op maat geschuurd.
Ook de achterlijst van de boven en onder beplanking zijn scherp geschuurd.
Zie onderstaande foto’s
751JJampPG.jpg

752JJampPG.jpg

753JJampPG.jpg

Nu de glasmat en koolstofstrengen op maat gemaakt en de epoxy klaar gemaakt, alles in een keer voor 2 sets stabilo’s!
Alles is nu zover klaargemaakt dat de onder beplanking er tegen aan kan.
De achterlijst weer zo weggelegd dat deze na het uitharden van de epoxy strak is!
Zie onderstaande foto’s.
757JJampPG.jpg

755JJampPG.jpg

761JJampPG.jpg

We hebben ook een proefje gemaakt om de balsa voorlijst sterker te maken.
We gaan dat doen met een koolstof streng!
We hebben een stukje voorlijst nagemaakt en daar epoxy opgezet.
In deze epoxy hebben we een koolstofsteng getamponneerd en daarna afgedekt met een folie en deze met de hand vlak gestreken.
Na uitharding geeft dit een spiegelgladde én zeer sterke voorlijst!
Zie onderstaande foto's.
763JJampPG.jpg

764JJampPG.jpg

Proef is gelukt en we gaan dit toepassen!!

Laatst bewerkt:
Fantastisch werk heren! Kijk altijd weer uit naar de (bijna) wekelijkse post op zondag.

Succes met de laatste loodjes,

Groeten Rick

We hebben ook een proefje gemaakt om de balsa voorlijst sterker te maken.
We gaan dat doen met een koolstof streng!
We hebben een stukje voorlijst nagemaakt en daar epoxy opgezet.
In deze epoxy hebben we een koolstofsteng getamponneerd en daarna afgedekt met een folie en deze met de hand vlak gestreken.
Na uitharding geeft dit een spiegelgladde én zeer sterke voorlijst!
Zie onderstaande foto's.

Proef is gelukt en we gaan dit toepassen!!
Hoi Piet,

Zowel de bouw als het bouwverslag zien er weer schitterend uit.

Toch ook een kleine maar ...
Het proefje met de neuslijst is idd. fraai gelukt, maar volgens mij is die 'proef-neuslijst' recht, terwijl de echte neuslijst gebogen is. Dat gaat lastiger worden met er glad omheen trekken van de folie. Als die test-neuslijst echt recht en niet gebogen is, raad ik je aan eerst nog een test te doen met een gebogen neuslijst. Het zou zonde zijn als je een heel nieuw stabilo moet bouwen. :(

Dirk.

Als die test-neuslijst echt recht en niet gebogen is, raad ik je aan eerst nog een test te doen met een gebogen neuslijst. Het zou zonde zijn als je een heel nieuw stabilo moet bouwen. :(
Zal van de folie afhangen. Als ik denk aan de elastische huishoudfolie waarmee je bv. schaaltjes kan afdekken voor in de ijskast, dan kan je daarmee perfekt een gebogen voorlijst strak afdekken. En mogelijk bestaan er wel meer elastische folies die geschikt zijn.

Fantastisch werk heren! Kijk altijd weer uit naar de (bijna) wekelijkse post op zondag.

Succes met de laatste loodjes,

Groeten Rick

Bedankt Rick, leuk dat je ons zo volgt!
Zaterdags bouwen we meestal en zondags is het dan het artikel op MB forum bijwerken.
Het gaat nu wel hard vooruit, we beginnen samen het al over het invliegen te hebben!!

Groet,
Piet

Hoi Piet,

Zowel de bouw als het bouwverslag zien er weer schitterend uit.

Toch ook een kleine maar ...
Het proefje met de neuslijst is idd. fraai gelukt, maar volgens mij is die 'proef-neuslijst' recht, terwijl de echte neuslijst gebogen is. Dat gaat lastiger worden met er glad omheen trekken van de folie. Als die test-neuslijst echt recht en niet gebogen is, raad ik je aan eerst nog een test te doen met een gebogen neuslijst. Het zou zonde zijn als je een heel nieuw stabilo moet bouwen. :(

Dirk.

Hoi Dirk,
Weer bedankt voor je complimenten, we worden er verlegen van !!
In deel 34 van onze beschrijving staat dat we de voorlijst van het stabilo gemaakt hebben met een koolstof staf van 2 mm.
Dit nieuwe experiment is echter voor de voorlijst van de vleugels.
Nu het proefstukje is uitgehard kun je pas echt testen hoe sterk één zo'n streng is!
Dit overtreft onze stoutste verwachting en we gaan zeer binnenkort de neuslijst van de vleugels zo versterken. Bericht hierover volgt uiteraard in ons verslag.
Toch weer bedankt Dirk voor je positieve inbreng.
Groet,
Piet

Back