Interessant artikel over LiPo-accu’s

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door haje74, 30 apr 2020.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De spanningsval is 75mV.
    Bij een spanningsdeler blijft dit 75mV, bij een correcte shunt 37,5mV.
    Hoe lager de spanningsval hoe nauwkeuriger de meting van de maximale stroom.
    Daar de spanningsval 75mV is, kun je desnoods werken met 10 Ohm 1% weerstanden.
     
  2. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Bedankt iedereen.
    Maar heb net de een shunt besteld bij amazone nl, en was zonder verzendingskosten, dus mooi meegenomen.
    Nu voor mij is het makkelijker om die shunt parallel te plaatsen, en er is plek voor in mijn behuizing.

    Het idee is goed van het met die weerstanden te doen, maar eer ik dat snap, dan hebben jullie al grijs haar van mij gekregen :)

    Hetzelfde over dat het komt dat het nu niet klopt...

    Volgende week zou de shunt aankomen.
    Je zou kunnen zeggen dat heeft geen zin, maar heb toch graag als je zoiets bouwt dat het dan allemaal correct is.

    Heb er al veel uit geleerd maar een deel is ook al gaan vliegen omdat je er niet dag dagelijks mee bezig bent. Maar voordeel is dat ik hier terug kan komen spieken en ik noteer ook wel veel.
     
  3. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Mijn ontlader is eindelijk afgewerkt!

    Dus om de meting correct te laten weergeven op het display, zou ik dan zoals hierboven vermeld een shunt parallel moeten plaatsen.
    Omdat ik geen shunt meer had van 50A 75mV, bij Amazone NL shunts besteld met display, dit waren 2 stuks voor 9euro en geen verzendingskosten, dit viel mee. Dus shunt parallel geplaatst maar nog altijd verkeerde meting... Dan maar het nieuwe display gemonteerd met bijhorende shunt, en meting juist.
    Wil wel lukken dat de twee displays met shunt die ik vorig jaar bij AlieExpress besteld had, niet correct werkten, 1 werkte zelfs niet meer.

    Maar het is in orde nu, enkel de voltage scheelt 0,3V wat ik gewoon kan bijregelen, en de Ampère iets van tienden verschil.
    20220529_084226.jpg 20220529_084233.jpg
     

Deel Deze Pagina