Interessant artikel over LiPo-accu’s

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door haje74, 30 apr 2020.

  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja nu nog even de formule er neer zetten zo dat @Jackske dat zelf ook kan doen.

    Als ik een eerder berichtje van hem lees, dan zijn de getalletjes om mee te rekenen al bekend.

    11,36 Volt gemeten.
    3 weerstanden van 0,22 Ohm in serie = 0,66 Ohm

    De ampère meter moet dan afgeregeld worden op 11,36 gedeeld door 0,66 = 17,2 Ampère
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij is een gemiddelde shunt veel precieser.
    Ik praat niet meer over jaren geleden, de shunts die ik in mijn handen gehad heb, ook uit China, zitten op toleranties van 1% (gemeten).
    Dat is stukken beter dan een gemiddelde weerstand.

    GJ
     
  3. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik zal straks eens een lipo eraan hangen en dan op de shunt meten zoals aangegeven, en eens tussen een weerstand. (De eerste in rij)
    En zet de gemeten waarden hier neer.
    Als jullie dan even kunnen helpen om die meter goed in te stellen, zou fijn.
    Ik dacht dat ik eindelijk klaar was :/
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Het is natuurlijk de vraag of de afwijking door een verkeerde calibratie komt of door een foute shunt. Ik neem even aan dat de calibratie (nou ja, inregelen) niet met de meegeleverde shunt gedaan is.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een shunt is een heel simpel ding, kan echt heel weinig mee misgaan.
    Probleem van verkeerde waarden kan in verbindingen zitten (koude soldeerverbindingen, draden) en de kans dat een shunt meer dan enkele procenten afwijkt lijkt me heel klein.
    Shunts worden heel veel gebruikt, in de industrie maar ook in wedstrijdklassen modelvliegen als F5B en F5D.
    Die worden tegenwoordig allemaal voor de wedstrijd nagemeten en er zit wel wat verschil in maar niet heel veel.
    En dat zijn echt geen hoogwaardige in laboratorium gemaakte shunts.

    GJ
     
  6. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Heb er net eens een 3S aangehangen, die op storage geladen is.
    Ik meet op de eerste weerstand, 3.7V
    Als ik de shunt meet, moest ik blijkbaar de multimeters op die 200m zetten en meet ik 22.5 volt denk ik? En op het display komt van de ontlader komt 30A. En de voltage 10.1V wat ongeveer wel klopt, want cel één is 3.51, cel twee 3.34 en cel drie 3.40V als ik. Dus het is de ampère aanduiding die niet correct is.
    Zou het kunnen dat misschien door de schakelaars er tussen het niet correct is?
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bij gelijkstroom in de industrie wordt zo af en toe best wel vaak spul gebruikt van isabellenhuette.
    Maar dat is veel te duur voor in de modelbouw en qua bouwvorm ook wel eens te groot.
    Bij sm modellbau gebruiken ze een relatief simpel weerstandje van een duppie.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In de 400A van SM zit een echte shunt en die wijkt maar heel weinig af.
    Sommigen hebben hem nagebouwd van goedkope onderdelen en die zijn net zo precies, zo niet preciezer.

    @Jackske Ik was net in de kelder en vond nog een 2e Fluke stroomtang.
    Wat mij betreft mag je die lenen.
    Moet alleen dan even kijken of ze beide nog goed zijn en of ze in jouw multimeter passen.
    Hij heeft 4mm contacten, dat is standaard maar de pennen op de stekker staan 20mm uit elkaar, dus dat moet passen in je multimeter.

    CIMG4943.JPG


    De range bij deze is 1mV is 1A
    Dus als ie 10 mV aangeeft loopt er 10A.
    CIMG4945.JPG


    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Maar boeit het om een precise waarde te hebben? Meest belangrijke is natuurlijk de spanning om in de gaten te houden en een indicator dat er een dikke stroom vloeit.

    Met wat zoekwerk naar de waarde van de shunt kom ik alleen tegen dat het volle bereik 75mV is. Ook kwam ik dit tegen wat uiteraard in het schema ook naar voren kwam.

    Digital-Voltmeter-Ammeter-DSN-VC288-02.jpg
    Maar als je iets preciser wilt zijn dan gewoon even aan de current adjustment draaien.
     
  10. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dat is heel vriendelijk van je maar ik ben van België en als ik denk dat je van Nederland ben is het nogal te gek om naar daar te komen om dit even te halen. Om je moest van de kanten van Antwerpen zijn. Anders toch bedankt.

    @Roelof

    Het ging er me om dat de weerstanden uitgerekend zijn voor 19A te ontladen, en met wat op het display komt is nogal een redelijk verschil. Maar als ik ontlaad hangt er toch een liposaver aan, die ingesteld is op 3.7V. Maar het zou leuk zijn als het display correct aangeeft. Ik ga eens kijken om aan die instelknop te draaien zoals op je schema en zien wat dat geeft.

    En jullie weten ondertussen wel dat ik van die elektronica totaal niets weet, zonder jullie zou het me ook niet lukken om zoiets te bouwen, waarvoor dank
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2022
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kom van Duitsland, de Eifel.
    En met de post kan je alles opsturen...
    MIsschien ken je een electromonteur die een amperetang heeft en hem even in wil regelen.
    Of een oproep zetten op https://www.circuitsonline.net/forum
    Daar zitten ook mensen uit Belgie.
    Eenmaal ingeregeld hoef je er weinig aan te doen, dat ie een ampere of 0,5 Ampere verschil heeft maakt denk ik in dit geval niet zo heel veel uit.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dat is nog een stukje verder.
    Dan kan ik al evengoed mijn ontlader naar je opsturen hahaha.
    Ik zal eerst even proberen aan die current adjustment te regelen en horen aan kennis van me voor zo'n stroomtang.
     
  13. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Heb me zelf maar zo'n ampère tang aangekocht, en viel mee in prijs en het is ook nog een multimeter.
    Het is de voltcraft VC-335 en kan tot 200A meten, voor mijn doel meer dan voldoende.
    20220430_070410.jpg
    Deze zal ik één van de dagen eens testen, en dan kijken hoeveel ampere mijn ontlader juist trekt. Volgens de berekeningen zou dit 19A moeten zijn, maar het display geeft 24A aan(dit zal ik misschien moeten kalibreren) ben benieuwd.
     
  14. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Heb een test kunnen doen met de stroomtang icm een volle 4S lipo. De weerstanden waren uitgerekend voor 19A en de de stroomtang meet 18.5A, dus dat zit goed, dus mijn schakelaars kunnen dit aan.

    Maar het ampère display geeft 36A aan, het dubbele.
    Heb aan het fine adjustment gedraaid, maar daar kan je maximum 2A meer of minder bijregelen, meer niet.
    Voltage geeft die correct aan ,at wel het belangrijkste is.
    Kan ik nog meer doen om dat te regelen?
    En anders wordt het een ander volt/ampère display.

    Ook even meegeven, dat mijn weerstanden nu minder warm worden nu ik ze op een aluminium profiel heb gemonteerd. Daarvoor gingen ze algauw 160° a 170°, nu ongeveer een 115°, groot verschil
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Je hebt een andere shunt weerstand nodig om de juiste waarde op het display te krijgen. Stel de shunt die je nu hebt geeft 20mV per Ampère af maar jij hebt slechts de helft nodig. Je hebt in dat geval dus een shunt nodig die 10mV per Ampère afgeeft.
     
  16. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Natuurlijk ken ik daar weer niets van.
    Maar het lijkt mij toch normaal dat ik een volt/ampère meter met shunt aankoop dat het gewoon correct werkt. Nu zou ik weer een andere shunt moeten aanschaffen zodat het display een correcte weergave weergeeft.

    Ik heb dus een shunt van 100A 75mV, degene die je het meeste tegenkomt blijkbaar. Ik zou dan één van om en bij 37mV moeten hebben.

    Nu heb ik al eens wat gegoogeld, maar nu vind ik niet direct een andere, en diegene zijn 50mV of 75mV, en meestal in combinatie met een voltmeter.

    Waar kan ik deze dan krijgen?
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Koop een tweede shunt van 100 A 75 mV zet die parallel aan de eerste shunt en alles klopt.
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het mooie van de wet van Ohm is, dat twee gelijke parallel geschakelde weerstanden in de schakeling de halve waarde hebben.
    Dus twee shunts 75mV parallel geeft de halve weerstandswaarde, spanningsval.
     
  19. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Correctie, de shunt die ik gebruik is 50A 75mV.

    Maar goed om te weten.
    Heb nog wel een shunt liggen maar die is spijtig genoeg 100A 75mV.
    Dus op zoek naar één van 50A.

    Bedankt.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Je hoeft niet perse een andere shunt te kopen of er aan parallel te zetten. Je kan ook met behulp van een spanningsdeler de spanning halveren. Een spanningsdeler kan je heel simpel maken met twee redelijk nauwkeurige weerstanden. Ik zou minimaal 1% metaalfilm weerstanden kiezen. Nog nauwkeuriger zou leuk zijn maar die weerstanden worden nogal erg duur.
    Je neemt twee gelijke weerstanden, bijvoorbeeld 1kOhm. Die zet je in serie en die twee in serie zet je parallel aan de shunt weerstand. De min aansluiting van de meter laat je zitten waar hij nu zit en de plus aansluiting verbindt je met het punt waar je de twee weerstanden met elkaar hebt verbonden. Zo krijgt de meter maar de halve spanning, in dit geval dus de juiste spanning.
    De meting wordt iets onnauwkeuriger omdat de tolerantie van de weerstanden ook mee speelt. In dit geval lijkt me dat geen echt probleem want het maakt volgens mij niet veel uit of de meter nu 1A of 2A te veel of te weinig aangeeft. Eventueel kan je in serie met één van de weerstanden nog een kleine potmeter zetten zodat je een klein beetje regelbereik hebt.
    In dit voorbeeld geef ik 1kOhm als weerstand aan. Het zou kunnen dat dit te hoog is en dat de meter dan toch nog niet juist aangeeft. In dat geval kan je de weerstanden bijvoorbeeld verlagen tot 560Ohm of eventueel nog lager. Veel lager dan 100 Ohm zou ik niet doen want dan zou er te veel stroom door die weerstanden kunnen gaan lopen waardoor ze warm worden wat de nauwkeurigheid drastisch zal verslechteren.
     

Deel Deze Pagina