IOM 'Slice' in red cedar

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Hay, 3 feb 2020.

  1. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Top , dat zal ik onthouden!
    Heb nu net mijn bouw/werk plek weer netjes , maar bij het zien van jouw projecten kriebelt het wel alweer .
    Eerst maar weer een mooi ontwerp uitzoeken nu een die goed uitkomt in hout.
    En het klopt dat is niet ver hier vandaan bedankt voor het aanbod!
    Groeten Dimitri
     
  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    de laatste tijd vooral bezig geweest met de Ellipsis, maar wel al een finbox en een mastkoker gemaakt. ook wil ik de mal voor het achterdek ook voor de Slice gebruiken. wel zo gemakkelijk.
    Vandaag dan toch de volgende belangrijke stap; epoxy en glasvezel (50g) op de romp. Het hout ziet er fraai uit, alhoewel mijn mahonie contraststreep wel een beetje minder contrast heeft gekregen. Ik ga natuurlijk later nog aflakken met DD polyurethaan lak, maar heb voor de zekerheid toch maar een uv-blokker in de hars gedaan.
    door de peel-ply is het effect natuurlijk voorlopig mat, maar op de eerste foto een beetje een impressie hoe het er uit kan gaan zien
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Antonio69 en Zeiler vinden dit leuk.
  3. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Na een dag of 5 uitharden, gisteren de peelply van de romp gehaald. ziet er prima uit. ook de boot van de bouwmal gehaald en de binnenkant uitgeschraapt voor uitstekende randjes en lijmresten en daarna van binnen geschuurd. begonnen met 340g en geëindigd met 285g. dat is de kale romp met wel al glasvezel aan de buitenkant. (En een spiegel en neus zitten er ook al in) verder aan de binnenkant alle zichtbare gaatjes en kiertjes nog dichtgesmeert met epoxypasta, zodat ik die mooi kan glassen aan de binnenzijde. dat wordt een 25g matje in twee helften, met daardoor een overlap in het midden op de kielbalk. Ook wil ik een smal reepje 80g aan de binnenzijde van de 'chine' leggen, omdat dat een kwetsbaar punt is. Midscheeps leg ik dan nog een paar dikke matten dwars. mijn theorie is dat je beter in die regio je gewicht in de constructie kunt hebben zitten dan als lood op de bodem. voor de pitching maakt dat niets uit en de invloed op het oprichtend vermogen is verwaarloosbaar. daarom maak ik ook een hele stevige finbox en mastkoker. Ik denk dat ik met gewicht nu heel mooi zit. Een kale epoxy Slice romp weegt 300g. Dat ga ik niet halen, maar rond de 340g is zeker haalbaar. dat is dan inclusief versterking midscheeps en de romp is zeker stijver dan een epoxy/glasvezel romp. (waarbij het natuurlijk de vraag is of dat in praktijk iets uit maakt?)
    Gisteren nog even met Huub gesproken via FaceTime (het zijn bijzondere tijden), en die gaat een waterdicht liercompartiment voor me 3-d printen en ook een magneetsysteem voor de voorstag met 8 instelpunten. Beide door hem ontworpen en goed functionerend in zijn boot (en in een aantal andere, oa die van Wim)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Wat ik als nadeel zie in het liercompartiment systeem van Huub, is dat je elastiek moet gebruiken om de schoot op spanning te houden.
    Dat is een gedoe, omdat bij te slap elastiek de schoot van de lier afloopt.
    Je moet vrij dik elastiek gebruiken dat flink op spanning moet staan om dit te voorkomen. Natuurlijk ook een sterke lier. Siliconen eleastiek uit de hengelsportwinkel is het best.

    Afgezien hiervan is het systeem TOP, zeker met een slakkehuis liertrommel, zoals van we van Huub gewend zijn.

    Zelf ben ik een fan van een zg omloopschoot. Die loopt nooit van de lier af.
     
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ik vind voor beide wat te zeggen. Als je met een slakkenhuis of spiraal wil werken, kun je natuurlijk geen omloopschoot maken. ik heb er wel eens over gedacht om zo'n veersysteem te gebruiken zoals je vaak ziet bij personeelspasjes. Dan heb je niet zo'n heel lang traject aan elastiek nodig. Ik ben bang dat die dingen waarschijnlijk toch gaan roesten of stuk gaan, anders had iemand dat natuurlijk al lang gedaan. zou wel een elegante oplossing zijn. Misschien probeer ik het eens als try-out.
    Het speelt nu bij de Ellipsis. ik ben al twee dagen aan het twijfelen over 1- de lier voor of achter de mast (frank Russell biedt beide opties) en 2- omloop of spiraal. Daarbij kijk ik ook naar een manier om het waterdicht te maken. Ik heb een klein hema-tupperware doosje verlaagd (doorgezaagd) en op een 2 mm triplex plaatje gelijmd. als ik daar 2mm rvs 'leidingen' naar toe breng onderdeks, dan kan ik het hele systeem waterdicht houden (zoals bij Huub). Is wel weer meer materiaal (gewicht) en moeilijker repareren als er iets stuk gaat. Bovendien vaart de halve wereld gewoon met de lier onderdeks en met een klein beetje water in de boot. Gaat blijkbaar meestal ook goed.
    Ben er nog niet uit.
     
  6. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Die skipas rollertjes worden gebruikt heb er diverse gezien op het internet Screenshot_20200402-195908_Samsung Internet.jpg
    Ik gebruik ook een omloop met rubber ring er in met 2 buisjes door het hoofdschot en heb niet meer dan een paar druppels binnen gehad en nog nooit problemen gehad met aflopen , heb bij de manta die buisjes wel wat langer gemaakt zo dat het water dat bij een koprol onder het voordek oversteekje blijft hangen er niet in kan Screenshot_20200402-200558_Gallery.jpg
    Voor het mast schot heb je wel de meeste ruimte . Bij mijn Goth zit hij daar ,bij de Manta is het een gepriegel ! (Speel met het idee om er nog een tenaken met winch in t vooronder)
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2020
  7. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    haha, mooi. dat is precies wat ik in gedachten had. zo'n 'Schlüsseljojo' lijkt mij perfect als je met een spiral drum wil werken. Moet toch nog wel een ei daarover leggen. ga er morgen nog eens goed voor zitten. Je hebt helemaal gelijk met de plek voorin. daar zit hij bij mijn Widget ook, maar als ik hem achterin plaats, kan ik er te allen tijde bij, zonder dat ik patches moet verwijderen. Als het goed is hoef je er eigenlijk nauwelijks bij te zijn, dus dat is niet zo'n sterk argument. :D
     
  8. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Omdat ik maar geen beslissing kan nemen over het lier-systeem van de ellipsis, ben ik vandaag gewoon een beetje aan het prutsen geweest. de mal voor het achterdek had wel prioriteit, die is zowel voor de Ellipsis als voor de Slice. die begint nu eindelijk een beetje te worden zoals ik wil. verder heb ik toch nog een laatste 'stealer' als opzetstuk bij de boeg gezet. Dat geeft iets meer wipneus, maar op de een of andere manier heeft die boot dat nodig. het strookte gewoon liet lekker. er zijn diverse foto's in dit draadje waar je dat wel op kunt zien. het ziet er nu beter uit vind ik. Ook heb ik meteen een houten neusje gemaakt, dat ik gebruik als plug om een mal voor de bumper te maken. dat wil ik in gips doen. ik zet de twee pluggen voor beide IOM's naast elkaar in een bakje gips.
    nog een beetje geschuurd, en morgen kan de binnenkant in de epoxy met glasvezel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    wim bakker vindt dit leuk.
  9. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    vandaag de binnenkant in de epoxy. 25g glasvezel, in twee stroken, met een overlap in het midden. daarbij nog twee smalle strookjes (2cm breed) in de knik van de kim (chine). ik denk dat daar een zwak punt is in de hout-hout verbinding. bovendien komen daar de SB-BB aanvaringen binnen!!
    meteen verstijvingen geplakt; lekker dik in het centrum, een brede160g strook dwars en nog een op de kielbalk in de lengte. rondom de koelbox is het dus rock solid, gewicht daar boeit me helemaal niet. het enige vervelende is dat je het plaatje van het bouwgewicht hiermee een beetje verstoord. wat dat betreft had ik het liever later er in geplakt, maar nat op nat werkt toch het beste met epoxy. Ook een klein vierkantje 160g geplakt bij de doorvoer van de hennegatskoker.
    Ook heb ik twee stukken fineer met een matje bekleed en gebogen over een mal. dit wordt het kapje van het voordek en de holte in het achterdek. Ik had nog heel oud fineer liggen. beetje bros, maar dit bleek na schuren eigenlijk heel mooi hout. Geen idee welke houtsoort, maar lijkt iets exotisch. dat zal een mooi contrast zijn met het red cedar en het strakke witte achterdek. ben heel benieuwd!
    verder een mal gemaakt voor een roer. helaas vergeten daar foto's van te maken, maar simpel gezegd: dummy van roer gemaakt, met bruine tape bekleed en de tape door laten lopen voorbij de randen. Vervolgens een soort kader/ frame gemaakt van twee stukjes multiplex, waar ik het contour van het roer uit heb gezaagd. het ingetapete roer aan twee kanten bekleed met glasvezel/epoxy en ingeklemd tussen die twee frames. het idee is dat ik straks een malletje heb uit twee helften, waar die frames aan vast zitten, zodat je ze goed op elkaar kunt klemmen. daarin wil ik dan een roertje fabrieken. Ook dit is een probeersel en gaan we eens even afwachten :D
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hay die stealer op de boeg klopt helemaal , zag op een van mn favoriete yt kanalen een mooi stukje over stealers .
    En mooi kleurtje van het kapje/holte fineer het lijkt wel chocolade.
     
  11. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    thx
    heb nog even gezocht, en denk dat het fineer palissander is. wordt denk ik erg mooi, temeer omdat ik de accentstreep in de romp ook een donkerdere houtsoort heb gebruikt (mahonie)
    Haha, Acorn to Arabella, die volg ik ook! Dan kijk je zeker ook naar Tally Ho. zo niet; zeker doen! Ik sponsor Leo. Vind het zo'n mooi project! De fastnett winnaar uit 1927. Ik heb zelf de fastnett 3x gevaren, twee keer in de admirals cup, en vorig jaar op de volledig gerestaureerde Flyer. Allemaal oude (vergane :D) glorie, maar wel leuk.
     
  12. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ik vond de palissander toch te donker. Heb maar een nieuwe cuddy voor het voordek en scoop voor het achterdek gemaakt. breed dunne strook sitka spruce op een balkje red cedar gelijmd, en daar 2 mm planken van gezaagd. Centrale 'kingplank' van alaska yellow cedar. Terug geschuurd naar 1,5 mm en 50g glasdoek en epoxy er op. Ziet er in mijn ogen wel weer kek uit. staat nu uit te harden met de peelply er nog op. Het achterdek wordt verder dan wit (als het me ooit lukt met die nieuwe mal!!!) Ik denk dat dat erg mooi wordt. ik vind alles van hout vaak erg druk en houd van een stukje unicolour als rustmoment.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Zeiler en Ard vinden dit leuk.
  13. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    vandaag de potdeksels voor de Slice gemaakt. die lijm ik op de dekwegers en daarna kan ik de hoeken afronden. daar doe ik dan toch nog een smal strookje 50 doek met epoxy over heen als anti-bots randje. waarschijnlijk deze week nog. dan ziet het er meteen heel anders uit. Ik vind het 'wipneusje' van de Slice ook wel aardig. heel anders dan de Ellipsis, maar het wordt wel mooi. het originele ontwerp heeft een kapje dat helemaal tot de punt doorloopt. dat maak ik niet. Ik maak rondom een 'gangboord' en voorin een heel klein voordekje. Dat zou een nadeel op kunnen leveren bij duiken, maar daar is de discussie nog niet over gesloten. Morgen weer verder!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    DioM vindt dit leuk.
  14. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Het potdeksel zit er op en de onderkant staat al weer in de epoxy. ik heb de randen meteen afgerond; ziet er in mijn ogen mooi uit. Het achterdek van de Slice heb ik zo gemaakt, dat de houten 'scoop' achterin er meteen in verwerkt is, en niet achteraf wordt ingelijmd. hiervoor had ik de scoop op de mal geklemd en daarna het dekje gelamineerd, met een kleine overlap, dus de mat niet helemaal door laten lopen. Scheelt toch weer gewicht in de einden. Ik was erg benieuwd hoe dat er af zou komen, maar het is goed gelukt! Nu nog een beetje schuren en passen en meten, en dan ben ik ook daar weer een stapje verder. Ik denk dat het er wel mooi uit gaat zien met dat 'Riva' voordek, dat terugkomt in de scoop achter. het plastic stukje achterdek wordt dan wit.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Zeiler, wim bakker, Ard en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hay dat ziet er erg mooi uit ben je er al uit met de kleur? En hoe gaat het met het loodje?
     
  16. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    haha, eerst de frustratie even laten wegebben. heb een simpele houtdraaibank gekocht, die ik morgen op kan halen. dan ga ik een nieuwe dummy draaien en probeer dan weer een mal te maken. Ik heb ze zo langzaam maar zeker nodig, want de Ellipsis begint nu best op te schieten!
    Dek van de Ellipsis maak ik de kleur van het yellow cedar, en van de Slice wit. ik heb nog even hoogglans zwart overwogen, maar dat is toch al snel erg donker, vooral op afstand.
     
  17. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hay wat voor afmetingen ( lengte / diameter ) gebruik jij voor je loodje ?
    Ik kom bij de kant en klare nogal wat verschillende maten tegen langste tot nu toe 365mm bij 35mm diameter. Ook de plek en lengte van de kielvin sleuf varieert behoorlijk (120/150mm van de neus en 70/90mm lang). Ik heb tot nu toe de bulb van de tekening die bij de Goth zat gebruikt maar denk dat bij de Manta het loodje nog iets verder naar voren kan (of een iets langer loodje (is nu 340mm>365mm)) en wil dus een nieuwe maken om dit te testen en ben dus benieuwd welke maten jij aanhoudt /gebruikt.
     
  18. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ik heb de maten van de Ellipsis.dat is 39 cm, max 35 mm dia. wel hele slanke voor en achterkant. heb er zelf een lange sleuf in gemaakt, want ook hier moet het gewicht best een stukje naar voren. ben nu bezig met de nieuwe mal. als die goed lukt wil ik er best ook een voor jou gieten hoor. kleine moeite. maar dan moet ie wel eerst lukken!
     
  19. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Zo dat is nog een stuk langer! Bij de Manta zat geen tekening van de bulb maar merk steeds meer dat er meer gewicht naar voren moet net met B tuig helemaal!
    Ik wil er graag een mocht je zo ver zijn!
     
  20. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Nou, Dimitri, de mal vordert langzaam maar zeker. de onderste helft is klaar. nu paar dagen uitharden en dan de bovenste helft. hopen dat die goed lukt en niet muurvast gaat zitten. en daarna kijken wat het gewicht wordt. ook nog best spannend.
     

Deel Deze Pagina