IOM 'Slice' in red cedar

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Hay, 3 feb 2020.

  1. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ja, Phielp, die kiel, daar heb je natuurlijk een punt waar iedereen wel de oplossing voor zou willen hebben; wat is het ideale profiel? Zelfs in de AC is dit op dit moment heel actueel, ondanks de miljoenenbudgetten die daar in de research gaan. in het algemeen is het zoals jij aangeeft. Hoe smaller hoe beter, als je uitgaat van een rechte beweging door het water. Dan zou een dunne platte plaat nog niet zo gek zijn. Omdat die beweging waarschijnlijk toch onder een klein hoekje is, gebruiken we een profiel, hoe dikker het profiel, hoe vergevingsgezinder dit is met betrekking tot aanstroomhoek, maar ook hoe groter de weerstand. en dan vergeten we voor het gemak nog de pitchbeweging die door de golven ontstaat. Er zijn diverse 'scholen' op dit gebied. Zelf geloof ik in een smal profiel met een max camber van 8% op 40-50%. Daar ga ik dus nu mee experimenteren, want bij deze IOM heb ik zometeen twee kielen. één met een bewezen profiel van Craig Smith, en dus eentje van mezelf, die is smaller en iets dunner, dus ook een kleiner nat oppervlak. Ben benieuwd of je verschil gaat zien. het kleiner lateraal oppervlak schijnt bij de start wel lastiger te zijn. je houdt hem moeilijker op z'n plek als je weinig of geen vaart hebt.
    ik heb overigens afgelopen weekend een Manta RG65 van balsa gebouwd. in 3 dagen klaar! nu schuren en in de epoxy. kan er wel ff een draadje van maken als er mensen zijn die dat leuk vinden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    bram1324 vindt dit leuk.
  2. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Whow, in drie dagen een rompje maken en klaar, lijkt bijna op aangenomen werk :p. Grapje :D.
    Maar een draadje daarover is natuurlijk altijd leuk :yes:.
    Groet, Bert
     
  3. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Hay
    Je weet dit natuurlijk ook, maar je noemt het niet.
    Daarom...

    Vergeet de stijfheid van de kiel niet, zowel de doorbuiging als de torsie.
    Bij een relatief slappe kiel lijkt me het mooiste profiel van ondergeschikt belang.

    Ben benieuwd hoe de stijfte van jouw kiel is in vergelijking met de Craig Smith kiel.
    De Smith kiel is de standaard.

    Het wordt zonder twijfel een prachtig schip!
     
  4. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Natuurlijk Wim, daarom ook deze experimenten. Dit is het eerste vinnetje dat ik heb gemaakt. dat kan in mijn ogen nog veel beter, maar deze vin is nu al net zo stijf als een Creed vin, die ik nog heb liggen (en die ook nog eens een stuk breder en dikker is), maar nog niet zo stijf als de Smith vin. Wordt aan gewerkt. Het is gewoon leuk om er een beetje mee te prutsen. Er zijn overigens verschillende meningen over het belang van stijfheid, zowel bij de vin als bij de romp. Mijn houten bootjes zijn qua romp veel stijver dan welke geprinte of gelamineerde romp dan ook, maar dat lijkt nauwelijks uit te maken in de praktijk. Ook over de kielvin zijn zo verschillende meningen. je zou ook kunnen zeggen dat iets flexibiliteit dwars van voordeel kan zijn, omdat de bulb niet met alle minimale bewegingen van de romp mee hoeft te bewegen, en je zo energieverlies voorkomt. Overigens denk ik persoonlijk dat torsiestijfheid in de vin wel erg belangrijk is, misschien nog wel belangrijker dan buigingsstijfheid, want als de bulb er onder hangt te wiebelen verliest het profiel ook een deel van zijn werking, en het kost ook veel energie. Het blijft interessante materie!
    Gelukkig is dit allemaal ook weer erg relatief, want zeiltrim en goed varen zijn waarschijnlijk het aller belangrijkste.
    wordt vervolgd
     
  5. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Mooie Manta Hay, en de ander mag er zeker ook zijn wat is dat een beauty!!

    Ik ben de afgelopen tijd ook zo nu en dan bezig geweest met kielvinnen /roerbladen ,ben vd balsa kernen overgestapt op foam . De eerste ook met vacuüm gedaan maar met als resultaat dat t foam ook redelijk verzadigd was en dus te zwaar daarna ben ik gaan persen dat werkte wel en ga ik verder perfectioneren ook heb ik nu een ander meer gesloten foam dus ga daar ook nog met vacuum mee bezig . Ben ook naar dunner gegaan en dat deed het bij de Goth erg goed (maar die had ook het eerste probeersel). Maar heb nog nooit een top vin gevoeld ben erg benieuwd hoe dat voelt.

    Gr Dimitri
     
  6. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    We moeten maar eens vergelijken. zo komen we samen wellicht tot een methode om zelf een top vin te maken.
    zodra de corona maatregelen dat weer een beetje mogelijk maken, moeten we maar eens afspreken. we zitten vlak bij elkaar!
    groet
    Hay
     
  7. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Gaan we zeker doen !!
    Kwam dit filmpje tegen eens kijken waar dat high modulus te verkrijgen is


    Groeten Dimitri
     
  8. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    en dan ook nog unidirectioneel!
     
  9. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    inmiddels ben ik toch weer wat verder. Het schuren, schuren, schuren en polijsten is achter de rug. de electronica is ingebouwd en de bumper is er met siliconen op geplakt. Ook is het A tuig inmiddels af en het B tuig op wat trimlijntjes na ook. Het dekluik moet ik er nog in plakken, maar ik kon het toch niet laten om zaterdag even proef te varen. luikje er provisorisch met tape op geplakt. Ze ligt mooi in het water vind ik. Nou nog beetje trimmen en hard gaan......
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Phielp, wim bakker, Zeiler en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    mooi werk!
     

Deel Deze Pagina