IonX2 flybarless + Video

• Topicstarter Topicstarter Jurrien Saelens
  • Startdatum Startdatum
Kan idd ook nog meespelen, kortom een zeer complex stukje dynamica/aerodynamica/regeltechniek waar je de nodige vaardigheid voor moet hebben om door te rekenen. Er zullen niet veel mensen zijn die dit kunnen, misschien moeten we Nando eens vragen kan die het eens voorleggen aan een van zijn hoogleraren op de TU in Delft of zo ;-)

Groeten,

Michiel.

Vraagje Jurrien, hoe veel woog je Ion met flybar en hoeveel weegt ie nu flybarless met nog steeds dezelfde packs en rest van de setup?

Greetz,

Eens met de unilog gevlogen (3 vrij harde 3D vluchten).

Ik denk dat ik ongeveer 30seconden langer zal kunnen vliegen nu zonder flybar.

De eerste grafiek is met een flightpower lipo van meer dan één jaar oud en 140 cycles. Die flightpowers gaan dus enorm lang mee en ik vermoed dat ze nu nog langer zullen meegaan daar ik minder stroom trek dan met flybar.

Gewicht van de IonX2 is nu 4.7kg (was 4.9). (Met Jive zou ik nog eens 250 gram kunnen sparen)

IonX2_fbl_oldlipo.gif

IonX2_flb.gif

IonX2_flb2.gif

Die grafieken zijn zeer interessant.
De eerste laat zien dat de packspanning flink inzakt tot zo'n 38Volt. De gemiddelde individuele celspanning is dan 3.16 Volt. Komt in de buurt van de kritische grens van 3Volt. Maar goed, hebben wel 140cycles achter de kiezen dus

In de 2de grafiek zakt hij grofweg in tot zo'n 40Volt (korte pieken niet meegeteld) = 3.33Volt per cel

Het is opvallend dat in de 3de grafiek de spanning weer regelmatig inzakt tot 38V
Is dit 3de pack ook wat ouder of is er echt anders gevlogen ?

Wel mooi/verstandig dat je je packs maar voor maximaal ca. 70% leeg vliegt (2de pack = 2576mAh / 3700mAh = 70% )
Motorlooptijd is dan 4:40 minuten
Gemiddelde stroom is dus 33A .

En wat een vermogens zeg, poeh poeh ! 3200Watt !

Waarschijnlijk haal je daar nog meer uit als je SLS ZX lipo's gebruikt (stephans lipo shop), die hebben een kleinere inwendige weerstand zodat je meer spanning overhoud bij stroombelastingen.

Ik hoor van Cees (10s lipo) waarden van 36Volt bij 80A ! Dat is dus 3.6volt per cel. Dus in jouw geval zou het vermogen toenemen tot zo'n 3.6x12x80=3450Watt

Bas

Ik hoor van Cees (10s lipo) waarden van 36Volt bij 80A ! Dat is dus 3.6volt per cel. Dus in jouw geval zou het vermogen toenemen tot zo'n 3.6x12x80=3450Watt

Nu dat klopt niet helemaal denk ik, hij zal waarschijnlijk niet met 3700mAh lipo's vliegen op 10S. Dus die vergelijking gaat niet echt op. Ik vermoed dat hij met min 5000mAh onderweg is. Je zou dus eens moeten vragen hoeveel de spanning inzakt bij ongeveer 100A bij hem.

(De 3de grafiek is inderdaad ook met een ietwat oudere lipo.)

Laatst bewerkt door een moderator:
Helemaal mee eens Jurrien, dat heb ik over het hoofd gezien, hij vliegt inderdaad met 5000 of 6000mAh
En aangezien de inwendige weerstand AFNEEMT naarmate de capaciteit TOENEEMT is het vergelijk niet helemaal eerlijk ..... dus vergeet mijn laatste opmerking ....
Ik weet trouwens niet of dit lineair verloopt, daarvoor heb ik te weinig verstand van lipo's

Bas

Hoi Jurrien,

Idd Cees vliegt met 6000mAh (!) Maar als ik jou was zou ik toch eens naar SLS pakketten kijken, ze zijn goedkoper en beter dan Flightpower (gemten door Cees) en daarbij is er veel meer keus, bijv 4200 0f 4500.

Greetz,

Michiel.

Idd Cees vliegt met 6000mAh (!) Maar als ik jou was zou ik toch eens naar SLS pakketten kijken, ze zijn goedkoper en beter dan Flightpower (gemten door Cees) en daarbij is er veel meer keus, bijv 4200 0f 4500.

Flightpower heeft ook een hoop verschillende maten waaronder ook 4200 en 4500. Goedkoper? dat denk ik niet,minder dan 10 Eur verschil op een pak van 6S370025C. Dus het hangt een beetje van de winkel af waar je het koopt, al dan niet gratis verzending, korting,...

Ik wil wel eens een chart zien van een 6S370025C van anderhalf jaar oud en 140 cycles (altijd hard mee gevlogen), het zou me verbazen als dat zo veel beter zou zijn.

Feit is dat de lipo's altijd maar beter worden, zelf heb ik ook niet de laatste generatie van FP en die zullen ook weer een pak beter zijn. Ik wil hier enkel aantonen dat met de juiste setup een goede lipo zeer lang mee gaat. Ik zie elke week mensen bij mij op de club die hun lipo van gelijk welk merk in 40 cycles kapot vliegen gewoon omdat ze een setup hebben die niet bij hun vliegstijl past.

Hoi Jurrien,

Tja ik vertrouw op de data van Cees en die bewijst toch echt dat de spanning beter wordt vast gehouden. Het was maar een idee een keer iets anders proberen wat mogelijk beter is, je hoeft er niets voor om te bouwen dus dat scheelt ;-) De prijs varieert per type, ik geloof dat de 4200 van FP erg duur zijn tov de 3700 die heel acceptabel geprijsd zijn. Bij SLS is dit niet zo'n groot gat wat betreft kosten. Maar goed zelf weten natuurlijk :-) Maar ik zou wel benieuwd zijn wat je bevindingen zijn.

Groeten,

Michiel.

Als het om de prijs te doen is zijn er nog wel alternatieven, kijk maar in het draadje van holco. Ik vlieg al 2 jaar met flightpower overal verkrijgbaar en ben nog altijd zeer tevreden, ook een goede dienst naverkoop.

Voor de duidelijkheid ik vlieg voor team flightpower en team MA en gelukkig is er wat concurrentie onder de lipo merken, goed voor de consument.

Nu back on topic, ik heb nu 120% gain in de autorotatiefase gezet in mijn zender, en het voelt nu een pak beter aan.

Hoi Jurrien,
begin dit jaar in Brecht vloog ik nog met FP 5350 4900 en 5000met nog geen 25 -40 vluchten, accus zeer warm en geen power,
met dezelfde setup met sls super power en accus 20 gr cooler weerstand 21mohm voor 5s 6000 en inderdaad 36 volt onder 80 amp bij 10s
ook Eric heeft met mijn accus gedraaid in Almere 200a 300 toeren meer op de kop.
ik kon dit jaar ook sponsering krijgen bij FP ,maar wilde ik niet na de ervaring.
gr Cees

Hoi Cees, spijtig van je slechte ervaring. Maar je kan toch geen 5000 lipo vergelijken met een 6000. Het is normaal dat die 6000 beter is, dat is ook wat ik tegen Bas zei een paar posts terug. Als ik met 10S op 5000mAh zou vliegen zouden mijn packs ook na 50 vluchten in de prullenbak verdwijnen.

Dus ik geloof best dan uw packs bij 80A een betere spanning hebben, dat is normaal voor packs met bijna het dubbele aan capaciteit. Maar op 12S heb ik dat niet nodig en kan dus met een veel lichtere setup vliegen, dat scheelt bijna 400gram! Graag ook eens een chart van zo'n 10S6000 lipo met 140 cycles, ik denk niet dat er veel verschil zal zijn. Ik heb ook geen idee hoeveel Watt jij nodig hebt voor F3C.

Ik zou ook liever op 10S vliegen, veel makkelijker om te laden en balanceren, maar het gaat gewoon niet met de huidige stand van de lipo's van 1100gram. Volgend jaar misschien wel die dingen worden altijd maar beter. FP heeft nu ook weer een nieuwe reeks die heb ik zelfs nog niet geprobeerd omdat mijn huidige het nog goed doen.

Er zijn trouwens nog goede lipo's, denk maar aan Kokam, enz...

(Zoals je weet geven beide leveranciers ongeveer dezelfde voorwaarden aan gesponsorde piloten, dus dat is geen argument, ik heb het gewoon even vermeld om later geen verwijten te krijgen)

Het ligt eraan welke packs je vergelijkt, het kan lucratief zijn :

FLIGHTPOWER EVO 25 6S1P 4350MAH 241euro

SLS ZX 4500mAh 6S1P 22,2V 25C/50C 191euro

Sorry voor de interruptie ... nu weer on-topic !

hoi Jurrien,
niet helemaal waar,
ik heb ook nog 2 sets 6600 gehad , deze deden nog minder dan de f3a pakketenvan 5350 en die waren maar 17 c.
de spin regelt de motor af bij 3,2 volt per cell en dan moest ik stoppen, staart begon dan te kwispelen.dan zat er nog 20 % in.
bij de sls is de accu dan helemaal leeg , moet dan 5950 bijladen!
de sls mag tot 3,7 vper cell leeggevlogen worden en dan is ie nog 20 %
deze accus houden de spanning tot het einde en vallen dan ineens af.
ik kan de spin niet zo hoog krijgen dat ie terugregeld.
trouwens dit vermogen is onmogelijk met fp of iets te halen , zelfs de nieuwe kokam haalt dit niet. zou zeggen probeer het eens.
gr Cees
a

Die 6600 is een 2P pack denk ik, dus dat is niet ideaal en zou ik zelf nooit gebruiken, dan ben je dus met 20 kleine cellen onderweg op 10S. Packs van minder dan 20C voor 10S in een 90 size heli zou ik ook niemand aanraden, dit zijn dan ook zeker niet de laatste nieuwe packs van FP.

Heb je al een pak van 140 cycles? Indien ja maak dan eens een chart zodat we kunnen zien waar de grote verschillen zijn. Hoeveel Watt trek je tijdens een F3C vlucht? Mijn cellen hebben een open klemspanning van 3.7 volt na elke vlucht, er zit dan nog ongeveer 30% in.

Nogmaals ik geloof best dat er nog goede packs op de markt zijn en SLS zal daar zeker bijhoren maar dat dit nu DE packs zijn die anderen als Kokam en Fp ver achter zich laten betwijfel ik. De reden is volgens mij dat SLS 60001P packs heeft en Fp (en ook Kokam dacht ik) niet.

Ik ben het met jurrien eens dat als je lipo's met elkaar wilt vergelijken je het wel op een juiste manier moet doen, anders is het bekende appels met peren.

Je moet dan 2 dezelfde packs nemen met :
dezelfde capaciteit , mAh
dezelfde belastbaarheid , C waarde
hetzelfde aantal cellen in serie, xS
hetzelfde aantal cellen parallel, xP

Het blijft nu gissen.

Wat betreft dat 6600 2p pack maakt dat theoretisch eigenlijk niks uit in vergelijking met een 6600 1p pack, voor wat betreft de inwendige weerstand en dus afgegeven spanning.
Er zitten in het 2p pack namelijk weliswaar 6extra cellen bij, dus 6maal een extra inwendige serieweerstand , maar dat wordt dan weer gehalveerd doordat de cellen parallel staan met de andere 6 cellen.

Wat ik van de SLS nog wel graag zou willen zien zijn de prestaties op de lange duur, dus na 100 tot 150 cycles.
Ik ken wel mensen die met flightpowers er al zoveel hebben gemaakt en waarvan ze het nog steeds prima doen.

Bas

hoi Jurrien,
Er is geen ander merk met6000 1P
Tunderp beveelt zijn vliegers 3P of 4P aan dus 2000 paketten is 6000 of 8000 ma.
ik heb alleen de accus steeds te ver leeg gevlogen, moest dan 5500 tot5950 bijladen,
en dat is nat slecht voor de levensduur.
ik heb nu 2 sets op 75-80 ladingen en een op 30,
ik hou elke lading in een boek bij .
moet nog een logger aanschaffen.
een mini van sm ,eagltree of dpr, moet ik nog uitzoeken.
ik vind de mini onduidelijk uit te lezen blauw en rood komen in elkaar en je kunt alleen
de waardes die erboven staan zien.
de min volt maar max amp is bruto vermogen neem ik aan.
dus 35,02 volt x 78,2=2738,56 kw brut xo,9 mmax =2,464 kw piek, is nog niet veel voor 12 s.
die 35 volt haal ik gemakkelijk in 10S
gr Cees

Inderdaad ik denk dat dit het grote pluspunt is van je SLS pack. Kokam en FP hebben geen 60001P packs en dat heb je dus eigenlijk wel nodig op 10S in een 90 size zo blijkt uit je slechte ervaring.

2P en 4P packs zijn naar mijn mening altijd minder goed (en zwaarder, meer verpakking, bedrading, ...)
Zeker als ze wat ouder worden gaat die interne weerstand afwijken en dan gaan je cellen moeilijk balanceren en sneller kapot, bij 4P zitten daar 40 cellen in!

>ik vind de mini onduidelijk uit te lezen blauw en rood komen in elkaar en je kunt alleen de waardes die erboven staan zien.

Ik zal de xls plaatsen dan kan je alle waarden duidelijk zien en zelf grafieken maken.
http://users.telenet.be/jurriensaelens/UniLog_IonX2_fbl.xls

>die 35 volt haal ik gemakkelijk in 10S

Ja maar niet met een 3700 pack met 140 cycles, je kan dat zo niet vergelijken!

3700 * 20 C => 74A
6000 * 20 C => 120A, dus 80A is peanuts voor dit pack!

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog wat kunnen vliegen en ik begin te merken dat die gyro enorm gevoelig is voor trillingen. Ik dacht dat ik hier geen last van zou hebben gezien ik geen nitro vlieg maar ik zal eens met een andere gyro tape moeten gaan experimenteren.

Back