Jagdpanzer SU 100 R 1:16 Trumpeter

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Tiger I, 27 mrt 2015.

  1. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Samoknya Ustanokova 100

    Na de KV1 Ehkranami Beutepanzer en mijn recente bericht inzake de T34/85 op basis van de kant -en klare Merit 68000 die voor rond de 64 euro van eigenaar wisselt, dan nu een m.i. logisch vervolg met een zeer bekende Russische tankjager, gebouwd op basis van de T34. Tevens hierbij dezelde twaalf cilinder 500 PK dieselmotor als in de T34/85. Ook nu weer kies ik ervoor de tankjager op te nemen in mijn bestaande "tankpark", (LOL) dus hij is wederom door de Wehrmacht "erbeutet". Zo zie je maar, het kan nog erger dan fietsen confiskeren, als Rus mag je "eerst mijn SU 100 terug" roepen LOL.
    Omdat mijn bouwtempo redelijk hoog - en mijn beschikbare tijd behoorlijk groot is, dit keer een zeer uitgebreide kit van het goed bekend staande Chinese merk Trumpeter. Met 1100 onderdelen wordt alles tot in detail afgebeeld, interieur, motor etc.

    [​IMG]

    Na wat zoeken via marktplaats en ebay en een aantal webwinkels vond ik een kit in België voor 125 euro, redelijke prijs, in de regel vraagt men er 155 euro of meer voor. De allerlaagste prijs was van een Duitse handelaar op Ebay.de, namelijk 104 euro, echter "kein Versand ins Ausland" en ook geen reacties op mijn e-mail, jammer maar helaas.
    Natuurlijk is daarmee de kous niet af, er horen nog Wehrmacht antennes op, idem gereedschap, brandblusser, notek verlichting voor & achter, decals, andere Tarnfarben, enfin zie de T 34/85. En as usual zijn mijn Panzer arm aan roest maar rijk aan kleur en dat ga ik hier ook weer regelen...gelukkig zijn er weer een aantal voorbeelden van Beute SU 100's en wie weet wat Peddinghaus Decals nog onder de kurk heeft lol.

    [​IMG]

    Ontstaan:
    De SU - 100 werd ontwikkeld nadat het 85 mm D5 kanon van de SU 85 (ook T34 based) in de vergrote 3 mans koepel van de in 1943 geïntroduceerde T 34/85 bleek te passen. Hiermee werd de SU 85 op slag overbodig en was het zaak een alternatief te maken. L. I. Gorlitskiy was hoofd ontwerper bij alle Soviet self-propelled guns of Selbstfahrlafetten zoals onze oosterburen ze noemen. Na testen van een aantal 10 mm guns bleek de D 10 S de meest belovende te zijn. Dit kanon werd bedacht in het Konstrukteurs Bureau der Artillerie Fabriek nr 9 onder leiding van F.F. Petrov. Dezelfde gun is later gebruikt in de T54 en T55 tanks en de hiervan afgeleide tanks. Het ontwerp was dus dermate goed dat dit 40 jaar na introductie nog her en der gebruikt werd. Enfin bij de T34 vertelde ik al, dat deze in gigantische aantallen is geproduceerd, wereldwijd werd gekocht en ingezet en tot eind jaren 90 nog in actieve dienst was. Dat is dus een dikke plus voor het kunnen van de Soviets, derhalve ook een paar Russen bij mijn 1:16 tanks.

    [​IMG]
    SU 100 kort voor een parade in Moskou, 2014 zie [media=youtube]bbQaTqha_8I[/media]

    Slagkracht:
    De SU 100 kon op 2000 meter 122 mm verticaal (non sloped) armour doorboren dus een gevaarlijk wapen voor de Tiger I die tot de intro van de D5 gun in 1943 bijna onverslaanbaar was. Het schuine 80 mm panzer van een Panther kon tot op 1500 meter doorboord worden.

    De SU 100 werd gebouwd in Jekatarinenburg in de Ural Zware Machinefabriek ook wel Uralmash genaamd. In juni 1945 waren er alweer 2335 exemplaren gebouwd. Als verbeteringen ten opzichte van de SU-85 waren het dikkere voorpanzer van 45 naar 75 mm, de commandant kreeg meer werkruimte met een eigen koepel waardoor diens effectiviteit verbeterde; de ventilatie werd voor de hele bemanning verbeterd wat de prestatie ook ten goede kwam.

    Gewicht----31.6 tonnes (69,665 lbs)
    Lengte------9.45 m (30 ft)
    Breedte-----3.00 m (9 ft 10 in)
    Hoogte------2.25 m (7 ft 5 in)
    Bemanning--4
    Panzer----voor-- 75 mm
    -----------zijkant 45 mm
    -----------dak----20 mm

    Hoofdwapen---100 mm gun D-10S
    Tweede wapen----geen---wel een "los" machinegeweer aan boord
    Motor-----V-2 12-cylinder diesel 500 pk (370 kW)
    Kracht/gewicht verhouding---16 pk per ton gewicht
    Vering----Christie ophanging
    Actieradius 320 km met de interne tanks; iedere reserve tank bevat 90 liter
    diesel, gebruik 1 op 2.
    Topsnelheid---48 km/h (30 mph

    De productie startte in september 1944.
    Voor dit model houdt dit dus in, dat de "gekaapte" SU 100 feitelijk funkelnagelneu is, ergo een helder wit interieur en hooguit wat vliegroest op de tracks but that's it. Enfin op Wehrmacht foto's van Beute SU 100's valt ook direct op dat alles er strak uitziet en de tracks je tegemoet blinken, net als bij de KV1 trouwens. Zie onder.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Helaas zwart-wit hoewel kleurenfotografie toen al bestond, als je goed kijkt zie je het camopatroon op o.a. de loop.

    [​IMG]

    En hier dan naast een Beute T 34/76

    Inzake de SU 100 en een scala aan andere tanks heeft de wereldbekende uit Rusland afkomstige game World of Tanks een serie leuke filmpjes op youtube geupload. Uiteraard ook voor de SU 100. Nicholas Moran, die wat langer is dan je van een tank bezetting zou verwachten, kruipt daadwerkelijk in de SU en legt alles uit. Hierbij valt meteen op hoe geweldig goed deze tankjager er nog uitziet, inmiddels alweer 71 jaar na de eerste productie. Er staan op youtube ook leuke filmpjes van in mint condition gehouden T34's en SU 100's die voor een parade in Moskou worden gelost en erg smooth zonder enig lawaai direct starten en wegrijden als kwamen zij zo uit de traktorwerken. Enfin de V12 diesel start zelfs nadat deze dik 60 jaar onder water in een meer heeft gelegen, dus bij normaal - dus goed - onderhoud is een mooi lopende T34 motor vanzelfsprekend. De twee WOT filmpjes vindje hier:

    [​IMG]

    [media=youtube]iC6ep0xViNw[/media]

    en hier:

    [​IMG]

    [media=youtube]K_19Bgvb5lw[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Vanmorgen na uitslapen gezien het geweldige weer, min of meer gewekt met de bezorging van de SU 100 kit, SU 100 als ontbijtje rofl.

    [​IMG]

    Enfin het is een forse doos met een hele stapel in plastic verpakte onderdelen, 2 aparte kartonnen dozen nog voor de hull onderdelen en 1 kleinere voor de tracklinks en rubber banden en etsdelen. Dat er op die dozen 1:32 staat is dan weer niet veelbelovend maar ok, het is toch echt 1:16. Ik dacht dat de Chinezen het rekenen uitvonden LOL.

    [​IMG]

    Hier heb ik al het nodige uitgehaald maar de doos kan echt amper dicht dus dat beloofd :).

    [​IMG]

    De bouwinstructie lijkt aardig uitgebreid da's dan een plus.

    [​IMG]

    Na uitpakken van de hull valt op, dat de dikte van het plastic niet overeenkomt met het actuele panzer van een SU 100 nl 75 mm / 16 = 4,69 mm. Of zou er van binnenuit nog een paneel tegenaan komen?

    [​IMG]

    wielen, onderin 2 vellen met metalen etsdelen

    [​IMG]

    Hoewel dit pas tegen het einde aan de orde komt, mijn idee is vervelend werk eerst dus de tracks alvast in elkaar gezet en bewerkt. Helaas zijn de tracks met de punt bovenaan de punt aan de sprew bevestigd geweest, dus dit met de dremel en slijpsteentje bijgeslepen, maar blijft wel erg in het oog.
    Die sprew bevestiging had dus erg veel beter aan 1 zijkant gemoeten. De link tracks zijn dan wel foutloos afgewerkt.

    [​IMG]

    De tracks verder bekijkend, echt weer iets voor Chinezen om ook hier weer nummers op te zetten. Ze denken zeker dat de doorsnee bouwer IQ klasse 65 bezit. Wel jammer, nu ben je dus min of meer verplicht om met verf te gaan kalken en dat was nu net niet mijn bedoeling. Heb zowiezo een hekel aan dat laag over laag over laag gekwast. Enfin ik ga er geen werkgelegenheidsprojekt van maken om al die nummers er ook nog af te sliipen, misschien op termijn metalen tracks bestellen kost dan wel even 70 euri meer....Eens e.e.a. gemonteerd is zal het niet erg opvallen maar punt is dat je het zelf wel weet dus altijd blijft zien.

    [​IMG]

    Het bouwen begint met sprew A en wel de V12 diesel.

    [​IMG]

    Gelukkig heb ik assistentie van de Tommy kat die bovenop de bouwinstructie gaat liggen...dat wordt dus een echte uitdaging zo zonder bouwinstructie werken...enfin sprew A ligt voor mij eens zien hoever ik kom LOL

    De bouwinstructie voorziet in kleurnummers maar men vergat even te vermelden over welk merk we het hebben...kan dus Tamiya zijn of Humbrol of Heller of...of...enfin wie 't weet ...Inzake de kleuren voor de engine zijn er zowiezo al verschillende opvattingen zoals musea laten zien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    deze variant komt het meest overeen met de bouwinstructie, die zal ik dan maar aanhouden :p
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2015
  3. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Hoi Bram,
    ah, de bouw is begonnen.
    De hull is te dun, mocht je het dikker willen maken kan dat met styreen platen.
    Maar waarom zou je? Je kan achteraf er immers niks van zien.

    Als je de nummers van de tracks allemaal aan de binnenzijde houd valt het straks niet meer op als ze eenmaal gemonteerd zijn.
    En mocht je toch andere tracks willen? Dan kan je ook die van WSN of een van de andere plastic RC tanks nemen.
    Er zit alleen wel een beetje verschil in.
    [​IMG]
    De bovenste zijn van WSN, en de onderste zijn van Trumpeter.
    Wel apart dat ze nu bruine tracks voor de SU hebben.

    Bouw ze....
     
  4. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt voor de tip, Arthur, op jouw foto zie je bij de Trumpeter tracks het excess aan plastic dat ik er nu afgeschuurd heb. Het loopvlak van de WSN tracks zien er zo zijdelings mooier en beter gevormd uit dan de Trumpeter tracks. Heb jij als ervaren bouwer een idee welk merk Trumpeter aanhaalt bij het vermelden van de kleurnummers?

    Okay, 1e blad van de bouwinstructie achter de kiezen. De onderdelen netjes zoals dat hoort van te voren in de afzonderlijke kleuren geverfd zodat het geen smeerboel wordt, alles zit dicht op elkaar. De gele koperen leidingen nagebootst middels 0,5 mm2 van Conrad. Hiervoor met de kleinste 0.8 mm boor van de dremel naast de nagebootste schroeven gaatjes geboord waar de draden weer inpassen. Met 0,4 mm2 bind ik ze dan straks vast, nog een geduldwerkje om ze zo te leiden als bij het echte motorblok. Omdat de bouwtekening qua kleuren toch afwijkt van het echte motorblok van het Kubinka tank museum (wie kunnen het beter weten dan de Russen zelf) ben ik halverwege hiervan afgestapt. De luchtinlaat bij voorbeeld is nu dus grijs en niet zwart zoals Trumpeter aanhoudt.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Een beetje vrijheid in het kiezen van de kleuren is best mogelijk.
    Je moet weten waar de onderdelen van gemaakt zijn en hoe het gebruikt wordt.
    Het blok is van alu, dus de kleur is dan vrij duidelijk.
    De kleppendeksels zijn uit plaatstaal gestanst, die werd beschermt tegen roest.
    Elke kleur is dan dus mogenlijk. Ik heb een foto gezien met blauwe kleppendeksels.
    De uitlaat spruitstukken zijn van gietijzer, deze werden roodgloeiend, maw geen verf.
    Een roest kleur lijkt mij dan veel beter.

    Hier kan je een aantal foto's vinden van Liejon Schoot, hij heeft dan wel de T34/85 gebouwd maar je kan daarmee wel ideeën mee opdoen.
    http://public.fotki.com/Liejon/scale-modelling/armour/116/t-3485-116-trumpeter/
    Maw, neem wat je mooi vind.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2015
  6. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Dat zijn erg fraaie foto's Arthur, die Liejon Schoot is een topper! Echt iedere kabel en leiding nagamaakt, ik denk niet dat ik zover kan/zal gaan. Wat mij dan wel verbaast is dat hij eerst alles monteert en dan pas verft, lijkt mij toch erg lastig maar zo te zien voor hem niet, ik verf kleine dingen met een afwijkende kleur liever voor montage, werkt voor mij makkelijker :)

    Inmiddels 48 0,8 mm gaatjes geboord in de beide cilinderblokken en de dieselpomp / verstuiver, het nodige ijzerdraad alvast geel geverfd zodat ik dan morgen alles letterlijk aan elkaar kan knopen...wordt nog een heel nauwkeurig klusje :p Maar okay, geheel zonder bedrading wordt het dan weer een kaal model :p Net als bij de T 34/85 de buitenkant van de tracks met metaalkleur geverfd, lager liggende delen blijven (roest) bruin, binnenkant van de tracks ook. Aangezien veel mensen van roestkleurige tracks houden wel handig dat ze af fabriek bruin zijn. Om te benadrukken dat ze (SU 100, T 34) familie zijn zal ik deze zo houden, normaliter zou ik ze gezien de nieuwheid gewoon zwart / zilver verven.

    Zo, hoewel de 1:16 SU nog lang niet klaar is, nu even met de digitale SU 100 onderweg terwijl de verf droogt :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2015
  7. mikeman

    mikeman

    Lid geworden:
    11 jun 2004
    Berichten:
    249
    Locatie:
    sittard
    Sow de knetters...leg de loep maar c=vast klaar dan.
    Wat een monniken klus.
    suc6!
     
  8. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Mike, inderdeed een monniken klus, de helft is klaar de tweede helft wordt lastiger omdat er dan minder ruimte is...voor 55 plus een hele klus! Wat nog lastiger is, verf droogt ijzelijk langzaam op dit plastic bij mijn T34 kon ik na een uurtje weer verder de kleppendeksels drogen al de hele nacht en zijn nog niet goed droog en e.e.a. kleeft ook niet bijster goed. Enfin ik zal ermee moeten leven maar vertraagt de zaak erg. Enfin morgen en overmorgen mijn zonnepanelen installeren (enfin assisteren bij-) en dan maar ff verder met de SU. Ik reken op acuut schitterend weer.
     
  9. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Als de verf niet goed droogt kan het zijn dat het niet goed is geroerd.
    En anders te dik geschilderd.
    A panelen, Die heb ik al bijna een jaar op het dak liggen, kreeg €400,- terug!
     
  10. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Nou een bouwer à la Liejon Schoot ben ik voorwaar niet, maar ik doe m'n best om er desalniettemin wat moois van de maken :). Ja toch, nee dan :) Teveel wind voor de zonnepanelen in 't hoge Noorden dus ik heb wat extra tijd :)

    [​IMG]
     
  11. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo, de V12 diesel is klaar. De bruine retourleidingen lopen anders dan op het echte motorblok simpelweg omdat dit model niet 100% klopt, boven de eerste oranjebruine afdekplaat hoort nog eens stuk motorblok te zitten met 3 aansluitpunten, dus maar zo geïmproviseerd beter iets dan niets :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    hm, zat nog iets aan de sprew wat als olievuldop kan fungeren staat niet in de bouwbeschrijving...de pomp rechtsonder het blok ontbreekt trouwens ook.

    [​IMG]

    Bij het bedraden is het zaak om extra lengte 0,5mm 2 te nemen zodat je dat in het holle motorblok aan de andere draden kunt vastmaken. Zo heb je geen lijm nodig wat in het zicht zit en bij monteren kun je de draden niet meer lostrekken met alle ergernis van dien. De draad vanaf de dieselpomp moet wel iegelijk precies op maat zijn want je hebt daar hooguit 2 mm om de draad in de dieselpomp te steken en dan is het al snel te lang. Dat ronde ding in het midden dus. Verder verf ik alle draad een uurtje van te voren, hoef je na de montage ook niet met een mini kwastje in het motorblok te stunten.
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2015
  12. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Hetzelfde blok heb ik ook al eens gemaakt.
    En aangezien je er bijna niks meer van ziet als de tank eenmaal in elkaar zit, heb ik alleen de bovenste leidingen gemaakt.
     
  13. roodrunner

    roodrunner

    Lid geworden:
    8 jan 2011
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Kaatsheuvel
    Zo zo Bram, je gaat als een speer zo.
    Ga vooral zo door :D

    Groeten,
    Patrick
     
  14. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    @ Arthur: Dat weinig ervan blijven zien, moet ik wat op bedenken, niet alles vastlijmen b.v. zodat je 't uit elkaar kunt halen en bekijken. Een (deels) doorzichtige hull was ook niet slecht geweest zoals de Köti van Trumpeter heeft.

    @ roodrunner: we keep runnin' :)
     
  15. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo, eerst maar eens de nodige witte verf voor het interieur halen en meteen de Tarnfarben, basiskleur is goed te zien maar de tweede kleur is een lastige...
    [​IMG]

    Tevens bij Peddinghaus decals wat kunnen vinden om dicht in de buurt te komen, tevens een leuke decal gevonden om de Abschussmarkierungen bij mijn Tiger I eens te fatsoeneren, zal er voor de bescheidenheid iets af moeten halen LOL
    Daarmee heb ik dan meteen de opschriften voor de Tetra brandblusser zoals dat hoort :).

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Okay bij keuze uit 5 merken kwamen we bij Krikke Groningen op Revell 37 matt voor de Tarnfarbe Rotbraun en Vallejo 123 dark sand voor de basis kleur.

    Inmiddels met een spuitbus mat witte plasticverf de onderdelen voor de volgende stap gespoten, hier worden de veren en de compartimenten waarin deze zijn ondergebracht bevestigd in de hull. Dus de hull ook bijgewerkt oa 4 verstevigingen verwijderd voor aanbrengen van een bodemplaat voorin de tankjager zoals in de bouwbeschrijving vermeld.

    [​IMG]

    Tussendoor dan het probleempje opgelost, waar zet ik ze neer?! Hiervoor zijn er mooie planken met verdekte ophanging en een goed display doet een model ook goed :)

    [​IMG]

    En voilá daar staat de t34 al, straks maakt de STUG III G plaats voor de SU 100.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2015
  17. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Maar eens wat pigmenten gekocht de Vallejo set #1 oil, rust & sand eerst met zwarte plakkaatverf de uitlaatspruitstukken nogmaals zwart gemaakt als bindmiddel en vervolgens 2 soorten pigment met een kwastje aangebracht, niet teveel dan wordt het een stofboel op het hele motorblok.

    [​IMG]

    Tevens een plaat 4 mm dik polystyreen gekocht om het dunne voorplaatje op de juiste 4,6 mm te brengen zal met alle uitspraringen in de frontplaat niet makkelijk worden maar wie niet waagt..Trumpeter heeft wel een neprandje bedacht rond de opening van de drivers hatch zodat het voorpanzer dik lijkt als je de drivers hatch opent, maar da's toch wel erg fake allemaal.
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2015
  18. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Inmiddels de veerpoten donkergroen / zilver geverfd, nu laten drogen :p
    De bouwbeschrijving raadt wel zilver aan voor het gedeelte van de veerstaaf maar verder geen aanwijzing, geen foto's op internet kunnen vinden. Dus een traditioneel Russisch kleurtje donkergroen moet het dan doen, maar wellicht zijn ze wel mat zwart.
    [​IMG]
     
  19. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    In elkaar gezet, zitten los dus kunnen er ook zo weer uitvallen :p

    [​IMG]

    Zo komen ze in de schokbreker ommantelingen

    [​IMG]

    De hull wacht al maagdelijk wit na 2 keer gespoten te zijn :p
    De veerarmen hebben een lelijke gietrand dus deze met de dremel en een slijpsteentje mooi glad afgeslepen. De veerwerking is best redelijk al is deze bij de afwijkende voorste arm niet geweldig, maar okay, wordt toch een stilstaande tankjager.

    [​IMG]

    Tsja, dan even doorzetten want je bent toch benieuwd hoe hij op z'n tracks lijkt niewaar.

    [​IMG]

    Veel tijd is opgegaan naar zoeken van de goede sprews simpelweg, alle motoronderdelen zaten op sprew A maar nu hebben de Chinezen ons ahw de oorlog verklaard want alles moet ik weet niet waar vandaan komen wat erg veel tijd kost. Maar okay, we laten ons niet kisten hoor maar prettig werken is dit beslist niet.
    Hoewel het monteren van wielen en tracks pas in stap 23 van 45 komt, ga ik dit na aanbrengen van camo op de wielen en hull nu al doen, dan hoef ik straks niet te goochelen met een tank die bomvol kleine onderdelen zit en heb ik meteen een stabiel - en geveerd - platvorm om op te werken.

    Het is trouwens wel jammer dat Trumpeter van die vreemde bezuinigingen maakt, zoals het veel te dunne voorpanzer en ook de zijkanten van de hull zijn maar 1 mm dik terwijl dit 45mm / 16 = 2.81 mm moet zijn. Dat komt niet alleen de natuurgetrouwheid van het model niet ten goede, ook de werking van de vering is nu slecht als je de tank indrukt zie je nog eerder de bodem krom trekken LOL. Je kunt de veerpoten alleen laten werken door 1 wiel tegelijk in te drukken en de betreffende veerkolom vast te houden, dan heb je volle uitslag. Men had dus ook beter slapper veerstaal moeten nemen om e.e.a. werkend te maken.Iets wat ook met een correct en stabiel platform voorkomen had kunnen worden. Dikke min. Okay, het tussenschot tussen de motor en de gevechtsruimte zal nog enige extra stabiliteit geven, maar wat kost dat beetje extra plastic nou. grrrr.cheep cheats.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2015
  20. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Ach, ik ben eigenlijk wel blij met de te stugge veren.
    Deze waren namelijk precies stug genoeg voor mijn RC T34. De draagarmen zijn trouwens ook veel te slap.
    Als je de boven hull erop lijmt, is de romp wel sterk genoeg, maar ja dan kan je de binnenkant net zo goed weg laten want je ziet er dan bijna niks meer van.

    Trouwens, als het plaatwerk op schaal dikte was geweest was de tank zeker duurder geweest.
    Een spuitgietmachine kan maar een bepaalde hoeveelheid plastic per keer verwerken.
    Dikkere onderdelen betekend dus meerdere mallen, en de mallen produceren is extreem duur.

    Bovendien bij spuitgieten van plastic moet je de dikte van de onderdelen zo veel mogelijk hetzelfde houden anders krijg je last van "sinkholes" .
    Bij de 1/6 Sherman van Dragon heb je namelijk door de dikte van het plastic extra plamuurwerk.
     

Deel Deze Pagina