Jagdpanzer SU 100 R 1:16 Trumpeter

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Tiger I, 27 mrt 2015.

  1. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Ziet er goed uit Bram!!
     
  2. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    thks Bumper, vandaag ga ik o.a. het kanon in elkaar zetten :)
     
  3. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Tsja soms kunnen een aantal kleine onderdelen met de nodige afwijkende kleuren voor de nodige vertraging zorgen...daarnaast nog filmpjes op youtube kijken om de kleuren te achterhalen.

    [​IMG]

    Zoals van deze lamp bijvoorbeeld

    [​IMG]

    plastic vleugelmoertjes van 1,5 bij 1 mm echt een feest als je dikke vingers hebt rofl

    [​IMG]

    10 stuks op de scheidingswand tussen de motor - en de gevechtsruimte, zie je ze zitten LOL.
    Omdat de ingezette vloerplaat te ver doorloopt de onderkant van de scheidingswand links en rechts over 5 mm 3 mm ingekort, helaas ook een stukje rechtsonder bijgesneden omdat die kant erg stroef ging...wil ook niet teveel kracht op het model uitoefenen...enfin de Milliput is voorradig dus dat foutje is zo weer hersteld :p

    [​IMG]

    Daarnaast de nodige - ook messing - details in het dak van de gevechtsruimte

    [​IMG]

    [​IMG]

    Leuke werkend plastic mechanistme voor de drivers hatch, de verbindingsarm is net 2 mm te kort om het luik goed open te zetten, ik fixeer 'm in de open stand kan ik het ook niet beschadigen. Het luik op zich heeft vijf verschillende kleuren dat neemt de nodige tijd met drogen en plakken.

    [​IMG]

    En met het plaatsen van het laatste tussenschot is het zicht op de motor grotendeels verdwenen...snif..
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2015
  4. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo, heel klein beetje Milliput en het gaatje in de tussenwand is weer keurig dicht, de details op deze wand verder geverfd zoals onze echte SU-100 in het filmpje van inside the driver's hatch SU 100 part 2 op YouTube. Oeps linker hendel rood bij, rechter slang zwart bijverven, je ziet alles met een foto met flitslicht. Enfin gezien de echte SU 100, weg met het grijs, alles naar wit en rood. De plekken waar vuil zich ophoopt zoals de wielaskappen e.d. met wat smoezelig wit geverfd zodat het er vuil uitziet; gewoon een beetje zwart of een andere kleur door het wit heen en zo ook niet overdone dit is een bijna funkelnagelneue tankjager tenslotte :)

    [​IMG]
     
  5. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    weer meer kleine details een doosje met een hendeltje links van de bestuurder (tsja verklaarden z enu maar wat 't is hè) en toch een eerste munitierekje gemaakt, dat wat naast de bestuurder komt. Gelukkig plenty secondenlijm gezien een aantal messing stripjes bovenop dit rekje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De uitsparing in de draagarmbeschermer voor de munitiereksteun links achter klopt niet, deze had veel dichter bij de rechter zijkant moeten zitten :p Verder kwam er rechts onder nog een pietepeuterig leidingkje bij, tweedelig, tank maar even op de zijkant geparkeerd tot dat vast zat LOL.
     
  6. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Rekken voor de munitie geplaatst en geverfd.

    [​IMG]

    Nu dan door met het kanon :p
     
  7. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Vanavond het kanon in elkaar gesleuteld, helaas bij een paar onderdelen een slechte passing en de nodige kleine en onduidelijke tekeningen zodat het nogal een raad je plaatje gebeuren wordt, en we willen natuurlijk niet iets op de gok in elkaar lijmen. Maar okay, zoals zovaak bij deze kit, bladzijden doorbladeren, passen en meten en ineens wordt het duidelijk. De loop blijft enigszins zijdelings beweegbaar mits je verder niks vastlijmt behalve het borg nokje onder en boven de gun mantle. Meteen hieraan vast het laatste en vierde zitje, voor de schutter die bijna bovenop de lader zit. Volgende stap is uiteraard uitzoeken hoe e.e.a. te schilderen en dat ook zo natuurgetrouw mogelijk doen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De vering begint nu met het extra gewicht ook tot leven te komen. Uiteraard komen er nog de nodige shells in, rekken plenty. Maar aangezien dit een Beutepanzer is wordt hij niet volgestouwd met munitie, tenzij de Wehrmacht 'm direkt buiten de kazernepoorten inpikte LOL. Enfin erg waarschijnlijk is dit niet, tevens verdwijnen veel details achter de shells dus dat voorkomen is ook een goed ding. Ik ga voor half vol munitie daarmee houd ik nog ruimte over voor eerder aangebrachte details.
     
  8. denman

    denman

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Op de Veluwe
    Erg mooi model! Ziet er strak uit met al die details.
     
  9. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Je krijgt i.d.d. een hoop waar voor de € 125,- persoonlijk vind ik de andere Tarnfarben dan erg leuk. Voor de meerderheid die 'm Russisch laat, er zitten mooie emblemen bij de kit dus nu eens niet druipende letters maar emblemen fit for a parade :) Exact zoals de emblemen op deze parade in Moscow in 2014, zie eens hoe schitterend deze 2 SU 100's er nog uitzien!

    [​IMG]

    Voor wie ze wil zien rijden [media=youtube]bbQaTqha_8I[/media]

    [​IMG]

    nice whitewalls :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Rechts achterin nog een soort dienblad van messing aangebracht (nu hopen dat er een samovar volgt rofl) en achter de chauffeur nog een extra munitierek voor 6 shells. Kanon eerst in zilver geverfd net zoals de radiatoren, straks groen erover en dan is het makkelijk metaaleffecten te maken. [​IMG]
     
  11. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Een leuk bouwverslag zit het al een tijdje te volgen.
    Maar ga je nog hout zagen:rolleyes:

    Groetjes,
    Frankwin
     
  12. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt Frankwin :) Hout zagen, ja er komt een houtzaag aan de linker zijkant zoals gebruikelijk :banana: Of bedoelde je dat 't lekker vlot gebouwd wordt, jazeker, ik maak er geen lijdensweg van :)
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2015
  13. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Het verven van het kanon nadert maar dit zou, uitgaande van het filmpje inside the chieftain's hatch van WOT gewoon wit worden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Al vond ik na wat zoeken ook nog een groen exemplaar:
    [​IMG]

    Enfin enerzijds is wit wel strak maar ook weer saai gezien het spierwitte interieur, groen mag dus en zou het kanon meer doen afsteken bij de rest van het interieur, ik ben er nog niet uit.

    Dan is er nog de kwestie van hoe de 3 verschillende soorten munitie te schilderen, het zou tenminste gaan om:

    "During World War II, UOF-412 round carried the 15.6 kg (34.39 lbs) F-412 high-explosive fragmentation shell. Anti-tank ammunition available from World War II until the late 1960s was based on the UBR-412 round, including the BR-412 armour-piercing high-explosive projectile, with the ballistic-capped BR-412B and BR-412D ammunition becoming available in the late 1940s. There was also a D-412 smoke shell.

    Okay dus de BR-412B en BR-412D en de D-412 rook shell. Maar na enig zoeken zie ik de juiste projectielen niet. Wel kan ik gissen aan de hand van dit soort foto's:

    [​IMG]

    90 mm T 34/85 shells

    [​IMG]

    Hoe een andere modelbouwer dit interpreteert

    [​IMG]

    En nog weer een andere....enfin wie heeft voorbeelden van deze 3 soorten munitie?

    Inmiddels het munitierekje links op de hull weer gesloopt (foto hierboven) want dat ding is mij te scheluw, iets op zien te vinden. Na wat afkijken bij andere bouwers nog een paar pietepeuterige details gevonden in de inrichting die weer lekker onhandig aangegeven waren, maar na keer op keer bekijken van de bouwtekening vind je ze dan toch. Enfin toch echt voor verbetering vatbaar die bouwtekening blijf ik vinden. Een kleine hendel links van de chauffeur 90 graden gedraaid, hier viel althans voor mij a.d.h.v. de tekening niet op te maken wat de juiste stand was c.q. hoe de samengebouwde onderdelen eruit moesten zien...maar okay ik blijf kritisch dus ik check mijzelf a.d.h.v. andere bouwers :) Moet wel goed worden tenslotte.

    http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/hussar/hussar16004-5.htm

    Hussar Productions levert wel accurate shells voor de Trumpeter T 34 kits, maar helaas niet voor de SU 100.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2015
  14. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Pff toch nog wat gevonden oa een tabel op een Russische site.

    [​IMG]


    [​IMG]

    UOF 412

    [​IMG]

    UBR 412D
     
  15. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Net de nodige tijd geïnvesteerd in naar beneden zetten van het idler wheel en de tracks 2 schakels strakker te zetten zodat het loopwerk op 1 lijn komt zoals bij de T34 cq SU 100 hoort. Daarna het scheve munitierekje op de hull wat rechter getrokken, was een heel gedoe en wat dwarslatjes ingekort, maar ok ik kan er nu naar kijken zonder neigingen om het richting ronde archief te bevorderen. Vervolgens had Trumpeter bedacht, drie pietepeuterige handgreepjes op de veerpoothouder naast de zitplaats van de commandant, dit uit messing stripjes en dan met de stompe kant op de geverfde pilaar lijmen, ja dûh! Slaat negens op 1 keer stoten en wèg handgreepjes, hoog Aber gehalte cq iets in een tekening zetten is 1 iets echt doen is 2. Maar okay, stripjes naar 't archief, uit 0,5 mm draad middels voorboren zelf 3 van die mini gevallen gemaakt en voordat die zaten...enfin gelukkig is dit een bericht zonder geluid anders werd ik geschorst rofl. Maar ok het zit er weer aan en nu stevig. Next!

    [​IMG]

    Betere idle wheel stand en strakkere tracks

    [​IMG]

    het weerbarstige munitierekje
    ook maar even een kabel naar de schakelkast getrokken was er nu toch :p

    [​IMG]

    helaas helaas nog onscherp maar die 3 handgreepjes dus, bevestigd in voorgeboorde gaatjes. Zodat 't tenminste houdbaar is :p.
     
  16. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Gestaag verder met de afwerking, helaas mist 1 van de pietepeuterige scharniertjes van de sprew, alles afgezocht uiteraard, maar ik zal waarschijnlijk toch moeten proberen er zelf een te maken van het flexibele plastic van een reserve periscoopje. Drie luiken blijven beweegbaar, de 2 van de schutter en het achterste luik voor de lader. Het luik van de commandant kan eventueel beweegbaar gemaakt worden maar vereist dan wel dunne en korte pennetjes, hoe daar weer aan te komen :p Glas van de periscoopjes met Vallejo 309 periscope blue, speciaal besteld.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Kijk kijk de bestelling van rctank.de is ook binnen nu hebben we in ieder geval een chauffeur en Wehrmacht antennes :)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]

    Enfin de doos is al behoorlijk leger :p

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2015
  19. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Schitterend die gevuld doos,maar nu weet de dader van het verloren scharniertje;)

    Groetjes,
    Frankwin
     
  20. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    mijn poes is niet voor de poes maar scharnieren maken is niet zo haar ding :)
     

Deel Deze Pagina