Jagdpanzer SU 100 R 1:16 Trumpeter

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Tiger I, 27 mrt 2015.

  1. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Aangezien de Wehrmacht meestal de extra diesel tanks eraf sloopten, ik denk grotendeels ook om als niet- Russische Panzer door de eigen troepen herkend te worden ook qua silhouet onder omstandigheden met minder licht e.d.., worden bij dit model de tanks niet gemonteerd maar wel de houders.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Monteren van de reserve tracklinks is deels zelf voorboren voor bevestiging van de kleine beugeltjes waarover de messing spanriemen komen, de laatste zijn dan maar net lang genoeg om e.e.a. met sekondenlijm goed vast te zetten.

    [​IMG]

    Dit is een mock-up van hoe het wordt, kanon moet nog verder geschilderd en bevestigd worden, extra Tarnfarbe en decals volgen ook nog maar geeft alvast een idee. De omvang van de loop van deze ex naval gun is in ieder geval veelzeggend :p
    Wat wel jammer is aan het model, ik had het al over de slappe en van veel te dun plastic gemaakte bak, is de slechte passing van het voorstuk hier op. Eens even met kracht geprobeerd de zaken aan elkaar te krijgen, maar dan scoor je toch al losse onderdelen zoals de dieseltank links voor, en van de askap van het linker idle wheel bij voorbeeld. Gelukkig sluit de opbouw van de motor wel goed aan en kun je die middels nokjes vastdrukken. Maar okay, omdat ik dit model uitneembaar hou ga ik verder niks forceren om het persé passend te maken, mocht je 'm wel in elkaar lijmen dan zou ik adviseren om de montage van de gun uit te stellen tot het laatste moment zodat je via dat gat nog de nodige reparaties kunt uitvoeren.....zal geen overbodige luxe zijn :p De aansluiting van de achterkant van de vooropbouw met het schot tussen de motor en gevechtsruimte is ook niet fraai, blijft een spleet van ca 4 mm over, deze is bij montage van de motoropbouw van buitenaf niet zichtbaar maar wel erg slordig, had toch meer verwacht ondanks de relatief lage prijs. Enfin qua aantal onderdelen en geregeld lastige montage cq. vage bouwtekeningen heb je voor dat geld misschien wel maanden bouwplezier wie zal 't zeggen :p. Gezien de vele fraaie details ga ik mij in ieder geval niet ergeren aan een niet 100% resultaat, en deze tankjager blijft het model wat je makkelijk uit elkaar haalt om de werking en het interieur van een tank te demonstreren. De meeste andere tanks zijn RC tanks die geen enkele detaillering in de tank zelf hebben.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015
  2. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]

    Het probleem met de scharnieren van het linker luik voor de schutter is ook opgelost na wat gepriegel met dunne stukjes plastic, iets anders geworden maar ja in het veld heb je zo ook geen nieuwe scharnieren dus improviseren :)
    De kleur van het kanon is wit geworden inclusief rode accenten zoals ook aanwezig bij de SU 100 van het op YouTube geposte filmpje met de titel inside the chieftain's hatch - SU 100 van het Kubinka Tank Museum. Groen gebruiken zou inhouden dat ik dan allerlei andere zaken ook weer moet aanpassen dus dit wordt een lekker clean interieur, voordeel bij wit is m.i. je ziet de details maximaal hoe donkerder de kleuren hoe meer er weg gaat vallen.
     
  3. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Tijd om de munitie in de tankjager te bevestigen middels de kleine plastic clips die er net zo uit zien als het origineel. Het was nog even zoeken naar de goede kleur voor het messing dit bleek uiteindelijk toch Oro (goud) van Vallejo te zijn, bij Revell en Humbrol kon ik niet slagen, te donkere kleuren Tamiya had dat kleur ook niet. In dit geval was een bezoekje aan Krikke Groningen toch weer handig.

    [​IMG]

    Teven het moment om het mechanistme wat het kanon op z'n plek houdt vast te lijmen en te fixeren, dit gaat met 2 relatief kleine onderdelen net als in het echt zodat dit wel engiszins kwetsbaar blijft. Als je de verticale instelling niet fixeert kun je het kanon nog heen- en weer bewegen. In de video van WOT kun je zien dat er een stoffen bruine hoes om de verticale verstelling van het kanon zit om de bestuurder te vrijwaren van olie op zijn rechter schouder, deze dus van stof nagemaakt en bevestigd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lijmen van het geheel aan de opbouw met secondenlijm gedaan en op beide onderdelen laten inwerken de passing is nogal kritisch en het moet wel naadloos worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals eerder geschreven stamp ik 'm niet vol met munitie dat de SU buitgemaakt zou zijn voordat deze 1 schot loste lijkt mij redelijk onwaarschijnlijk, tevens blijft zo het nodige detail zichtbaar. Door de sprews nog eens kritisch te bekijken kon ik nog 4 extra vleugelmoertjes boven op het tussenschot tussen motor en gevechtsruimte bevestigen, deze stap staat niet in de bouwinstructie, blijft dus opletten :p

    [​IMG]

    In de turret 2 plastic strips gelijmd zodat ik wel een halffiguur kan gebruiken wordt anders een beetje kaal...de chauffeur zie je dan als je de
    tankjager opent. Met de door Trumpeter geleverde onderdelen opent het chauffeursluik niet ver genoeg om deze goed te zien van buiten af.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015
  4. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Ah probleem met de passing van het voorste bovenstuk opgelost, bleek dat ik met m'n vierkante ogen de kappen van de beide idler wheels verkeerd om had gemonteerd zodat deze de passing op de onderkant blokkeerden. Zie zelf, ziet er nu goed uit en de 4 mm spleet boven het tussenschot is nu ook verdwenen een hele geruststelling. Het past nu vrij makkelijk zelfs.

    [​IMG]
     
  5. mikeman

    mikeman

    Lid geworden:
    11 jun 2004
    Berichten:
    249
    Locatie:
    sittard
    Hoi Bram; effe weggeweest omdat de site eruit lag maar we zijn er weer :)
    Mooie details en flinke vorderingen inmiddels.
    Volgens mij bijna klaar toch?
     
  6. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Mike, ja wat nog rest is aanbrengen van de tweede camokleur en de decals met nummers etc. dan is dit ook weer afgerond...mijn grootste bouwpakket tot nu toe die 1100 parts :p
     
  7. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    ziet er goed uit Bram!
     
  8. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    :cool: Bedankt Bumper !

    Weer een stapje verder, de onmisbare metalen emmer, id helmen en id brandblusser met extra Tetra opschriften (uiteraard) en voorste notek Lampe (nachtmars verlichting) bevestigd en de tweede Tarnfarbe opgebracht, de Besatzung had zo 123 geen kwasten dus dan moet 't maar met takken met bladeren dus ze hebben goed hun best gedaan maar het ziet er wat wilder uit LOL. Nee, airbrushes hebben ze begin 1945, Rusland, terugtocht, al helemaal niet. Enfin gelukkig kon de commandant die heel kek in een Luftwaffe jas rondparadeert - tsja U Boot jassen waren ook wel populair - nog 1 kwastje regelen zodat de nummers en andere onderscheidingstekens nog redelijk strak werden. Wordt weer vervolgd.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Tenzij je het vaslijmt hou je achter dit naadje en ik hou 'm dus zoveel mogelijk demontabel, grootste motorrooster b.v. zit er ook gewoon los op.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit was overigens het voorbeeld voor de Tarn en decals:

    [​IMG]

    SU-85 from 128 Pz.Jg.Abt 23 Pz.Div, july 1944 2

    Aangezien de SU 100 pas in September 1944 in gebruik werd genomen, werden ze aleen in het laatste halfjaar van WW2 gebruikt.

    [​IMG]
    Captured soviet SPG SU-100, 4 Pz.Div. Danzig area, april 1945
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2015
  9. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Dankzij WOT nog een paar missende details ontdekt, nl de 2 handgrepen (rode pijl) waarvan de bovenste wel en de rechter niet in de bouwbeschrijving staat.
    Trommel o.i.d. rechts (gele pijl) zit er niet bij 2de antenne heeft WOT dan weer niet. Achterste luik sluit in 2 delen heeft het Trumpeter model niet zie je wel bij de echte SU 100.
    Enfin handgrepen aangebracht, luik iets op bedenken.

    [​IMG]

    De Su is wel een stuk langer dan een STUG III maar amper hoger.

    [​IMG]
     
  10. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Andere achterluik zal ws een andere versie zijn, kom in ieder geval ook deze foto's tegen die goed overeenkomen met dit bouwpakket.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2015
  11. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    De smeernippels waarin dit bouwpakket niet voorziet met een naald en wat rode verf aangebracht; ze horen op de loopwielen, het idle wheel en onderop de beschermkappen voor de aandrijving onder achterop. Een klein, maar wel noodzakelijk detail. Je ziet ze bij diverse tanks als je maar goed kijkt :p.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Afronding van de SU-100, nog de nodige bagage toegevoegd zoals opgerolde tentjes, munitietas, sniper geweer, logboek en dergelijke van metaal.
    Figuren geschilderd en vallejo70.955 flat flesh plus was vallejo 70.985 hull red en wat licht bruin voor de baardgroei, oogpupillen met een speld aangebracht. Gelukkig had ik nog een velletje stickers met items voor het panzer uniform dat scheelt dan weer wat detail. Er komt nog een halfautomatisch geweer bij maar dan was even niet voorradig. Enfin al met al wel een fraai gedetailleerd model, maar blijft in vergelijking met een tank met metalen bak, wielen en tracks wel een erg fragiel voertuig. Voor diegenen die 200 euro of meer voor de Trumpeter Panzer IV of Tiger II gaan uitgeven wel iets om bij stil te staan. Zo aan de bouwberichten te zien is de hull van de Tiger II wel een stuk steviger gezien het dikkere panzer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2015
  13. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Nee hoor de wanddikte van de Pz IV en de KT van Trumpeter zijn net zo dik als die van de T34.
    Het is een statische kit, maw. kijken en niet aankomen.
     
  14. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Da's dan slecht nieuws Arthur in dat geval raadzaam om er gelijk een vitrine bij te kopen gezien de moeite die je moet doen om de Trumpeter 1:16 Köti te bouwen.
     
  15. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]
    Enfin op de onderste plank past nog een klein tankje zoals de Panzerkampfwagen 38T LOL.
     

Deel Deze Pagina