Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Hoi Niels,

Als de mat een structuur heeft, waarbij de vezels alle kanten uit lopen en de mat vrij dik is, heb je te maken met glasmat, heel geschikt voor reparaties aan een auto.

Voor een boot (en zeker een kleintje) is het véél te zwaar, in plaats van een speedboot krijg je een pantserkruiser...

Glasweefsel is heel soepel (uiteraard afhankelijk van de gekozen dikte) en heeft een duidelijke structuur.

Op het plaatje is het witte spul glasweefsel, je ziet de structuur.
Het gele stuk ernaast is Kevlar, een stuk dikker en stugger, dit gebruik ik om een relatief dunne glasvezelromp te verstevigen, door het aan de binnenkant te lamineren met epoxy (24h).

Ik zou de Alabastine dicht laten en glasweefsel en epoxy gebruiken, dan kun je straks ook nog snel varen...

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Maar wat moet ik nu gebruiken om de boot stevig EN waterdicht te maken?
Want ik zag bij Rc-World poriënvuller: RC World BV :: Verf, Lijm en meer... :: Diversen :: MEP250

Moet ik er dan nog plamuur over doen, of epoxy/polyester?

Ik zou graag willen weten wat als eerste moet, dus stap voor stap de verschillende materialen.

EDIT: Weet er misschien iemand een (online) winkel in NEDERLAND, die BL motors en regelaars verkoopt?
Een regelaar OF motor voor maximaal 35 euro.

bvd, Niels.:D
 
Laatst bewerkt:
Maar wat moet ik nu gebruiken om de boot stevig EN waterdicht te maken?
bvd, Niels.:D

Hoi Niels,

Bij een houten romp maak ik eerst het oppervlak vlak en glad, dan de stofzuiger erover om het stof van het oppervlak te verwijderen.
Als je zorgvuldig gebouwd hebt hoef je niet te plamuren...

Vervolgens een stukje glasweefsel(!) met een paar centimeter overlap, diagonaal op de kiellijn leggen (dan volgt het mooi alle rondingen van de boot), maak de epoxy (neem de 24h versie, niet het 30 minuten spul) aan volgens de gebruiksaanwijzing en stip het weefsel vast met een kwastje met epoxy.
Gebruik genoeg hars om het weefsel te doordrenken, het glasweefsel wordt er doorzichtig van, gebruik niet zóveel, dat de hars begint te lopen, dep het overtollige hars weg met keukenpapier, als dat gebeurt.
Probeer niet om het glasweefsel om de scherpe hoeken van de romp te vouwen, dat wil niet, laat het glasweefsel gewoon oversteken en doe de bovenzijde en spiegel later apart.
Draag (plastic/rubber handschoenen) en zorg voor voldoende ventilatie; hars is smerig spul voor je gezondheid!

Als de epoxy is uitgehard, zal het oppervlak er wat ruw uitzien, schuur het vlak, dusdanig, dat 60% van het oppervlak geschuurd is en denk erom dat je niet door het glasweefsel heen schuurt. Knip het overstekende glassweefsel af en schuur het vlak met de romp
Maak de epoxy aan en breng een nieuwe laag op met een kwast, ook weer dun, zodat het niet gaat lopen. Epoxy droogt keihard op en het wegschuren van zakkers is een rotklus...

Herhaal het schuren en epoxy opbrengen tot je tevreden bent met de gladheid van de romp.
Ik zou de bodem, spiegel en bovenzijde van de romp in de glasweefsel/epoxy zetten, en alleen voor de bodem extra lagen epoxy aanbrengen. Het deksel heeft genoeg aan een laagje epoxy (zonder glas).

Epoxy is niet UV bestendig, dus een laagje verf naar keuze is aan te bevelen.

Groeten, Jan.
 
wiesel

hallo,

Ik heb zelf ook een wiesel vaart super hard.

Motor 540-3650 2700omw/V met waterkoelingcilinder om de motor
2s lipo 5Ah
Deze motor en koeling zijn te bestellen bij www.bidproduct.com

38mm schroef van graupner

gr Lange Henk
 
Ik wil deze boot ook maken maar nu wil ik de ecxate maten eens weten van de dingen die jullie gebruiken.

De boot is die 60 cm of 50 cm ?
welke maat gebruiken jullie van schroef en hoeveel bladen ?
welke maat gebruiken jullie van de schroefas ?
welke maat gebruiken jullie voor het roer ?
 
Vraag 1: eerste post in de link
Vraag 2: O.a. laatste post boven je eigen post

Kan wel even doorgaan, maar ik zou eerst het topic nog even goed doorlezen :)
 
Maten

Hoi Stefan,

je moet gewoon de bouwtekening en de onderdelenlijst aanhouden.

daar staan alle antwoorden op jou vragen.


Gr wilco
 
Oké Jah ik zag het net jah..
Ik ga eerst hout halen en kan ik beginnen.
Als ik vragen heb lees ik eerst het topic door en anders vraag ik het wel, daar is dit forum ook voor toch :banana:
 
Ik heb 1:1 tekeningen uitgeprint, en ben hout gaan halen en ben vandaag begonnen..
Morgen weer verder heb vandaag 4 spanten uitgezaagd, nummer 8,8 en 3 en 1
de rest komt denk ik morgen

Foto's komen in een bouwverslag
 
hallo, ik heb ook een vraag,..

is hars en epoxy hetzelfde??

mvg

kevin
 
hei ho,

ik ben en onlangs begonnen met het bouwen van de wiesel en loop tegen enkele vraagtekens.
En nu ben aan het vooruitvogelen hoe en waar de aandrijving setup ongeveer moet komen d.m.v. het geheel uit te tekenen voordat ik lukraak ga boren, vastzetten en etc..
De aangegeven motorspantjes in de bouwtekening zal ik niet kunnen gebruiken omdat mijn setup anders is. Dat aanpassen is nog niet zo'n groot probleem.
Volgens de bouwbeschrijving en ik quote: "Het onder uit de kiel stekende stuk van de schroefaskoker (23) dient aan het einde ca. 40 mm vanaf de kiel te liggen."
Nu mijn vraagteken: hoeveel moet/mag er minimaal zitten tussen kiellijn en prop?

Ik monteer/bouw met de grootste van de 4 props die ik hier heb liggen, zodat ik niet voor verrassing kom te staan als ik van kleinste prop(29k) naar groter ga proppen. Nu bekruip mij het gevoel dat als ik de aangegeven ca. 40mm aan houd, het slagroomkloppen-effect zal toe nemen. Of zie en redeneer ik dit verkeerd?
Zie afbeelding 1 zoals het voorgeschreven is
aandrijf-setup-01.jpg

en afbeelding 2 zoals ik het wil doen.
W4kuS3i

aandrijf-setup-02.jpg

Dus in feite de aandrijving zo parallel mogelijk met de kiellijn.

Zijn er andere redenen, dan te groot proppen en te groot motor vermogen in combinatie met accu, dat de boot gaat hoppen/springen op het water.
Hoe kan je dit nog meer voorkomen op volsnelheid?

... hmmm...
Ik lees nu einde schroefaskoker en zie bij mijn tekening dat ik het einde van de schroefas heb gebruikt.
Ik ga 'em overigens aandrijven met hobbycity's turnigy BL2845-3600 w/c, maar dat is wel te zien geloof ik :)

grt. Ronald
 
Hallo Ronald,

De Wiesel is een ECO, en de boten die bij de ESH wedstrijden varen met deze motor, hebben een 28K, of vergelijkbare messing tweeblad eronder zitten.
Veel groter zal deze motor niet trekken, dus als je een Ø34,5mm prop als maximum aanhoudt, zit je goed.

Als de prop té dicht tegen het vlak van de boot zit, gaat je rendement omlaag door water, dat van de prop tegen het vlak slaat...en de propjes zijn al zo klein.

Ik gebruik deze motor zelf in een Mono I met oppervlakteaandrijving, daar is een 37,5K al fors.

Groeten, Jan.
 
Hallo Robin,

Als je bij de plaatjes de direkte produktlink van Conrad zet, dan kunnen we de specifcaties van de motor en regelaar bekijken.

Groeten, Jan.
 
hey,

ik heb ze eventjes snel opgezocht bij conrad, het is deze motor:

Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

met deze regelaar:

Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

met de regelaar moet je oppassen aangezien een rem en een achteruit heel gevaarlijk zijn bij speedboten. als je namelijk remt of zelfs de motor in zijn achteruit zet heb je hele grote kans dat je schroef zichzelf eraf draait. ook zuigen een hele hoop speedboten zichzelf onderwater met een achteruit. als je dit kunt uitschakelen in je regelaar of in je zender is dit natuurlijk geen probleem

Groetjes,

Jelmer
 
maar zou ik met die motor moet daar dan nog water koeling in en past hij er wel in ik ben nog een beginner dus ik vraag best wel veel

gr robin
 
Da's lekker, geen enkele info bij die Climax motor...

Ik zou deze nemen: Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

Zoals Jelmer al zei, is de regelaar uit de link een autoregelaar en eigenlijk niet bedoeld voor een speedboot, de maximale belastbaarheid is ook aan de lage kant, als je prop wat oppikt tijdens het varen kan de stroom gemakkelijk oplopen tot boven de maximale waarde van deze regelaar (poef!).

Deze is beter geschikt: Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
Da's eentje voor een vliegtuig, met alleen vooruit, niet waterdicht, maar je wilt toch geen water ín je boot, alleen erbuiten...

Zowel de motor als de regelaar zou ik watergekoeld maken, in een afgesloten romp wordt het gauw lekker warm en kan de motor en regelaar de warmte niet meer kwijt.

Groeten, Jan.
 
Back
Top