Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

In je fotoalbum zie ik dat je een 3-blads prop erop hebt gezet. Ik weet niet wat voor type dat is, maar hij ziet er niet bepaald uit als een race prop.
Je moet een prop hebben zoals een Graupner 2318:
prop4mmtread.JPG


Maar dan natuurlijk wel een type die op je schroefas past, de 2318 reeks heeft M4 schroefdraad.
 
Laatst bewerkt:
De Graupner non-racing props van dat formaat lijken allemaal een spoed van 16mm te hebben. Bij 20000rpm heb je dan een 'gigantische' 20 km/u spoedsnelheid. Daar gaat ook nog een beetje vanaf ivm slip en andere verliezen, in de praktijk heb je dus een vaarsnelheid van hooguit 16km/u ofzo :rolleyes:

Race props hebben een spoed van ongeveer 42mm, dan heb je bij 20k rpm ruim 50km/u aan spoedsnelheid.
 
dan ligt daar misschien het probleem.
heb je misschien ook een link waar ik de juiste schroef kan vinden,
ik hem een M4 schroefas erin zitten.

groeten david
 
dan ligt daar misschien het probleem.
heb je misschien ook een link waar ik de juiste schroef kan vinden,
ik hem een M4 schroefas erin zitten.

groeten david

Hallo David,

Even met de volgende typenummers naar 2BrothersRC in Bussum bellen, die hebben ze op voorraad:

Best.-Nr. 2318.31 Graupner Rennschrauben rechts 31,0mm/M4
Best.-Nr. 2318.29 Graupner Rennschrauben rechts 29,0mm/M4
Dan heb je de twee meest gebruikte props onder een Eco (in kunststof, een metalen prop is ietsje duurder)
b.v.:
Graupner Messing-Rennpropeller 29 mm
Ook dáár kunnen ze bij 2BrothersRC wel aan helpen.

Groeten, Jan.
 
heyz

ik heb dit draadje ook opgepikt

was naar lange tijd niet op het forum te zijn geweest weer eens alles aan het naarlezen/kijken.
toen kwam ik op de topic wiesel en heb hier eens goed rond gekeken.
toen heb ik een mede forumgebruiker gemailt of hij het spantenplan nog op juiste forumaat had omdat ik het niet zag schitteren om deze eerst uit te rekenen ed.
gelukkig mailde die me de tekening toen (bedankt) waarnaar ik ben gaan printen.
half uur later was de boel uitgeknipt en opgeplakt op stukken triplex wat ik nog had liggen.
naardat ik de boel had uitgezaagd met de machine heb ik de spanten opgeschuurt zodat de geraafelde randen glad waren .
toen hek ik van de tekening af de maten genomen en overgezet op een plaatje mdf zodat me bouwplank onstond:P
Foto-QKBR6HDB-D.jpg

toen alle spanten strak gezet tussen 2 latjes en vast gespijkerd.
ik heb een touwtje van de punt naar achter gespannen zodat ik 99% zekkerheid heb dat ze op 1 lijn zaten.
hiernaar ben ik begonnen methet beplanken van de romd met balsa wat ik een x heb mee genomen bij de modelbouwwinkel in doesburg.
Foto-6TF6BYDX-D.jpg

Foto-WZYZZARL-D.jpg

Foto-HCETX6SV-D.jpg

toen dit klaar was ben ik met de neus verder gegaan en deze ook dicht gemaakt.
hiernaar ben ik de boel gaan bijschafen en schuren zodat alles goed en netjes op elkaar aan sloot.
heb overgens pu lijm gebruikt van bizon uit de bouwmarkt (wel handig met het vullende vermogen)
hier heb ik de boot in de eerste laag polyester gezet en dit laten drogen om de vezels te kunnen schuren
Foto-UFKRR8CG-D.jpg

hier heb ik naar veel vemier de schroefas er in gemaakt en gekeken of het in lijn lag met de motor
Foto-XAWKJD8O-D.jpg

hiernaar ben ik met de polyesteren en geweven matjes in de weer gegaan
Foto-QSRGT37W-D.jpg

omdat naar uitharding de romp nog niet volledig glad was ben ik met de dremel in de weer gegaan en heb uit eindelijk nog een mat er over gepolyesterd en dit is het resultaat
Foto-GAFVLUKM-D.jpg


meer volgt
 
Laatst bewerkt:
ik heb van mijn wiesel een mal afgenomen en een volledig polyester romp gemaakt.
maar ik zou graag mijn wiesel dit keer met waterkoeling maken en een heel snelle motor.
en voor de afsluiting van het deksel volledig water dicht te maken.
foto's komen later
 
Hallo Die,

Houdt er rekening mee, dat een ontwerp als de Wiesel met z'n vlakke onderwaterschip en onderwateraandrijving vrij snel aan z'n maximale motorisering zal zitten.

Veel méér dan zo'n 25.000 toeren onder last zal je alleen een schuimklopper opleveren (cavitatie), géén supersnelle boot.

Waterkoeling is altijd een goed idee.
Maak de inlaat met een buisje, onder een hoek naar voren wijzend, bij voorkeur op de plaats waar het water door de prop tegen de romp wordt gedrukt (propwash) en schuur het buisje vlak met de romp, geen uitstekende delen, dat remt.

De foto is van een boot met oppervlakte aandrijving, vandaar dat je geen schroef ziet op de foto, maar gaat om het principe:

full


De uitlaat kan net als op de foto er naast, naar achteren wijzend, maar dat hoeft niet persé, die kan ook in de zijkant, zodat je tijdens de vaart kunt zien dat er water uitkomt.
De uitlaat in de bodem zorgt voor zuiging in het koelsysyteem, waardoor de weerstand lager wordt.

Voorkom lange stukken slang in de boot, ik gebruik hiervoor aluminium buis, die is glad van binnen en heeft aanzienlijk minder weerstand dan siliconenslang.
Siliconenslang gebruik ik alleen van en naar de regelaar en motor, korte stukjes, dus.

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Foto-VTA86HCR.jpg
Foto-PPR6A8E7.jpg
Foto-8QFHWO6U.jpg

dit is mijn wiesel,
wie kan mij helpen?
ik weet niet welke motor ik moet kopen mischien weten jullie wel iets
ik heb een battery van 7.2V en als snelheidsregelaar een roekie 20
welke motor raden jullie mij aan (ik zou graag hebben dat mijn wiesel zo snel mogelijk gaat )
 
Laatst bewerkt:
ROOKIE 20 1-8400

Instructions
For electric cars with standard 540 motors and upgrade motors up to 16 winds.
A range of low-cost electronic speed controllers with no-compromise reverse stage for electric model cars, trucks and boats.
Micro-processor controlled, with high motor pulse frequency;
suitable for standard and upgrade motors.
Special arrangement of dynamic brake and reverse stage avoids premature gearbox wear.

Features:
Fine, proportional speed control
High motor pulse frequency (hec)
Fine control at start-up
High-flex silicone cables
High-capacity BEC power supply
Zero-wear output stage
Overheating guard (TP)
POR - power-on guard
PCO - low voltage cut-off
RX filter - switches off the controller if transmitter signal fails or is invalid
Acrylic lacquer seal for splashproofing (WP)

Ultra-simple programming of the ranges forward, stop, dynamic brake and reverse. Just one input button and LED monitor.
Specification:
Operating voltage: 6-12 Volts NC-NIMH-LIPO-LOODaccu
Weight: 60 g
Momentary: 25.00 A
connector system: 1.5 mm?
Dimensions: 46x37x25 mm
BEC: 5V. 1.2A
Zie dikgedrukte wat er bij je regelaar geadviseert word
 
de roekie 20 geef 20 A als ik het goed begrijp dus kan ik toch een motor kopen die max. 20A vraag of klopt dat niet?
 
de roekie 20 geef 20 A als ik het goed begrijp dus kan ik toch een motor kopen die max. 20A vraag of klopt dat niet?

Nee, een motor die volgens de fabrikant maximaal 20A continue kan trekken zal bij het wegvaren vanuit stilstand en het accelereren na een bocht met twee vingers in de neus het dubbele vragen, een 20A regelaar moet dan héél goed watergekoeld zijn, anders zal 'ie in de beveiliging slaan of de geest geven...

Een standaard 540 zal voor de regelaar goed te doen zijn, in de ECO klasse werd als borstelmotor vaak een 600/20 gevaren.

Groeten, Jan,
 
Nee, een motor die volgens de fabrikant maximaal 20A continue kan trekken zal bij het wegvaren vanuit stilstand en het accelereren na een bocht met twee vingers in de neus het dubbele vragen, een 20A regelaar moet dan héél goed watergekoeld zijn, anders zal 'ie in de beveiliging slaan of de geest geven...

Een standaard 540 zal voor de regelaar goed te doen zijn, in de ECO klasse werd als borstelmotor vaak een 600/20 gevaren.

Groeten, Jan,
dus geen motoren van 22000 toeren voor mij
 
Hallo Die,

Motoren met dat soort toerentallen trekken meestal méér aanloopstroom dan een 20A regelaar aankan.

Als de regelaar watergekoeld is zou je het kunnen proberen, maar ik heb die 22000 rpm motoren gevaren met een watergekoelde 35A regelaar op 7 cellen NiMH (dus een lagere stroom dan op zes cellen!) en die was lekker warm na een run van zes minuten, dus ik heb m'n twijfels...

Groeten, Jan.
 
raden jullie mij mischn een snelheidsregelaar aan die heel goed is voor motoren van 22000 rpm en die niet te warm word en anders watergekoeld zodat ik toch goed kan varen.

en liefst ook niet te duur
alvast bedankt dieter...
 
Back
Top