Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Hallo Remus,

Het koelwater loopt door de messingkoker, die op zijn beurt op het (vlakgeschuurde deel) van het koellichaam is geplakt.

Voor de regelaar op de onderste foto (de MIMIR 50A) is het eigenlijk overkill, maar zo'n zelfde messingkoker op een 35 A vliegregelaar zorgt in een boot voor voldoende koeling, zodat de beveiliging niet ingrijpt als je er 'hete' 600 motor met een 36 mm propje aan hangt, da's namelijk wat 'ongelukkig' in een wedstrijdboot...

Groeten, Jan.

Hallo Dieter,

Om van het maximale toerental gebruik te kunnen maken, moet je nu wel op 7 cellen NiMH gaan varen, anders zal het niet opschieten.

Bij deze motor kun je wel mooi de borstelhouders ook watergekoeld maken.

Ik weet niet, of 'de man in de winkel' regelmatig Eco races vaart, maar een rookie 20 ben ik daar nog nooit in tegen gekomen, zonder waterkoeling en met piekstromen van 25A+ lijkt het me een hachelijke onderneming...

Maar ja, het is jouw boot.

Groeten, Jan.

valt mij wel erg vaak op hoor.
vragen om hulp en dan krijgen ze het, en toch gewoon wat anders doen...

Da's het 'voordeel' van advies, dat kun je naast je neerleggen.

Een brandende regelaar in een houten boot moet je echter wél zelf blussen, als je er tijdig bij kunt komen.

Groeten, Jan.

Ah als er een gat in brand gaat het vuur vanzelf uit. ;)

maar ik heb ook alles opnieuw moeten leren en ja ook ik ben eigenwijs geweest.
heb volgens mij wel de goeie beslissingen genomen.

Gr, Leon.

eigenwijs ben ik wel maar zo leer ik het beste volgens mij maar als deze regelaar het niet uithoud koop ik gewoo enn andere en daavoor was jullie advies nodig
dankjewel daarvoor

De maten staan erbij, je kan beter de boel netjes uitmeten. Ik heb de plannen wel eens op 100% grootte uitgeprint, maar de lijnen worden dan erg dik en zijn erg onnauwkeurig. Uiteindelijk heb ik alleen de rondingen van de bodem uitgeprint en als vorm gebruikt.
Volgens mij staat de 100% versie ook nog ergens in dit topic als Word document.

hoi
intussen zijn we een jaartje verder en heb ik samen met de zoon de boot gebouwd

na wat testen in het zwembad hier thuis vandaag open vaar water opgezocht

nu blijkt de boot als we half gas geven los te komen van het water met 3/4 gas zie je zelfs de schroef onderaan en bonsd de boot over het water

blijkbaar heb ik veel lift op de kop van de boot waardoor hij los komt

wat kan de reden hiervan zijn

zelf ha nik eventueelk morgen nog eens proberen met de lipo vooraan te plaatsen in plaats van half weg maar vermoed niet veel verbetering erin

kan het zijn de schroef teveel naar onder gericht is dus de hoek te scherp heb me nogtans aan de bouw plannen gehouden hij weegt net 1kg

de setup is een bruchless motor water gekoeld met een 75amp regelaar van een heli en een 4000mhp lipo 2cellen

mvg pedro en zoon michael

Laatst bewerkt:
Hallo Pedro,

Welke motor met hoeveel KV heb je ingebouwd en welke schroef zit eronder?

Het ontwerp is voor een 600 borstelmotor, dus als je de zaak overgemotoriseerd hebt, zal het vaargedrag er onder lijden, tenzij je het ontwerp erop hebt aangepast...

Een paar foto's is altijd leuk.

Groeten, Jan.

Hallo Pedro,

Als je de originele motor vergelijkt met jouw brushless, dan zit daar onbelast iets van 10.000 toeren verschil tussen...
Als je dan de afmetingen van de schroef ( Graupner Online-Shop ) en de ashoek origineel hebt gehouden, is het geen wonder dat de boot onvaarbaar is.

Een moderne ECO vaart met een 3600KV motor en een Ø 28 mm messing propje al 45 km/h+ op 2S Lipo.

De set-up die jij erin hebt is gewoon teveel van het goede, probeer eerst eens een kleinere prop, wellicht dat de boot dan wel op het water blijft...

Groeten, Jan.

ok zal dat eens proberen
jammer genoeg geen kleiner prop meer in men bezit momenteel zit er een 29mm ,40mm pitch op graupner 2318.29

kan het naar voren brengen van de lipo ook helpen zo word het zwaarte punt verlegd dacht ik toch

waarschijnlijk was het beter geweest om de hoek van de schroef minder ° te geven zodat meer stuw kracht naar voor was in plaats van naar boven

het bootje zelf vaart aardig op halve kracht hoor en bocht heel kort alleen vind ik halva kracht toch net iets te traag en dat vond men zoon ook.
zal mischien morgen nog eens gaan proberen en dan een filmpje maken zo kan je beter zien wat de vaar eigenschappen zijn.

mvg pedro

Laatst bewerkt:
hoi
vandaag zijn we terug gaan varen was van korte duur na een min of 3 is de zoon wat nochalaznd geweest vaarde richting andere over en te laat gedraaid met als gevolg de boot tegen de oever stond maar wel op zen zij

dit had als gevolg de cardan tussen moter en as los is gekomen dus schroef dorei niet meer

we heben grote pohingen moeten doen om de boot te recuperen met de vis hegel geraakte ik niet toe dus onder de poort van het bedrijf gekropen dan maar chans geen politioe op ons dak gekregen al waren er camera's

vandaag hebben we de lipo tot op de moter gelegd zodat het gewicht vooruit kwam om zo de neus meerwaards te duwen
we konden iets sneller varen vooraleer hij los kwam van het water in het filmpje zie je hoe hij stuiterd.

heb wel een fimlpje kunnen maken

[media=youtube]xUQi_SG3T5U[/media]

mvg pedro

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Pedro,

Kijk even hier, vanaf 9.05m varen er Eco's, dan kun je zien hoe zoiets behoort te varen:
ABYDA1a3a1g[/media] - ESH - electro rc boot wedstrijden te Hengelo -september 2009

De boot op jouw filmpje lijkt me volledig overgemotoriseerd; óf een te grote prop (of teveel stijging), óf teveel toeren, of beide..., waarbij de steile hoek van de as bij zóveel power de boot finaal uit het water doet springen.

De ashoek moet véél vlakker wil je dat goed krijgen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
dus de enige oplossing kan zijn de graden van de as meer naar de romp toe brengen waardoor de as platter licht

zou het dan geen goeie optie zijn om bv een flex as te gaan gebruiken en deze plat onder de romp te plaatsen is maar een idee hoor

mvg pedro

Hallo Pedro,

Da's helemaal geen gek idee, ik ken een aantal ontwerpen, die op deze manier de schroefas parallel met de kiellijn laten lopen.

Ook in dat geval zul je de overmotorisering/te veel toeren moeten compenseren met een kleine prop met weinig spoed.

Groeten, Jan.

Back