Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Ik heb wel foto's gemaakt, maar die staan op een andere pc. Die pc staat in Rotterdam bij m'n pa, moet hij ze ff sturen, maar die heeft nooit tijd :?

Hoe heb je de romp gemaakt, zoals de beschijving in plankjes naast elkaar misschien lukt het om er een nieuw plankje in te leggen? of anders een klein stukje?

heey leeuk dat jullie reageeren, alj je te ver door de bodem bent geschuurd, (heb ik ook beetje gehad :oops: ) kan je of het aan de binnen kant verstevigen of plamuren maar als het te diep is muut je een vuller gebruiken

gudo

ik ben nu met de as en de motor bezig maar dat is pas een k*t werk, heb het gat gemaakt voor de as maar moet hem nu nog monteren en de moter in lijn met de as krijgen, heeft iemand een goed idee om dat te doen en de motor te monteren?

gudo

Bij mij zit de motor anders vast dan de tekeningen maar als je de motor mooi in het midden hebt dan moet je een beetje op het oog zien, en als je misschien al je roer er in hebt zitten dan kan je een gat boren tussen de roer en de as van de motor.

En als je nog niet je roer hebt beboord dan kan je dat het ebste van binnen uit doen, tussen de lijn van je plankjes in, want dat is het midden van de boot.

oke bedankt en jij heb de motor steun van gips gemaakt, is dat een beetje handig?

Ik zou persoonlijk absoluut niet beginnen aan die motorsteun van gips, want:
- het kost gewicht.
- Ik denk dat het niet erg goed koelt
- Het gaat snel lekken

Ik heb trouwens de spanten van 2mm balsa gemaakt, de bodem van 1mm balsa, en geen laminaat of versteviging zoals epoxie ed.

gr, Nico.

oke ik dacht eigenlijk het zelfde, ik heb ook geen verstevigde bodem enzo. maar Niels jij heb de waterkoeling met een plastic slangetje gemaakt maar dat werkt toch helemaal niet??

gudo

@alle bouwers:

Wel bekleden met een glasmatje en wat epoxy anders gaat dit ding geheid lekken. Alleen balsa met wat verf is te weinig, dit bootje kan hard gaan en bij een kleine aanvaring met de walkant zit je al met de problemen.
Met epoxy kun je ook de beschadigingen wegwerken.

Hoe met epoxy werken; gebruik het fenomeen zoeken op dit forum.

Pendelaar

ow maar hij staat al in de grondverf, kan de epoxie er dan nog overheen?

In iedergeval goed ontvetten, licht opschuren en dan een dun laagje epoxy. Wederom goed schuren beginnen met 120 en dan oplopend naar een zeer fijne korrel. Licht plamuren, schuren, gronden en aflakken.
Alleen bals met grondverf en eindlak is niet zo stevig en de kans dat je water opneemt is groot, resultaat is dan kromtrekken van de balsa.
ook de binnekant beschermen met epoxy of G4. Beide verkrijgbaar in een modelbouwzaak.
Epoxy kan misschien teveel zijn voor jouw budget.

Nogmaals via zoeken op epoxy of G4 kom je al een eind.
Vooral ook letten op de "gevaren" met het werken met epoxy.

Pendelaar

Ik weet zelf ook wel dat gips niet de ideale manier is om je motor in vast te zetten, maar de boot vaart wel goed. De reden was daar toe, dat toen ik met deze boot begon, dacht dat die motor steun die er bij zit niet goed zal zijn omdat ik een motortje uit een nikko best. auto wou halen, later heb ik dit niet gedaan omdat ik een nieuw motortje heb gekocht, of de waterkoeling werkt weet ik niet omdat ik het uitkomende water niet kan voelen, maar je hebt wel gelijk dat de warmte niet echt goed kan door dringen door de plastic slang. Maar dit was mijn eerste boot met waterkoeling, reden dus genoeg voor verbeteringen in mijn misschien toekomstige speedboot.
En mischien doe ik de boot wel eens overnieuw, en dan echt proberen om dik onder de 1 kg te blijven!

en wat zijn de kosten van epoxy en g4 en wat voor matten ofzo moet ik er dan onder doen??

Hoe duur dat is weet ik niet maar als je bij de auto spullen kijkt in een bouwmarkt staan daar ook hars spullen van alabastina die ik ook ga gebruiken voor mijn andere boot.

Back