JePe Spitfire, nu bouwverslag van JePe P-51 Mustang

Er is slecht nieuws over jepe.
Op de begane grond van het pand waar hij zit, is een brand geweest (of nog steeds)
Op vrijdag avond ontstond de brand, en ze dachten hem ook die avond brandmeester te zijn. Maar door de harde wind is hij zaterdag weer opnieuw begonnen. Zaterdag middag om 16:00 uur was ik nog in helmond, en ze waren nog volop aan het blussen.

Als je nu op diverse nieuws-sites leest, wordt er aangegeven dat het pand als verloren beschouwt moet worden. Hopelijk heeft jepe wel nog geluk

Rode pijl, op 1ste verdieping, wijst naar jepe kantoor
brand.JPG

In het rode kader, is jepe-factory. Deze foto is van vrijdag avond. Hoe het er nu uitziet is onbekend.
brand1.JPG

JePe

oeioeioei dat is zeer slecht nieuws.....
Hopelijk dat JePe er niet onderdoor gaat, maar toch doorgaat met zijn goede zaken;)
Dit zou ik zeer jammer vinden en denk meerdere mensen ook...

Ja... Brand, blijft toch een rotverschijnsel!

ik wens hem veel sterkte en hopen dat het allemaal goedkomt
(dit allemaal net na het nieuwe jaar:S)

Grote brand Helmond na 24 uur meester

HELMOND (ANP) - In Helmond heeft sinds vrijdagavond uur een grote brand gewoed in een oud bedrijfsverzamelgebouw aan de Kanaaldijk Zuid Oost. Pas zaterdag rond 18.30 uur kon het sein brand meester worden gegeven, liet een woordvoerder van de brandweer weten.

VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
De brandweer blijft voorlopig nog nablussen omdat de brand eerder ook al onder controle leek te zijn. Het vuur laaide in de nacht van vrijdag op zaterdag enkele keren op. Zaterdagochtend bleek rond 09.00 uur dat er weer sprake was van brand. ,,We blijven er maar water opgooien want we kunnen er niet in. Alles is slecht bereikbaar'', aldus de woordvoerder. Hij vermoedt dat de brandweer nog uren bezig is met nablussen.
De brand was moeilijk te bestrijden omdat het gebouw uit veel hout bestaat en er sprake was van instortingsgevaar. Maar liefst 65 brandweerlieden waren op de been om het vuur te blussen.
De brand veroorzaakte veel rookontwikkeling die richting de binnenstad van Helmond trok. Panden in de buurt liepen rook- en waterschade op. In het gebouw zijn meerdere kleine bedrijven gevestigd zoals een fotostudio, atelier en een bedrijf voor spel-en attractieverhuur. De brand ontstond in een kledingverhuurbedrijf. Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak van de brand is. Bij de brand kwamen geen gevaarlijke stoffen vrij.

slecht nieuws zeg!

moet volgende week toevallig die kant op en overwoog sterk om ook zo'n Mustang dan op te pikken...

voor de duidelijkheid: het slechte nieuws is die brand, niet het feit dat ik geen kist kan oppikken

brand

hallo

ik heb de bouw van de Mustang stilgelegd ivm brand JePe...
Want misschien zijn z'n mallen verloren gegaan, misschien kan hij dan vanuit een ongebouwde romp weer een mal maken..

ik hoop jullie begrip dat het bouwverslag even stil ligt.

grt zeb

Laten we het goede hopen, dat hij zijn zaakje weer kan opbouwen. Het is een groot verlies, en er zal een moeilijke tijd zijn voor een eenmans bedrijf die dit ondergaat.

Op andere forums gaan verhalen, dat hij ook productie in tjechie liet doen. Laten we hopen dat dit waar is, want dan zijn er mogelijk nog goede mallen.

Bouwverslag JePe Mustang

Hallo

Zo eerst een mail gestuurd naar JePe, om mijn medeleven te tonen....

Maar verder toch nog een paar dingen aan de Mustang gedaan:
Ten eerste zoals belooft de foto's van de zijkanten van de vleugel.
De balsa zijkanten waren net 1 mm te smal, dus heb ik ze precies in het midden gelijmd.
Zo zit er aan beide kanten 0,5 mm overlapping, maar dit wordt later mooi weggeschuurd.

Daarnaast nog even de servo kapjes alvast mooi rond uitgeknipt:

Het piepschuimen pilootje heb ik onder handen genomen, ik heb alle gaatjes opgevuld met lijm, zo zie je later het 'piepschuim'' effect niet. Hij wordt nog geschuurd omdat hij niet helemaal 'perfect' is.
PS: heeft iemand misschien een foto van een geallieerde piloot? Voor de kleuren?

Bouw van vleugel

hallo

Gisteren en vandaag gewerkt aan de vleugel, dit is me zeer goed af gegaan voor de eerste keer;)
Een 'stellage' gemaakt voor de vleugel zodat hij bij het hardingsproces van de lijm niet zou verschuiven. De vleugel is er zeer goed uitgekomen, niet gedraaid of niks;)

Nu komt het moment dat de balsa blok om moeten worden getoverd naar een buik van de mustang? Maar nu heb ik de vraag, bij buiklandingen zal deze het meeste te verduren krijgen? Maar toch wil ik hem er goed uit laten zien, bij de echte mustang zit de buik niet helemaal tegen de romp maar net iets onder(bij de luchtinlaat). Zou dit ook gewoon mogelijk zijn of krijg je dan onverwachte landingen?

De vorderingen tot nu toe:
-Wingtips zijn gevormd
-De V-stelling van 2%

Foto's:

De achterste vleugel zie je de uiteindelijk gevormde wingtip

In de lijm stellage..

Hier het resultaat onder de romp!

grt zeb

Laatst bewerkt:
JePe

hallo

Nog een vraagje tussendoor? Ik(en meerdere mensen) zoeken uitleg over het glasvezelen van vleugels? Dit is toch een onderwerp wat goed moet gebeuren, hierover zou ik dus graag wat meer uitleg willen hebben.

Met voorbaat dank,

grt Zeb

hallo

Nog een vraagje tussendoor? Ik(en meerdere mensen) zoeken uitleg over het glasvezelen van vleugels? Dit is toch een onderwerp wat goed moet gebeuren, hierover zou ik dus graag wat meer uitleg willen hebben.

Met voorbaat dank,

grt Zeb

Ik gebruik de methode die door Jim Ryan al op verscheidene fora is uigelegd. Ik heb verscheidene modellen al zo gedaan en het resutaat was altijd uitstekend. Spiegelglad oppervlak en niet teveel gewicht bij.

Dit is hoe ik het doe (heb jammer genoeg geen foto's) :

Neem de lichtste glasvezelmat die je kan vinden (ben het juiste gewicht/m² even kwijt, het ziet eruit als zijde. Zo dun en licht).
Neem epoxy (liefst geen 5min spul) en verdun deze met isopropyl alcohol to je epoxy hebt met de dikte van ongeveer modelbouwverf. Snij een lapje glasvezel uit met de vorm van een vleugeloppervlak (ik doe een vleugel in 4 stukken). Let erop dat je ongeveer 1-2 cm over hebt aan de randen. Dit schuur je er later toch af. Beter teveel dan te weinig.

Leg het stuk glasmat op het te bekleden oppervlak en breng met een borstel de epoxy aan (schilder over de glasmat). De glasmat zal zich normaal gezien vullen en hechten aan de vleugel. Indien je als hebt ingeborsteld, neem een oude krediet- of bankkaart en schraap de overtollige epoxy weg. Zo blijft de epoxy wel tussen de verzels maar weinig erop. Dit is heel belangrijk om niet teveel gewicht toe te voegen (epoxy is en blijft zwaar). Laten drogen. Als je niet bang bent voor een paar extra grammen extra gewicht, kan je dit herhalen. Persoonlijk doe ik het niet en probeer ik in één keer alles goed aan te hechten.

Als alles uitgehard is schuur je de overtollige glasmat af en begin je aan een ander vleugelkwadrant.

Als je elke zijde van de vleugel zo hebt gedaan, heb je hopelijk een perfect met glasvezel beklede vleugel maar we zijn er nog lang niet. Het lastigste komt nog indien je dat perfect gladde oppervlak nastreeft.

Neem een spuitbus autolak primer (dat grijze spul) en spuit een dikke laag op de volledige vleugel. Je moet niet zuinig zijn want het meeste halen we er toch terug af. Als de primer volldig is uitgehard komt het lastigste : schuren, schuren en nog eens schuren ! Neem fijn schuurpapier en ze je naast een kraan of emmer met water. Schuur met water nu de primer er praktisch volledig af ! Belangrijkste is hier dat je 1. veel geduld moet hebben en 2. dat je NIET DOOR DE VEZELS SCHUURT !!!!!!!!!!!!!! De truuk is om juist te stoppen voor je op de vezels gaat schuren. Ideaal gezien zou je als je klaar bent bijna niets meer mogen zien van de primer. De bedoeling is dat de primer de kleine holtes vult tussen de vezels van de glasmat. Als je klaar bent, zal je dus uiterlijk terug hoofdzakelijk balsa zien met een vuile grijze tint.

Om een perfect resultaat te bereiken, kan het zijn dat je dit proces 2 tot 3 maal moet herhalen (inspuiten, nat afschuren). Ik beperk mij tot 2 keer en mijn vleugels zijn altijd spiegelglad.

Het is een vuil, saai en langdradig werk, maar als je klaar bent is het resultaat er ook naar !

JePe

Hallo

Bedankt voor je uitleg, nu sanp ik hoe ik het moet doen;)
Daarnaast: kun je ook G4 lak gebruiken of is dit weer voor iets anders?
Schuren met water>Balsa? Is dit veilig of kan hier niks mee gebeuren omdat er al epoxy over zit?

Zeer bedankt!

grt zeb

Laatst bewerkt:
Hallo

Bedankt voor je uitleg, nu sanp ik hoe ik het moet doen;)
Daarnaast: kun je ook G4 lak gebruiken of is dit weer voor iets anders?
Schuren met water>Balsa? Is dit veilig of kan hier niks mee gebeuren omdat er al epoxy over zit?

Zeer bedankt!

grt zeb

Normaal gezien is je balsa veilig, mits je alles goed hebt afgedekt met de verdunde epoxy. Altijd wel opletten dat je natuurlijk geen "overloop" krijgt naar niet beschermde delen (randen, nog niet behandelde delen). Zelfs als je wat morst is het bij die Jepe geen drama vermits het een vleugel is met piepschuim kern. Beter is het om het toch maar te vermijden.

Ik kan niet antwoorden op je eerste vraag want ik weet niet wat G4 lak is. Het voordeel van autolak primer is dat het gemaakt is om vlak te schuren én bovendien poriënvullend is.

JePe Mustang Update: 17 jan 08

Hallo

Zo het proces is weer gevorderd, ben ondanks de brand van JePe toch stilletjes aan weer gaan bouwen. Ik zit Nu een een drukke fase van school, dus moet ergens mijn rust en afleiding vinden;)

De buik van de Mustang is nu af, daarnaast is de bevestiging van de vleugel gemaakt en de Stabilo achter is gemaakt(nog niet gelijmd);). Ook heb ik het cockpit kapje alvast uitgeknipt.
Nu zijn we in de fase van afwerking, zoals glasmat, kleurtje geven, etc.

De buik:

Bevestiging vleugel:

Stabilo:

Het resultaat tot nu:

grt zeb

JePe

Hallo

Vandaag vrij van school, dus wat doen we dan? BOUWEN;)
of eigenlijk beter gezegd schilderen.
De vleugels en stabilo, moeten worden geglasvezelt(dit duurt 2 weken ivm verjaardag en vrije tijd van mijn bouwmeester:p)

Nu ben ik bezig geweest met de piloot, alles geschuurd en rond gemaakt.
Nu was het tijd om te gaan verven. De onderkant is af, nu het hoofd en de vlieghelm/muts.

Even een vraagje voor de deskundige bouwers onder ons, dit is een van mijn eerste grote bouwprojecten... Mijn vraag is doe ik het goed, of hebben jullie tips voor mij?

mvg Zeb

Zie alleen mooie dingen :) Het enige wat nog ontbreekt is de mat over de vleugelverbinding, maar dat kun je mooi gelijk met het glasvezelen van je vleugel doen.

JePe

hallo

De piloot is af, zal nog een foto maken en plaatsen.

Zo als ik al vernomen heb zijn er meerdere mensen hier die met een JePe spitfire, mustang/Roto-Finish hebben gevlogen. Kan hier iemand hier ervaringen mee delen? Hoe gedraagt hij of zijn er aanpassingen die je zeker moet doen?

Bungee:
Ik heb op verschillende forums gekeken, hoe zo'n bungee werkt.
Je hebt een lanceerinrichting nodig, elastiek en een starthaak(verbeter me als ik iets mis).
Maar hoe maak je deze lanceerinrichting(afschiethoek) en pedaal? Heeft iemand hier voorbeelden van? of beter zelfs bouwbeschrijvingen?

mvg Zeb

Hier de RTF versie

R eady
T o
F ly

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Gr. Twan

Laatst bewerkt door een moderator:
Back