JePe Spitfire, nu bouwverslag van JePe P-51 Mustang

Hoi Zeb, hieronder mijn ervaring

Epoxy romp dus auto lak is geen probleem.

Spetters kan komen door teweinig druk, of de lak onzuiver zeven is mogelijk met een geschikte verf zeef deze lijkt op een koffie filter maar er zit onderin gaas.

En folie over glasmat vleugel gaat zeer slecht, verven is beter.
Anders hat je de glasmat niet op de vleugel moeten doen (gewicht)

Groet Twan

JePe

hallo

Ok, bedankt voor de tips.
Ik zal eens kijken wat ik aan de airbrush kan verbeteren.
Ik laat het nog wel horen, wat eruit is gekomen;)

Grt Zeb

PS: er is niet veel gewicht bij de vleugel bijgekomen;)

is het dat de airbrush gelijk doet spetteren? of gebeurt het als je al even bezig bent met spuiten?

Als het gebeurt, als je al even bezig bent, dan moet je eens naar het potje kijken, en dat het verf rond om het mondstuk zit, waar de verf naar buiten komt (dus waar de lucht/gas tegen aan blaast). Als daar verf aan de buitenzijde hangt, en het worden dikkere druppels, dan worden deze mee geblazen door de voorbijkomende lucht, en heb je ook spetters.
Kan een kwestie zijn van afstellen, of zo nu en dan even het spuitmondje zuiver maken

is het dat de airbrush gelijk doet spetteren? of gebeurt het als je al even bezig bent met spuiten?

Als het gebeurt, als je al even bezig bent, dan moet je eens naar het potje kijken, en dat het verf rond om het mondstuk zit, waar de verf naar buiten komt (dus waar de lucht/gas tegen aan blaast). Als daar verf aan de buitenzijde hangt, en het worden dikkere druppels, dan worden deze mee geblazen door de voorbijkomende lucht, en heb je ook spetters.
Kan een kwestie zijn van afstellen, of zo nu en dan even het spuitmondje zuiver maken

Ik heb tot nu toe al uw raad opgevolgd, maar het blijft voor komen. De verfdruppels zijn afgenomen qua grootte, maar ze zijn er nog steeds. Wanneer ik begin met spuiten, dan is het heel erg, maar daarna neemt het langzaam af.

Maar ik heb op zolder nu een oude airbrush gevonden van Humbrol, ik ga eens kijken wat ik hiermee kan en hoe hij het doet.

grt Zeb

Grondverf

Hallo

Mijn vader heeft deze week op zijn werk, de laatste hand gelegd aan de vleugels. Ze zijn voor de laatste keer in de grondverf gezet.
De rolroeren zijn er helaas afgehaald, de lijmverbinding tussen de vleugel en de scharnier bleek losgelaten te hebben... Dit moeten we dus helemaal opnieuw doen met nieuwe scharnieren, maar wordt pas gedaan na het spuiten(als dit tenminste verstandig is:roll:)
Zie hier het resultaat:

Grt Zeb

JePe doorstart

GOED NIEUWS!!!

JePe heeft een nieuw pand gevonden in Helmond om zijn Fiber Atelier weer op te starten!
vanaf ca 7 Maart nieuw adres: Molenstraat 121 Helmond.

mvg Zeb

JePe Mustang

Hallo

Heb al lange tijd niks meer toegevoegd op dit forum, mijn excuses.
Heb in die tijd vele toetsen gehad van school(gelukkig allemaal voldoendes:p).

Dus gaan we maar weer verder met de Mustang... Het weer werkt niet meer om de romp en vleugel te spuiten, daarom maar gewerkt aan de Mitrailleurs in de vleugels en de uitlaatpijpjes. Dit heb ik gedaan vóór het spuiten zodat het na de definitieve laag een mooi geheel wordt(ze zijn nog niet gelijmd).
Hopelijk dit weekend langs JePe, om te kijken voor de electronics voor de Mustang.

De foto's:

Grt Zeb

Hallo

Ik heb lang niet meer gereageerd op het bouwverslag van de Mustang.
In de tussentijd is er niet veel gebeurd, maar daar komt verandering in.
Deze week gaan we naar JePe voor de Electronica en dan begint het project weer aardig op te schieten.

grt Zeb

Hallo

Vandaag naar JePe in Helmond geweest.
JePe zat in zijn voorlopige pand en had nog veel financiele zaken te regelen ivm de brand.
Bij JePe hebben we de keuze gemaakt om over te gaan naar LiPo's ipv de loodzware NiCd. Ook had JePe nog wat rookschade artikelen liggen, welke niet onderdeden voor nieuwe. Dus hebben we voor de Spitfire en De Roto-Finish Red Baron 2 nieuwe regelaars gekocht, welke LiPo geschikt zijn.
Voor de Mustang die ik nu aan het bouwen ben, heb ik dus eigenlijk niks gekocht. Vooral omdat ik deze nog aan het bouwen ben en daarom voorlopig met de toestellen ga vliegen die al klaar zijn.
Hopelijk dat de aanstaande dagen beter weer wordt voor een Maiden:proost:

Ook nog iets gemaakt voor de Spitfire, een accumulator. Dit was vroeger een opstartmodule voor de motors. Gewoon gemaakt voor de lol:D:

''Weathering''

Nieuwe ''scale'' antenne

grt Zeb

Laatst bewerkt:
Hallo

Ik heb wat vragen over de electronica die ik aan het inbouwen ben.
Ik heb gekozen voor een Jeti Advance regelaar om op 4s LiPo te kunnen vliegen. Daarbij was het wel noodzakelijk dat er een ontvanger accu werd geplaatst om de ontvanger te voeden. Maar ik heb nu 2 plaatsen waar ik hem zou kunnen plaatsen. 1: op de vleugel waar de oude NiCd pakket heeft gelegen. 2: naast de ontvanger in de romp.
Mijn vraag was wat het beste is? ivm storing of dergelijk.

Voor de mustang heb ik eigenlijk nog een Mega 22/30/3 en een JePe Carbon Spinner nodig, welke Jepe niet had liggen. Heeft u die nog een liggen, stuur dan een PBtje.

Grt Zeb

Hallo

De spitfire gaat vandaag misschien vliegen. Maar we moeten hem nu op het CG balanceren. Maar hoe moet dit bij een onderdekker? Op zijn kop liggen of ter hoogte van het zwaartepunt vastpakken? En moet dit type vliegtuig dan horizontaal liggen of met de neus een paar graden neer beneden?
Graag zou ik hierover meer informatie willen

Ik heb mijn jepe mustang toen gewoon gebalanceert, door hem NIET op zijn kop te houden. Dus gewoon in normale toestand. Dan 2 vingers op de vleugel houden ter hoogte van het zwaartepunt. En kijken wat hij doet.

Ik heb hem toen gewoon neutraal gehouden (dus 0 graden). Maar hij kan beter iets voor overvallen, dan achterover.

succes met de maiden

Het makkelijkst is om hem op zijn kop te houden, dan kun je hem zo balanceren dat hij lichtjes voorover hangt.

Maiden

Hallo

Vandaag is de Maiden geweest van de Spitfire.
Alles goed uitgebalanceerd en gecontroleerd.
Daarna bungee geinstalleerd op het veld.

Toen moest het gebeuren, de Spitfire aan de bungee gekoppeld.
Goed veel zenuwen! Maar daar ging hij dan, mooi klimmend met de bungee.
Karretje viel er mooi af en daarna gas geven.
De spitfire was zeer wendbaar en goed corrigeerbaar.
Alleen een probleem was... ik kon niet trimmen met mijn zender:confused:
Terwijl dat bij alle andere vliegtuigen wel ging.
Maarja hij vloog dus goed, ondanks hij wat naar links wilde rollen.
Wat rondjes gevlogen en gekeken hoe de Spit zich hield bij lage snelheden.
Hij zweefde goed en maakte de landing ook stukken moeilijker/makkelijker.
Ik moest ver aankomen om te landen, maar bleef toch steeds hoogte houden.
Na paar keer doorstartte, kreeg ik hem in een goede baan!
Hij kwam zeer langzaam binnen en was goed te corrigeren.

Maar we hadden vorig jaar last gehad van mollen, dus zaten wat kuiltjes in de grond die ik niet kon zien. De Spitfire ''hapte'' met de linkerkant in het kuiltje en werd 180 graden naar links geslingerd.
Snel erheen om te kijken of er niks kapot was, maar bleek dat bij de plastic schroef een scheurtje was ontstaan.
Gelukkig niet echt iets ernstig, maar toch gewacht met de 2e vlucht.

Nu is hij weer gelijmd en gaan we vanavond, wanneer de wind weer is gaan liggen, de tweede vlucht maken. Ik hoop dat ik dan wat foto's kan schieten of zelfs een filmpje.

Dit was dus weer een geslaagde vlucht!

grt Zeb

Over dat trimmen, staat de software van je zender wel in de goede mode ingesteld.............

Over dat trimmen, staat de software van je zender wel in de goede mode ingesteld.............

Ja das een goeie vraag....
Bij mijn zender kun je van te voren kiezen wat voor soort toestel het is:
Easy, Acro, Heli, enz.
Deze heb ik toen op Easy gezet, misschien dat het hier aan ligt:rolleyes:
Of heeft u dezelfde zender? Multiplex Cockpit SX?

Zou het misschien ook aan de servo's zelf kunnen liggen?
Deze zijn al wat verouderd, ondanks dat ze het goed doen.

grt Zeb

Trimmen lukt bij mij altijd :confused:. Verouderde servo's lijkt mij ook niet, mijn oudste zijn 25 jaar+ en werken nog altijd goed. Wat dan wel ? geen flauw idee.

Back