JePe Spitfire, nu bouwverslag van JePe P-51 Mustang

Ik heb ook de jepe mustang. Hij is nog niet gespoten, omdat het te leuk is om ermee te vliegen.

Als het goed is, zit er in de bouwdoos als een starthaakje bij, die je onder de romp moet monteren. Dit was bij mij wel het geval namelijk.

Verder gebruikt jepe een dolly. Dat is gewoon een verenstalen staf, met aan beide zijde 2 wielen. En in het midden zitten 2 messing busjes. Deze zorgen ervoor dat de start haak in het midden van de dolly blijft. Een simpel systeem. En vanwege de wielen, krijgt het model automatisch de goede instelhoek.
Voor het ontkoppelmechanisme, zijn er diverse ontwerpen op de markt. Je zou het eens op google kunnen intoetsen. Let wel op, dat je zorgt dat de krachten van de stiek niet door de romp lopen. Dus de dolly moet je aan het ontkoppel-mechanisme koppelen. En niet via de romp.

Ik vlieg met een conrad motor (was als test voor jepe), om te kijken hoe hij presteert vergeleken met een mega 22/20/4. Op 3S met een 8x7 ging het leuk. Maar hij moet echt 4S hebben en een 7x7. Alleen dat kan mijn conrad motortje niet lang aan. Dus nu vlieg ik nog op 3S, maar dat is geen aanrader.

Verder alles aanhouden zoals jepe aangeeft, kwa roeruitslagen en zwaartepunt, dat is allemaal perfect in orde. Bij mij heeft het model geen rare dingen, waar je speciaal op moet letten, alles is netjes uitgedacht, en ook zo beschreven in de handleiding

mijn mustang verslag

jepe-p-51d-mustang-2

zoals je daar kan lezen, heb ik met een redelijke schaaloplossing ingebouwt, om de lucht die bij de luchtinlaat binnenkomt, er ook uit te laten.

Model ziet er nog altijd zo uit, als daar op de laatste foto

Laatst bewerkt door een moderator:
JePe

Hallo

Vandaag bericht gekregen dat JePe zeer waarschijnlijk een doorstart zal gaan maken.
Ik hoef me dus geen zorgen meer te maken of dat ik nog aan de goede electronica, zou kunnen komen. Dit is dus een fijn bericht om te horen.
Daarnaast heb ik weer een aanwinst gedaan;) Was eigenlijk niet de bedoeling, maarja, je weet hoe dat gaat:p.
Hier de P-51 Roto Finish alias Red Baron(van medeforumlid Twan).

Hier verder nog wat foto's van de bouw van P-51 Mustang:
Het pilootje van de Mustang is af:

grt Zeb

JePe

hallo

ja, bedankt.
Ik hoop dat ik er veel plezier mee ga hebben, maar dat zal wel lukken:p
Voorlopig zal hij nog niet vliegen, wacht op The Perfect Day To Make The Maiden;)

grt Zeb

JePE

Hallo

Vandaag alles wat ik bij de Red Baron had gekregen, eens goed bekeken.
Nou valt mij op dat de pinnen die in de grond moeten van de bungee, best kort zijn?
Ze zijn ongeveer 25-30 cm lang, is dit genoeg? Want het is een origineel JePe bungee.
Heb de bungee al getest met een waterfles van hetzelfde gewicht, zo weet ik hoe ver ik de bungee moet uitrekken.

grt Zeb

(Hopelijk zo snel mogelijk weer een update kan plaatsen van de Mustang...)

JePe

hallo

ik heb nog een paar vraagjes voordat ik de vleugels ga glasvezelen.
1-Hoe zit het met de rolroeren? los glasvezelen of meeglasvezelen en daarna uitsnijden?
2-Is het beter om de stabilo eerst te glasvezelen en daarna in de romp te lijmen, zodat alles bedekt is en er geen zwakke plekken zijn(waar de stabilo niet is geglasvezelt).
3-Of eerst de stabilo in de romp lijmen en dan glasvezelen.

grt zeb

Die pinnen zijn zeker lang genoeg.

Ik gebruik een paar tent haringen van 6mm dik, en die zijn echt geen 25 tot 30 cm lang. En ik schiet er meerdere modellen van jepe mee de lucht in (ook originele stiek van jepe). Dus geen probleem.

Ik zou het stabilo eerst helemaal met glasmat bedekken, voordat je inlijmt. Als je eerst inlijmt, dan moet je weer een goede aansluiting krijgen met de glasmat aan de romp. Bij mijn mustang is de glasmat later aangebracht, maar het kost extra veel werk, om de overgang mooi netjes te krijgen.

De roeren zou ik ook los halen en in de glas zetten. Zo kan je alle zijdes (dus ook zijkanten van de roeren) bewerken, zodat deze beschermt zijn.

Zo heb ik het bij meerder modellen toegepast, en dat heeft mijn voorkeur.

Glasvezelen

Hallo

De stabilo en vleugel heb ik bekleed met glasvezel.
Moet de foto's nog plaatsen, komen eraan....

grt zeb

Laatst bewerkt:
Glasvezelen

Hallo

Vandaag heb ik de Stabilo met glasmat bekleed, dit is me best goed afgegaan.
Daarna ook de glasvezelstrip op de vleugel vastgemaakt, dit ging me iets minder goed af. Deze strip is vrij dik en moest goed ingesmeerd worden, dus soms is de lak een beetje ''uitgeschoten''.
Het is niet helemaal gelukt zoals ik wilde, maarja is ook pas mijn eerste keer....

Hier de foto's:

hier de vleugel met de glasvezelstrip:

En ben nu bezig met de inlaat en uitlaat van de Mustang, de voorkant is al uitgevijlt en geslepen, hij is nog niet klaar. De rechterkant moet nog wat naar de zijkanten worden gevijld. De zijkanten van de uitlaat zijn ook al gelijmd:

grt zeb

Laatst bewerkt:
JePe Titel

hallo

Heb even een vraagje, hoe kan ik mijn topictitel veranderen?
Wil er namelijk inzetten wanneer er een update is, maar krijg dit niet voor elkaar. Wie kan mij helpen?

Grt zeb

JePe Mustang Vleugel

Hallo

Deze paar dagen, hebben we alles afgerond, betreft het bekleden met glasvezel.
De grote vleugel is nu helemaal bekleed, net zoals de stabilo en hoogteroeren.
Ook is de luchtuitlaat klaar en gelijmd. De grote vleugel hebben we in 4 keer gedaan, en dat is goed gelukt! De reststukjes die op de foto ziet van de vleugel moeten er nog af..
Dit is zover het resultaat:

Foto's:

Resultaat na verwijderen van reststukjes: De ''witgele'' strepen is plamuur, welke al op de vleugel zat. Maar is verder niks mis mee, want hij is mooi egaal;)

Grt Zeb

Laatst bewerkt:
Verf

Hallo

Het is nu bijna tijd om hem te gaan verven, wanneer het weer goed is om te verven:zon:
Daar heb ik een paar vragen over:
JePe zelf, schrijft Revell of Humbrol verf voor. Maar hoe moet deze op de romp en vleugel geverft worden. Ik heb zelf nog een Revell Airbrush, kan ik deze hiervoor gebruiken? En hoe zit het verder met de lagen? Alle lagen dun dekkend, of verschillend?

Grt Zeb

deze airbrush kan je inderdaad goed gebruiken, ik dacht dat je minstens 3 lagen moet spuiten, aangezien je de eerste paar lagen het hout nog goed ziet zitten, veel succes! ;)

JePe

Hallo

De vleugel is nu geschuurd, maar heb geen tijd gehad om hem in de grondverf te zetten.

Ondertussen ben ik bezig geweest met transport en opberg steun, om het vliegtuig zo veilig mogelijk te vervoeren. Want ja, is toch zonde wanneer je iets kapot maakt met het vervoer.
Ik kwam op het het idee toen ik het zag op de site van JePe:

Heb nou eerst een ontwerp en ''prototype'' gemaakt van schuim, van hoe ik het zal gaan maken. Heb hem eerst gemaatk voor de Red Baron, maar ben van plan om dit voor alle vliegtuigen te doen.
Als iemand foto's heeft van zijn transportsteunen, zijn deze van harte welkom:D
Foto's:

grt Zeb

JePE

Hallo

Er zijn weer wat vorderingen gepleegd aan de Mustang.
De vleugels zijn nu goed in de grondverf gezet, nu moeten ze nog geschuurd worden. Maar moet dit eerst met een wat grovere schuurpapier gedaan worden en dan na de 2e grondlaag met een fijnder schuurpapier? Of allebei moet fijn schuurpapier?
En moet de romp eerst ook een keer in de grond verf worden gezet? Of kan hierop meteen de difinitieve laag?

grt Zeb

ps: foto's heb ik nog niet, maar deze komen eraan.

Schuren

hallo

Hier de foto's van het de geschuurde vleugels, maar ik weet niet of deze ver genoeg zijn geschuurd? Ze zijn nu helemaal glad, op een paar kuiltjes na, maar die verdwijnen hopelijk na de 2e grondlaag. Maar moet ik deze nog verder schuren, zodat het meeste witte grondverf verdwenen is?

grt Zeb

Laatst bewerkt:
Schuren

hallo

Hier de foto's van het de geschuurde vleugels, maar ik weet niet of deze ver genoeg zijn geschuurd? Ze zijn nu helemaal glad, op een paar kuiltjes na, maar die verdwijnen hopelijk na de 2e grondlaag. Maar moet ik deze nog verder schuren, zodat het meeste witte grondverf verdwenen is?

grt Zeb

Starthaak

hallo

De vleugels zijn geschuurd en worden nu voor de laatste keer in de grondverf gezet;)

Daarnaast heb ik wat zitten ontwerpen met de starthaak voor de bungee.
Deze wil ik laten uitfrezen bij mijn oude stageplek.
Zie hier het resultaat tot nu toe:

grt Zeb

JePe

Hallo

De vleugels en de romp zijn nu klaar om voor de laatste keer te worden gespoten, in de kleur aluminium grijs. Kan dit ook gewoon gedaan worden met Motip autolak?
of zou dan de romp worden weggevreten?:eek:
Ik stel over het verven veel vragen, maar dat komt omdat ik dat perfect wil afronden:roll:

Ik heb de airbrush van mij nog een keer getest en die wil soms nog eens gaan ''spetteren''. Daar wordt het dus niet mooier op met allemaal verfdruppeltjes.... Heeft hier iemand een oplossing voor, hij is al een keer uit elkaar geweest en schoongemaakt?

Is het misschien ook een mogelijkheid om de vleugels te bespannen met Oracover? Of is het de makkelijkste manier om hem te spuiten met een spuitbus(hier hebben we wat meer ervaring mee).

grt Zeb

Back