hallo
Nog een vraagje tussendoor? Ik(en meerdere mensen) zoeken uitleg over het glasvezelen van vleugels? Dit is toch een onderwerp wat goed moet gebeuren, hierover zou ik dus graag wat meer uitleg willen hebben.
Met voorbaat dank,
grt Zeb
Ik gebruik de methode die door Jim Ryan al op verscheidene fora is uigelegd. Ik heb verscheidene modellen al zo gedaan en het resutaat was altijd uitstekend. Spiegelglad oppervlak en niet teveel gewicht bij.
Dit is hoe ik het doe (heb jammer genoeg geen foto's) :
Neem de lichtste glasvezelmat die je kan vinden (ben het juiste gewicht/m² even kwijt, het ziet eruit als zijde. Zo dun en licht).
Neem epoxy (liefst geen 5min spul) en verdun deze met isopropyl alcohol to je epoxy hebt met de dikte van ongeveer modelbouwverf. Snij een lapje glasvezel uit met de vorm van een vleugeloppervlak (ik doe een vleugel in 4 stukken). Let erop dat je ongeveer 1-2 cm over hebt aan de randen. Dit schuur je er later toch af. Beter teveel dan te weinig.
Leg het stuk glasmat op het te bekleden oppervlak en breng met een borstel de epoxy aan (schilder over de glasmat). De glasmat zal zich normaal gezien vullen en hechten aan de vleugel. Indien je als hebt ingeborsteld, neem een oude krediet- of bankkaart en schraap de overtollige epoxy weg. Zo blijft de epoxy wel tussen de verzels maar weinig erop. Dit is heel belangrijk om niet teveel gewicht toe te voegen (epoxy is en blijft zwaar). Laten drogen. Als je niet bang bent voor een paar extra grammen extra gewicht, kan je dit herhalen. Persoonlijk doe ik het niet en probeer ik in één keer alles goed aan te hechten.
Als alles uitgehard is schuur je de overtollige glasmat af en begin je aan een ander vleugelkwadrant.
Als je elke zijde van de vleugel zo hebt gedaan, heb je hopelijk een perfect met glasvezel beklede vleugel maar we zijn er nog lang niet. Het lastigste komt nog indien je dat perfect gladde oppervlak nastreeft.
Neem een spuitbus autolak primer (dat grijze spul) en spuit een dikke laag op de volledige vleugel. Je moet niet zuinig zijn want het meeste halen we er toch terug af. Als de primer volldig is uitgehard komt het lastigste : schuren, schuren en nog eens schuren ! Neem fijn schuurpapier en ze je naast een kraan of emmer met water. Schuur met water nu de primer er praktisch volledig af ! Belangrijkste is hier dat je 1. veel geduld moet hebben en 2. dat je NIET DOOR DE VEZELS SCHUURT !!!!!!!!!!!!!! De truuk is om juist te stoppen voor je op de vezels gaat schuren. Ideaal gezien zou je als je klaar bent bijna niets meer mogen zien van de primer. De bedoeling is dat de primer de kleine holtes vult tussen de vezels van de glasmat. Als je klaar bent, zal je dus uiterlijk terug hoofdzakelijk balsa zien met een vuile grijze tint.
Om een perfect resultaat te bereiken, kan het zijn dat je dit proces 2 tot 3 maal moet herhalen (inspuiten, nat afschuren). Ik beperk mij tot 2 keer en mijn vleugels zijn altijd spiegelglad.
Het is een vuil, saai en langdradig werk, maar als je klaar bent is het resultaat er ook naar !