JePe Spitfire, nu bouwverslag van JePe P-51 Mustang

Hallo

Vandaag heb ik de servo kabels van de Red Baron veranderd.
Hieraan zaten de oude MPX stekkers, welke ik nu omgesoldeerd heb naar de Futaba stekkers. De rolroerservo's heb ik van 2 kabels naar 1 kabel gesoldeerd.

Maar.... alle servo's doen nu opeens niets meer....
Terwijl deze wel werkte met de oude stekkers.

Ik heb ze zo gesoldeerd:
oude stekker: geel, bruin, rood
Nieuwe stekker: wit, rood, zwart.
Gesoldeerd: geel->wit, rood-> rood, zwart->zwart(bij de rolroeren zitten deze andersom, zodat elke de andere kant opstuurt)

Wat doe ik verkeerd:confused:

grt Zeb

(bij de rolroeren zitten deze andersom, zodat elke de andere kant opstuurt):?::?::?: ALTIJD plus op plus en min op min en signaal op signaal. Doe je iets anders dan gaat er iets fout, meestal dus stuk :mad:. Dus eerst kijken of na correctie alles nog werkt. Als er een servo dan de verkeerde kant op draait kun je dit in de zender omdraaien. Is dit het geval bij één van de rolroerservo's moet je kijken of je het heveltje aan de andere kant van de servo kunt zetten, 180 graden gedraait dus.

HPI-racer zei:
Theo Coenen zei:
Over dat trimmen, staat de software van je zender wel in de goede mode ingesteld.............
Ja das een goeie vraag....
Bij mijn zender kun je van te voren kiezen wat voor soort toestel het is:
Easy, Acro, Heli, enz.
Deze heb ik toen op Easy gezet, misschien dat het hier aan ligt
Of heeft u dezelfde zender? Multiplex Cockpit SX?
Zou het misschien ook aan de servo's zelf kunnen liggen?
Deze zijn al wat verouderd, ondanks dat ze het goed doen.
grt Zeb
Jep, ik gebruik ook een cockpit SX. Effe je handleiding doornemen. Wacht, die ligt hier achter mij op de tafel.
In het menu van de zender ga je naar Setup. dan naar model en dan kiezen voor welke mode je gebruikt en denk eraan dat moet voor elke geheugenplaats opnieuw gebeuren.
Trouwens, je hebt ook 2 van die mooie grote kaarten gekregen waar alles met tekeningen en figuren staat uitgelegd. Alle opties staan daar op in het kort.
HPI-racer zei:
Vandaag heb ik de servo kabels van de Red Baron veranderd.
Hieraan zaten de oude MPX stekkers, welke ik nu omgesoldeerd heb naar de Futaba stekkers. De rolroerservo's heb ik van 2 kabels naar 1 kabel gesoldeerd.
Maar.... alle servo's doen nu opeens niets meer....
Terwijl deze wel werkte met de oude stekkers.
Ik heb ze zo gesoldeerd:
oude stekker: geel, bruin, rood
Nieuwe stekker: wit, rood, zwart.
Gesoldeerd: geel->wit, rood-> rood, zwart->zwart(bij de rolroeren zitten deze andersom, zodat elke de andere kant opstuurt)
Wat doe ik verkeerd
Ik ben bang dat je toch iets verkeerd hebt gedaan. Voor de forum switch hadden we ergens een FAQ staan waar alle aansluitingen van de servo's in stonden. Helaas kan ik die nu niet meer vinden, misschien weet corrien wel raad. trouwens wat bedoel je met bij de rolroeren zitten ze andersom?

Laatst bewerkt door een moderator:
[/QUOTE=trouwens wat bedoel je met bij de rolroeren zitten ze andersom?[/QUOTE]

Bij de rolroeren moeten de servo's andersom sturen, dus ene omhoog ander omlaag.
Als ik alle kabels hetzelfde zou solderen, dus: wit, rood en zwart.
Zouden ze allebei omhoog gaan staan. Daarom is de ene servo's Wit, Rood Zwart en de andere Wit, Zwart, Rood. Zodat de ene servo ''anders om'' stroom krijgt. Waardoor hij moet functioneren als een rolroer, tenminste als ik het goed redeneer.

Ik zal morgen die kaarten erbij pakken van de zender.
Deze zijn inderdaad hanidg en hebben mij bij verschillende modellen goed geholpen.

grt Zeb

Laatst bewerkt:
(bij de rolroeren zitten deze andersom, zodat elke de andere kant opstuurt):?::?::?: ALTIJD plus op plus en min op min en signaal op signaal. Doe je iets anders dan gaat er iets fout, meestal dus stuk :mad:. Dus eerst kijken of na correctie alles nog werkt. Als er een servo dan de verkeerde kant op draait kun je dit in de zender omdraaien. Is dit het geval bij één van de rolroerservo's moet je kijken of je het heveltje aan de andere kant van de servo kunt zetten, 180 graden gedraait dus.

Maar de hoogte servo is wel correct gesoldeerd, met min op min en plus op plus.
Maar deze werkt ook niet:confused:
De regelaar welke origineel in de Red Baron zat, was toen voorzien van de oude MPX stekker en werkte wel.

grt Zeb

Hoi,

Je kunt je servo`s niet ompolen (de andere kant uit laten draaien) door de kabels te verwisselen.
Dit kan alleen op de zender, of programeerbare servo`s(Hitec digi) of een programeerbare ontvanger (ACT)
Als je ze om wil polen op de zender moeten de servo`s een eigen uitgang op de ontvanger hebben.

Sommige servo`s kun je wel ompolen door de + en de - van de motor te verwisselen. Maar hiervoor moet je de servo openen.

Gr. Twan

Door die actie heb je als je pech hebt je ontvanger om zeep geholpen. Nooit plus en min of de puls omruilen van plaats.

Die draai richting veranderen doe je in de zender. Of door van te voren met inbouwen daar rekening mee te houden en de servo's dan gespiegeld! inbouwen.

Door die actie heb je als je pech hebt je ontvanger om zeep geholpen. Nooit plus en min of de puls omruilen van plaats.

Die draai richting veranderen doe je in de zender. Of door van te voren met inbouwen daar rekening mee te houden en de servo's dan gespiegeld! inbouwen.

Ik heb de ontvanger net getest bij de spitfire, alles doet het bij dit vliegtuig goed. Ik ga morgen eens in mijn zender rondsnuffelen voor het mogelijke probleem

Bij het testen eerst alle servo's/regelaar apart proberen, dan pas telkens een servo erbij aansluiten.

Orgineel bij mijn F4U Corsair hebben ze gewoon twee servo's aan een Ch zitten .. gebruiken een Y stukje.
Ze hebben gewoon de servo mechanisch omgedraaid waardoor de ailerons werken.. Echter op deze manier moet je de ailerons mechanisch trimmen ..daar had ik geen zin in!, dus heb ik een van de ailerons op ch5 zitten en mix ik ze.. nu kan ik middels subtrim iedere aileron onafhankelijk trimmen.. dat werkt super. Sterker nog ik kan nu ook met flaprons vliegen... ik heb het in gesteld maar nog niet geprobeerd.. ga ik eerst op wat hoogte doen... ben gewaarschuuwd voor tipstall... dat wil ik niet op een meter hoogte... :lol:

Het lijkt me geen goede zaak om zondermeer de + en - van de servo om te draaien...

Frans

PS
Van Menno de tip gekregen om wat EXPO to te passen... ik gebruik nu 60% EXPO voor alle roeren... vliegt als een scheermes en geen last van pompen.. ed.

Hallo

Vandaag alles uitgeprobeerd met de zender en natuurlijk eerst alles goed aangesloten.
Maar ik denk zelf dat de servo's kapot zijn gegaan door mijzelf:agrue:
Maar gelukkig had ik dezelfde servo's nog liggen en heb ik ze weer in de Red Baron ingebouwd.
Hij is nu helemaal vliegklaar! Met alles werkend.

Dit was weer een goede leer voor mij:rolleyes:

grt Zeb

Laatst bewerkt:
Carbon Spinner

Hallo

Vanavond gaat de Red Baron het luchtruim kiezen!
Ik zal jullie vanavond nog laten weten hoe het ermee is gegaan!

Verder ben ik nog op zoek naar een Carbon Spinner voor de Mustang.
Ik heb al verschillende links gevonden, maar deze zijn vaak vanuit USA:usa
En om daar te bestellen heb ik nog nooit gedaan....
Weten jullie misschien een leverancier in Nederland?

Grt zeb

Laatst bewerkt:
Hallo

Vanavond heeft de Red Baron de Maiden gehad.
Ik ben zeker enthousiast over dit vliegtuig!!:banana:

Vliegt zeer stabiel, nog veel beter dan de Spitfire.
Maakt bijna geen stalls, bij lage snelheden.
Net zoals het andere model blijft hij maar zweven, dus toch een paar keer doorstarts moeten maken.
Alleen het valt mee op dat de vliegtuigen zo weinig gleuid maken(prop), vergeleken met mijn Funjet. Lijkt net of dat motortje meer in zijn mars heeft, mss instelling in de zender dat hij niet vol open gaat. Ik ga morgen eens kijken..

Heb hele korte filmpjes van de Maiden.
Hoe zet ik deze hier op het forum?

Grt Zeb

Laatst bewerkt:
Hallo

Deze paar dagen weer een paar keer gevlogen met de Red Baron.
Een fantastisch vliegtuig, maar ben nog niet tevreden over de snelheid.
Ik vlieg ook een Funjet die rond 120-150 km/u moet gaan, maar de Mustang komt daar denk niet veel boven.
Misschien dat de Funjet door zijn geluid en vorm wat meer snelheid uitschreeuwt, maar volgens mij zit er meer in de Mustang.
Op de grond wanneer je volgas geeft zit er veel pit in, maar in de lucht hoor je hem bijna niet. Net alsof hij halfgas door de lucht gaat.

Heb alles nagekeken op mijn zender, met uitslagen enzo.
Maar gas begint meteen als ik mijn gas-stick open doe, dit klopt dus wel. Alleen heeft hij zijn top al bereikt op de helft van het gas en de rest wat ik met mijn stick naar boven doe, blijft hij op hetzelfde toerental:confused:

Wie kan mij helpen....

Grt Zeb

PS: ben ook opzoek naar een JePe Pyranha of F-16 voor een leuk prijsje, als u er een verkoopt dan heb ik er interesse in.

Hoi,

Ik ben blij dat de Red Baron in goede handen is gekomen!!
Met 12 Nicad cellen haalde hij bij mij 200 km/h ( gemeten met een lazer gun) zonder aan te duiken.

Suc6 er verder mee, en nog veeeeeel mooie vluchten.

Groet, Het voormalige baasje van de Red Baron.

Hoi,

Ik ben blij dat de Red Baron in goede handen is gekomen!!
Met 12 Nicad cellen haalde hij bij mij 200 km/h ( gemeten met een lazer gun) zonder aan te duiken.

Suc6 er verder mee, en nog veeeeeel mooie vluchten.

Groet, Het voormalige baasje van de Red Baron.

Jazeker, het is echt het fijnste vliegtuig welke ik ooit gevlogen heb:bday:
Daarnaast ga ik ook kijken of ik de 200 km/u kan halen of zelfs overschrijden:lol:

Het is echt een TOP toestel, waar ik lang plezier van zal hebben!

grt Zeb

Hallo

Deze week eigenlijk niet veel meer gevlogen, dus eigenlijk maar meer geknutseld.
De Mustang is nu ECHT klaar om een kleurtje te krijgen, nu alleen wachten tot het weer goed weer is.... Post de foto's zo snel mogelijk!

Verder heb ik nog wat Optische Styling gedaan aan de Red Baron.

Prop heeft dezelfde kleurenschema gekregen als de finish-blokken op en onder de vleugel... Hopelijk vinden jullie het mooi:rolleyes:
Ik vind het wel gewaagd! Ik zou graag jullie reactie willen weten!

Verder ben ik aan het kijken om voor bij de luchthapper, gaas te plaatsen ivm dat elke keer heel de romp vol ligt met gras...
Maar ben hier nog niet uit... Want de luchtopening wat meer dan een kwart kleiner, door de luchtweerstand etc. Krijgt de electronica dan wel genoeg koeling? Als dit geen optie is, dan laat ik dit gaas weg...

Laatst bewerkt:
Is een mooi toestel geworden :yes:. Over dat gaas, dat kan best als de uitstroom opening voor de lucht maar groot genoeg is.

Hallo

Deze week weer gewerkt aan de Mustang.
Er zijn weer wat vorderingen gemaakt aan de Mustang.

Als eerste is nu het motorschot in het vliegtuig gelijmd.
Deze zit met spinner nu mooi aangesloten tegen de romp, natuurlijk wel paar mm ruimte ertussen.

Ook heb ik de stabilo in de mustang vastgelijmd.
Nu ziet hij er weer ietsjs meer ''Mustang'' eruit!

Nu zit ik nog steeds in de knoei met het spuiten van het vliegtuig....
JePe zegt dat 75% van de grondverf/filler eraf geschuurd moet worden, voor gewichtsbesparing. Daarnaast moet hij in een aluminiumkleur worden gespoten. Maar moet hier dan niet eerst een dekkende grondlaag voor zitten? Want krijg je dan misschien niet allemaal lichtere en donkere plekken in het vliegtuig?

Het kleurenschema van de Twilight Tear is best ingewikkeld.
Omdat jullie dit hier op het forum meer doen, zou ik jullie wat vragen willen stellen:
Hoe kan ik het beste het Finishvlag motief op de romp aanbrengen?
Eerst helemaal zilver maken, dan het stuk voor wit te spuiten.
Maar hoe breng ik dan alle zwarte vakjes aan? Ook met verf of...

http://www.littlefriends.co.uk/images/news/Twilight.jpg

Alvast bedankt!

Grt Zeb

Back