YES, de Dutch RC Kits Eurofighter heeft gevlogen

Het weer was prima dus op naar Deelen en vliegen maar.
Na keuring en controle van de roeren met Ray nog even doorgenomen hoe de eerste vlucht eruit zou gaan zien.
Zowiezo zou ik de eerste vlucht doen zonder canard aansturing, omdat we hiervan niet weten hoe deze reageren.
Canard neutraal stelling was ook ingesteld volgensde beschrijving maar deze ook op een slider gezet zodat de neutraal stelling daarvan aangepast kon worden.
En ja, dan is er geen weg meer terug.
Kingtech K70G starten en die liep zoals gewend als een zonnetje, naar de baan taxiën en dan moet het er maar van komen.
Klein beetje wind van rechts, beetje gas erop, rollen, meer gas, beetje trekken en gaan!!!
Na een korte aanloop vloog ie, met een paar klikken links vloog de kist neutraal op rol, moest nog wel constant wat trekken maar eerst maar eens een bochtje draaien.
Oeps, op de rol een beetje giftig. okee vlak leggen en de canards wat getrimd om de hoogte neutraal te houden.
Zo even lichtelijk wennen aan de giftige rolroeren, en aan het silhouet. We dachten dat de neuspoot niet geheel in was maar dat was de canard waar we tegen aan keken.
Even een paar rondjes draaien, dat gaat goed. Rollen doet ie ook, en loops trekken ook zonder problemen. En dat geeneens met volgas.
Hoogteroer uitslag is ook meer dan voldoende, zelfs met de loop zonder canards trok ik geeneens vol up en toch was de loop vrij kort.
Even een flyby, ziet er ook goed uit en dan volgas wegtrekken. Tja, hoever wil je gaan met maar 1220mm spanwijdte en net 7,5Kg gewicht.
De Eurofighter gaat dan oneindig als je wil met de K70G op vol pot.
Bovenin gas dicht en dan zweeft de kist erg goed. Hij was vanuit die hoogte met gemak terug te brengen naar het veld, volledig circuit draaiden om vrijwel perfect weer uit te komen boven de baan voor de landing zonder maar 1 keer gas bij te geven.
Neusje mooi hoog (al kan hij nog hoger) en touch down, en toen ging het mis, toen de neus naar beneden kwam stuiterde hij weer op, en dat nog een keer en toen begaf een lijmlaag van de neuspoot het waardoor de gehele retract losbrak en ik nu een geschaafd neusje heb.
Dat had niet gehoeven als ik langere schroeven had toegepast die alle 5 plankjes mpx had vastgehouden en niet alleen de bovenste 2.
Dat het nu 5 plankjes waren kwam omdat we de poot moesten verhogen (eigenlijk verlagen ;-) ) met de originele freesdeel set.
Bij de huidige freesdelen hebben we dit al aangepast waardoor hetgeen ik nu heb gedaan niet meer nodig is.
+ een sterkere veer zal bovenstaand issue verhelpen. Een nieuwe neuspoot arm word weer gevreesd zodat er en kortere sterkere veer op kan.
Maar dat was het enige.
Na de vlucht even gekeken hoe de canards staan voor neutraal en maar die staan even iets te 'nose up' afgesteld.
Volgende keer de hoogteroeren zelf even trimmen.
Wat ons dus ook leert dat de canards niet zo verschrikkelijk veel invloed hebben mits de uitslag best groot is.
Maar dat gaan we volgende keer eens goed testen.
Daarnaast maakte de turbine een best fluit geluid op volgas tijdens de vlucht (op het werk daar niets van gemerkt op de grond en vandaag ook niet), zojuist de turbine even gedemonteerd voor controle omdat er compressorblad problemen kunnen zijn met deze versie, maar daar is niets aan te zien.
Waarschijnlijk wordt het dus bij volgas veroorzaakt door een airfow hier of daar langs tijdens het vliegen maar dat zullen we ook eens gaan onderzoeken of we kunnen achterhalen waar dat in zit.
Maar Ray en ik zijn zeer blij, zelfs met deze ene vlucht vandaag, de Eurofighter vliegt en vliegt goed.
Komende dagen even de neuspoot weer goed bevestigen, nog wat afstel werk doen zoals iets meer dual-rate en expo op de roeren, neutraal stelling van de canards icm de hoogteroeren en dan snel weer eens wat vluchten zien te maken.
Als dat gedaan is dan zal de kist verder aangekleed moeten worden en ga ik me eens echt druk maken met spuitwerk (al is gebleken dat dat ook best kan in de laatste 1,5 week voor een beurs ;-) ).
2 zeer tevreden personen