Jetbrett EDF

Hoi Albert,

Mijn fan komt direct van Wemotec. Die levert hem compleet met motor, kant en klaar gebalanceerd. Misschien dat je zo'n combo ook bij RBC kits kan bestellen, hij is een van de NL Wemotec dealers.

Trouwens in de nieuwe FMT, die van december 2013, nu een bijdrage van Tim Kleinschmidt: "Finish-Tipps und lichteffekte am Jetbrett EDF"
Dit gaat dan over de Dino botten Jetbrett!

Ik heb hem gescand lukt mij alleen op dit moment om er een pdf van te maken.
Daarom heb ik hem naar je gemaild.

vanavond even een hoop gepast.
kan pas verder als ik hout heb dat is volgende week.

dan meer :)
644528_581777908542345_2101074061_n.jpg

jet bret

Hoi Emanuel,

Ik zou die botten tekening wel willen ontvangen.
De complete fan bij RBC besteld er komt een nieuwe
zending met een verbeterde motor.
Alvast bedankt.

M.v.gr.Albertmobiel

Ook maar vast begonnen:
IMG_29661_zps4bc51267.jpg

Eerst de ribben maar eens aan de ligger, daarna begin ik pas met indekken/beplanken.
Ik weet wel dat dit ook in 1 keer kan, maar ben altijd een beetje eigenwijs.

Wat is eigenlijk de makkelijkste/beste manier om de bovenste beplanking er op te lijmen?
Bij de Tiger Hai had ik schuimkernen gesneden en de vleugel daar tussen geklemd tijdens het lijmen, dat wil ik nu eigenlijk niet doen.

Ik heb de vleugel goed vastgezet op de bouwplank, de ribben ed in de houtlijm gezet de de bovenhuid er overheen gespannen met stukjes schilderstape zodat hij met name rond ve voorlijst goed vastzat. Daarna een flinke stapel tijdschriften erop op de boel egaal aan te drukken. De bovenhuid bestaat bij mij uit een stuk, net als de onderhuid. Ik had nooit gedacht dat het zou werken, maar dat deed het toch.

Ja zo doe ik het meestal ook.
En dan alles goed vastzetten.

Gisteravond ook nog even verder gezocht op het forum en ook dit gevonden:
indekken-van-ribbenvleugels-technieken

Zoals Gait dat uitlegde heb ik nog nooit gedaan maar ik iemand anders daar al eens over gehoord.
Dus vanmiddag eerst na het werk na de Gamma gefietst en een tube Gamma contactlijm gekocht.

En meteen maar geprobeerd.
Dunne lijmrupsen op de ribben, beplanking erop gedrukt, er weer af en 10 tot 15 minuten laten drogen.
Daarna in positie gelegd ( het is niet zo'n grote vleugel dus kan makkelijk uitrichten).
En toen stevig aangedrukt.
Super!! Dit had ik eerder zo moeten doen.
Je kan het echt goed aandrukken en dan zit het gewoon vast.
IMG_29671_zps7026865b.jpg

Kant tekening:
Ik heb wel eens een beplankte vleugel die ik zelf gebouwd had moeten repareren, zie je toch soms wel dat de beplanking niet goed tegen de ribben ligt. Is meestal niet heel veel/erg maar toch.
Met deze methode heb ik echt het gevoel dat de beplanking niet dichter tegen de ribben aankan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Interessante methode! Ik ben bij contact lijm altijd bang dat het op smalle plakstrookjes makkelijker loslaat dan gewone lijm. Voor mijn gevoel hard die lijm niet echt uit maar blijft het een rubber achtige massa.

We zullen zien of het bij 200Km/u blijft zitten ;-)

Ben je tevreden over de passing van de delen?

Ik ben wel tevreden.
Ben nog niet aan de rompdelen begonnen, daar kan je denk ik meer zeggen over de passing van de delen.
Maar zo'n freessetje is wel een verwennerij, verschil met het 1 voor 1 uitsnijden en zagen van de diverse onderdelen.

Trouwens die contactlijm houdt wel bij de 200 km/u ( als ik dat ooit vlieg).
Net ( stom stom) de vleugel van de bouwtafel gezwiept, en een nieuw stuk beplanking erin moeten lijmen.
Bovendien zit er nog bespanning omheen en dat houdt een boel bij elkaar.

Even een kant tekening.
Heb vanavond de rompzijkanten even in elkaar gelijmd.
Passing van de onderdelen, ja 1 gigantisch nadeel!

Als je de delen past dan krijg je ze bijna niet meer uit elkaar.

Laatst bewerkt:
Die stommiteiten heb ik ook al verschillende begaan. Ben je met je 1 meter lineaal bezig, zwiept hij door en prikt zo een gat in je vleugel. Ik heb ook al 2x mijn alu schuurblok laten vallen met als gevolg een scheurtje en een gat. Its all in the game. Beetje lijm, beetje palmuur en je ziet er bijna niet meer van. Zeker bij 200 per uur niet meer ;-)

Back