Jeti Duplex 2.4GHz

Oke Bas, dat is duidelijk. Hoe heb jij trouwens de Jetibox vastgezet op jouw zender?

Als je bijv. een vario en een stroommeter van Jeti wil aansluiten, moeten die dan op één uitgang op de ontvanger?

Want ik zou dan graag in mijn thermiekzwever zoiets willen. Normaal heb ik daar een 8 kanaals in. Moet er dan met die extra dingen een 10 kanaals in?

En hoe zit het met het bereik?

Taco.

Taco,
neen, absoluut niet. Sensoren moet je aansluiten op de externe ingang van de ontvanger gemarkeerd door "EXT." Zodra je meer dan 1 sensor wilt aansluiten heb je een expander nodig …
Dit is de manual op de site van Jeti : http://www.jetimodel.com/data_downloads/15/mui_en.pdf

Hier de rest : Duplex 2,4 GHz : JETI model s.r.o.

Wat betreft het bereik, je weet dat Jeti bi-directionele ontvangers heeft. Afhankelijk van het soort ontvanger zit er verschil in de gevoeligheid van de ontvangst maar ook verschil in het zendvermogen van de ontvanger (dit is natuurlijk nodig om de data van de sensoren terug te sturen naar de zender/jetibox).
Bijvoorbeeld :

Duplex R8 :
ontvangstgevoeligheid = -106dBm ~ 1uV
zendvermogen = 20dBm = 100mW

Duplex R4 :
gevoeligheid = -98dBm = 2.8uV
zendvermogen = 6dBm = 4mW

De verschillen zijn aanzienlijk. Vooral het zendvermogen van de ontvanger. Ik denk dat als je een R4 een paar honder meter weg hebt, deze niet voldoende zendvermogen meer heeft om de informatie van de sensoren over te sturen.
Ik denk wel dat het model nog te besturen is.

Zie hier : http://www.jetimodel.com/data_downloads/8/duplex-en-de_rx_web.pdf

Volgens mij staan er ergens in dit draadje foto's van mijn jetibox aan de zender. Echter tijdens het vliegen met heli's heb ik geen tijd om rustig op het display van de jetibox te kijken. Gelukkig geeft de zendmodule ook piepjes zodra er een alarm van de sensoren afgaat.

Bas

Aangezien het spanningsbereik van van de ontvangers tussen de 3 en 8 volt ligt zou je er rustig 1 of 2 lipoly cellen als ontvanger accu kunnen gaan gebruiken. Dit zou zoor mij ideaal zijn 1 cel lipoly als ontvanger accu voor mijn DLG en 2 cellen voor een shockflyer. Als servo's gebruik ik namelijk Dymond D47 die kunnen namelijk de spanning van max 9,6 volt hebben.
Zijn er al mensen die hier ervaring mee hebben.

Mvg,

Deze had ik nog niet gelezen.
Ik raad het je af, omdat de ondergrens van de voedingsspanning 3.2V bedraagt. Natuurlijk zit daar in de praktijk wel marge op, maar het blijft riskant. Een lipo kan namelijk tegen de grens aanlopen zodra hij leeg raakt of als de lipo zwaar belast wordt (afhankelijk van de kwaliteit van de lipo, lees: "Ri" = inwendige weerstand).

Ik zou zelf in ieder geval niet het lot tarten, zeker als je voor een paar gram meer een 2de lipo erbij kunt zetten.
En achteraf natuurlijk ook niet de schuld aan het Jeti systeem geven "mijn verbinding viel plotseling weg, Jeti is onbetrouwbaar" .....

Bas

@munckie,
Ik vlieg 5 verschillende zwevers met de R4; hoewel de specs minder zijn dan die van de r6/r8 heb ik geen enkel reikwijteprobleem.
Ik heb een rangetest gedaan met de R4 en die ging pas na een 900mtr out, waar ie echter tevens ook afgedekt werd door bebouwing

Die 900 meter vind ik voor mijn thermiekzwever te weinig. Dan is de R8 toch beter.
Trouwens jammer dat er (nu nog) een gat zit tussen de R8 en R14.
Misschien komen er binnenkort nog 10- en 12 kanaals ontvangers.

Taco.

Die 900 meter vind ik voor mijn thermiekzwever te weinig
???
Je moet geweldige ogen hebben, ik zie normaal op afstand (wel leesbril:)), maar op 900 mtr zie ik van een 2mtr zwever alleen een stipje en niet waar ie naar toe gaat of hoe ie beweegt.
Verder: ik vermoed dat ie wel verder reikt, maar waar ik teste was geen ruimte meer.
Ook was het een test over de grond en niet vrij in de lucht, maar goed, waarom reageer ik eigenlijk: er wordt snel wat beweerd, zoals ''het is eigenlijk een indoorontvanger'' en zo; mensen kunnen ook eens wat proberen ipv alleen maar wat beweren.
Ik wil alleen aangeven dat voor heel wat normale toepassingen de R4 naar mijn mening meer dan voldoende is en veel verder reikt dan de door mij gekende 35mhz ontvangers.

Laatst bewerkt:
Ik heb vanavond de TMe modulle in een Multiplex Evo 9 ingebouwd.
Deze paste niet direct had ik gisterenavond ondervonden.
Het stekkerblokje is 1 mm te lang en 0,5 mm te breed.

Dus even gespeurd op RC-Network.... volop tips... bijsnijden met een Japans breekmesje. Simpel!
Hmmm. Vandaag even gebeld met Herr Donocik van RC-Easy in Duitsland. Navragen... en inderdaad. Gewoon bijsnijden!

Even nog een HF-module erbij... meten... en het mes er in. Het plastic laat zich prima bewerken. Heb de hoekjes eraf gesneden en een beetje van de lengte. Past nu prima... en is ook zonder domme kracht los te nemen.

De M-Link set van MPX heeft een antenne adapter/voetje.
De Jeti TMe duplex 2.4Ghz modulle heeft die niet!

Conform een tip van RC-Network heb ik zelf een zeer simpel houdertje gemaakt uit een rubber ringeje.
Der ringetjes uit een waterkraan zijn daarvoor bij uitstek geschikt. Taai materiaal, lekker te schuren.

Ringetje eerst afgedraaid op een boormachine over een boortje geschoven... met een vijltje op maat gemaakt.
Het gaatje opgehoond met een Dremelfreesje.

Het ringetje schuif je over het antennevoetje en zet je lichtjes vast met de sluitmoer.

Met een beetje geluk schuif je het zaakje zo door de antenneschacht op z'n plaats. Anders moet je de houder even uitbouwen. Dan kan je er beter bij.

Het antennescharnier (de Evo-9 heeft dat...) heb ik geblokkeerd met een 10mm diameter PVC buisje waar ik een sleufje heb gesneden. Door het sleufje kan je de draad door halen.
Het buisje zo lang maken dat het mooi geklemd blijft zitten tussen antennevoet en de stop aan de onderzijde van de antennehouder.

De antenne zit nu mooi geklemd in de scharnierkop... alsof het zo hoort.

Laatst bewerkt:
Ja, ja... Had het zaakje zo bliksemsnel voor elkaar dat ik het moet slopen om het te tonen/fotografren. De antenne laat ik nu liever zitten. Die zit zo prachtig.

Een tik-tekst en fotoreconstructie achteraf is nu meer werk. Serieus!
Is toch wat?

Zo... weer een paar uur verder ten behoeve van de didactiek!
Let wel... inbouwen van de modulle... 3 kwartier!!!!
Foto's bewerken, editen etc... dikke 2 uur! Voor jullie!!!!!
Wel... ik ben weer goed bezig.
Vergeef me de schrijffoutjes her en der....

LAN-antenne inbouw

12504ab2c021cb102.jpg

12504ab2c06f4b9f9.jpg

12504ab2c08881ec6.jpg

12504ab2d4e6b8718.jpg

12504ab2c2d9508be.jpg

12504ab2bfd634404.jpg

Wil nu de antenne niet lekker op z'n plaats komen? Dan kan je de antennehouder uitbouwen. Iets meer werk, maar minder kans op slopen.

Daarbij is een Torx TX6 schroevendraaier nogall handig. In de MPX kast zit een sleuteltje... gaat ook... maar minder vlot.

Onderstaand de spots waar je dan wezen moet.

12504ab2bfd804d34.jpg

12504ab2c01fe62b8.jpg

De unit hierboven schuif je er dan zo uit. Let op het veertje + kogeltje dat er onder te voorschijn komt. Niet weg laten knallen.

De antenne zelf zit met 4 boutjes vast. Ook daar kom je na demontage van de displaykap makkelijk bij. Los schroeven en je hebt het kogelgewrichtje in je handen.
Deze hoef je niet verder open te breken en kan je de antennevoet er in klemmen.
Niet vergeten de antenne eerst door de schuifantenneschacht te steken!

12504ab2bfd719ccf.jpg

Okee! De Jeti Duplex TMe 2.4 Ghz module.

Die heeft af fabriek geen goede passing op de printplaatstekker van de Evo's.
Geen ramp. Schoonsnijden!
Volgens Herr Donocik van RC-Easy in Beieren Duitsland standaard procedure! Dus geen gemopper. Bijsnijden zonder garantieverlies! Mooi! Mes er in.
Hmmm... Ook een fluitje van een cent.

Beziet de close-up's

12504ab2c02115aa2.jpg

12504ab2c070104f6.jpg

Alles is reeds getest binnens kamers... Voorzover... werkt het netjes.
Software van deze zender No2 is nog V1.40

Nu is het wachten op de leraar/leerlingkabel om te verbinden met de sinthesized 40 Mhz PPM zender op V2.50 software. Alle software gelijk trekken? V3.30 stesten?... Anders alles bij het oude, V2.40... of zelfs 1.40?

Ergens jammer dat ik dit gekocht heb... MPX heeft nu z'n schitterende 2.4 Ghz klaar. Je weet gewoon dat het goed doordacht is.

Doch Jeti met steun van de EU, is thans ook niet meer de minste.
Volledige telemetrie voorhanden via de JetiBox. Mooi assortiment electronica.
Ook niet te versmaden!

Enjoy!

Laatst bewerkt door een moderator:
hartstikke netjes gedaan ! Je hoeft dus zelfs geen soldeerwerk te verrichten.
En uitstekende beschrijving

Donocik is dus via telefoon wel goed te bereiken, via email is het wat lastiger ....

Bas

Afgelopen zaterdag tijdens de watervliegmeeting op Zeumeren weer profijt gehad van de Jeti ontvangerakkuspanningscontrole (klopt dat?!?!?).

Vlak voor vlucht 4 of 5 met Onno`s Piper Cub en het bewegen van de roeren ging de zender weer piepen (gebruik nog steeds geen Jeti box), andere ontvangerakku erin en geen problemen meer :-)

Hier het filmpje van de maiden van deze Piper Cub:
Onno`s TC Piper Cub watermaiden

Ja Berto, mooi werk met die pieperij.

Ik ben ook van plan naar Jeti over te stappen.

Wat me wel opvalt is dat bij iedere verkoper de prijzen precies gelijk zijn.

Taco.

@Berto
Laat ie fraai zijn! Buitengewoon indrukwekkend!!!!!
Wel lawaaierig op de uitlaat? Of zijn het slechts geluidspieken van de camera...
Ehhh... Piper met piepers?

@Bas
Nope! Geen soldeerbrij! Hoera!
Donocik is een bijzonder vriendelijke figuur. Weet waar over hij het heeft.
Bellen, en je hebt em direct aan de lijn.
Gewoon je vragen op een lijstje en afvinken.
Mail? Dan heb je als onvanger nergens meer tijd voor... dat komt daar vast met stortbakken binnen....

En... jongens... nogmaals niet updaten naar V3.30 software!
Dan werkt het dus niet meer. V2.62 is de laaste geschikte versie en nog een ppm puls afgeeft aan de module. Bij V3.30 is het digitale codering.
Jeti komt ooit vast met een geupdate module :p

Groetjes Bas

Alternatief Jeti adres:
http://www.electricwingman.com/

Laatst bewerkt:
Over piepers gesproken, ja, die heb ik ook aan de buitenkant van kijn module gemonteerd anders is hij slecht te horen, zit ook nog eens aan de achterkant van mijn zender (graupner mx-24s).

Werkt nu beter, maar zou wat mij betreft nog harder mogen..... iemand tips voor een andere pieper ...... ?

Bas
ps. electric wingman levert zeer snel, mijn mui75 sensor had ik binnen een paar dagen in huis

Als die aan de achterkant van de zender zit kan ik mezelf voorstellen dat het lastiger te horen is.

Mijnes zit dus in de zender en is prima te horen, zelfs met zo`n knallende Zenoah 38 naast me (okee niet op volgas dan) maar tijdens het vliegen is het zeer goed te horen.

Moet er alleen wel even aan wennen, als er naast me iemand staat die met z`n zender aan het "spelen" is denk ik dat mijn zender piept.

@Bas,
Inderdaad! Ik heb er ook zeer, zeer goede ervaringen mee.
Heb de AXI, JetiBox en regelaar er voor mijn Hotliner er weg gehaald.
Voortreffelijke zaak, een aanrader.

Nja... ik ben dan ook reuze benieuwd hoe dat alles in m'n F5B zwever gaat werken (hopelijk beter dan dan een Simprop scan-7... zucht...)
Groet Bas

Ik heb ook al meegemaakt dat tijdens het vliegen de Jeti gaat piepen. Op de jetibox kan je dan zien waarom dit is. Het is zeker lastig om tijdens het vliegen op de jetibox te kijken als je een piepje hoort. Het bericht komt maar heel kort op het scherm. Bij mij was dat ook vanwege een lage ontvangeraccu spanning!

Groeten,
Bart

Weet iemand welke setting aan de ontvanger kant het stroom verbuik weten te beperken. Vlieg met slechts 340mh (DLG) en 2 analoge en 2 digitale servos.

Weet iemand of ik met bv PPM10 versus PPM18 en/of door de kanaaltijden (output frame rate) nog het verbruik kan beperken?

@Peter en de rest.
Ik heb toch maar een r4 in mijn Geier gezet en voor de gein de vario erbij. Bereik is perfect. Geen problemen. Wel moet ik zeggen dat de vario heel soms wegvalt, dus terug zenden met minder vermogen zal zeker kloppen. Zou ik moeten testen met de R8. Besturen blijft mogelijk Jetibox gaat alleen van mx stand af. Pijltje omlaag en ik kan weer alles zien. Op 450 hoogte geen ontvangst problemen. Ik moet ook zeggen dat een Geier op 450 meter erg klein is dus voor mijn toepassing is de R4 een prima keuzen. Zal de volgende keer eens kijken wat het antennen signaal nog is bij 400 meter.

Ik heb een leuke en kei simpele oplossing voor de Jetibox op de Evo te zetten. Gewoon met klittenband. Als ik wist hoe ik een foto op dit form kreeg zou ik hem wel willen plaatsen.

Loek

Laatst bewerkt door een moderator:
En even op het werk een houder gemaakt voor de Jetibox, nog even zwart spuiten:
jeti17.jpg

jeti18.jpg

Back