Jeti Duplex 2.4GHz

Dit is ook wel een hele mooie inbouw:
01_450.jpg

Zie hier voor meer info:
RC-Network Modellbau Magazin - mc-24/mc-20 mit voll integrierter Telemetrie

Kijk es aan ,
dat is zeer creatief opgelost. Echter ben ik bang dat de ombouw niet voor iedereen is weggelegd.

@Ernst: De Graupner MC 20 heeft een bekend probleem met zijn vertragingstijden. door de rekenslag van de microprocessor slaat de zender een pulstrien over voordat ie de juiste informatie doorgeeft. De rolservo's gaan wel zichtbaar tegelijk echter ijlen ze samen na op de nick servo. Dit resulteert erin dat ik bij voorover nicken kortstondig een beetje pitch erbij krijg en achteruit nicken ietsje minder dus. Ook kun je met hele snelle servo's waarnemen dat ze in grove stapjes gaan als je ze met een middelmatige snelheid stuurt.
Maar weer :ontopic: De Jeti ontvanger heeft als ik zo in de handleiding kijk niet genoeg mixmogelijkheden om een tuimelschijf mixer te maken. blijft dus een CSM cl1 voor mij de oplossing.

Maar ondanks dat , als ik genoeg geld heb schaf ik dit systeem wel aan. Voor zover ik nu kan zien dan.

Steven

Ehhh, Jeti heeft de mogelijk heid om diverse kanalen in de ontvanger te mixen. bijvoorbeeld, rolroeren, flaps, V-mix.....

Wel dat is geheel nieuw voor mij. Maar hoe stel je dat dan in? Die ontvanger moet je dan zeker via je computer eerst programmeren of zo iets?

De Graupner MC 20 heeft een bekend probleem met zijn vertragingstijden. door de rekenslag van de microprocessor slaat de zender een pulstrien over voordat ie de juiste informatie doorgeeft. De rolservo's gaan wel zichtbaar tegelijk echter ijlen ze samen na op de nick servo. Dit resulteert erin dat ik bij voorover nicken kortstondig een beetje pitch erbij krijg en achteruit nicken ietsje minder dus. Ook kun je met hele snelle servo's waarnemen dat ze in grove stapjes gaan als je ze met een middelmatige snelheid stuurt.........

Is dat echt zo? Ik kan me niet voorstellen dat ze bij Graupner zo'n trage processor gebruiken of dat het programma zo traag zou zijn. Wanneer je zelf de mixers gaat gebruiken om de kanalen voor deze functie te mixen zou het kunnen zijn dat dit soort vertagingen optreden. Maar als je van de voorgeprogrammeerde mixer gebruik maakt lijkt het mij sterk dat dit effect optreed. Ze weten bij Graupner echt wel dat dit vervelende effecten heeft op het vlieggedrag dus zullen ze er voor zorgen dat de servo's van de tuimelschijf zonder merkbare onderlinge vertraging aangstuurd worden. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet het geval zou zijn.
Bij mijn Futaba FC-18 heb ik daar zoals gezegd echt geen problemen mee. En het is een echte oude FC-18, hij is 17 of 18 jaar oud. Het is een V1 hoewel dat er niet op staat want pas bij de V2 werd het versie nummer er opgezet.
Bij het opzetten van het programma heeft men bij Futaba er bij nagedacht dat er geen rare dingen zouden gebeuren. Bij Graupner zullen ze dat toch ook wel gedaan hebben lijkt mij?

Weet iemand of de data ook opgeslagen wordt die via telemetrie verkregen wordt? Zodat je later kunt analyseren hoe sterk bijvoorbeeld het ontvangst signaal geweest is.

Neen, de data kan vooralsnog helaas niet opgeslagen worden. Volgens mij kan Weatronic dat wel ?

In de praktijk is de sterkte van het ontvangersignaal met een helper naast je, die op de jetibox kijkt, natuurlijk wel eenvoudig te bepalen, dat heb ik ook al een aantal keren gedaan.
Sterker nog, dat is veel handiger, dan kun jij met je model rondvliegen/hooveren en de meest kritische positie opzoeken, weet je gelijk of je de antenne(s) eventueel anders moet leggen !

Bas

vraagje over mx22 / jeti

Ik heb nog een vraagje.

Als ik mijn MX 22 aanzet, dan gaat in alle gevallen de jetibox niet aan.
Rommel ik wat met de aan/uitschakelaar, dan gaat de jetibox wel aan.

Is in het eerste geval de 2,4-zendmodule van jeti ook 'buiten bedrijf'?

In dat geval zou ik een andere schakelaar op de zender moeten laten installeren.

Taco.

Dat is geen normaal gedrag. Op het moment dat ik mijn zender (mx-24s) aanzet dan gaat de jetibox ook gelijk aan, want hij krijgt immers spanning via de zendmodule die in de zender zit.

Of de zendmodule in jouw eerste geval dan ook niet werkt is niet te bepalen op deze manier.

Wellicht heb je een vuil/defect contact tussen zendmodule en zender en/of een vuil/defect contact tussen zendmodule en jetibox.

Het klinkt in elk geval absoluut onbetrouwbaar. Misschien de zender eens opsturen voor controle ?

Bas

RX4 = 4 kanaals

Als je een splitter (y-kabel) gebruikt voor de voedingsspanning dan kan dat . Is het voor een zwever zonder motor ?

bas

jeti

Ja het is een dlg ,normaal zijn de beide rolroerservo's op kanaal 2 en 5 kan ik dit veranderen met de jetibox en hoe?
ik het afgelopen week mijn mc 24 op jeti omgebouwd , binnen mijn vereniging zijn er nog niet meer mede gebruikers
dus moet ik alles nog uitvinden.

Hans

enfin, weer even een update;

Gisteren verschillende malen gevlogen bij temperaturen van -5C en ook nu geen centje pijn, alles werkte perfect.
De jetibox weet ik steeds meer te waarderen, in combinatie met een mui-150 (en 75) meetmodule kun je precies de verbruikte stroom aflezen en stoppen als je dat nodig vindt. Ideaal voor een lange levensduur van je dure lipo's.

Bas

Laatst bewerkt:
Hier idem, geen enkele storingstik (kan ook niet anders sta al weken stil :roll: ).

Ik hoop deze week m`n eerste elektrokissie met het Jeti spul te bedienen en ook gebruik te maken van de Jetibox.

Heb geen MX module maar ben wel benieuwd naar de antenne ontvangsten en ontvangerspanning.

Eens kijken of Jeti last heeft van elektromotoren (methanol en benzine en turbine nog geen centje pijn mee gehad :D ).

Eens kijken of Jeti last heeft van elektromotoren (methanol en benzine en turbine nog geen centje pijn mee gehad :D ).

Ik kan je verzekeren dat Jeti daar geen last mee heeft, ik gebruik de R8 in een 90 size elektro heli die op 12s lipo vliegt met vermogenspieken van 4 a 5 kW !

Nul storing op geen enkel moment. Storing kreeg ik met de voorgaande 35MHz niet weg en alles geprobeerd wat mogelijk was .... (feitelijk was dat DE reden voor overstap naar 2.4GHz...)

Bas

Ben benieuwd, als ik morgen rond 8èn op het werk ben gaan we het eens proberen :D

Net even gevlogen met de Jetibox aangesloten met men GF-5.

Qua antenneontvangst is ie wta ik heb gezien niet onder de 6 geweest :D

Back