Jeti Duplex 2.4GHz

Heb trouwens vernomen dat vandaag de TU set voor Onno verstuurd wordt met een R8 ontvanger :D

@Daniel,
kijk weer een jeti duplex erbij ! Komt duplex straks ook in grotere 3D kisten ?

Ja. ik ga nu spullen voor mijn Sukhoi van 1,54 meter bestellen. Daar wil ik ook de stroommeeting weer in hebben. Als ik mijn Yak van Carf van 2,10 meter klaar heb komt het daar ook in.

Mvg,

nu, vandaag weer een update :

Ik heb kans gezien om de R8 in de wedstrijdhelicopter in te bouwen, zie foto's.

Daarmee heb ik hier in de woonwijk wederom reikwijdte testen gedaan. En daarmee is het bereik werkelijk fenomenaal. Ik kan gerust 100meter weglopen voordat de indicator op 1 staat ! En wel in beide richtingen, dus in de lengte van de heli (afgeschermd door de heli) en er dwars op.

Ook heb ik de motor op die afstand bedient (riem wel gedemonteerd zodat rotor niet kan draaien!) en hoorde dat die liep en bleef lopen en dat ook de indicator niet veranderde, oftewel, de motor stoort niet op de ontvanger.

Failsafe wekt ook weer prima, netjes motor uit en servo's op neutraal , prima.

De Jetibox heb ik even proefondervindelijk aan de zender gemonteerd dmv een verfspatel (dat zeg ik, gamma !) .... zo kan ik of m'n vliegmaatje gemakkelijk tijdens de eerste vluchten op de jetibox meekijken om te controleren hoe de indictor zich gedraagt tijdens de vlucht.

Morgen of donderdag weer de reikwijdte test op het veld en de testvluchten. hopelijk dan weer klaar voor de wedstrijd van zaterdag
wordt vervolgd ....

Bas

11504a4140c077f45.jpg

11504a4140c199245.jpg

11504a4140fc7ecdb.jpg

11504a4140fcafa55.jpg

11504a4140fce101b.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Bas,

Voor welke lengte antenne heb je gekozen 10 of 40 cm. Ik weet nog niet wat daar nou het verschil tussen wanneer moet je welke lengte gebruiken.

Mvg,

Dit is in ieder geval de korte versie, R8 EPC (de lange versie is de R8 EPC A40).

Laatst bewerkt:
Daniel,
ik heb gekozen voor de korte. Je moet weten dat het ACTIEVE gedeelte van de antenne helemaal op het einde zit, alleen dat gedeelte, dat dus 3cm lang is vangt de radiosignalen op. De rest is coax afscherming. Er is dus GEEN verschil tussen de verschillende lengtes.

(die 3cm komt trouwens hier vandaan : lengte antenne aan de hand van golflengte (lambda) van radiosignalen = snelheid radiogolven (v) / frequentie (f) = 3x10^8 / 2.4x10^9 = 12.5cm. Lengte antenne is 1/4 x lambda ~ 3cm)

De langere antennes worden vaak gebruikt door mensen met een vliegtuig die een koolstof romp hebben die de radiosignalen afschermd, F5C heet die klasse dat geloof ik ? Dan kun je de antenne mooi in de lengterichting van de romp leggen, waarbij er nog voldoende over is om het active gedeelte uit de romp te leiden.

Er zit wel verschil in gevoeligheid tussen de verschillende ontvangers, ik heb de ontvanger gekozen met de grootste gevoeligheid die nog kleine afmetingen heeft en dat is de R8.

Als jij Jeti 2.4 in een grote dure elektrokist gaat bouwen, zou ik kiezen voor nog mee zekerheid en dat is door een extra sattelietontvanger te gebruiken, dan heb je dus 4 antenne's. Dat beetje extra gewicht is de moeite waard denk ik.
Dat zijn dus de R14 en R18 : New receivers - DUPLEX R14 and DUPLEX R18 : JETI model s.r.o.

Kies trouwens een ontvanger met externe draad voor de 5V supply, zeker als jij een aantal grote dig servo's gaat gebruiken !

Wil je trouwens degelijk en goed advies over het Jeti systeem zelf, stuur dan een email naar Herwig Cuypers van The next level in aeromodelling ! - Home en zeg maar dat ik je doorverwezen heb.
Als hij aanwezig is beantwoordt hij vrijwel direct je email.

Bas

Laatst bewerkt:
De langere antennes worden vaak gebruikt door mensen met een vliegtuig die een koolstof romp hebben die de radiosignalen afschermd, F5C heet die klasse dat geloof ik ? Dan kun je de antenne mooi in de lengterichting van de romp leggen, waarbij er nog voldoende over is om het active gedeelte uit de romp te leiden.

Dat er op 2.4 Ghz antennediversiteit onder een hoek van 90 gr moet gebruikt worden zal ondertussen wel duidelijk zijn.

Als je nu de V en H antenne nog verder uit elkaar kan leggen is de diversiteit nog beter omdat de kans groter is dat beide antennes in verschillende veldsterktevlakken ontvangen. En dat is een voordeel voor modellen met grote maar gestrekte reflectieopppervlakken zoals full carbon zwevers.

Spektrum doet dat in principe ook met zijn satellietontvangers alleen zijn die moeilijk te installeren in smalle zweverrompen.

Ik zou wel eens een praktijktest willen zien van meerdere 2.4 systemen die gelijktijdig in gebruik zijn om te kijken of een systeem zich hierin wel eens per ongeluk kan "verslikken " ...

Ik heb afgelopen weekend broederlijk naast Berto gestaan zonder problemen. Daarnaast stonden er nog meer 2.4 gigahz systemen aan (weet niet van welke merken). Geen enkele hick-up kunnen ontdekken.

Groeten,
Bart

Ik zou wel eens een praktijktest willen zien van meerdere 2.4 systemen die gelijktijdig in gebruik zijn om te kijken of een systeem zich hierin wel eens per ongeluk kan "verslikken " ...

Ik zou dat ook eens willen zien en dan liefst op een goede spectrum analyzer.

Wat ik zou willen zien heb ik al eens geschreven in dit forum:
5 X Spektrum (Breedband DSSS)
5 X FASST (Smalband FHSS)
5 X JETI (Breedband FHSS)
2 X ACT/WEATRONIC
3 X iFS/XFS

En als die 20 in de lucht zijn en het werkt dan een na een enkele obscure Chinezen zonder MAP inschakelen en kijken wat er gebeurt.

Om een bewoonde wijk te simuleren mogen er ook nog een stuk of 5 Wi-Fi AP opstaan met de SSID beacon aan.

Laatst bewerkt:
Is er al iemand die het in een Futaba T12FG gebouwd heeft, vindt dat real-time mAh verbruik toch wel erg interessant.

Ik heb afgelopen weekend broederlijk naast Berto gestaan zonder problemen. Daarnaast stonden er nog meer 2.4 gigahz systemen aan (weet niet van welke merken). Geen enkele hick-up kunnen ontdekken.

Groeten,
Bart
Yep Bart,

hier net zo, bijna 4 uur gevlogen met de Piper Cub van Onno met de Jeti en NUL KOMMA NUL problemen of wat dan ook kunnen ontdekken of gemerkt.

Ben er dus zeer tevreden over :yes:

Ik overweeg ook het Jeti systeem met name omdat ze een goede keuze hebben uit kleine ontvangers met relatief weinig stroomverbruik (R6-40ma).

Nu wil ik het systeem in DLGs F3K modellen gebruiken. Vol carbon romp en carbon d-box vleugels. De DLG's die ik heb gezien met 2.4 laten meestal de antennes aan de zijkant van de neus onder 45 graden naar achteren eruit komen als een soort neus haren.

Liever zou ik 1 antenne achter het kapje (net voor de vleugel) recht omhoog laten staan en 1 antenne onder de romp in vliegrichting -plat- te plakken.

Ik vraag met met name af mbt de tweede antenne (plat tegen de carbon romp aan de onderkant) of dit wel werkt.

Weet iemand dit?

Ik vraag met met name af mbt de tweede antenne (plat tegen de carbon romp aan de onderkant) of dit wel werkt.

Weet iemand dit?

Heel lang geleden, dat was nog in de 35 Mhz tijd zijn er tientallen boeken geschreven over het feit dat men geen antenne mocht installeren parallel met elektrische geleiders.

Welnu, in het 2G4 tijdperk is dat nog steeds zo.

Heel lang geleden, dat was nog in de 35 Mhz tijd zijn er tientallen boeken geschreven over het feit dat men geen antenne mocht installeren parallel met elektrische geleiders.

Welnu, in het 2G4 tijdperk is dat nog steeds zo.

Nou, ik ken weinig F3K (of F3j/F3B) piloten die hun (35mhz) antenne niet parallel aan de romp monteren (lees: in of onder de romp naar achteren laten lopen). Dit levert in principe nooit problemen op -vanzelfsprekend ervan uitgaande dat er geen electrisch contact is tussen romp en antenne.

Laat ik de vraag dan anders stellen; kan het meer/minder kwaad dan bij 35mhz?

Laat ik de vraag dan anders stellen; kan het meer/minder kwaad dan bij 35mhz?

Meer! Carbon is niet alleen een elektrische geleider maar het reflekteert ook UHF electromagnetische golven.

Als U een Jeti Box heeft kan U de veldsterkte van de ontvangstantennes aflezen en dan kan U zien welk effect het heeft. Eerder in deze draad is dat al eens beschreven, in een helicopter.

Laatst bewerkt:
Bye Bye 72 Mhz! Welcome Jeti Duplex!

Ik heb gisteren mijn MX-22 definitief omgebouwd naar Jeti Duplex met een TGi module.

1) 72 Mhz antenne verwijderd;
2) "Pigtail" van de TGi module losgesoldeerd;
3) RP-SMA bus met coax in de antenneopening geplaatst. Rubberen dichtingsringetje uit de loodgieterij tussen het moertje en de RP-SMA bus geplaatst. Moertje vast gedraaid. RP-SMA bus zit vast in de antenneopening. Voor de zekerheid nog een druppeltje of twee "heisskleber" langs de binnenkant;
4) 3 mm gaatje geboord in het modulevak van de MX-22;
5) Coaxkabel op lengte geknipt. Afscherming 5 mm vrijgemaakt en vertint. Binnengeleider 3 mm vrijgemaakt en vertint.
6) Driepolige aansluiting voor de Jeti Box uit de print van de TGi module gesoldeerd. Driepolige aansluiting op de plaats gesoldeerd waar deze bij de TG module staat;
7) Coaxkabel op de print gesoldeerd;
8) Opening gesneden in de sticker op het deksel van de TGi module voor de Jeti Box aansluiting;
9) Print met twee schroefjes weer in de behuizing vastgezet;
10) Dekseltje met twee schroefjes vastgezet;

Klaar!

Alles getest! Werkt perfect! Ik heb nu geen MX-22 iFS/XFS maar een MX-22 JETI DUPLEX ;-)

Laatst bewerkt:
Asl het goed is komt vandaag ook de set voor Onno binnen gaan we de MX16S dit weekend (moet morgen toch weer werken ;-) ) eens ombouwen.

Laat jullie wel weer weten en zien hoe of wat.

Grt,
Berto.

Bye Bye 72 Mhz! Welcome Jeti Duplex!
Ik heb gisteren mijn MX-22 definitief omgebouwd naar Jeti Duplex met een TGi module.

Plaats eens een paar foto's

enfin, gisteren testen gedaan met de R8 in de wedstrijdheli. Reikwijdte test met beperkt zendvermogen (<10%) levert een bereik van meer dan 100meter op. Zowel in lengterichting (antenne 'gemaskeerd' door heli) als dwars op de helicopter. Dan geeft de indicator nog steeds "1" aan en is er nog steeds verbinding , en dat terwijl de heli zich maar op 30cm van de grond bevindt.
Dat is dus uitstekend te noemen.

Eerder had ik al getest of de motor op deze afstand stoort wat dus neit het geval is. (theoretisch kan dat ook niet want de hogere harmonischen van de schakelflanken reiken niet tot in het GHz gebied, ze zijn tenminste teveel verzwakt zodat ze geen ivnloed meer hebben in dit gebied band, maar "meten=weten").

Daarna een aantal malen gevlogen en ook dat ging uitstekend. Met 35MHz spcm (graupner) had ik op voorspelbare punten een glitch die de motor heel even deed haperen.
Dat is nu totaal verdwenen, of dat ook zo blijft zal de tijd moeten leren. Ik heb in elk geval veel vertrouwen in het systeem.

De volgende stap zal zijn om een MUI aan te schaffen, zodat verbruikte stroom gemeten kan worden. Dit heeft het voordeel dat je lipo's altijd tot 80% kan leegvliegen en niet per ongeluk te lang doorvliegt, omdat je alleen op een timer vliegt.
Hierdoor hebben de lipo's een langere levensduur en bespaart het je op de lange termijn geld !
De grootste MUI is momenteel 150A en ik twijfel nog of dit voldoende is voor mijn heli. Ik weet niet hoe de MUI is opgebouwd en hoe ruim de specs zijn dus daarover zal ik nog informeren

wordt vervolgd ....
Bas

Back