JetJoe 1400 nader bekeken

Is inderdaad geen enkel probleem, je zit dan nog meer in de koude sectie. Wren soldeerd hun plug bevestiging ook nog steeds aan de kamer vast.

Grt,
Gerald
 
Dan rest nog het vinden van een goed hard soldeer goedje ;) Ik hoop dat mijn mini brandertje voldoende is. Die kan 1300 graden halen..... anders een iets grotere zoeken.
 
Ik heb net een brander, zilver soldeer en flux gehaald. Ik werk naast de karwei, erg handig ;) Mooi mazzel gehad, er was 1 duurdere brander geprijs met een 10 euro goedkopere :) Keus was simpel ;)

Mijn vader werkt naast de karwei in een garage dus daar heb ik wat stukken staal gehaald voor proefstukjes :) Vanavond de boel eens uitproberen......
 
Man, dat hardsolderen werkt goed :) Veeeeeeeel eenvoudiger dan ik dacht. Resultaat is op de foto door schaduw vallen wat gek maar het vloeit prachtig rondom. Er zit nu een nette dikke rand rondom, zoals het hoort ;) Ik denk dat jetjoe wat snel is geweest en de boel niet goed heeft upgeruwd. Duurt maar een paar sec met de dremel :(....... ach, zit nu vooraltijd vast ;)

CIMG4780_JPG.jpg
 
Ik snap het niet...... hij draait nog erg slecht. Heeeel onregelmatig. Tijdens het starten bij ongeveer 35.000 zakt hij opeens terug en met een dot kero start hij dan door. Pomp heeft enorm veel moeite om hem op toeren te houden en hij komt tot 62.000 Dan zak hij opeens flink terug en kan hij hem niet boven de 40.000 houden. Kamer is ook nat na het draaien. Zover ik kan zien is het gewoon erg slechte verdamping van de brandstof waardoor sommige stick steeds uit gaan en weer aanslaan soms. Hierdoor schommelt het vermogen enorm en kan de ecu het niet goed regelen.

Ik ga kijken of ik de buisjes op de brandstofring wellicht te recht heb gezet en de daardoor door het midden van de sticks spuiten.
 
Ik ga kijken of ik de buisjes op de brandstofring wellicht te recht heb gezet en de daardoor door het midden van de sticks spuiten.

Ja, deze naalden moeten de de verdamper buizen raken, als ze ook maar een beetje los van de stick zijn werken ze al bijna niet meer, de brandstof druppel vliegt door de stick en komt er onverdampt uit. Één zo'n losse naald levert een hotspot, allemaal los en je motor doet het bijna niet meer wat zoals ik het lees aardig het geval is. Als je de brandstof ring los van de kamer hebt moet je de naalden zódanig voorzichtig buigen dat ze normaal niet meer terug passen in de buizen, je zult ze dan één voor één in de buizen moeten klikken totdat ze allemaal er in zitten alvorens je de brandstofring verder schuift. Daarna met een zaklamp controleren dat ze inderdaad allemaal de stick wandjes raken. Zoniet, dan weer opnieuw.

Grt,
Gerald
 
Ik had al zo'n vermoeden dat het daar aan lag. Omdat er de naalden iets gebogen waren dacht ik dat de straal wel op de stick zou komen en dat dat het idee was..... Ik zal vanavond de boel eens netjes monteren en weer testen.

Ik heb ook nog af en toe last van een aanlopend turbine wiel. De passing is erg nauw en de ngv zit niet vast op de as tunnel dus bij het monteren kan dat net iets anders zitten. Ik krijg hem met veel moeite mooi vrij draaiend als hij koud is maar dat wil niet zeggen dat hij warm ook vrij loopt. Gisteren was het geluid 1 keer een stuk erger en toen liep hij ook nog aan bij het uitlopen. Warm lijkt het turbine wiel ook iets anders te vormen dan koud... aan 1 kant lijken de bladen iets warmer te worden. Geluid werd wel minder bij 50.000 gisteren dus als het goed loopt en hij draait niet zo gek moet het wel gaan. Ik zal anders de ngv nog even mooi schuren zodat deze mooi vlak is.
 
aan lopen

Als je turbine wiel aan loopt zal hij niet optoeren je moet dan ook stoppen en de aan loop plek weg slijpen .
Ga je door is de kans groot dat je motor in onbelans raakt hij wordt steeds slechter lager stuk enz enz.
het beste is je motor uit elkaar en 0.2 weg slijpen op de aan loop plek.
Een motor met iets te veel speling zal netjes lopen maar één die aan loopt kun je het vergeten. gr Gerrit Jan
 
Hij loopt niet op 1 plek aan maar overal. Het is maar net hoe precies je alles inelkaar schroeft. Dat is de jetjoe kwaliteit ;) Ik zie over een stuk van 120 graden hele kleine krasjes. Aan de andere kant is dan veel ruimte. Als ik dan de boel loshaal en weer monteer is het soms wel goed. Als hij warm is zie je de bladen ook iets heen en weer bewegen, koud net iets minder.

Ik ga zoiezo het wiel met lucht even optoeren om te kijken of er onbalans in zit nu.
 
Achter zit een veer die het achterste lager naar achteren duwt. Dat werkt perfect. Gaat netjes soepel en veert super terug. Zowel voor als na een run zitten de lagers goed opgesloten.
 
aan 1 kant lijken de bladen iets warmer te worden

Kan niet....door het toerental wordt alles precies even warm...

Probleem zit hem nu in de hotspots die je gehad hebt na de slechte verbranding als gevolg van die brandstof naalden die verkeerd zaten, daardoor trekt je NGV ring krom. Dit is pér gedraaide hotspot meestal maar éénmalig dus je kunt het wel verhelpen met wat gedult. (als je wéér een hotspot krijgt zal het dus weer opnieuw krom trekken snap je?)

Je kunt héél voorzichtig met een dremel en slijpschijfje het turbine loopvlak schoonslijpen waar hij geraakt heefd, nét voldoende slijpen zodat de aanloop sporen weg zijn. Let op dat je er niet té veel afhaald want dan ben je straks je vermogen kwijt in ruil voor hogere temperaturen. Ik weet niet of je iets van voelematen hebt maar de speling zou rondom per blad ongeveer 0,1mm tot 0,15mm moeten zijn, niet meer dan 0,2mm.
Geregeld effe checken of de passing goed is voordat je verder gaat. Als laatste kun je met een schuurpapiertje #200 het hele loopvlak nog effe glad maken. Wél met perslucht iedere keer goed schoonblazen vér weg uit de buurt van je lagers, dat slijpsel mag absoluut niet tussen je lagers komen want daar gaan ze stuk van. Mochten ze wel vervuild zijn moet je ze met brandstof weer schoon spoelen en uitspuiten met perslucht.

Ik raad je verder ook aan om de combinatie van NGV en behuizing zoveel mogelijk in elkaar te houden om vervorming te voorkomen. Probeer bij demontage dit geheel in elkaar te houden. Net wat je zegt, kwaliteit is niet super dus zal het iedere keer anders zitten als je het in elkaar zet, gewoon niet meer uit elkaar halen dus. Ook geld voor álle onderdelen, zet zie precies in de zelfde hoek terug in elkaar, zet kleine streepjes op de onderdelen met een stift om dat te helpen herinneren. Dit kan namelijk ook een reden geweest zijn dat het is gaan aanlopen.....

Ik lees zo dat je niet al té veel ervaring hebt met turbine sleutelen, geeft niet, we geven je hier gewoon wel effe een crash-cursus....:cool:

Groet,
Gerald
 
Daarom heb ik ook deze genomen, om veel ervaring op te doen :)

De ngv zit wel vrij precies in de mantel vast maar niet op de as tunnel. Er zit mij teveel ruimte tussen waardoor de hele achterkant iets kan verschuiven tov de as tunnel, en dat is niet handig natuurlijk. Je voelt het eigenlijk niet maar er zit genoeg ruimte tussen.

Ngv kan best eens vervormd zijn. Mijn idee is om hem in de draaibank op de spannen en dan te centreren op het gat wat om de astunnel gaat. Dan met de bijtel langs de binnenkant gaan tot je ergens iets weghaald maar nog niet overal. Dan moet de afstand tot middelpunt as overal precies gelijk zijn en is er niets teveel weggehaald.

Turbine wiel heb ik bekeken maar je ziet niet dat deze aangelopen heeft. De bladen hebben nergens schade en zien er nog goed uit. Ik ga alleen kijken of hij nog netjes in balans is en verder doe ik er niet veel aan.
 
Kan niet....door het toerental wordt alles precies even warm...

Wat ik wou zeggen is dat aan 1 kant de bladen iets langer lijken te worden als hij warm wordt. Dat kan natuurlijk wel maar lijkt me ook stug. Ik had het idee dat als ik direct na het draaien keek dat er meer slingering in zat dan als hij koud was.
 
Vanavond heeft mijn vader in de draaibank de ngv netjes gemaakt en het was duidelijk dat deze vervormd was. Turbine wiel loopt nu prachtig vrij en de marges rondom zijn nog steeds gelijk. Er zaten wat bobbels op waardoor de speling weg was. Dat is nu eraf gedraaid en van de overigde delen is niets weggehaald. Aanlopen gebeurt nu niet meer :)

Maar die naalden en sticks....... ik snap het niet meer..... De naalden zitten allemaal tegen de stick wand aan met de opening. Zowel bij het inelkaar zetten als na het demonteren. Allemaal branden ze mooi op 1 na, die net iets minder. De motor loopt alleen niet meer. Hij start op gas goed, dan komt de fuel ramp en de temp loopt op naar 400 graden en hij accellereert snel door naar 30.000 maar dan wat plofjes, rook en toerne zakt iets. Meer plofjes, meer rook en de kero spettert er achter gewoon uit...... toeren zakt verder en de temp loopt op...... Gewoon geen verdamping meer lijkt me. WHY? Maakt de hoek van de knik in de naalden nog iets uit? Is nu ongeveer 45 graden of iets minder.

Ik heb al gespeeld met de fuel ramp settings edg maar al zet ik ze lager dan dat de stonden toen hij draaide dan maakt het weinig uit. Zet ik het hoger begint het gespetter gewoon eerder..........

Kan dit komen door een lek in de brandstof ring? Die zit nu mooi dus het liefst laat ik die zitten.... hij brande netjes op gas.
 
Ik heb net de hele motor uitelkaar gehaald want ergens moet een fout zitten. Wat me op viel was dat de as tunnel ook erg vettig was en er zat zelfs dat olie onder het compressor wiel? Dus ik ben eens gaan nadenken: Stel er komt teveel brandstof uit de smeer leiding en dat loopt terug door het gat waar de koel lucht in moet richting de lagers (1 sleuf) dan kan die brandstof dus in de kamer lopen. Dit wordt de door de koelgaten gezogen, verdampt en ploft dan (kan ook via het achterste lager komen). Deze plof dooft vlammen hij start daardoor niet goed door.

Ik denk van niet want eerder draaide hij ook gek en sloeg hij op 50.000 toeren ook uit. Maar ik zou het anders niet weten..........

Brandstof ring heb ik getest op lekken maar die zijn er niet. Alle naalden zijn nog goed open. Alle 3 de voorverwarm gas leidingen zijn ook open. Brandkamer is ook niets geks aan te zien, geen openingen scheuren of andere dingen die er niet horen te zijn. Ik mis iets...... maar wat. Waardoor kan een turbine die volledig brandt en op 50.000 toeren loopt opeens doven? Zou er iets in de ecu fout zitten of in de pomp waardoor deze opeens enorm veel gas geeft? Pomp draait op 110 tijdens het starten. Kan de brandstof klep stuk zijn (die klopt zoiezo niet 100%) dat die teveel weerstand heeft en opeens open springt en dat daardoor de brandstof toename opeens erg hoog is?

Wellicht is het een goed idee om de kleppen en pomp van mijn andere turbine eens te gebruiken om te kijken of het daar beter mee gaat.........
 
Heb je een reduceer in de olie leiding? Het lijkt erop dat er veel te veel kero via een andere weg door de motor gaat. ( astunnel)

Hoe meer toeren de motor gaat maken ( dus hoe meer de pomp aan het werk is ) hoe meer druk er in de kamer ontstaat, hoe minder er naar de naaldjes gaat... dus meer via de tunnel
(die staat in open verbinding met de buitenlucht)
Dit zou het geplof en gespetter kunnen verklaren...

Check even de restrictor in de leiding van de olie toevoer ( lagers)
Zou me niet verbazen dat dit "vergeten " is.

succes in ieder geval en zeker leerzaam.

groet,
Jacques
 
Helaas, restrictor zit er netjes in en werkt ook nog. Ik kan er met moeite door heen blazen......
 
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat als ik de gloeiplug erin draai en deze aandraai de brandkamer toch nog verschuift en de naalden weer vrij komen. Ik hoef de kamer alleen een paar mm naarvoren te trekken met de plug, hij zit wel in lijn netjes.
 
laat me nog maar eens een foto zien hoe je kamer er nu van binnen uit ziet.
Ik zag namelijk op je vorige foto dat nog steeds die swirljets er in zitten van voor.
Dat werk absoluut niet als je rechte sticks er in heb zitten.

Ik heb dit ook uitgetest bij mijn motor , de geknepen rechte sticks ,in combinatie met die pijpjes van voren die onder een hoek de kamer in gaan , werkt absoluut niet.
Er zitten er ook maar 6 in terwijl er 12 sticks in zitten.

Ik heb toen de pijpjes er uit gesoldeerd , en plaatjes op last en opnieuw geen 6 maar 12 gaatjes 2mm onder een hoek op de zelfde plaats geboord , en dit ging als een speer.
De temp zakte enorm , er is dan veel minder lucht voorin ,maar wel met hele hoge wervel ,omdat het kleine gaatjes zijn .

Succes,

Martin.
 
Back
Top