JetJoe 1400 nader bekeken

Ik zal morgen een foto voor je maken. Inderdaad 12 sticks recht, niet geknepen. Heeele lichte knik, iets naar het midden van de kamer. 6 swirls voorin vondt ik ook al gek. Lassen durf ik niet aan, kan ik niet en de kamer is dun.... buisjes zitten ook gesoldeerd lijkt me, net zo crappy als de gloeiplugring. En hardsolderen? Voor brandt hij toch niet en wordt dus niet zo heel. Plaatje rvs is geen probleem en gaatje boren ook niet.

Dan nog...... hij draaide toen ik hem ophaalde erg lekker...... hoe kan het dat dat niet meer zo is dan?
 
Ik ben toch bang je sticks kapot aan het gaan zijn.
Ik heb ook een jetjoe 1400 gehad , liep prima , tot de 3e keer en toen was het over en uit.
Je kon totaal niets vinden aan de motor , maar naar een mailtje gestuurd te hebben naar Sara van Wren wist ik wel wat er aan de hand was.
Dus alle sticks vervangen door inconel ,en opstarten 100 procent.

Als dit bij jou het probleem is ,dan kun je vanalles gaan veranderen ,maar je komt geen stap verder hoor , dus ik zou graag eerst weten of er bij jou nu inconel stiks inzitten.
Je kan dit dmv het volgende te doen zien, en dat is door ze heel warm te maken , en dat 20 keer achter elkaar .
Als het geen inconel is en je tikt met de verbrandingskamer op de tafel ,met de achterkant ,dan moet er allemaal gruis uit vallen , of je moet met een pennetje over de pijpjes schrapen , en als je er dan zwart spul af ziet brokkelen , dat is het goed mis.

Kijk ook even hoe de verkleuring is van je sticks.
Bij inconel blijven ze glanzen of zijn wit , maar bij rvs worden ze dof en op de warme plekken zie je bruine aanslag zitten .

Kijk hier eerst maar naar want als je sticks kapot zijn ,uitgegloeid zijn dan houd het op.

Mvg,

Martin.
 
Laatst bewerkt:
Herman kijk maar eens naar je foto die je genomen hebt van je brandkamer waarin je de sticks ziet zitten , vergroot die foto maar eens , je kan heeeeeel duidelijk zien dat je sticks kapot zijn,kijk maar eens wat er op je frontdeksel van je kamer ligt ,allemaal rvs gruis zwarte stippels , de koppen zijn allemaal verbrand , verklaard je flameout ,of warmlopen .

Je zal hier toch iets aan moeten doen want dit krijg je nooit meer goed.

Groetjes,

Martin.
 
Laatst bewerkt:
hoi tandago
je heb wat verandert aan je verbrandings kamer waar door je motor koeler is geworden
hier door worden je sticks ook minder war waar door je geen verdamping meer heb
heb je je sticks al in gekneppen als je dat nog niet gedaan heb zal ik het wel ff doen
want ik denk dat je verbrandings kamer tekoud brand waar door hij niet meer verdampt
gr limme
 
Dat wil met inconel sticks ook. 400 graden tijdens het starten moet toch genoeg zijn lijikt me? Met conus en flink was gas erbij houdend zou hij wel heter moeten worden. Gisteren zat hij toch ook op 800 graden gemeten maar dat zal wel door de verbranding in de kamer erachter komen....

Dus alles wat ik verbeter zorgt ervoor dat het kreng niet meer wil draaien...... lekker dan :) Ik bestel wat buis bij wren en ga ze gewoon hardsolderen. Ik zal kijken of ik iets kan bedenken om de buisjes vast te klemmen zodat ze nooit helemaal los schieten.

Inkepingen heb ik niet gedaan nog, heb er nog geen hulpstuk voor gemaakt maar als ik dit zo hoor hoeft dat ook niet meer.....
 
5mm buis is besteld :) De oude eruit halen is niet zo lastig. Hoeveel afstand moeten ze houden van de achter/voorkant? Inkepingen zijn duidelijk. 2.5mm staaf erin en 6 inkepingen maken om de 90 graden.

Nog tips om het trompet deel erin te slaan? Blokje metaal voorzien van een 5mm gat. Buis er 3mm laten uitsteken en dan met een conisch hulpmiddel de tromp erin forceren? Buis word onder ondersteund natuurlijk. Te vormen deel nog voorverwarmen?
 
Je hoeft voor de rest helemaal niets meer te veranderen aan je brandkamer, ik heb het allang gezien wat het probleem .
Zorg nou eerst maar dat er nieuwe sticks inkomen , en nog iets wat je mischien niet leuk zal vinden , hardsolderen gaat niet , want de jetjoe kamer is van inconel en je sticks ook ,dus dat kan je niet hardsolderen .
Ik heb dit ook geprobeerd , omdat toen bij mij de buisjes , dat waren die oude buisjes nog met die bocht erin , doorgebrand waren .
Ik heb toen orginele buisje gekregen van Sara ,die dus ook die bocht hadden.
Maar probeer die er maar eens in te krijgen als je de achterkant niet los wil halen, dus dacht ik dan maar met silver met flux ik geloof dat het flux 6 is ,in ieder geval soldeerd het alles als een tierelier en gaat nooit meer los ,maar toen ik ging draaien liep de motor perfect , super gewoon , maar toen ik hem uitdeed ging die raken met het turbine wiel, wat raar dacht ik ,en in 1 keer gigantisch onbalans ,ik snapte dr niks van .
Tot dat ik de kamer zag ,alle zilver was weg , er zat een hele klodder in de ngv en heel m,n turbine wiel zat vol met silzer soldeer.

Daar ben ik een poos aan bezig geweest omdat weer goed te krijgen ,wat een werk.

Maar ik begreep het dus niet ,en mailde terug naar Wren , en die vroegen dus wat ik gedaan had , en naar mijn uitleg werd me daar verteld dat de kamer volledig inconel is en de sticks rvs ,,dus dat gaat wel , maar niet inconel op inconel ,dat pakt op 1 of andere manier niet,

Maar ik wou het ik ook niet meer wagen ,want elke keer je turbine wiel voor soldeer ,nee dank je.

Ik hoop dat je heel goed uitkijkt ,en eerst een proefneemt met inconel ,maar ik weet bijna zeker dat het niet gaat.

Puntlassen is het beste.

Ik hoop dat je eruit komt.

Groetjes,

Martin.
 
Laatst bewerkt:
busje gloeiplug

Het busje gloeiplug zal geen inconel zijn.
Hard solderen met messing heeft een hoger smelt punt er is zelfs hard soldeer met een nog hoger smelt punt.
Vroeger wel eens gebruikt bij mijn vorige baas. zilver soldeer daar ligt het smelt punt behoorlijk laag van
Maar kun je ze lassen het allerbeste natuurlijk.
Gr Gerrit Jan
 
Maar hardsolderen op inconel wil wel zolang het andere element geen inconel is? Dat lijkt me stug. Hardsolderen op de kamer ging goed dus dat kan dan geen inconel zijn....... of inconel is goed te solderen met de flux die ik heb.
 
Hoe kan je testen of iets inconel is of rvs? Als ik een buisje orangje heet stook is het daarna wit uitgeslagen. Ik heb ook over de aanslag op de buisjes gekrast en de buisjes zelf zijn erg glad. Ook zijn de buisjes op veel plekken wit uitgeslagen. Van binnen glimmen ze allemaal nog. Ik zie geen beschadigingen op de buisjes, ook niet op de plekken waar roet zit. Ik ben benieuwd hoe ik kan zien dat het geen inconel is..... net als de kamer.
 
als je buisjes stuk zijn dan zin ze kapot aan de voor kant al een ontplofte geweer
ander hoef je ze niet tevervangen
 
Buisjes zien er nog erg goed uit, nergens gaten of stukken weg. Van binnen perfect glimmend tot aan het eind. Martin had het over uitgegloeid zijn.......
 
Ja, wat Limme zegt klopt inderdaad, ik heb zo ook gehad helemaal met "ontplofte" uiteindes en gewoon doordraaien zonder hogere EGT, het is dan wel de tolerante KJ66...

Ik heb nog steeds één KJ66 die rond vliegt met rvs sticks. De motor gaat standaard één keer per jaar open en dan vervang ik er soms eentje. Heb ze op een voetje gemaakt die ik los kan schroeven, de pijpjes zitten in het voetje vast geklemt. (Ooit eerder gesoldeerd maar dat gaf eerder genoemde problemen.) Hieronder een foto van enkele rvs sticks, deze hebben er allemaal meer dan een jaar vliegen op zitten, in dit geval ongeveer 40 vluchten. De bovenste drie zijn al enigzins vervormt en zelfs met gaten er in maar daar merkte de motor helemaal niets van. Deze motor zit nu in mijn Rafale en heb onlangs een andere ecu er in gezet, de fadec met afstelbare acceleratie die nu op bijna 2 seconden staat.....en dát met rvs sticks.:D

Grt,
Gerald

GroteFoto-ZNNRSE6I.jpg
 
als ik het zo hoor zijn het niet je sticks
maar de hulp staat nog steedts als je die nodig heb ik heb ook nog een ngv van mw54 liggen
gr Limme
 
In Appingendam neem ik ook m'n Rafale mee, kun je horen en zien hoe rvs stick ook goed kunnen werken...:D

Effe wat anders Herman, misschien wel erg interessant voor je om de hele bouw handleiding van de MW54 door te lezen en te hebben als naslag, staan een helehoop handige tips in voor de beginnende bouwer en ook hoe eea in elkaar hoort te zitten met daarbij behorende passingen en spelingen. Een aantal van je vragen stonden onder andere daar in vermeld. Eigenlijk een must om te hebben aangezien je min of meer dezelfde motor hebt. Er zijn er genoeg die wel een kopie voor je kunnen maken, ik weet namelijk niet zeker of wren ze nog verkoopt.

Grt,
Gerald
 
Mooi systeem :) Mijn sticks zien er als nieuw uit, met wat verkleuring dan. Stukken beter dan de rechter stick uit jouw foto. Ik heb ze met een tandenborstel schoongemaakt en dan ziet het er nog erg goed uit. Ik denk dat er vooral verbrande en aangekoekte olie resten te zien zijn op de onderkant van de kamer. Op de onderkant zie je veel resten bij de swirls, deze branden wel op lijkt het.

Als de sticks slecht zijn zie je dat ook aan de binnenkant toch? Ik zag net bij 1 stick een braampje van het zagen / slijpen. Als het rvs was was dat braampje compleet weggebrandt lijkt me.

Dus als het wel inconel sticks zijn, wat is dan in vredesnaam wel het probleem? Toch die ontbrekende knikjes in de sticks? Hij draaide er eerder prima mee dus zou nu zeker moeten lopen, zeker doorstarten tot idle. Het moet iets anders zijn.

Teveel brandstof door de lagers kan geen groot probleem zijn lijkt me. Wellicht een hoge egt of veel rook / verbranding in de ngv. Hij zou zeker moeten lopen. Brandstof wat in de kamer terecht komt via de inspuiting voor de lagers kan gaan verdampen op de kamer buitenkant en zo de brandstof / lucht verhouding in de war brengen waardoor er vlammen doven. Tijdens het opstarten is de kamer nog koud, geen verdamping dus probleem. Dan accellereert hij door en begint de boel warm te worden. Sticks branden eerst goed, hij komt op 30.000. Dan begint de overtollige kero in de kamer te verdampen door de stijgende temp en de vlammen doven omdat er niet genoeg zuurstof bij komt. Brandstof blijft pompen en koelt de sticks verder af waardoor de motor in de problemen komt. Kamer koelt ook af en er verdampt geen brandstof meer. De werkende sticks ontsteken de andere weer en hij komt weer ene beetje op toeren totdat de kamer weer warm wordt en de overtollige kero weer verdampt.

Waarom denk ik dat het hierboven beschreven gebeurt? Omdat de motor schommelt als hij gek gaat doen. Toeren zakt en hij rookt erg. Paar sec daarna komt hij weer iets op toeren om daarna weer de roken en weer te zakken. EGT stijgt langzaam door en kwam 1 keer zelfs op 800 graden. Dit moet dan komen omdat de brandstof verdampt achter in de kamer en dit stuk gaat dan als verstuiver werken. Het is maar een theorie....... ik probeer gewoon een verklaring te vinden voor het gedrag nu.

Zou de missende stuw conus nog veel uitmaken? Wellicht toch eens monteren weer en proberen met de conus eraan.

Andere sticks zou best eens veel beter kunnen werken maar de huidige zijn enorm hard en die slijp je er moeilijk uit, net klein stukje geprobeerd. Sticks indeuken zonder te achterkant eraf te slijpen zal ook enorm lastig worden, ik denk onmogelijk.
 
Handleiding van de mw54 lijkt me erg nuttig :) Indien iemand een pdf heeft oid....... pb me maar ;)
 
Als ik jouw verhaal zo iedere keer lees begin ik steeds meer te twijfelen aan je rand apparatuur. Zo kan een falend pompje ook hele rare dingen doen. Met falen bedoel ik dan dat hij af en toe aanloopt en plots doortoerd en mischien zelfs inwendig lekt met schommelende toeren en steekvlammen als effect. Ook eventueel je kero/gas kleppen, je vermelde eerder al dat deze niet van heel goede kwaliteid zijn?

Eigenlijk zou je effe de rand apparatuur van een andere motor moeten kunnen gebruiken om dat probleem te isoleren. Die kleppen kun je trouwens ook voor test doelen gewoon helemaal weg halen hoor. Dan regel je de gas zelf met een kraantje op de fles, zet hem pas dicht nadat de motor over de 30.000 toeren heen is. En zet je ook een hand kraanje tussen pomp en turbine die je dan open zet vlak voor je hem start.

Grt,
Gerald
 
ja gerald ben het wel met je eens
want wat herman zegt kan niet brand stof verbrand altijd in een turbine om dat je 80% lucht overschot (voor de koeling)heb dus er is altijd genoeg luch om teverbranden
gr Limme
 
Back
Top