Jumbo schaal RC met rubber aandrijving: > 125 cm spanwijdte!

ja even een slechte schets:(maar het rode is een veer aan de binnenkant deur om de sluit stift aan de ene zijde en de andere zijde verlijmen in het hout.
is maar een eerste idee:rolleyes:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De tweede rompzijkant is nu ook vrijwel klaar, enkel nog wat driehoekjes ter versteviging er in lijmen. Het gaat weer eens tijd worden om wat fotootjes te plaatsen.
 
Jasperr, daar wordt het geheel een stuk zwaarder van en dat is niet geschikt voor rubber aangedreven modellen. Ik heb wel 1 balsa latje door vuren vervangen, en dat is het latje wat de deurstijl vormt. Dit latje moet alle krachten van de neus opvangen en ik voorzie dat dit bij een onhandige landing mis gaat. Ik heb daarom het balsa latje verwijdert en er een vuren latje ingezet. De rest van de rompconstructie is stevig genoeg, lijkt mij.

Nu nog bij de andere romphelft dit latje vervangen en dan kan ik de romp in de breedte gaan bouwen.

In de foto zie je om welk latje het gaat.

jumbo-taylorcraft-8.jpg
 
Laatst bewerkt:
de romp is inmiddels alweer een tijdje 3D. Ik moet de neus afbouwen en dan is de rompconstructie klaar om de aanpassingen voor de RC te maken.
Om de neus de juiste vorm te geven heb ik een malletje van depron gemaakt. De neusliggers zijn gelamineerd uit 3 lagen balsa met nog een extra laag 1 mm berken. Hierdoor is de neus sterk en vormvast, wat ook nodig is om voldoende stevigheid te houden omdat ik een luik in de onderzijde van de neus maak om de batterij en ontvanger te kunnen bereiken.

jumbo-taylorcraft-9.jpg


als je goed kijkt zie je in de onderstaande foto de romp van mijn peanut Fokker F-II. Dat geeft een beetje een indruk van de afmetingen van de Taylorcraft.

jumbo-taylorcraft-10.jpg
 
Wout, het wordt weer prachtig maar waarom meerdere lagen balsa lamineren en mixen met beuken? Daar wordt het toch weer zwaarder van? De sterkte ontleen je aan de beuken, had je de rest niet uit een stuk gestoomd balsa kunnen maken? Of mis ik een clou?

De contrast met je peanut is enorm. Leuk dat je dat zo gefotografeerd hebt. Ik wist dat je de Fokker opnieuw zou bespannen maar het is altijd confronterend als je ziet hoever je je vliegtuigje moet onttakelenvoordat je weer kunt opbouwen.

Groet´n van boven de rivier!
 
Bob, ik hoop snel foto's van de aangeklede peanut te kunnen laten zien, de naakte waarheid is inderdaad wat confronterend.

Het gewicht van het laminaat valt wel mee hoor. Ik gebruik berken in plaats van beuken. Roerstokjes van de stationrestauratie zijn prachtig materiaal hiervoor! En het gewicht komt voorin, dus dat is niet zo'n probleem.
 
Ik ben er toch errg zeker van dat het geen beuken is maar berken. Of misschien populier. Beuken heeft duidelijke mergstralen en die zijn bij deze roerstokjes niet te zien, in tegenstelling tot bij ijslolliestokjes.

De komende tijd moet ik mijn tijd wat minder aan deze Jumbo besteden omdat mijn fokker f-II af moet voor de IIFI op 21 en 22 mei. En liefst ook mijn Koolhoven F.K. 46 pistachio weer luchtwaardig te krijgen.
 
Omdat de IIFI alweer een tijdje achter de rug is ben ik inmiddels weer wat gevorderd met mijn jumbo. De romp begint al aardig vorm te krijgen. Het gaat nu vooral om details in de constructie en om het beplanken van de neus van de romp. Daarna kan ik bezig met het voorbereiden van de romp voor het inbouwen van de ontvanger, batterij en servo's.

jumbo-taylorcraft-11.jpg


jumbo-taylorcraft-12.jpg


Om de deuren mooi te laten passen wanneer ze gesloten zijn heb ik een sponning aangebracht. De deuropening is net groot genoeg om er met mijn hele hand in te kunnen, handig voor onderhoud.

jumbo-taylorcraft-13.jpg


De langsliggers die over de bovenkant en zijkant lopen houden op bij de voorrand van het staartvlak. Maar wanneer ze 3 mm blijven uitsteken zou dit niet erg schaalnauwkeurig zijn, daarom heb ik ze zo verzonken dat ze nog ongeveer 1 mm uitsteken. Op deze manier komt het goed overeen met foto's van het grote voorbeeld.

jumbo-taylorcraft-14.jpg
 
...Om de deuren mooi te laten passen wanneer ze gesloten zijn heb ik een sponning aangebracht. De deuropening is net groot genoeg om er met mijn hele hand in te kunnen, handig voor onderhoud.

jumbo-taylorcraft-13.jpg

...

Hoi Wout, mooi strak werk. Kijkend naar je deursponning probeer ik te zien wat je nu eigenlijk gedaan hebt. Zie ik het goed dat je feitenlijk achter de lijsten die het kozijn vormen een in contour gevormd plaatje hebt aangebracht dat, zeg een 2 mm, kleiner is dan de dagmaat waar de deur tegenaan zal vallen zodat je niet door de kier kunt kijken en de deur altijd mooi vlak ligt?

Ik probeer ook nog je deursluiting te doorgronden. In tegensteling tot jou snap ik nog niet hoe het schetsje van GvWezel werkt. Iemand een foto van een gebouwd exemplaar?
full



Groeten,

Bob

PS. Door werk en expeditievoorbereiding blijven mijn bouwactiviteiten helaas beperkt tot Job's fijne zwevertje
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zie ik het goed dat je feitenlijk achter de lijsten die het kozijn vormen een in contour gevormd plaatje hebt aangebracht dat, zeg een 2 mm, kleiner is dan de dagmaat waar de deur tegenaan zal vallen zodat je niet door de kier kunt kijken en de deur altijd mooi vlak ligt?

Bob, dat klopt inderdaad. Ik heb nog gezocht naar een naam voor "het deel van een kozijn waar de deur tegenaan zal vallen zodat je niet door de kier kunt kijken en de deur altijd mooi vlak ligt" maar dit heb ik helaas niet kunnen vinden. Het zou communicatie toch wat makkelijker maken.

Hier nog een leuke foto van een ander rubber aangedreven jumbo model. Ik geloof van een Folkerts SK-3, maar daar ben ik niet 100% zeker van.

jumbo-rubber-model-tom-lay.jpg
 
Bob, dat klopt inderdaad. Ik heb nog gezocht naar een naam voor "het deel van een kozijn waar de deur tegenaan zal vallen zodat je niet door de kier kunt kijken en de deur altijd mooi vlak ligt" maar dit heb ik helaas niet kunnen vinden. Het zou communicatie toch wat makkelijker maken.

Ik ben ook aan het zoeken geweest en kom niet verder dan de kreet "sponning aanslag".
Wat de Jupiter SK3 van Folkerts betreft; uiterlijk en registratienummer lijken te kloppen dus voor mij heb je gelijk.
9.jpg
 
Gisteren ben ik begonnen met het snijden van de ribben. In de doos zaten twee voorbedrukte plankjes hiervoor, een mooi kwartiers hout maar nogal zwaar, en een van een normale kwaliteit balsa. Ik zal gaan kiezen op welke plek de stevigere ribben het meest tot hun recht komen, bijvoorbeeld bij de aanhechting van de vleugelstijlen. Zo komt het verschil in gewichte en sterkte goed van pas.
 
Mooi houtbouwwerk! Ziet er strak uit!
Mooi draadje, blijf `t volgen.

Groeten, Ramses
 
Ik ben gisteren begonnen met de eerste vleugel te bouwen. De ribben en halfribben zitten nu op de liggers, volgende stap is de neus- en eindlijst. Ik heb de liggers nieuw gesneden omdat die van de bouwdoos uit twee kortere delen moesten worden samengesteld en ik daar geen zin in had. Ze zijn nu ook van wat lichter hout want ik heb niet veel zwaar balsa thuis. Ik hoop dat ze wel stevig genoeg zijn, maar de vleugelstijlen zorgen voor veel extra stevigheid.
 
Back
Top