Jumbo schaal RC met rubber aandrijving: > 125 cm spanwijdte!

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 1 dec 2010.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.108
    Locatie:
    N. Brabant
    Foto`s, foto`s! ;)

    Grt, Ramses
     
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ramses,
    Leuk dat je ernaar vraagt!
    Hier is de vleugel in aanbouw met op de achtergrond de romp.

    [​IMG]

    En een detail van de ribben en halfribben. Klaar om de neuslijst te maken en te monteren.

    [​IMG]
     
  3. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Wow, dat je daar niet gillend gek van wordt ;) ik heb op zolder wat foamies liggen waar even een andere motor in moet en dat is me al teveel werk.. Respect hoor voor je geduld!

    Wel een supermooi toestel overigens en strak werk!
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    mijn mond zakt ook telkens open als ik dit zie.

    respect voor je bouw kunsten :-D
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je jongens!

    Wat betreft dat gek worden, elke dag een beetje hieraan bouwen helpt daar juist tegen.

    Wout
     
  6. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Hoi Wout,

    is er (...met elke dag bouwen...) al wat progressie te melden. Ik vernam al wat ideeën over 5g servo's e.d.
    Ik zou het mooi vinden wat meer te zien over positionering en versteviging ter plaatse van deze servo's (waarvoor dank!).

    Groet,

    Bob
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ben weer gestart met het bouwen aan dit model. Op dit moment werk ik aan de vleugeltips. Binnenkort zal ik wel weer wat laten zien.

    Wout
     
  8. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    SUPER!!Ik blijf je draadje ff volgen, ben erg benieuwd hoe en wat wat betreft de besturing. Zelf heb ik n spitfire van guillow's gebouwd en van een eenvoudige parkflyer setup voorzien, vliegt super, voor vrije vlucht begrippen wat sneller als wat jullie gewend zijn,maar toch...
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Mooi hè V.! Moerman was onlangs nog op ons Nimbus veld. Jammer dat je er toen niet was met je spit. Ik ken je spit en heb je er mee zien vliegen en ik ken Moerman; jouw spit had hij zeker leuk gevonden!
     
  10. Redounder

    Redounder

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    90
    @Specialpainter.nl Die is goed gelukt zeg.. Fantastisch
     
  11. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Thanx, helaas kleine crash gehad met deze spit.....ik ga hem nog wel repareren, setje nieuwe vleugels en hij kan weer....ben momenteel met zwevers bezig.
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoe groot is die spit eigenlijk? Het is een fraai ding! Ik hoop dat de restauratie goed lukt!
     
  13. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Dankje, spanwijdte is ongeveer 70 cm. restauratie wordt waarschijnlijk een winterklusje....wil eerst wat zwevers afmaken.
     
  14. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ik vind het eindresultaat van het bouwen met balsa vele malen mooier , helaas zie je deze vorm van bouwen bijna alleen nog maar bij de vrije vlucht mensen.... vooral als de zon er doorheen schijnt vind ik geweldig mooi om te zien. Uiteraard bouw ik de eerder genoemde zwevers ook zo, zal ff een draadje maken. Zelf bouw ik wel rc in....
     
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.108
    Locatie:
    N. Brabant
    Kijk ook eens bij "vliegende schaalmodellen" ;) Niet alles is schuim of ARF hoor!

    @Wout: Hoe gaat het met de bouw van je mooie Comet Taylorcraft?

    Groet, Ramses
     
  16. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    @ramses Je hebt gelijk, de modellen daar zijn zeker niet mis, prachtig!! Ik had het ook een beetje plat gesteld, maar wat ik bedoel is dat ik mijn modellen wat kleiner en lichter bouw, eigenlijk net als de meeste vrijevlucht(schaal) modellen en uiteraard het model van Moerman waar dit draadje mee is gestart!
     
  17. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Hallo! Hoe is het met de bouw?:D ik ben erg benieuwd naar het resultaat tot nu toe:thumbsup:!Of is dit mooie draadje doodgebloed?:(tot zover was het in iedergeval mooi om allemaal te zien en lezen!
     
  18. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    De bouw heeft inderdaad een tijdje stil gelegen, maar ik ben er nu weer aan begonnen. Zo'n berichtje van je werkt stimulerend!

    Ik was inmiddels toe aan het beplaten van de rompneus en hiervoor moet volgens de bouwtekening tekenpapier worden gebruikt. Omdat dit vaak wat gaat golven gebruik ik hiervoor liever balsa. Maar de onderdelen hebben geen marge voor dit balsa dus er moest wat van de voorste spanten af. Omdat ik het indekken ga doen met 1 mm dikte heb ik met een vijltje en groot aantal kerfjes gemaakt met een diepte van exact 1 mm.

    [​IMG]

    Nu kon ik de tussenliggende delen wegsnijden en schuren zodat de spanten exact 1 mm kleiner zijn geworden.

    [​IMG]

    Het balsahout past nu precies over de rompneus.

    [​IMG]

    Nu moet ik echt eens bezig met de RC-onderdelen te plaatsen. Dat is eigenlijk wat mij het meest weerhoudt om flink verder te bouwen.
     
  19. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Wat zijn je grootste zorgen daarbij Wout? Kunnen we met je meedenken?
     
  20. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Meedenken stel ik wel op prijs! Het gaat voor een deel om keuzes maken uit de onderdelen die ik heb liggen. Ik wil geen extra uitgaven doen, dus gebruiken wat ik al in huis heb. Ik wil overigens alleen RC-assisted vliegen, dus kunnen zorgen dat de boel uit de bomen blijft en niet te ver afdwaalt.

    Ten eerste de zender, maar daar ben ik nu wel uit denk ik. ik heb twee zenders:
    - een Sanwa 2-kanaals AM op 40,885 MHz, kanaal 86. Twee sticks, links hoogte of motor, rechts richting. Ontvanger weegt 35 gram!
    - een Jamara 4 kanaals FM op 40,685, kanaal 52. Ontvanger weegt 17 gram. [​IMG]

    Ik dacht eerst de 2-kanaals te gebruiken, maar gisteren heb ik daar van af gezien. De ontvanger is nogal groot en zwaar en de indeling van de sticks vind ik onplezierig. Ik kan deze beter gebruiken voor een model met motor en richtingsroer.

    De 4-kanaals Compa X4 ontvanger weegt 17 gram compleet. Als ik wil kan ik 4 gram besparen door de behuizing er af te halen, maar het is de vraag of ik deze gewichtsbesparing nodig heb.
    [​IMG]

    De zender-batterijen ben ik alvast aan het opladen, waren gelukkig nog in orde.

    Volgende vraag is batterij en servo's. Ik heb meerdere 5 grams servo's, volgens mij ookvan Jamara. Behuizing van transparant blauw kunststof. Verder heb ik diverse 4-cel NiCD en NiMH battery packs. Ik moet eens kijken wat dat weegt.
     

Deel Deze Pagina