Jumbo schaal RC met rubber aandrijving: > 125 cm spanwijdte!

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 1 dec 2010.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik las zojuist ergens dat de Jamara Compa X4 gelijk is aan de Robbe Futuba Skysport 4, maar dan in een ander jasje.
     
  2. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Leuk om te lezen dat je lekker vordert met de bouw! Ik vind al dat balsa een prachtig gezicht, echt super mooi straks met de bespanning erover, vooral als je 'm in het licht houdt!
    Wat je rc betrreft denk ik niet dat je je al te veel zorgen over het gewicht hiervan, zelf kan ik me wel's ergeren aan die goedkopere en lichte servo's; ze zijn niet altijd even nauwkeurig, vooral het ''midden'' is niet altijd hetzelfde....Kan een probleem zijn, omdat ik dan eigenlijk constant aan het sturen blijf met kleine correcties. Voor mijn tak van vliegen(dlg) geeft dit teveel verlies en bij jou tak van sport wil je (als ik je goed heb begrepen..) juist zo min mogelijk sturen. Ik heb de servo's inmiddels vervangen door iets duurdere (d47), waarmee het probleem is opgelost bij mij. Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes!
     
  3. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Nog iets wat me te binnen schoot; plaatsing van de accu en vooral wat voor accu. Waarschijnlijk heb je er al over nagedacht , maar ik meld het toch maar even. Vooral voor het zwaartepunt is dit van belang, echter door het gewicht van het accutje kan deze lekker ''doordrukken'' bij een iets hardere landing.. Stevige ''behuizing'' maken voor de accu is geen luxe...door schade en vooral schande achtergekomen;)
    Groeten.
     
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Eigenlijk is voor dit soort toepassingen de 2,4 GHz ideaal ... bij de meeste fabrikanten is er wel een "indoor" ontvanger van rond de 2 gram (zonder behuizing) ... en voor het "Spektrum" DSM2 systeem zijn er zelfs ontvangertjes van minder dan een kwart gram (voor nog betaalbare prijzen) te koop (en met een heel behoorlijke reikwijdte) ... werken op één LiPo cel als het moet (50mAh-250mAh = 2-6 gram) ... "normale" servo's zijn er al vanaf 1,7 gram ... wat betekend dat je een één kanaals besturing hebt van minder dan 4 gram en 2 kanaals net iets onder de 6 gram ...
    Voor grotere servo's zijn er step-up (voor 1SLiPo's) of step-down (voor 2SLiPo's) converters ... en dan heb je nog voor net iets meer dan 10 gram een één kanaals besturing en voor minder dan 15 gram een twee kanaals oplossing ....

    Als zender is de "Parkzone 4 Channel DSM2 Transmitter" (ca. € 45,--) geschikt
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    De plaatsing van de accu is inderdaad een belangrijk punt. Ik moet in de neus nog een boxje maken hiervoor. Dat geldt overigens ook voor de andere onderdelen om te zorgen dat ze niet te veel worden ondergespat door het smeermiddel van het rubber. Ik heb de onderzijde van de neus daarom nog niet gebouwd, want hier moet dit gaan komen.
     
  6. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Hallo Wout,
    Dirk heeft gelijk, een investering in een 2.4Ghz zender lost een hoop problemen voor je op. Je bent niet meer gebonden aan een zender en ontvanger combinatie, maar met dezelfde zender kun je meerdere verschillende ontvangers erop nahouden. Neem dan bijvoorbeeld eentje met een geheugen (ik heb bijvoorbeeld de spectrum DX6i, neem niet van die goedkoperen, ga voor kwaliteit) zodat je zo kunt overschakelen tussen de verschillende vliegmodellen (ontvangers). De prijzen van deze ontvangers en servootjes zijn minimaal. Kijk maar eens op ebay.co.uk, waar ik ze vandaan haal. Zoek dan op orange receivers, ik heb daar hele goede ervaringen mee en S0361, 3,7 gram servootjes, dit alles loopt een 2.5 uur op 1 enkel lipo 1S 240Mah batterijtje (Dit zijn die in een zilveren behuizing ter vervanging van mini RC helicopter batterijtjes) , Deze laatste kun je ook voor een habbekrats in honkong bestellen via ebay (zoek op lipo 240 en neem dan die met voltage protection). Deze wegen nauwelijks iets dus hoef je je ook geen zorgen te maken bij een wat hardere landing dat de accu schade berokkent. De enige investering zit hem eigenlijk in de zender, maar laat zich gemakkelijk weer terugverdienen door de goekope ontvangcomponenten, en voor je het weet bouw je overal RC in.:yes:


    groet,

    Michel
     
  7. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Nog een kleine tip, je kunt eventueel pull-pull besturing aanbrengen in je model met visdraad, super licht en functioneert prima. Je behoeft de lijnen dan enkel via kleine stukjes rietjes uit van die drinkpakjes te leiden langs de constuctie van de romp naar je roeren. Het voordeel van visdraad is dat het enigszins elastisch is, dus frictie, doordat de verbinding tussen servo-armen en richtings- en hoogteroer niet exact een parallelogram vormt is geen probleem, doe er maar eens wat testjes mee op een vlakke plaat waarop je je servo monteert en een hoorntje aan de andere zijde. Krijslings de lijnen tussen de servoarmen en hoogte en richtingsroer is beter, test maar.
    Oh, ja, op deze 2.4Mhz zenders kun je de servo's via het menu reversen, zodat als je roeren de verkeerde kant op bewegen bij het sturen, je dit eenvoudig kunt omschakelen (reversen).
     
  8. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Hallo Wout,

    Misschien herinner je je het nog, maar op mijn West Wings Amethyst heb ik litespan gebruikt. Op zich wel mooi spul, maar zeker zo stijf niet als gewoon tissue paper. Ik heb mijn jetco 72 dus gewoon met papier bespannen, is voor deze klassieke modellen toch wel het mooist en het gemakkelijkst te repareren indien beschadigd.

    Litespan is op engelse websites wel te bestellen.

    Groet,

    Michel
     
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Michel, dank je voor de tip. Ik zit al een tijd te denken aan bespannen met zijde. Ik heb nog een flinke lap heel licht zijde liggen en dat is stijf en sterk. Als ik dat over transparant mylar doe dan is het ook zonder veel lak luchtdicht. Maar eerst maar eens de constructie afbouwen.

    Wout
     
  10. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Zijde,zijde,zijde!:D:D:D:D:D
     
  11. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Als je het niet erg vind dat de servo niet heel nauwkeurig en krachtig is, is dit meschien een goed alternatief;[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Dit zijn drie linaire servotjes, ingebouwd in een spitfire, formaat peanut. dit setje komt uit een mini parkflyer die je kant en klaar kan kopen voor prijzen tussen de 100 en 175 euro. Hier zit eventueel een zendertje bij. Lijkt mij zeer geschikt voor dit project.Hier nog een foto;[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik denk dat deze wat kracht tekort komt als het gaat om een model van 1,35 meter spanwijdte. Maar ik gebruik gewoon lekker mijn eigen spulletjes!
     
  14. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ja, ik denk ook dat ze niet krachtig genoeg zijn, maar echt veel heb je ook niet nodig. Of maak je hem full rc, zodat je alle kanten op kan?
     
  15. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Overigens is dat setje uit "een mini parkflyer" gewoon los te koop ... in de Parkzone Vapor® uitvoering ca. 40,-- /45,-- Euri en in de Spektrum uitvoering (AR6400, in diverse uitvoeringen) ca. 60,--/65,-- Euri, de Spektrum uitvoering heeft meer aansluitingen en is er in meer uitvoeringen (met LT servo's, dus met een iets grotere slag, brushless ESC en met 2 ESC) ... (de Vapor® en Spektrum zijn verder identiek, alleen bij de Vapor® versie is bezuinigd door o.a. stekkerbussen weg te laten voor eventuele uitbreidingen)
     
  16. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    hij wordt 2-kanaals: elevator en rudder. Motorvermogenregeling wordt lastig bij rubberaandrijving en ailerons lijkt mij overbodig.
     
  17. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    kijk aan! Zal ik ook eens ff checken, zou wel super zijn als je dat spul kan ''binden'' met futaba 2,4 ghz, kan ik mixen en al dan? sorry, off topic
     
  18. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Leuk! Ben heel benieuwd hoe ze zal vliegen!Succes.
    Meschien een ideetje; Het rubber in 2 fases ''af laten winden'', wellicht valt er met een servo, borgings-pennetje en wat creativiteit iets te maken zodat je na de glijvlucht nog een keer kan stijgen.:rolleyes:Heb je toch nog ''motorvermogensmanagement''.;)
     
  19. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Het is DSM2 protocol, dus werk het alleen met Spektrum zenders (en "andere" zenders die dit protocol gebruiken) ... de AR6400 serie is standaard 6 kanaals, de Parkzone Vapor® versie is als 3 kanaals uitgevoerd (motor/hoogte/richting) ... als ze het ondertussen niet uit de software gehaald hebben kan je met de soldeerbout de Vapor® versie ook 6 kanaals maken ...
     

Deel Deze Pagina