K45-G2 flame out: Probleem of paranoia?

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Dirk77, 11 nov 2020.

  1. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Goedemiddag!

    Ik ben (al heeeel lang) de bezitter van een mini Avanti met een K45-G2. Deze heeft twee jaar terug 2 vluchten gemaakt, waarvan de tweede eindigde met een flame out. Gelukkig goed neer kunnen zetten (kudos voor Niels). Ook waren er wat probleem met het signaal. Door wat privé zaken kwam het modelvliegen even op een wat lager pitje te staan, maar dit seizoen moest de Avanti maar weer eens vliegen. De signaal problemen waren snel opgelost, er zat een breuk in de antenne. Ik meende ook een fout in het brandstofsysteem gevonden te hebben, ik had het brandstoffilter horizontaal ipv verticaal geplaatst. Eventuele lucht zou daar dan kunnen blijven hangen en vrijkomen tijdens de vlucht. Positie van het filter aangepast en tevens alle leidingen vervangen door verse leidingen.

    Vanmiddag moest het dan maar weer gebeuren. Maar tijdens het testdraaien vond ik het wel heel erg makkelijk om een flame out te forceren. Met de tank een kwart vol even de Avanti voorover houden was genoeg. De klunk hangt dan even niet in de brandstof en er wordt lucht aangezogen. Wat mijn dan verbaasd is dat de bubble trap niet echt iets doet, dus lucht schiet meteen door de pomp in. Een filmpje zegt meer dan 1000 woorden:



    Overdrijf ik het nou door de kist te lang voorover te houden en maak ik mij zorgen om niets, of is dit niet de bedoeling?

    Uiteraard niet gevlogen net...

    Bedankt alvast!
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Die bubble trap lekt zo te zien enorm bij de aansluiting. Daarnaast is het in de vlucht vaak minder erg gezien je nu de kist vast houdt. Als je duikt blijft de brandstof meer achterin "zweven".
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Een turbine model voorover houden om te testen of de motor blijft lopen met kwart tank is niet echt een standaard test, dan kun je er zeker vanuit gaan dat de klunk droog komt te liggen en de motor afslaat.

    Maar zoals Herman ook al zegt zal je tijdens de vlucht nooit deze situatie krijgen omdat de brandstof dan achter in de tank zal blijven tijdens de duik en de klunk dus brandstof aanzuigt ipv zoals nu lucht.

    Maar mocht je het niet vertrouwen dan ben je natuurlijk van harte welkom om eens met het model langs te komen en kan ik eens kijken naar het systeem.

    Brandstof filter positie is trouwens ook niet van invloed de mijne heb ik tot nog toe altijd liggend ingebouwd.

    Heb je misschien de zender uit kunnen lezen? Misschien schoot de ECU wel in failsafe/motor uit door het signaal probleem.
    ECU is natuurlijk ook wel uit te lezen of daar vreemde zaken in staan maar 9 van de 10 keer is het een systeemopbouw probleem.
     
    Huey vindt dit leuk.
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Kijk hoe de lucht voor uit de hopper verdwijnt. Dat klopt niet gezien die in het midden de brandstof aan moet zuigen. Deze lijkt dus vooraan te lekken en daar weg te zuigen buiten de filter om. Daar maak ik me zorgen om. Dat geeft in een vlucht net zo hard problemen (en zal de oorzaak zijn van de eerste uitval).
     
  5. piet prul

    piet prul Guest

    Heb jij toevallig een gewone klunk of een viltklunk
    Als je een gewone klunk gebruik zo dat ook de luchtbellen kunnen verklaren
    Als je een viltklunk gebruikt en je zou uit een figuur komen met een kwart tank dan heb je niet zo snel dat er lucht in komt
    Het vilt zorgt er namelijk voor dat je ondanks dat je klunk even niet in de brandstof licht er toch brandstof naar je hopper gaat.
    En die festo's in de aanzuig naar je hopper zijn ook een bron ven lekken
    Gr peter
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Filt klunk kan het zeker verbeteren. Festo kan met zo'n kleine motor zonder problemen zolang de weerstand in het systeem niet abnormaal is. Pas bij zwaardere motoren is het risico op teveel onderdruk een probleem.
     
  7. piet prul

    piet prul Guest

    Ik gebruik altijd een viltklunk
    Die ik bij motors and rotors in engeland bestel
    Als je het probleem aan dave whilshire van motors and rotrs zou uitleggen zal je hetzelfde antwoord krijgen waarsschijlijk
    En die hopper van intairco is leuk maar de sinterbrons houd vuil tegen maar geen lucht gaat er zo doorheen
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De bedoeling is ook dat de lucht aan de buitenkant blijft. De filter doet niets
     
  9. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Het viel mij zelf ook al op dat er heel weinig lucht in de hopper achter blijft - hij lijkt liever lucht dan diesel op te zuigen. Ik zal eens kijken of dat ding uit elkaar kan en kijken of er iets niet helemaal goed zit. Een viltklunk wil ik er ook wel in hangen.

    @Berto: Het is geen failsafe / ECU probleem, de status van de turbine wordt gelogd, dat is allemaal prima. Er gaat een partij lucht door de leiding heen en dan slaat ie af. Valt me nog mee hoeveel ie kan hebben zonder af te slaan.
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Dan toch nog eens het hele systeem goed nalopen, en ook of alle aansluitingen goed aangedraaid zijn.
    Viltklunk zelf gebruiken een hele hoop niet en dat werkt ook probleemloos, denk dat de fout toch hier of daar in het systeem zit.
    (maar op de manier zoals je nu getest heeft zal de motor ook met een viltklunk afslaan als die droog hangt).

    Dat lucht eerder wordt aangezogen als die maar een klein beetje het sinter gedeelte raakt is ook wel logisch omdat lucht minder weerstand ondervind dan brandstof en dus makkelijker erdoor heen gaat.

    Gebruik van Festo is geen probleem, ook niet op de grotere motoren maar hoe minder koppelingen en aansluitingen hoe veiliger.

    Laatste wat je zegt klopt helemaal, een turbine slaat echt niet af van 1 belletje, er kan redelijk wat lucht mee voordat de turbine afslaat.
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Naja, festo is een overdruk systeem en de pomp aanzuig kant is onderdruk. Dat zou ik dus niet gebruiken op een 15kg+ systeem. Het kan wellicht wel maar het is een risico.
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Klopt, ik adviseer altijd om zoveel mogelijk ’barb’ aansluitingen toe te passen ipv snelkoppelingen, zeker aan de aanzuigkant en grote motoren.
     
  13. piet prul

    piet prul Guest

    Hier een filmpje van wat er met een klunk gebeurt tijdens een vlucht
    De korte tijd dat b.v. een viltklunk niet in de brandstof hangt voert tie nog wel brandstof door
    Vroeger toen ik nog methanol kisten vloog met gewone klunk had ik altijd problemen met afslaan van de motor
    Toen overgestapt op filt klunk probleem weg
    Ook in mijn turbine kisten altijd toegepast
    Nooit 1 probleem gehad
    Tis maar waar je voorkeur ligt
    Probeer het en je weet het
     
    Thedo en Berto vinden dit leuk.
  14. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Prachtig filmpje inderdaad.
    Heb ook altijd in mijn brandstof kisten een vilt klunk gebruikt.
    Dat geef ik altijd aan bij alle beginners.
    Het heeft vroeger best wel veel problemen met afslaan ineens verholpen.
    Zal bij turbine kisten ook zeer zeker helpen.
    Nu heb ik ook gelezen op een forum dat ze bij een turbine kist daar minder gelukkig mee zijn.
    Omdat je vult en leegt door de klunk heen.
    Omdat je vult op de hopper en via de hopper word de tank gevult.
    En in principe zou de hopper de functie van de viltklunk ook over moeten nemen.
    Mits de lucht niet te gek word natuurlijk.
    Hoe kleiner de hopper des te linker word het natuurlijk qua lucht opvang.
    Bij een brandstof kist heb je vaak een derde vul leiding.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Klopt, ik heb nergens een vilt klunk in. Werkt prima voor mij.
     
    Berto vindt dit leuk.
  16. piet prul

    piet prul Guest

    Vilt klunk is ook geen filter
    Je moet ook zorgen de brandstof die je in je tank doet via je tank station goed gefiltert word
    Zijn ook legio discussie's over op rc uiniverse
    Over het wel of niet gebruiken van een gewone klunk of viltklunk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2020
  17. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Hoe is de brandstof aanvoer "in het echt" eigenlijk geregeld?
     
  18. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Bij de de echte zitten in de aanvoer verschillende brandstof filters voordat het de motor ingaat.

    Geoff
     
  19. Helmonder75

    Helmonder75

    Lid geworden:
    8 mei 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Helmond
    Ik heb zelf ongeveer hetzelfde probleem gehad had alles vernieuwd en toch kwamen er volop luchtbellen in de hopper.
    Heb daarna in de tank nog eens alles goed nagekeken messing pijpje 1 mm vergroot en een viltklunk erin en mijn probleem was opgelost.

    Rob.
     
  20. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt voor alle reacties!

    Ik ga de boel nog maar een keertje herverbouwen - die bubble trap moet er toch uit om hem te controleren, beter om het nu maar helemaal goed te doen. Dus zonder Festo in 't zuiggedeelte.

    Plan is om de trap een centimeter of 10 naar voren te schuiven en deze met tygon op de tank aan te sluiten. Vanaf de tank dan dunne slang, 180 bocht naar de pomp die (omgedraaid) op de huidige plek van de kraan komt. Die kraan verhuisd naar de andere kant, zodat de pomp daar weer met een 180 graden bocht op kan aansluiten. De ECU kan dan waar de trap nu zit. Goed plan?

    Hoe doen jullie het meestal met de tankaansluiting? Gewoon tygon slang en dan iets erin om hem af te sluiten, of hebben we een fancy oplossing? Een zo lek / druppelvrije oplossing is wel lekker - die diesel is maar glibberige stinkzooi... ;-)

    Bedankt weer!


     

Deel Deze Pagina