Kamper kogge

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 15 mei 2020.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 31
    Achteraf vond ik het toch niet acceptabel om bijna 1cm hoogteverschil in het dek te hebben. Dus het stukje dek toch weer los gemaakt. Ging vrij makkelijk zonder noemenswaardige schade.

    [​IMG]
    Foto: Losgemaakt stukje dek.

    Daarna ben ik eerst alle dekbalken gaan aanbrengen. Die liggen langsscheeps over de dwarsbalken.

    [​IMG]
    Foto: Dekbalken aangebracht.

    In het midden lopen twee evenwijdige dekbalken die ook de beting en de nagelbank ondersteunen. Net voor de verticale steunberen (zal ik maar zeggen) lopen ook dekbalken en tegen de buitenwand aan ook. Verder zijn bij de voorsteven de twee binnenstevens aangebracht.
    Op het achterschip is een stukje dek aangebracht en ook het eerste stukje dek aan stuurboord is weer geplaatst. Het wegbreken is onnodig geweest want bij de hoogte bepaling (waar ik bijna een cm (8mm) verschil vond) heb ik de fout gemaakt om de dikte van de dekbalken niet mee te tellen. Dat alleen al was 5 mm. Zodat het dek niet noemenswaard afloopt. De dekbalken heb ik geplaatst en uitgelijnd met behulp van een klein waterpasje in de lengte richting en dwars met een latje die alle balkjes moet raken.

    [​IMG]
    Foto: Met een latje dekbalken dwarsscheeps uitrichten.

    Het hele dek loopt nu vlak en horizontaal.
    In het puntje van het achterschip is een stukje dek aangebracht.

    [​IMG]
    Foto: Achterdekje. De dekplanken moeten bij de huid tegen een plank eindigen en niet tussen twee planken (wegeringen) want dan loopt regenwater zo naar binnen. Naast de steunberen zitten boven het dek kleine openingen door de hele wand heen om regenwater naar buiten af te voeren.

    [​IMG]
    Foto: Afwatering in de hoek. Het touw door het oog is de bevestiging van de onderste juffer van een stag.

    [​IMG]
    Foto: De binnenvoorstevens zijn geplaatst en de beting staat hier nog los op zijn plaats. Hij staat tegen de dwarsbalk aan en op de bodem.

    Ik heb nog niet geverfd zodat straks op 2 okt het houtwerk nog goed te zien is.

    Wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2024
    Marc w, walter10, Hans Groenenberg en 11 anderen vinden dit leuk.
  2. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Toch zeer blij dat je de verandering gemaak het - dit ziet daar stukke beter uit! Nou kan ik en jij lekker slaap!
     
    janzwart vindt dit leuk.
  3. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Heinrich,
    Jammer dat je "iets" verder weg woont, Anders had je haar nauwkeurig kunnen bekijken op de bijeenkomst in Hillegom op 2 okt.
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  4. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Dit zou nouw sommer baie gaaf gewees het! :)
     
    janzwart vindt dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit wordt een mooi kunstwerkje Jan. :):)
     
    janzwart vindt dit leuk.
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 32
    De laatste tijd ben ik lekker bezig geweest. Een stuk dek gelegd en de spil gemaakt.

    [​IMG]
    Foto: Stukje dek en de spil.

    Met dit model bouw ik gewoon door, maar op haar zusterschip laat ik het houtwerk even ongeverfd ivm zichtbaarheid.
    Verder is er een enorme beginnersfout zichtbaar. (Ja die maak ik ook nog steeds). In de volgende update vertel ik wat dat is.

    [​IMG]
    Foto: Nagelbank.

    Hier ziet u de nog ongeverfde nagelbank. De touwen voor de zeilbediening worden normaal op nagels op deze bank opgeschoten. Maar het eind van dat touw wordt door het gat ervoor gestoken en met een knoop eronder geborgd, zodat het niet los kan schieten. Ik weet niet of dit historisch correct is of alleen maar een handigheidje/ veiligheid van de kapitein is, als hij met onervaren zeilers uitvaart.
    Als je opmerkzaam bent dan zie je dat het stukje dek in de achterstevenpunt is weggebroken.
    Toen ik op foto’s ging kijken hoe de spil is geplaatst, zag ik op een gegeven moment dat de dekplanken in de achtersteven niet dwarsscheeps lopen maar hier langsscheeps. Ook was ik even vergeten hier staanders te plaatsen om het kasteel te dragen. Die staanders wil ik tegen de dwarsbalken monteren en eromheen beplanken. Dus die beplanking was daar even te veel.
    Maar om te bepalen waar precies de staanders voor het kasteel moeten komen leek het me handig en leuk om het kasteel alvast te hebben.
    Dus ben ik wat latjes gaan snijden en daar schotjes van maken.

    [​IMG]
    Foto: Onderdelen voor het kasteel.

    En even in elkaar gezet. Leuk om te doen.

    [​IMG]
    Foto: Kasteel.

    En toen even passen op het model.
    [​IMG]
    Foto: Kasteel los op het model geplaatst. De achterkant zit op de goede plaats en de voorkant moet dan tot de rode lijn komen.

    Hier is dus iets niet goed gegaan. En ik heb nog wel veel maten opgenomen met Ruben. Ook van het kasteel. Maar vreemd genoeg niet van de lengte van het kasteel. Wel van de breedte van het kasteel, maar dat klopt dus ook niet.
    O.a. van deze foto’s heb ik nieuwe maten bepaald.

    [​IMG]
    Foto: Bron voor bepalen maten van kasteel.

    [​IMG]
    Foto: En volgens de maten van het stukje karton moet het worden.

    Dus we gaan gewoon weer schotjes maken.
    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2024
    walter10, robberdebop, cees050 en 8 anderen vinden dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Jammer uiteraard dat de maatvoering van het kasteel niet juist was. Maar dat komt ook wel weer goed en uiteindelijk wordt het steeds mooier wat je hier laat zien:thumbsup:
     
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Ja ik heb indertijd te slordig de maten genomen. De rolmaat uitgetrokken en het eind gefotografeerd maar niet het begin. Dus het was 3 meter maar vanaf wat ?
     
  9. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Deze dingetjes gebeur nouw maar een maai in de beste van families. De endresultaat is wat tel en de is zeer leuk!
     
  10. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 33
    Een paar dagen lekker met houtjes bezig geweest.

    [​IMG]
    Foto: Stuk dek dicht geplankt.

    De planken liggen niet exact in elkaars verlengde, maar dat is in het echt ook niet zo, ook omdat daar de planken ook verschillende, willekeurige, breedte hebben.
    Maar omdat ik erg nieuwsgierig van aard ben wil ik altijd zien wat er in of er achter zit. Dus deuren luiken etc. moeten open kunnen. Ook dit dek. Ik wil eronder, in het ruim kunnen kijken.

    [​IMG]
    Foto: Dekbeplanking kan worden weggenomen voor inkijk.

    Ik plaats nog wel ergens een tonnetje of zo op het dek om het beter te kunnen vastpakken en wegnemen.

    [​IMG]
    Foto: Palen geplaatst ter ondersteuning van het kasteel.

    De voorste twee palen steunen het kasteel maar aan de onderkant net boven het dek zit de spil er tussen. Hij zit opgesloten tussen 2 x 2 klampen.

    [​IMG]
    Foto: Dek onder de steunen van het kasteel.

    Hier de vier palen van boven gezien. De paal rechtsonder staat iets te veel naar rechts, dat kwam zo uit. Hoort niet maar kon niet anders. De stukjes tussen de knieën moet nog beplankt worden.

    [​IMG]
    Foto: Kasteel even passen. Ladder krijgt nog twee sporten erbij hoor.

    Zoals in de vorige update aangeven heb ik nu ook een iets groter kasteel gemaakt dat nu wel de goede maat heeft. Hier nog los op de palen. Eerst beplanken daaronder.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2024
    Avado, cees050, walter10 en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Baie interessant. Was daar slaapplek vir oornacht op de Kogge Jan?
     
  12. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Nee. Je zocht maar een plekje tussen de lading.

    In de replica heeft men een paar jaar geleden opnieuw een tocht gemaakt naar de Oostzee, net zoals indertijd. Maar daarvoor zijn enkele slaapplaatsen, een keuken en toilet geplaatst in het ruim, wat nu dus geen ruim meer is. Maar er zit nu ook een motor en gps etc in.

    Hierna enkele foto’s van onderdeks.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2024
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een mooie Kogge ben je aan het maken Jan.:rofl::rofl:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    :worship:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  15. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    De onderdeks lis weliswaar niet meer histories correct, maar het tog veel atmosfeer. Dis misschien net jammer van de motor, maar nouw ja ...
     
    janzwart vindt dit leuk.
  16. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    748
    Locatie:
    kop van drenthe
    mooi hoor Jan duidelijk verhaal. groet Cees
     
    janzwart vindt dit leuk.
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 34
    Even een snelle update.
    Ik ben bezig met het dek dicht te beplanken. Maar de bemanning moet wel onderdeks kunnen komen. Op de Kamperkogge zit ergens een luik. Dat heb ik dus ook gemaakt. Met een trap naar beneden.

    [​IMG]
    Foto: Luik met trap. Links de omlijsting van het vrachtluik.

    Toen mijn vrouw dat zag had ze een slimme vraag: “Hoe kregen ze de vracht erin? Door dat luikje?”
    Nou nee, er moet dus ergens een groter laadluik hebben gezeten. Op de replica is dat er niet. Die vervoert immers geen vracht meer. En dus is daar het hele dek waterdicht dicht geplankt.
    Ik maak weliswaar een model van de Kamperkogge, maar niet van de replica. Een echte kogge moet een laadluik, of zoiets gehad hebben. Helaas heb ik geen foto’s uit die tijd kunnen vinden. Gek hé. Dus heb ik maar naast het toegangsluik ook een laadluik gemaakt. Op latere schepen zit een rooster dat eruit getild kan worden en daardoor toegang geeft tot het ruim. Maar een rooster is niet echt waterdicht. En als je vooral graan vervoert lijkt me dat wel handig.

    Ik heb daarom een iets verhoogde rand gemaakt rond een opening en een luik dat daar rondom iets oversteekt. Water kan dus niet naar binnen lopen.

    Aan dat luik maak ik op de vier hoeken een oog met een ring. Vier samengebonden touwen met een haak aan het eind kunnen daarin gehaakt worden en met een takel, aan de mast, kan het luik worden opgehesen. Met diezelfde takel kan dan vracht ingetakeld worden.

    [​IMG]
    Foto: Beide luiken dicht. De omlijsting van het vrachtluik wordt zwart.

    Ditzelfde principe hanteert Pietsan op zijn jacht Amphion maar dan met een rooster. Zie:https://www.modelbouwforum.nl/threa...-zweedse-jacht-amphion-uit-1778.278171/page-8 #157

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2024
    TIMBERWOLF, pietsan, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Kijk! Daar heb ik ook wat aan :) Met je goedvinden ga ik het grote luik op de fluit ook zo uitvoeren.
     
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Natuurlijk Hans. Enne... dan krijg ik natuurlijk een giga korting op de bestelling van de fluit h'e ( :koud::koud:)
     
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Tuurlijk....:rolleyes:
     

Deel Deze Pagina