niet helemaal naar beneden want dan draait hij erg snel ik denk 25% naar beneden vanaf het midden gezien dan gaat het wel denk ik
maar ik heb nog nooit inverted dus je moet het niet aan mij vragen 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Niet al te hard aanvliegen, een normale snelheid aanhouden.Voor een looping, is het hard aan vliegen en dan de stick zo ver mogelijk naar achteren trekken? Of moet je hem maar een klein beetje doen?
Misschien dat ik dan best de staartblaadjes vervang? de gyro en staartservo lijkt me van redelijke kwaliteit.Een slechte staart hangt eerder af van een slechte gyro, staartservo of staartblaadjes. Een tail unit zelf staat meestal op de laatste plaats.
Om een looping te proberen zou ik overigens eerst een stallturn doen, dan weet je hoeveel elevator je moet geven om hem omhoog te krijgen en hoogte te winnen. Doe je teveel bij je eerste loop, dan gaat hij heel hard terug naar beneden...
Niet al te hard aanvliegen, een normale snelheid aanhouden.
Eerst ga je up pitchen dan trek je hem geleidelijk met de elev achterover, eenmaal op zijn kop hangend zorgen dat je pitch ongeveer op 0 staat.
Doortrekken met je elev. en dan weer up pitchen, en u heeft een looping gemaakt ;-)
Neem de rust er voor, vlieg eerst ff wat achtjes, concentreer je goed en zorg er voor dat je niet afgeleid wordt.
Zorg dat je echt lekker hoog zit, mocht het fout gaan, heb je wat ruimte over.
Houd er altijd rekening mee, dat de staart iets weg kan slaan!
Bij mij ging de eerste looping ook fout omdat ik deze informatie nooit van iemand gekregen had, toen ik dit wist was het een eitje :-D
Succes!!
Stallturn: eerst heel hard met je heli gaan dan de elevator naar beneden trekken. dan is je heli verticaal. dan stopt hij wat hoger in de lucht gooi je je rudder er in zodat hij weer verticaal naar beneden gaat.
dat is een stallturn![]()
Ja, in principe wel.
Je moet afstellen met je throttle in het midden (50%), en je pitchcurve 0-25-50-75-100.
De 3 stangen naar de swashplate even lang houden, en dan kijken of de swashplate vlak staat t.o.v. je hoofdas.
Staat hij dat niet, dan kan je kiezen om wat subtrim te gebruiken, heb je geen subtrim, dan verstel je een van de drie stangen om hem wel vlak te krijgen.
Vervolgens ga je een niveau naarboven.
de mixers moeten haaks op de hoofdas staan.
Zodat ze straks naar beneden dezelfde slag maken als naar boven.
beide stangetjes naar de mixers even lang maken en dus zorgen dat de mixers haaks staan (90º)
Dan weer een niveau naar boven en zorgen dat beide stangetjes (indien nog verstelbaar) even lang zijn.
en er ook voor zorgen dat beide bladen op 0º pitch staan, ook haaks t.o.v. de hoofdas dus.
Zodat je straks net zoveel verdraaiing naar beneden als naar boven hebt op beide tegen elkaar in kantelende bladen.
Dan ga je proefvliegen.
En kijken of de bladen mooi in 1 lijn staan tijdens een hover.
staan ze dat niet (dikke streep), dan heb je bladspoor.
een blad heeft dan iets meer pitch dan het andere.
met een viltstift 1 blad even merken.
en aan dat blad het bovenste linkje een volledige slag geven.
wordt het erger, dan moet je dus de andere kant op draaien aan het zelfde linkje (2 slagen terug).
schiet hij door en blijft de bladspoor, maar dan de andere kant op.
dan zet je het linkje terug op zijn originele lengte.
pakt dan het onderste linkje welke aan dezelfde mixer vastzit op de swashplate, en verstel die eens.
de onderste doet ongeveer de helft van het bovenste linkje in pitch verandering.
Staat alles goed.
Lekker 3D'en ermee![]()
Je moet de pitchcurve ook alleen bij het afstellen zo zetten.
Is alleen om hem mechanisch juist af te stellen.
Wil je echter 3D vliegen dan zal je het beste ook vliegen met die zelfde pitchcurve.
Als je gyro het niet goed doet met die curve.
Dan is er of iets aan de hand met je toerental.
niet hoog genoeg, of niet stabiel genoeg...
Dat kan liggen aan een wat minder goede of versleten lipo bijv.
Maar het kan ook zijn dat je de gevoeligheid van de gyro wat moet aanpassen in de zender (gyrosens/gyro gain).
Ten alle tijden zal je hem eerst mechanisch goed af moeten stellen.
zoals ik eerder heb uitgelegd.
Ik krijg nu trouwens een beetje het idee dat je naar de throttle curve aan het kijken bent
0-60-80-80-80 lijkt namelijk meer op een throttle curve, en niet op een pitchcurve.
Ik ga nu de mixers haaks op de hoofdas zetten, de linkjes allemaal even lang maken. Maar daarna.. om dan 0 graden bij midstick te zetten moet ik de linkjes heel veel verlengen..... Dat is toch niet normaal en waarom zou je dan eerst alle linkjes even lang moeten zetten?
Graag gedaan hoor
Scheelt misschien weer een crash...
Ik heb hem nu in normal op 68,0% en in idle up 53%.
Nu ik zo kijk vraag ik me af of ik hem destijds niet hoger had gezet...
Maar ik vlieg bijna altijd in idle up en het gaat altijd goed.
Ok ze zijn nu vlak maar het ene linkje is wel veel meer uitgedraait dan het andere, maar dit is niet erg?