KDS 450S, eerste stappen 3d?

Hij kwam vol naar beneden en ik heb nog geprobeerd om hem weer recht te krijgen alleen dit lukte niet.

De schade:
Van 1 swash-servo een tandje afgebroken en een linkje is krom(foto).
Servo ben ik aan het repareren en het linkje heb ik weer recht gebogen.

Nou, als je heli vol naar beneden komt en je hebt enkel dit aan schade dan heeft er toch op elke schouder een engeltje gezeten....

Al had je tijdig trottle hold ingeschakeld, het klinkt erg ongeloofwaardig (in mijn oren)....:rolleyes:

Groet,

ETienne

Even reality check

Een accu kost 40 eur stuk?
Je hebt er al snel een stuk of 4, dus hebben we al 160 eur bij elkaar.
Je gaat meerdere jaren met een lader doen, dus komen er meerdere setjes lipo's aan te hangen.

Een crappy lader kan je lipo's in no time over de huizen helpen, dus 160 eur per set, misschien 2 set per jaar = minimaal 160 eur weggegooid
Een goede lader, die al snel op de 120 a 150 eur gaat zitten, zou dezelfde accu's hoogswaarschijnlijk een stuk langer laten leven.

Zelfde voor lipo's, als je een goede set koopt, en er goed mee omgaat, kun je er 1,5 jaar mee vliegen (dat is iig wanneer de mijne meestal overlijden)
(te) goedkope willen nog wel eens erg voortijdig overlijden.
Kijk eens naar hyperion, heb ik zelf goede ervaring mee.
En dan liefst zo hoog mogelijke c waarde, scheelt allemaal in de levensduur.

En even kijken bij de laders wat ze weergeven, niet iedere lader laat de mah zien. De meeste goede wel, niet allemaal. Mooiste is als je hem gewoon (oldschool :mrgreen:) uit een winkel haalt, dan heb je ook nog garantie (wel belangrijk.., zonder garantie kun je beter meteen geld weggooien)

Men lipo's kostten 16 euro/stuk.
Ik ben wel bereid om een wat betere lader te kopen want ik merk dat men lipo's het nu niet lang vol houden met deze lader (kan ook met de kwaliteit vd kds lipo's te maken hebben)

Maar is de kwaliteit van die lader die ik daarnet noemde zo slecht dan ?

En ik dacht dat de turnigy lipo's ook wel ene tamelijk goede kwaliteit hadden..

Student;2300075]Even reality check

Een accu kost 40 eur stuk?
Kwee niet waar jij ze koopt, maar een 3S 2200 mAh hoeft niet zo veel te kosten hoor!

Een crappy lader kan je lipo's in no time over de huizen helpen, dus 160 eur per set, misschien 2 set per jaar = minimaal 160 eur weggegooid

ONZIN, die B6 lader van 20 euri is een perfecte lader, zeker voor dergelijke 3S lipo's

Een goede lader, die al snel op de 120 a 150 eur gaat zitten, zou dezelfde accu's hoogswaarschijnlijk een stuk langer laten leven.

ONZIN-2, die B6 van 2 tientjes laad keurig en balanceerd de individuele cellen ook keurig. Maximale celspanning wordt netjes op 4,2 Volt begrenst.

Zelfde voor lipo's, als je een goede set koopt, en er goed mee omgaat, kun je er 1,5 jaar mee vliegen (dat is iig wanneer de mijne meestal overlijden)

Helemaal afhankelijk van het aantal laad/ontlaad cycli, mate van ontladen en laden. Heeft heel weinig met leeftijd te maken...een lipo die je maar 10 maal per jaar laadt, zal zeker langer meegaan dan eentje die je 50x per jaar laadt.

(te) goedkope willen nog wel eens erg voortijdig overlijden.
Kijk eens naar hyperion, heb ik zelf goede ervaring mee.
En dan liefst zo hoog mogelijke c waarde, scheelt allemaal in de levensduur.

KLOPT DEELS, de A-merken kosten een veelvoud van de "mindere" merken (bv. turnigy), maar dat betekend NIET dat je duurder uit hoeft te zijn. (aantal vluchten/prijs vd lipo)

En even kijken bij de laders wat ze weergeven, niet iedere lader laat de mah zien. De meeste goede wel, niet allemaal. Mooiste is als je hem

De IMAX-B6 van 2 tientjes laad en laat ;) bijna alles zien wat maar wenselijk is.

gewoon (oldschool :mrgreen:) uit een winkel haalt, dan heb je ook nog garantie (wel belangrijk.., zonder garantie kun je beter meteen geld weggooien)

BS = ONZIN-3 Gekocht via internet heb je ook garantie, zelfs uit HK!

Groet,

ETienne

PS. niet alles geloven hoor Jelle!

Laatst bewerkt:
En toch is mijn ervaring dat je minder lang vliegt met goedkopere spullen, de nauwkeurigheid van die dingen een stukje minder is, en garantie een heel stuk minder.

Ok dus het lijkt dat die lader van 20 euro voldoet, dan alleen nog een adapter. Is een 5A voedig genoeg?

Laatst bewerkt:
Hmm, ieder zn mening.
Ik heb de mijne, en voor mij werkt het.

Ik gooi er ook maar een paar getallen uit, hang me niet op aan de cijfers.
En bij lipo's is het aantal cycles minder van belang dan je zou denken..
Het gaat hier om een chemisch proces, op een gegeven moment is dat uitgewerkt.

Of je hem nu veel of erg weinig gebruikt, grote kans dat ze op ong dezelfde leeftijd poef zeggen (al zoal degene met minder cycles vast een maandje langer meegaan)

De Imax B6 is inderdaad een leuke lader om mee te beginnen.
Had je ook gewoon het type kunnen noemen i.p.v. een linkje naar HK.. ;) (die linkjes zijn niet nodig...we weten zo wel wat wat is hoor, en iedereen heeft Google search)

Zoals eerder gezegt moet je trouwens wel ook een voeding van 12-18V bij hebben.
Kan niet in het stopcontact.

Die lader heeft 50W max. laadpower.
Als je wilt weten wat die lader dan kan...

Dan moet je het voltage met het amperage vermenigvuldigen.
Dus 12,6 V x 2,2 A = (voltage lipo) x (capaciteit 2200 MaH)= 27,72 Watt
Dat wil zeggen dat je de lipo dan met 1C laad (1x de laadcapaciteit= ong.50 min. tot een uur laadtijd)

Ga je een hoger getal invoeren met laden, bijv. 3.5 A, dan gebruik je dus:
12.6V x 3.5 A = 44.1 W
Je lipo is dan iets sneller vol, maar je zit al redelijk naar de max van je lader toe.
Wil je uitrekenen wat hij het snelste zou kunnen, op volle capaciteit...
Dan moet je de boel even omdraaien.
A = 50W : 12,6V
A = 3,97 Amp.
De capaciteit van je lipo is 2200 Mah = 2,2 Amp.

* Dus kan je maximaal 1 lipo tegelijk laden met 3,97 : 2,2 = 1,8 C ( max. theoretische laadcapaciteit van deze lader, welke hij niet gaat halen trouwens ;))

Elke lader heeft ook nog wat verlies natuurlijk, 10-20% (mindere/goedkopere laders hebben dus vaak meer verlies...)
* Gaat schat ik een 40 min. per lipo duren.

De meeste lipo's kan je tegenwoordig zonder problemen met 2C laden.
Wil je er bijv. twee tegelijk kunnen laden dan verdubbeld het benodigde wattage natuurlijk ook.
Om mee te beginnen is dit dus een leuke lader (en niet duur ook).
Je kan er voldoende mee aflezen, en je laad er 3S lipo's redelijk snel, 1 voor 1 mee op.

Ik zou zelf wel eerder iets uitzoeken met minimaal 55W, en iets beter kwaliteit misschien ;), dan heb je iets meer speelruimte.

Maar hopelijk snap je nu ook een beetje waar je op moet letten als je een lader gaat kopen.
Ik heb bijv. een 1000W lader, maar vlieg dan ook met 12S 5000 Mah lipo's.
Laat je het bovenstaande sommetjes erop los dan begrijp je ook waarom ik 1000W wil hebben.

Groetjes Eric

Laatst bewerkt:
Kan ik dan mss beter die lader dat jeroeni eerder noemde van 200W kopen? Of is 1.8A het max dat je mag laden met een 2200 3S lipo?

Nou, als je heli vol naar beneden komt en je hebt enkel dit aan schade dan heeft er toch op elke schouder een engeltje gezeten....

Al had je tijdig trottle hold ingeschakeld, het klinkt erg ongeloofwaardig (in mijn oren)....:rolleyes:

Groet,

ETienne

Het was wel in een weiland met hoog gras en een beetje drassig. Misschien dat dit geholpen heeft.
De trottle hold heeft ook echt wel geholpen.

Goed mijn post lezen!! ;)
"de meeste lipo's kan je tegenwoordig met 2C laden"
2200 x 2 = 4400 = 4,4 Amp.(dan laad je met 2x de capaciteit, 2C dus)
Gewoon even rekenen :razz:

Laatst bewerkt:
Kan ik dan mss beter die lader dat jeroeni eerder noemde van 200W kopen? Of is 1.8A het max dat je mag laden met een 2200 3S lipo?

Nee hoor, je hebt al accu's die je kan laden met 10C..
Ik kan mijn accu laden met 4C dus 8.4A.

Ik heb een accu van 11.1V en 2200Mah en in 10min is die vol. 15min inclusief balanceren.

Dus als je die ene lader koopt, dan kun je max met 5A laden. Met mijn lader kun je tot 10A laden. Daarmee kun je dus veel sneller laden en je hebt ook meteen een lader voor groter accu's.

Gaat je niet lukken...denk dat je een beetje jokt nu.
En ik zeg trouwens ook de meeste lipo's...
Lipo's in de prijsklasse die hier genoemd werden moet je echt niet met meer dan 2C laden.
Hele hoge C waarden met laden, gaan ze echt ook niet langer van mee ;)

Laatst bewerkt:
Gaat je niet lukken...denk dat je een beetje jokt nu.
En ik zeg trouwens ook de meeste lipo's...
Hele hoge C waarden met laden, gaan ze echt ook niet langer van mee ;)

Nee oke, maar als er op staat dat je op 4C kan laden, dan kun je dat gewoon doen. Ze zullen altijd wel slijten na vaak gebruikt te hebben.

Dus als je die ene lader koopt, dan kun je max met 5A laden. Met mijn lader kun je tot 10A laden. Daarmee kun je dus veel sneller laden en je hebt ook meteen een lader voor groter accu's.

Dit is maar half waar. Dat een lader met 10A kan laden, is meestal een indicatie dat ie wat sneller kan laden. Maar waar het echt om gaat, is hoeveel watt hij kan laden ipv hoeveel A.

Daar heb je idd gelijk in.

Maar de lader die jij gezien hebt, kan laden met max 50W en die ik heb met 200W.

De keus is aan jou, als je later naar een groter model gaat, dan zul je accu's gaan krijgen met 6S en daar gaat veel meer in.

Dan heb je wat aan de 200W lader want deze zal dan 4x sneller laden als de 50W.

Klopt al beter.
En 3D piloten willen veel vliegen, en veel en rap / snel laden...
Dus belangrijk om daar goed over na te denken voordat je je geld uitgeeft.

Laatst bewerkt:
Iets wat nog enigszins onderbelicht is hier is ook het potentiele gevaar van lipos.
Wanneer de lader niet afslaat bij 4,2V en vrolijk door gaat laden dan kan dat toch een behoorlijk gevaar opleveren. En ik zie toch regelmatig bij oudere en goedkopere types dat het hier weleens mis gaat. De Turnigy lader van iemand op de club slaat 9 van de 10keer niet af. Ook is een temperatuur sensor ingang wel prettig. Gewoon 5 of 10graden boven kamertemperatuur instellen. Als er dan iets misgaat word je tenminste snel geattendeerd.

Wat denken jullie van een Imax B8 150W? Ik dacht eerst aan die Turnigy A-6-10 maar ik zie dat die in back order is..

En wat voor een voedig heb ik daar dan voor nodig? Is een A5 voldoende?

Laatst bewerkt:
Men stekkers voor men lipo's zijn eindelijk gesoldeert :D Zonet nog de lipo'tjes rustig ingevlogen ;) één van dees dagen nog een paar bestellingen plaatsen:

-Nieuwe carbon bladen
-pitchmeter
- en lader

En daarna een windstil dagje zoeken voor men eerste looping :cool:

Back