Kds-450s

8 nicads van 1,2 volt is dus 9,6 volt..
Normaal gaat bij 1,1 volt de spanning harder naar beneden...
Dus 8,8 volt... 8X1,1 Volt..
Maar zelfs als je hem op 8 volt zet kun je zeker nog wel landen als je zender gaat piepen...
maar 8,5 volt is wel een veilige marge..

Benno
 
Hehe, eindelijk klaar.
Alle boutjes van mijn nieuwe 450C een voor een losgehaald en voorzien van locktite er weer in.
Er zitten er best veel in.:mrgreen:

In de rotorkop zat alles goed vast en waren sporen van borgmiddel te zien.
In de body zaten sommige geborgd maar de meeste niet.
Enkele boutjes zaten bijna los!

In de staart is een van de schroefjes dol gedraaid maar dat kan ik wel oplossen door over te gaan op een iets grotere maat schroef of een langere met een moertje erachter. Het is geen duur onderdeeltje dus die bestel ik ook maar reserve.

Toch blij dat ik alles heb nagelopen, ik heb er nu een goed gevoel over dat alles vast zit.

Morgen kijken of ik tijd heb om alle afstellingen na te lopen.
 
Zo, net even de eerste vlucht gemaakt.
Nouja, even gehoverd. Aan vliegen ben ik voorlopig nog niet toe.

De volledige fabrieksseting heb ik eruit gegooid en ik ben zelf vanaf 0 de afstelling gaan doen.
Ik heb hierbij wel de nodige info van internet gebruikt want het is alweer zo'n 15 a 20 jaar geleden dat ik met cp heli's bezig was. De filmpjes van helifreaks zijn erg duidelijk voor de beginner.
De idle up setting is hetzelfde als die van normale vlucht zodat ik me niet kan vergissen.

Het hoveren viel me 100% mee, slechts een klein beetje moeten trimmen voor een stabiele hover. Het meeste tijd ging zitten in de gain afstelling van de gyro.
Door de adrenaline kick wel volledig vergeten naar bladspoor te kijken.
Dat zal niet veel afwijken want de heli lijkt erg weinig te trillen.

De throttle curve wil ik nog iets lager hebben, dat ding draait nu gruwelijk veel toeren.

Jammer dat het zo koud is, met versteende vingers stuurt het niet lekker.
Als het wat warmer wordt ga ik hier veel plezier van beleven.
 
Dat gaat helemaal goed komen dus..
Ik zou als beginner idd niet te veel toeren gebruiken..
Te weinig dan gaat de staart hobbelen en te veel dan wordt de heli veer meer reactief..
Dat laatste wil je we als je de hoover stadium ontgroeid bent maar niet voor de eerste hopjes......
Ik ga ook nog steeds een 20 a 30 % omlaag in toeren als ik op een nieuwe plek kom of indoor of in een kleine ruimte wat wil doen...

Ik stel bij beginners de Idle up op 20% hogere throttle en een lineaire curve van de pitch beginnend bij 0..
Normale pitch curve begint meestal bij 20...
Zodat je bij meer wind makelijk iets bij kan zetten...

Suc6
Benno

ps heb vanmiddag ook nog 3 accu's geleegd maar ben gestopt door bevroren vingers...
Wel mijn loopings wat kunnen verbeteren maar op een gegeven moment had ik echt geen gevoel meer in mijn vingers en dan is het toch lastiger...
 
Ik wil je advies niet links laten liggen, maar...
Als ik op het internet ga zoeken op zoiets als: "450 beginners setup", dan kom ik tientallen adviesen tegen die allemaal net even anders zijn.
Sommige spreken elkaar zelfs volledig tegen.
Als je hier geen verstand van hebt en domweg een setup wil copieren dan wordt je hier stapelgek van.:mrgreen:

Ik neem de throttle setting wel van je over en ga van daaruit verder experimenteren.
Wanneer de pitch curve begint bij 20% dan heb ik nog steeds -6 graden pitch. Dat lijkt me wat veel voor alleen een beetje hoveren.
Ik heb nu een pitch curve van 40-40-50-75-100( -2, -2, 0, +5, +10 graden)
 
Ik heb een algemeen vraagje over de accu (zender). Voor mijn zender heb ik een accu gekocht (zender heeft normaal 11.6 volt nodig). Het is een tenergy NiMh 2300 mAh. Nu kan deze uiteraard laden met mijn goed geinvesteerde lipo lader met balancer. Mijn lipo's laad ik met balancer en dus checked hij wat ik eraan hang, ik kan zien wat erin is gegaan en hij begint te piepen als de accu vol is en stopt met laden. Hoe werkt dit met de NiMh accu? Deze heeft niet zo'n extra stekkertje wat ik in de balancer kan doen? Ik heb hem al een klein beetje geladen met ongeveer 300mA. Maar toen begon ik te twijfelen of de lader ook zou stoppen als hij vol is. Ik zie ook niet wat erin gaat, ik zie alleen de spanning oplopen? Kan iemand me daar uitsluitsel over geven?


Even een quote van een aantal pagina's terug, maar welk type stekkertje heb je op je NiMh zitten?

de Futuba "J"
de JR
Of Hitec?

Hoop dat iemand dit voor mij kan beantwoorden. :D
 
Ik heb vandaag voor het eerst met een alu kop gevlogen. Dit vliegt dus echt stukken beter dan de plastic versie. Hij is nu veel stabieler en beter te corrigeren.

De upgrade uitvoeren kan in een half uurtje gedaan worden. Echter bij de eerste keer optoeren schudde de heli als een gek. Wat bleek; de flybar zat uit het midden door de hoofdas! De oorzaak bleek veroorzaakt te zijn door een verkeerd ringetje tussen de 'Flybar seesaw holder' en 'Main rotor housing' en aan de andere kant voor het gemak maar helemaal geen ringetje. Hierdoor zat de flybar zo'n 1mm uit het midden. Met ringetjes van de oude kop dit hersteld.

De upgrade van de staartrotor word waarschijnlijk dit weekend nog gedaan. Wat opvalt is dat de belt van de alu staartrotor een paar cm korter is dan de die van de plastic versie. Waarschijnlijk zijn de afmetingen van de sv iets anders dan die van de s. Ik ga gewoon de korte vervangen door de lange belt van de s versie. Ik hoop dat de iets zwaarder staartrotor niet al te veel de balans verstoord. Mischien de accu iets meer naar voren plaatsen.


Mvg,

Werner
 
Hoi Werner,

Dus de reparatie is goed gelukt :) met het verwachte resultaat wand het was inderdaad een wobbelende Heli die daar draaide.:(

Wat de staart rotor aangaat, kun je niet beter de staartboom gewoon wat inkorten, lijkt mij makkelijker.

Maar mooi te horen dat het een stuk stabieler vliegt, Dan vlieg je nu nog beter dan eerst .......ik moet nu maar gaan trainen in een Russisch kamp geloof ik om je bij te houden:D:D

Ik heb gisteren de mijn staartboom moeten vervangen, nu was die al wat verkreukelt maar gisteren liep de schroef die het scharnier punt van de hekrotor aansturing los waardoor ik op de hekrotor nogal wat ruimte kreeg en mijn adrenaline pijl tot ongekende hoogte steeg, maar ondanks dit toch de Heli redelijk heel aan de grond gekregen.
Alleen de al zo geplaagde en steeds recht gebogen staart boom had er nu echt genoeg van en met het weer rechtbuigen brak ie dan uiteindelijk.

Dus die is nu ook weer als nieuw.
Heb gelijk alle schroeven ook maar weer nagelopen maar niets kunnen vinden wat los zat.

Maar je zou gewoon voor iedere vlucht alle schroeven moeten nalopen, althans de echt belangrijke.

Al vraag ik mij af wie dat echt altijd doet, (gewetens vraag) ik nu (eerst) wel weer.

Groeten,

Jan,
 
Zoals het nu lijkt zijn de belts van de s en sv gelijk aan elkaar, maar wijkt die van de c versie af. Ik heb dus een staartrotor met een belt van de c.

Vandaag zal ik er een s/sv belt in de rotor plaatsen. Ben wel benieuwd wat het extra gewicht van de rotor doet qua balans. Iemand ervaring hiermee?

Mvg,

Werner
 
Heren dat klopt..
Bij de C versie gaat de belt over een klein tandwieltje welke door een vrijloop tandwiel onder de main gear wordt aangedreven..
de C belt is dus korter..

100_5318.jpg


Benno
 
Wat is eigenlijk de Lipo met het grootaste vermogen die je op een KDS450S kan zetten.
Er zit bij mij de orginele BEC op en de orginele motor.
Ik heb nu 3 2200 mAh 3S 25C Lipos.
Maar ik vroeg mij af of er Lipo's waren met een groter Amperage zodat je langer kunt vliegen.
 
Mee mah is idd langer vliegen maar ook extra gewicht en dus korter vliegen..
Met een 2650 mah kun je dus net iets langer vliegen...
Met 3000 mah nog langer maar dan wordt het formaat bijna te groot zodat de lipo niet meer onder de canopee past..
Ik vlieg hier nu met 2200, 2250 en een paar 3000 mah.
Die laaste zijn eigenlijk gewoon te groot..

Benno
 
Meer mAh is niet altijd langer vliegen, heb nog wel een setje 5000's voor je liggen maar die zijn 3x zo zwaar dus moet de motor harder werken en trekt weer meer stroom...

Op een 450 is 3s2650 praktisch het grootst, of 6s1300.
 
Nog een keer de curves;

Ik zou altijd je pitch curve in normal mode na half stick gelijk houden aan die van idle up en op low stickzo dat je ong -2 graden pitch hebt.


dus normal iets van 40-45-50-75-100
en idle 0-25-50-75-100

ervan uitgaand dat je op 40 -2 graden pitch hebt.

als je op normal 20-40-60-80-100 en dan naar idle schakelt met een lineare curve zakt je heli in en dat wil je niet hebben.
en er komt bij in normal curve met 20 beginnen geeft voor een beginner veel te veel negatieve pitch!!!

advies nogmaals kijk eens de video's van Finless Bob op helifreak ipv zomaar curves die iemand op een forum roept in je zender te zetten.

weten wat een curve doet is altijd simpel te meten met de pitch meter.
 
Ho ho..
Ik gebruik die curves al 2 jaar..
en heb veel andere beginners geïnformeerd om ze zo te gebruiken zonder al te veel problemen..
Uiteraard is iedereen vrij in het maken van hun eigen curve..

-2 pitch is bij windkracht 3 vlagen veel te weinig om lekker tegen te sturen..
Dan bij overschakeling naar idle up adviseer ik ook het toerental te verhogen..
Dus de pitch en throtle curves zijn beide belangrijk..
Bijvoorbeeld... 6 % positive pitch bij 1500 rpm geeft even veel lift als 3% pitch bij 2500 rpm..

Overigens zullen ervaren heli piloten die idle up anders gaan gebruiken als dat beginners dat doen en die ervaren heli piloten maken hun eigen plan.
Tenslotte denk ik dat veel beginners beter even van hun idle-up af moeten blijven tot ze weten wat ze doen en dan begrijpen ze ook alles van curves..

Benno
 
Inmiddels twee crashes meegemaakt die veroorzaakt zijn door kapotte servo's. De servo's hadden al het een en ander meegemaakt (dat kwam wel door mij :mrgreen:). Na alle servo's vervangen te hebben en de nodige onderdelen er tegenaan gegooid te hebben is de heli deze week eerst eens voorzichtig getest.

Vanochtend de heli eens uitgelaten. Wederom is het me niet gelukt om eens een paar accu's achter elkaar leeg te vliegen. Geen crash gelukkig, maar het had wel gekund. Na een landing piepte de esc/motor. Wat bleek!, de zender was uitgevallen. Gelukkig stond deze aan de grond. De AA batterijen in de houder blijken niet echt goed contact te maken. Dus na een halve accu leeg gevolgen te hebben alles maar weer in de auto en naar huis.

Ik had nog een lipo liggen waar ik niet mee vlieg inmiddels zit deze in de zender. Voordeel is dat hier dus geen kontacten tussen zitten die druk van een veertje nodig hebben. En de spanning is ook nog iet hoger.

Maar gelukkig dat ik het ontdekte toen de heli aan de grond stond. Vanmiddag maar weer een poging.

Werner
 
Ik had ook opeens zonder echte crash een kapotte servo.
Ik heb iets geinvesteerd en wat betere servo's gekocht.
Meteen alle 3 swash servo's vervangen (de staart servo had ik al eerder gedaan).
Na installeren van de nieuwe servo's kwam ik er achter wat waarschijnlijk de oorzaak is geweest van het sneuvelen van de elevator servo.
De bal link loopt vast tegen het anti-rotation bracket bij vol pitch in combinatie met vol vooruit sturen.
full


Nu staat alles zo afgesteld dat hij hier net niet tegenaan loopt.

Die AA batterijen in de zender ben ik ook niet zo happy mee.
Ik heb wel geklopt, geschud en gerammeld met de zender zonder enige stroomuitval maar ik ga hier toch maar een accu in plaatsen.
Wat voor accu heb je erin gezet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanmiddag weer gevlogen. Gaat steeds beter. Nu een paar accu's leeg kunnen vliegen. Echter wederom een servo stuk. Bij het landen kiepte de heli een beetje om en nu is een tandwiel van een servo stuk. Staartservo zal ik nu verplaatsen naar de swashplate en een oude weer op de staart. Mischien ook maar eens kijken naar echt goede servo's.

@ericsw:
Ik heb de lipo die origineel bij de kit zat gebruikt. Deze gebruik ik toch niet omdat ik hyperion lipo's gebruik. De draden iets ingekort en de krimpfolie eraf. Past dan net in het batterijvak. Bij ingeschakelde zender een spanning van 12V. Wat voor servo's heb jij nu op de swashplate. Hebben deze dan geen kunststof tandwielen?

Werner
 
Ik heb hyperion atlas ds11-amb servo's geinstalleerd.

Ik zag door de bomen het bos niet meer wat nou een goede servo zou zijn.
Internet staat vol met aanbevelingen van servo's, van de chinese imitatie van enkele euro's tot veel duurdere.

Waarschijnlijk had ik ook een goede servo kunnen vinden voor minder geld, maar ik ben al diverse keren op de bek gegaan met goedkope spullen die achteraf waardeloos bleken.
De tijd zal het leren.:mrgreen:

Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt door te kijken wat mijn favoriete handelaar op voorraad had en hier op gezocht op internet.
Zeer goede recenties over deze servo's gelezen dus die dan maar aangeschaft.
Deze servo heeft metalen tandwieltjes.
Er zijn snellere servo's maar ik denk niet dat ik dat verschil zal merken als beginnend vlieger.


P.S. Probeer zo min mogelijk een servo met de hand te draaien.
Ook hierbij kan je een tandwieltje al beschadigen.
 
Back
Top