KJ66 Conversies

Kijk handel op het forum ghe ghe ghe! :D

Of een motor waar er misschien wel een paar duizend van gemaakt worden, die lang mee moet gaan en hufter proef moet zijn.
Inderdaad, precies wat je zegt Gerrit Jan. Mijn motor zou ik nooit durven te (laten) produceren, weet zéker dat ik meer dan de helft frot gedraait terug krijg. Deze zelfbouw motoren hebben over het algemeen ook net effe iets meer aandacht nodig dan commerciele turbines. Maar goed, daarom betaal ik ook geen 3500,- euries voor een 18kg turbine, lekker zelf doen maar wel iets meer onderhoud maar dat kost me eigenlijk alleen maar tijd en dat kost mij weer niets ;).

Grt,
Gerald

Nou ik heb gisteren wat op rcu gezien , phoe , ik wist niet dat een AMT de vlam zover naar achter had.
de ngv doorgebrand , en daar betaal je dan de hoofd prijs voor.
Dan zie ik liever jou motor Gerald

Pn35504.jpg

Laatst bewerkt:
Nou ik heb gisteren wat op rcu gezien , phoe , ik wist niet dat een AMT de vlam zover naar achter had.
de ngv doorgebrand , en daar betaal je dan de hoofd prijs voor.
En daar heb je gelijk in.
En we hebben plezier in het lekker klooien met turbine,s en daar gaat het toch om.
gr Gerrit Jan

Wij hebben nog nooit een motor terug gehad met een defecte NGV anders dat er van de rest ook niet veel meer heel was.

Ghe ghe...zó snel gaat dat nu ook weer niet...;) Ik wacht op een pompje van jetzubehor. 22kg zal het sowieso niet worden, als ik 20+ haal ben ik dik tevreden. 22+kg ga ik proberen met het nieuwe turbinewiel van Dieter Albisser, maar da's voor later, heb diffuser etc. al opgetekend.

Ben nu de F16 GR180 aan het reviseren/jaar onderhoud. Zal later wat foto's posten.

Groetjessss,

Zonet even je balanceer techniek geprobeerd op een 66mm kkk compressor. Met lagers van een 10 uur draaitijd gaat het lastig. 1 van de 10 pogingen spoelen en draaien leek te werken. Hij kwam een paar keer op hetzelfde punt terug. Daarna geprobeerd op de oude manier met stukjes plakband en voelen. Daar bereikte ik een duidelijk punt mee. Tot mijn verbazing zat het plakband op exact hetzelfde punt dat naar bovenkwam. Het werkte dus wel.
Ja mooi he? :D Maar het is wel raadzaam om de nieuwste lagers te gebruiken voor het beste effect én geregeld schoonmaken en weer smeren met dunne olie of gewoon gemengde brandstof die in je tank zit. Daarnaast doe ik sinds kort ook de te gebruiken lagers per motor merken op locatie tov de as. Heb gemerkt dat zelfs bij de duurdere GRW lagers er verschil zit en dat het gat in de binnenring niet helemaal in het midden zit. We praten hier dan wel over hééle kleine verschillen maar wél merkbaar met balanceren. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de meeste turbine fabrikanten iedere keer na montage met nieuwe lagers de rotor in de motor balanceren. Ik heb gemerkt dat op mijn manier je de motor rustig uit/in elkaar kan halen zonder bijkomende onbalans.

Mijn gevoel zegt dat als je dit een beetje onder de knie hebt dat het zéker zo nauwkeurig is als electronisch balanceren.

Groetjes,
Gerald

Hoi Gert-Jan, ik gebruik golf ringen zoals hieronder afgebeeld. 1 x 0,3mm aan de voorkant bij de GR180, mijn KJ's hebben 0,3 voor en 0,2 achter maar dat was niet echt nodig heb ik gemerkt. Een veer werkt trouwens ook goed hoor. Je hebt ook een ander soort drukringen zoals AMT ze gebruikt maar daar heb ik geen ervaring mee.

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-PF6ACRTH.jpg

[mod]complete quote van bovenstaande bericht verwijderd[/mod]

Duidelijk, bedankt voor je antwoord.

gj

Laatst bewerkt door een moderator:
Berg fotoosssssss

Ben nu de F16 GR180 aan het reviseren/jaar onderhoud. Zal later wat foto's posten.

Groetjessss,

En hier dan wat progres van het prototype GR180 torretje. Tis eigenlijk meer een revisie dan jaar onderhoud geworden, heb gelijk een aantal modificaties uitgevoerd die in de pen zaten.

Eerst maar eens uit elkaar, ziet er gelijk spannend uit! :black:

Buitenkant, mooi verweerd na 70 vluchten, 130 starts en ruim 1800 draai minuten (30uur;)):
(Het is eigenlijk zijn eerste grote check na ingebouwd in de grote F16)
GroteFoto-AQEPROHC.jpg

GroteFoto-6M7UMZYW.jpg

NGV, hier wat aluminium slijtage te zien, later meer daarover.
GroteFoto-RAVXN4OA.jpg

GroteFoto-YPA6C3OS.jpg

Nu wordt het écht spannend, ik wist dat de binnenpot geen eeuwig leven heefd, die draait namelijk altijd erg heet, ook de commerciele motoren hebben daar last van bij de sterkere motoren maar die gebruiken allemaal inconel, de mijne is gewoon van roestvrijstaal dus dat ziet er dan zó uit na twee seizoenen: :cool:
GroteFoto-FXVEQCAY.jpg

GroteFoto-LPM87HCT.jpg

GroteFoto-SLLFGY8S.jpg

Geen ramp hoor, ik wist dat dat er aan kwam, ik heb geen inconel dus dan maar zo. Daarnaast, een nieuwe heb ik in een middag gemaakt, kosten rvs nihil, van de inconel kosten kan ik voor één inconel binnenpot een hele berg rvs potjes maken.

Oke, beginnen met wat schoonmaak werk. Behoorlijk wat aanslag op NGV en turbine wiel, dat poets ik er ordinair af met "cilit bang". Hier zit een milde variant van ets middel in wat eea aardig afbijt:
GroteFoto-C7FVS64Z.jpg

Zo zijn ze later: (voorkant turbinewiel zat behoorlijk veel aanslag op van aangekoekte lager olie smeer toei)
GroteFoto-IDUDBDDR.jpg

Dan gelijk door met de lager tunnel, daar zijn de lagers een beetje in gaan vreten. Dat kwam nog steeds doordat ik halverwege het seizoen die lager vastloper heb gehad, de lager passingen waren behoorlijk aan gort. Heb toen vanwege tijdsdruk naar aanloop World Masters usa besloten er mee door te gaan. Nu wilde ik hem eigenlijk nieuw maken maar besloten om hem te hergebruiken maar dan met stalen ringen er in. Eerst goed uitklokken op de draaibank:
GroteFoto-S6KFEZQS.jpg

Overmaats de ring gaten uitgedraait. Lager is Ø22,01mm, bus wordt dan 24,1 en het gat precies 24,0 zodat de bus er mooi in geperst kan worden:
GroteFoto-OGHM8ELY.jpg

Zo, mooie stalen ringen, die loop vlakken slijten voorlopig niet meer:
GroteFoto-ZQJLSFR4.jpg

Andere modificatie, verbrandingskamer bevestiging aan diffuser. Voorheen zaten de M3 boutjes in de 2mm dikke diffuser geschroefd, dat is aluminium met niet erg veel vlees. Dat zijn nu stalen afstand houders geworden die vastzitten via de voorkant met verzonken M3 schroeven, achter in de kamer rvs boutjes met veerringen. Hieronder de diffuser met de nieuwe bussen, de kamer rechts met de oude boutjes en afstand busjes:
GroteFoto-WKW8UGFI.jpg

Een hele nieuwe verbrandingskamer bouwen dan maar. De oude was al aan vervanging toe, er zaten in de buitenring nog test schroefjes, erg gevaarlijk als er ééntje los laat. De binnenring is versleten dus dan blijft er vrij weinig over! ;) Ik had onlangs voor de nieuwe GR180 meer kamer onderdelen tegelijk gemaakt dus ik hoef hem alleen nog maar in elkaar de lassen. Wel gelijk de onlangs geteste nieuwe kamer ideëen toepassen.

Hier de onderdelen, voorplaat test passen op de nieuwe afstandhouders:
GroteFoto-XJIAM8LF.jpg

Binnenpot er op en gelijk de koelgaten dimpelen zoals de nieuwe kamer.
GroteFoto-XYB3KEID.jpg

Buitenring passen:
GroteFoto-BZNQEHUR.jpg

Lassen:
GroteFoto-I6DC8GJY.jpg

...én klaar! :D
GroteFoto-KR7GDRYT.jpg

GroteFoto-BFFVBTVN.jpg

Gelijk het gaten patroon aanpassen aan de nieuwe ideen en de gaten dimpelen zodat de gaten tegen de stroom in wijzen voor maximaal lucht menging:
GroteFoto-MGLOUW7Z.jpg

GroteFoto-HSKMQCHW.jpg

En zo zit de kern al weer bijna in elkaar:
GroteFoto-3EKNKTO4.jpg

Nog een nieuw plug houdertje gemaakt, deze niet aan de kamer gelast zoals gebruikelijk maar een losse houder in de mantel:

GroteFoto-O7BMRQ67.jpg

Zo, dat was het weer effe, kan het zaakje geen samenbouwen en balanceren en dan maar weer testen. Heb gisteren ook het nieuwe pompje binnen gekregen dus kan van de week beide motoren eens écht aan de tand gaan voelen, ben erg benieuwd tot hoever we kunnen gaan......, wordt vervolgd! :D

Groetjes,
Gerald

mooi, zoals jij je turbines maakt en onderhoudt.
groetjes

Daar wil ik me graag bij aansluiten! Echt super dat je zo uitgebreid en diepgaand alles laatzien en uitlegd. Als ik de foto's zo bekijk denk ik bijna gevalletje MAYDAY MAYDAY. Eventjes schoot die reclame van een tijdje terug door mijn hoofd. Je moet er toch niet aan denken dat je met zo een prachtige kist hierop naar beneden kom..........

Inconel is duur, mee eens. Maar als je bedenk wat het kost als je naar beneden kom.
Ik heb een prijs opgevraagd voor een project en kwam op een plaat inconel afmeting 2000x1000mm dik 0,5mm op 700 euro. (salomons)
Plaat RVS in deze afmetingen kost een kleine 100 euro ex.
Is best veel geld maar als je het omsla naar een verbrandingskamer vind ik het peanuts.

Gr. Rob

sticks

@Gerald.

Mooi man.

Zoals jij dat allemaal doet, zeer duidelijk, ook voor de leek :wink:
De sticks nog in orde? anders geef je maar een seintje :wink:
Dat gaten patroon in de binnenpot, had je hier al mee geexperimenteerd? de gaten niet in elkaars verlengde maar versprongen in de lengte en alle gaatjes dezelfde diam? 3mm, ik heb ze in de ouwe RT versprongen en hierna geen overmatige slijtage/hotspots meer gehad, binnenpotje is ook van RVS.

Ben benieuwd hoe de 'oude' GR180 het nu doet :wink:

Groet Ger.

Daar wil ik me graag bij aansluiten! Echt super dat je zo uitgebreid en diepgaand alles laatzien en uitlegd. Als ik de foto's zo bekijk denk ik bijna gevalletje MAYDAY MAYDAY. Eventjes schoot die reclame van een tijdje terug door mijn hoofd. Je moet er toch niet aan denken dat je met zo een prachtige kist hierop naar beneden kom..........

Inconel is duur, mee eens. Maar als je bedenk wat het kost als je naar beneden kom.
Ik heb een prijs opgevraagd voor een project en kwam op een plaat inconel afmeting 2000x1000mm dik 0,5mm op 700 euro. (salomons)
Plaat RVS in deze afmetingen kost een kleine 100 euro ex.
Is best veel geld maar als je het omsla naar een verbrandingskamer vind ik het peanuts.

Gr. Rob

Rob,

Ik zou het ergens anders ook proberen Salomons is heel duur. En ik heb nu niet de indruk dat ze particulieren als klant willen. Ze zeggen van wel maar de laatste jaren is de prijs daar ook bij afhalen omhoog geschoten.

gert-jan

Back