KJ66 Conversies

Ah... die spiralen plaats je dus gewoon in de sticks erbij, zodat de brandstof erlangs geforceerd wordt en meer contact krijgt. Dat is een goed idee :) Ga ik ook een keer proberen.

Ik heb al eens een keer de sticks van binnen behandeld met een tap, schroefdraad er in, dat hielp al. Dit zal zéker nog meer effect hebben, ik ga het uitproberen.

Groetjes,
Gerald

... Hier ga ik nu bij wijze van experiment de binnenkern los slijpen, verdraaien en weer vast zetten met een stripje ...
Verdraaibaar maken zodat je optimum kunt zoeken?

Hoeveel lucht gaat er door een dergelijk formaat motor? Luchtsnelheid? Kilogram?

... zodat de brandstof erlangs geforceerd wordt en meer contact krijgt.
Sticks met grotere diameter ovaal/plaat maken? Platte sticks verkurketrekkeren?

Wel op blijven letten Ron...... :roll:
Verdraaibaar maken zodat je optimum kunt zoeken?
Zie ook:
bleek dat ik de binnen en buitenring wellicht verkeerd uitgelijnd heb gehad. Je hebt de langsgaten van voor naar achter, zowel in de binnen als buitenring. Ik was altijd van mening dat deze tegenover elkaar moest zijn zodat je een soort luchtkamers er tussen krijgt waar de sticks tussen hangen. Bijna al mijn motoren hebben dit. Martin zegt precies omgekeerd, ze moeten elkaar af wisselen. Aangezien hij véul meer motoren open heefd gezien dan ik geloof ik dat meteen en hoop ik hiermee een fout in m'n kamer gevonden te hebben.
En die had ik dus gevonden, deze kamer moest ook nog aangepast worden.

Sticks met grotere diameter ovaal/plaat maken? Platte sticks verkurketrekkeren?
Zie ook:
hallo Gerald proberen sticks uitgeruste met spiraal veren , brandstof
zal dan worden afgeremd , en zal dan beter te late verdampen , het
werekt goed in mijn turbine de temperatur daalt :rolleyes::grin: modeljet

Hoeveel lucht gaat er door een dergelijk formaat motor? Luchtsnelheid? Kilogram?
Geen flauw idee....., ik heb het wel eens berekend bij eerdere motoren, in de boeken van Kamps en Schreckling staat hoe je dat kunt doen. Vind ik ook niet echt een belangrijk getal dan wel meer een spectaculair gegeven. Mijn belangrijkste parameters zijn temperatuur, toerental, compressiedruk en uiteindelijk natuurlijk de stuwdruk.

Groetjes,
Gerald

Vandaag weer een testje gedaan, langzaam komen we steeds verder! :D

Het kleine 280Bb startermotorje werkt prachtig, net zo goed als de zwaardere speed400. Nu zijn we voorlopig klaar met de duikfles voor de luchtstarts....:cool:

Nog niet naar max power gegaan, eerst maar eens kijken of de gerepareerde lagertunnel zijn werk doet. Dat lijkt allemaal wel in orde te zijn, lagers blijven mooi draaien, geen trillingen en gefluit deze keer. Ook temperatuur is goed maar dat was hij altijd al onder de 110.000 toeren waar ik vandaag niet boven ben geweest. Morgen gaan we een stapje verder.

Hieronder de kamer, vlam lekker naar voren, ik denk dat deze modificatie een goede is, later welicht ook de andere motor aanpassen.

GroteFoto-IOY8ZSNA.jpg

Startermotorje af gemaakt, moest nog een kunstof kapje voor, deze heb ik van PVC gedraait en zit gewoon over de electromotor geklemt:
GroteFoto-MQBE6RKZ.jpg

GroteFoto-UPGWSPJJ.jpg

GroteFoto-4MUWM38F.jpg

En het FOD kapje gelijk aangepast, gat in gaas geslepen zodat deze over de startmotor past:
GroteFoto-YNGUCFIK.jpg

Morgen weer verder testen.

Groetjes,
Gerald

Poosje niets gepost, heb echter niet minder geknutseld......:D

Afgelopen weken véél getest, allerlei verbrandingskamer configuraties. Het heefd me niet zo heel veel gebracht, kleine verschillen in temperatuur. 20kg uit deze motor is toch écht alsof je op eieren loopt, het gaat krap aan. De motor loopt prima tot 120.000 toeren maar alles erboven dan loopt de temperatuur toch behoorlijk op. Heb allerlei mogelijke dingen gestest maar het lijkt alsof ik iedere keer tegen een barriere loop. Heb de nieuwe motor voorlopig maar op 18,5kg gezet, da's veilig en hard genoeg. Ik heb ook de spiralen veren in de sticks uitgeprobeerd maar dat gaf weinig verschil alsook het inkrimpen van de sticks. Blijkbaar doen de sticks toch goed genoeg hun werk. Ook had ik nog wat twijfels bij de brandstof naalden, had ook last van wat ongelijke verbranding boven 120K. Dat heb ik gestest en was ok, zie foto's hieronder. Ik dacht dat de diffuser/compressor combinatie misschien niet goed is bij de hogere toeren maar heb inmiddels signalen dat dat wel ok is. Inmiddels ben ik na al het getest wel wat wijzer, ik denk dat de compressor/turbinewiel combinatie tegen z'n eind loopt. Bij het hogere toerental is er blijkbaar té veel energie voor het turbinewiel nodig om de grotere compressor aan te kunnen drijven. Oplossing...; een grotere turbinewiel :D Eerst nog wat plaatjes:

Testen van brandstof naalden. Pomp van de testbank zodat ik de druk kan aflezen en opvoeren. Daarna elke naald in een eigen bakkie laten spuiten om te zien of ze even veel leveren:
GroteFoto-87AEYMLP.jpg

GroteFoto-HZAIOHV8.jpg

Bingo, ééntje doet niet helemaal mee. Vervangen, opnieuw getest en motor proefdraaien....blijkt merkwaardig genoeg niet zo hele veel uit te maken....:(
GroteFoto-JA86KJH7.jpg

Hier nog wat foto's van m'n nieuw gemaakte startermotor, permax 280BB motortje:
GroteFoto-XHOWXEXP.jpg

GroteFoto-HUDGZAYC.jpg

GroteFoto-4IYPM37V.jpg

Hier de clutch van joejet. Het is een klein, simpel ding, geen intrek veer. De sleuf is op het einde weer iets terug gefreesd als je goed kijkt, daardoor locked hij als hij terug schiet en kan niet meer naar achteren.
GroteFoto-GZSZIBHS.jpg

De spiraalveren brachten me helaas niet zoveel als ik had gehoopt. Het zal wel van motor tot motor schelen denk ik.
GroteFoto-IQNVRXYY.jpg

Nog een FOD-kapje maken voor de nieuwe motor. Gat voor startermotor moet er nog uit:
GroteFoto-NU6LGK4W.jpg

Een aantal kamers verder.........
GroteFoto-GCDASTVX.jpg

......denk dat ik nu wel de goede heb:
GroteFoto-NHRCYK6F.jpg

Maar goed, effe verder over het grotere turbinewiel. Heb inmiddels al een grotere compressor besteld, turbinewiel komt als het goed is begin april uit. Dieter Albisser zei dat ik de motor dan beter de GR250 moet noemen...klinkt goed! Ik laat de GR180 doen waar hij goed in is, 18kg en een beetje drukken da's voorlopig meer dan genoeg. ;)

Groetjes,
Gerald

Prachtig!

Iets anders, kreeg vandaag wat foto's binnen van een andere GR180 bouwer...., prachtig werk, hij maakt zijn compressor zelf, kon je deze foto's niet onthouden...: :D

GroteFoto-YWJOLUIA.jpg

GroteFoto-AP34BV4T.jpg

Groetjes,
Gerald

Gr 180

Erg mooi en voor al niet vergeten de eigen gemaakte compressor.
Je heb er wel een behoorlijke machine voor nodig.
Anders gaat je dit niet lukken.
Ik heb mijn motor even verder getest . 120k 17.5 kg 680graden. uit laat is meer open
zet hem weer terug op 105k
Heb ik genoeg aan.
succes met je hobby blijft het volgen.
gr Gerrit Jan.

Dat is een héle mooie temperatuur, niks meer aan doen. Ik heb de nozzle meer geknepen, vandaar 18,5 bij 120K maar wél 740 graden....

Die cnc machiene zal die kerel wel op zijn werk hebben denk ik. ;)

Grt,
Gerald

die compressor moet met een 5 asser, dat is idd niet iets wat de hobbyist thuis heeft staan.
zo wel, dan heb je m zelf gemaakt, of je hebt flink geld te verbrassen.. :p
helaas met een machine alleen ben je er nog niet. Je moet eerst nog een 3D model maken, en dan met CAM software 5 assig simultane NC code schrijven, en da's geen makkie :???: om nog te zwijgen over optimaal design..

veel cnc bedrijven pronken er geloof ik ook mee als ze een demotje willen geven van hun cnc freesmachine. de "impeller" is dan een vaak gemaakt testobject :)

erg mooi om te zien altijd, volgens mij droomt iedereen er wel van om dat zelf te kunnen maken :)

succes met je turbine, volg t op de voet

Gr. Rik

hoi Gerald.
je kan de brandstofnaalden niet goed testen zoals jij nu doet;)
je moet een kamer hebben die onder de zelfde druk staat als tijdens het draaien van de motor.

dan maar ff wachten op de behotec, zit niets anders op.

Gerald,

Is het niets om met de persoon die deze compressor heeft gemaakt te praten over een andere voor jou die wel zou gaan werken?

gert-jan

hoi Gerald.
je kan de brandstofnaalden niet goed testen zoals jij nu doet;)
Jawel hoor, het gaat om de interne weerstand van de naalden en die loopt bij hogere druk alleen maar op. Als er een naald met meer weerstand is merk je dat. Ik heb getest bij 3 bar en een flow van 800cl per minuut en dat is ongeveer 130% van wat ik gebruik in de motor. Condities zijn dan wel niet helemaal gelijk, het verschil in interne weerstand kun je zo perfect meten hoor.

Gerald,

Is het niets om met de persoon die deze compressor heeft gemaakt te praten over een andere voor jou die wel zou gaan werken?

gert-jan
Hij gaat er eentje voor mij maken heb ik met hem afgesproken, een kijken wat dat brengt. Maar dat wordt tóch fine-tunen van de GR180, ik heb mijn zinnen nu min of meer gezet op de GR250 :D.

Komt goed.

Groetjes,
Gerald

Hoi Rik, ik weet niet of hij dat bedoeld...:D, maar dat er een dusdanige druk verschil is wat de branstofring ten nadele beinvloed lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.... De buitenketel van binnen is natuurlijk een open verbinding, net zoiets als wet op communicerende vaten dus elke miniscule hogere druk zal meteen naar de lagere druk vloeien om zo overal een gelijke druk te creeren. Maar mijn natuurkunde is ook al weer jááren geleden, misschien dat iemand daar meer opheldering over kan geven?

Zoals ik de brandstof naalden zie, ze kunnen inderdaad allemaal andere flow bij verschillende druk versus tegendruk geven maar de onderlinge weerstand is relatief en kan bij alle drukken getest worden, onderlinge verschillen blijven enigzins gelijk.

Wat ik me wél kan voortstellen is dat uit de diffuser rondom verschillende flow-drukken komen vanwege de ietswat inconsistentie qua bouwen van de diffuser. Dan krijg je misschien meer stroming over de kamer plaatselijk dan elders en dat geeft dan wél een verbrandings verschil, ongeacht de brandstof inspuiting. Ik weet dat de aftstand van de schoepen onderling wel met enkele tienden van milimeters verschillen (0,1-0,3mm) en dat zou wel eens voor een ongelijke verbranding kunnen zorgen wat ik alleen bij piek vermogen merk. Daar kan ik niet zo heel veel aan doen, dan zou ik ergens een diffuser cnc moeten laten maken om dat vast te stellen. Zoals Martin eerder al een keer zei, je zit op piek vermogen met zoveel druk en flow dat iedere miniscule afwijking dan ineens héél groot wordt. Best lastig om dat in hobby sferen weg te werken....

Die Gerald weet ook maar van geen ophouden hé :nooo:
Tsja, zo zijn we allemaal wel een beetje hé? ;)

Punt is dat ik mijn grote F16 nu niet vanaf gras durf te vliegen, ik wil 1/1 vermogen hebben. Zo'n grote bak heeft nu eenmaal meer startlengte nodig en minder vermogen helpt dan niet. Met alle gadgets erbij zal hij straks ongeveer 19,5kg gaan wegen, 23kg met brandstof. Ik zou dus graag 23+kg willen hebben en dat gaat met deze motor écht niet lukken, vandaar dat mijn pijlen nu verder gericht zijn naar een 25kg motor. Wat de GR180 betreft, begrijp me niet verkeerd, het is een goed lopende kracht patser tot 18-19kg stuwdruk maar daarboven kom ik iedere keer weer andere problemen tegen in de verbrandingskamer. Nu kan ik testen tot ik een ons weeg en misschien 21kg haal maar dan kan ik die tijd beter stoppen in een iets grotere motor die dat makkelijker haalt.

Groetjesssss,

Laatst bewerkt:
... De buitenketel van binnen is natuurlijk een open verbinding, net zoiets als wet op communicerende vaten dus elke miniscule hogere druk zal meteen naar de lagere druk vloeien om zo overal een gelijke druk te creeren. ...
Ik weet niet of ik het turbinesysteem goed voor ogen heb maar de wet voor communistische vaten geldt alleen in statische systemen, niet in niet wanneer er stroming optreedt. (En voor vloeistoffen, maar het gaat jou hier slechts om een gas-analogie).

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of ik het turbinesysteem goed voor ogen heb maar de wet voor communicerende vaten geldt alleen in statische systemen, niet in dynamische. (En voor vloeistoffen, maar het gaat jou hier slechts om een gas analogie).
Dat klopt inderdaad, het is een vloeistof wet. Het was eigenlijk meer een vergelijk maar misschien gaat die vlieger wel helemaal niet op...

Grt,
Gerald

Back