Kleine nitro motor irvine 53,op benzine laten lopen,

paste kwa lengte wel, maar de piston pen van irvine was dikker ,
Ja! Veel plaatjes en filmjes! :yes:

Oi! De drijfstang van de Irvine past op NGH?
Wel... dan kan je die in Engeland bij bestellen?
Vandaar dat ik de FX drijfstang noemde. Gelezen op RC-Groups.
En daarna bleef het heel.
Mogelijk beter dan HK drijfstang? Waar je eeuwig op moet wachten, omdat de motor uit productie is?

Goedkoper vliegen? Mooi toch. Wel prettig als de boel dan heel blijft. Zo is het maar net.
 
sorry schrijf niet graag ook haha

drijfstang ja was paar euro stuk, .2 besteld , hongkong.

ngh was met os echt toppie. prop 11x7.
zal uit laat foto maken ook .
film staat er op,
maar ik ben verbaast dat julie verbaast zijn dat het werk?
hahaha





Als je 1:20 smeert, dan valt het nog een heel klein beetje mee ja, want dan doe je in jouw tempo nog steeds 3 maanden met een liter olie, en komt je literprijs voor de mix bij huidige benzineprijs op ongeveer 2,15 euro per liter, en dus nog geen 15 euro per maand.... Dat is inderdaad een heel verschil met 20 liter Nitro per maand...

Maar je schrijft helaas erg onduidelijk... mag ik concluderen dat je twee drijfstangen besteld had voor 3 euro 20 per stuk??? Lijkt me erg weinig....

Voor wat betreft die Irvine,m ik zou me er niet te druk over maken, want howel inderdaad een ABC set absoluut voldoende olie moet hebben, kunnen ze op zich JUIST beter tegen hoge temperaturen dan zuigerveer-loopsetjes.

Ik denk dat die Castrol RS zo'n setje prima smeren kan...

Je vraag over de krukas, sorry, buiten dat ik net precies weet wat je bedoelt, zou ik ook niet weten of daar (als je bedoelt wat ik DENK dat je bedoelt) verschil in zit tussen benzine en Nitro.

Zit met spanning te wachten op het filmpje van de Irvine...

Groet, Bert
 
Nou...

Niet zozeer verbaasd dat het werkt.... meer verbaasd dat het GOED werkt...

Nu heb je zelf al gemerkt, dat er maar weinig nodig is, om een "systeem" van goed werkend naar niet werkend te krijgen (het uitboren van die OS uitlaat) of van goed werkend naar in elkaar lopend (plaatsen van die reso-uitlaat)
want dat zijn alletwee acties, die bij gebruik van Nitro en een gloeiplug geen enkel probleem zouden hebben opgeleverd...

Maar nu moet ik zeggen, dat als ik de opmerkingen op de website van JustEngines over het gebruik van benzine in gloeiplugmotoren zo lees, dan spiegelen zij het daar ook niet zo heel ingewikkeld voor, eigenlijk...

Ik heb er domweg momenteel geen tijg, geen geld, geen geschikt model en geen motor voor liggen, maar anders was ik morgen al begonnen met de ombouw....

Lijkt me niks leukers dan een Robbe Charter, een goedkope 6.5 cc motor, een kwart liter tankje en dan 3 kwartier boven blijven voor 50 cent aan brandstof....

EDIT: Maar een vraag die je al een aantal keer genegeerd hebt:

Welk TYPE carburateur van OS heb je nu gebruikt????

Groet, Bert
 
Bert ,ik zoek nog een magneet je ,
U had er een paar toch .?
Wil er een nitro motortje voor n ruilen.is een ,5,5 cc (35) morgen meer info .
Als u Gee magneet heeft ,mag u hem zo openhalen . Motor alle maal toen getest en bewaard .


Hoi de carb type zal ik morge door geven ,maar , ik had al wel geantwoord ,
Dat het een is et hals maat ,16 (15,8) dat weet ik nog uit me hoofd,omdat ik aan zoeke was .
 
Hij is stuk gegaan door te veel toeren zuiger en cilinder wand zijn als spiegel , en heeft heel wat uren gelopen .1/20 castrol, .
Maar ik heb le vergist in hals maat, ben net maar gaan kijken,!


Carb op NGH - os, 4D. Hals maat 14.
 
OS 4D? Das de carburateur van de OS 46SF.

Hals diameter daarvan is 13,5 mm.
Dan dicht je af op de rubber ring.

Maar elke behoorlijke carburateur werkt dan denk ik.

Doorlaat van de barrel-gasklep bedraagt 8,5 mm
Mogelijk dat ie daardoor zo goed brandstof aanzuigt...

Een vergelijkbare heli carburateur zou ook goed werken, die van een 10cc ook.

maar ik ben verbaast dat julie verbaast zijn dat het werk?
Lees er al langer over, maar gaat ook veel stuk :-)
Dat heeft met hitte en de gecontroleerdheid van de verbranding te maken.
Wat je reso-piep al bewees eigenlijk.
Methanol is was vergevingsgezinder met het materiaal, temperatuuren zijn veel lager. Daardoor blijft het langer heel.
(heb 1x in m'n leven een turbomotor opgeblazen op Shell octaan 100, ging erg hard op de Duitse Autobahn. Was wel z'n zwanenzang. Daarna liep het effe inde papieren met een emmer onderdelen, de boel weer gefixt. Was erg heet geweest van binnen.

Webra had ook geen pompcarburateurs op de 150 benzinemotoren zitten...
Althans ging er vanuit dat de elektrisch gevonkte benzineversies waren...

Probleem met de benzine is de levensduur? Beetje methanol motor kan 10 jaar mee...
Zelf vele dure kannen methanol er door gejaagd. 50 cent aan peut voor 3/4 uur vliegen, krijg je wel een grote grijns... ik ook...

Castrol? Dat ruikt racy :-)

Voor wat betreft die Irvine,m ik zou me er niet te druk over maken, want howel inderdaad een ABC set absoluut voldoende olie moet hebben, kunnen ze op zich JUIST beter tegen hoge temperaturen dan zuigerveer-loopsetjes.

Bert, dat moet je me even uitleggen. Want ik had juist het vermoeden dat een geringde motor, aluminium zuiger, stalen bus, het beter zou uithouden.

Daar vrijwel alle benzine gestookte motoren zo gebouwd zijn.

Niet dat het het eeuwige leven heeft, getuige een oude Moki 20 cc...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
fotos,

full
full
full
Bert ,ik zoek nog een magneet je ,
U had er een paar toch .?
Wil er een nitro motortje voor n ruilen.is een ,5,5 cc (35) morgen meer info .
Als u Gee magneet heeft ,mag u hem zo openhalen . Motor alle maal toen getest en bewaard .


Hoi de carb type zal ik morge door geven ,maar , ik had al wel geantwoord ,
Dat het een is et hals maat ,16 (15,8) dat weet ik nog uit me hoofd,omdat ik aan zoeke was .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bert, dat moet je me even uitleggen. Want ik had juist het vermoeden dat een geringde motor, aluminium zuiger, stalen bus, het beter zou uithouden.

Daar vrijwel alle benzine gestookte motoren zo gebouwd zijn.

Niet dat het het eeuwige leven heeft, getuige een oude Moki 20 cc...

Gr Bas

Zo moeilijk is dat niet: het is de klassieke metallurgie voor hoog-vermogende gloeiplugmotoren, en was altijd DE keuze voor motoren die het thermisch flink voor de kiezen kregen, zoals Speedmodellen, maar ook Helimotoren en automotortjes.

Kijk maar naar de wat oudere catalogussen, daar was "ABC" een aanduiding voor kwaliteit en hoge prestaties, en bomvrije cylindersets....

En toen kwam OS, en die verziekte die reputatie voorgoed met hun nikkel gecoate messing bussen... Sindsdien durft niemand het meer aan een goede ABC set op de markt te brengen, want de consument denkt toch dat ie belazerd wordt....

Maar ik heb hier zoals je wellicht weet, een watergekoelde heli staan, met een gemodificeerde Rossi er in. Die Rossi is een oude wedstrijdmotor van een van onze vroegere F3C vliegers (weet even niet meer van wie ook alweer en het ding is volgens mij al dik 20 jaar oud.

Die motor heb ik tijdens het experimenteren voor die waterkoeling een keer (volledig per ongeluk) een minuut gehooverd zonder koeling, en ik heb ook al een keer bij een test van "prototype 1" van die waterkoeling een cylinderkop-temperatuur van 180 graden gemeten.... Die koeling werkte toen nog niet zo goed, en bij 180 graden ben ik (met een enigszins verslapte kringspier, toegegeven) maar opgehouden met testen.
Die tests werden uitgevoerd met 15% synthetische olie, geen drup wonderolie, en die motor heeft nu, heden ten dage, minstens 20 vlieguren NA die tests, nog steeds gewoon volledige klemming bovenin als hij koud is.

Maar ik dwaal af: een normale motor, alu zuiger in stalen bus, gaat vroeg of laat klem lopen want alu zet meer uit als staal. Daarnaast is de speling tussen voering en zuiger dusdanig, dat als de zuigerveer ophoud zijn werk te doen, blaast de oliefilm tussen zuiger en bus weg, en houdt A de smering op, en B de warmteoverdracht tussen zuiger en voering. Zuiger gaat vreten en kaboem. En die zuigerveer, dat is zo'n beetje het heetste onderdeel van het geheel, dat kan al fout gaan bij voeringtemperaturen van rond de 150 graden.... Het vervelende is dat wonderolie eerder veroorzaakt dat je zuigerveer faalt, dan dat het dat voorkomt.

ABC sets zitten zo in elkaar, dat bij bedrijfstemperatuur, de voering meer uitgezet is als de zuiger (koud klemt hij, warm niet), maar de tolerantie is zodanig krap dat de oliefilm de functie van de zuigerveer over neemt.
Daarnaast is chroom een materiaal met heel andere wrijvings en loopeigenschappen...

Als je een vreter hebt met je tweetaktbrommertje is dat wel vanwege de hitte, maar niet vanwege de olie: meestal omdat je zuigerveer het bij die temperaturen niet meer goed doet, daardoor de olie wegbrand, en dan de veer of zuiger aan de voering gaan knabbelen. En die zuigerveer, die heeft een ABC nu net niet. Daardoor blijft de oliefilm beter in stand, en blijft de speciale Alu legering nog steeds netjes over het knetterharde chroom lopen zonder te vreten....
Dat je nooit brommertjes met ABC tegen komt, is omdat het ABC principe maximaal tot zo'n 12,5 a 15 cc toepasbaar is, maar dan wordt het al heeeeel moeilijk.
Groter dan dat, en je houdt de toleranties niet meer in de hand: de uitzettingscoefficienten zijn wel ongeveer gelijk, maar ook weer niet ZO gelijk. Daarnaast is er een grens aan welke coniciteit je "recht kunt trekken" met die methode....

Groet, Bert
 
Dank voor de glasheldere uiteenzetting.

Maar overleeft de klempassing dan ook de veel grotere hitte van benzineverbranding? Je zit tussen de 700-900 graad... mogelijk nog hogere uitlaatgas temperatuur... tegen de 1.000 bij de poort?

Kom er ook niet aan toe om dat ook nog eens te gaan testen... te veel projecten... die nog luchtwaardig moeten worden gemaakt.

Door de grote hitte zijn de motoren ook rumoeriger. De NGK knettert behoorlijk.
Dus... een Irvine 10cc of een MVVS... of was die ook al weer zuigerveergeveerd?
Webra is altijd zuigerveer...
Magnum 61 is nog ABC lees ik bij Tower Hobbies...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de glasheldere uiteenzetting.

Maar overleeft de klempassing dan ook de veel grotere hitte van benzineverbranding? Je zit tussen de 700-900 graad... mogelijk nog hogere uitlaatgas temperatuur... tegen de 1.000 bij de poort?

Kom er ook niet aan toe om dat ook nog eens te gaan testen... te veel projecten... die nog luchtwaardig moeten worden gemaakt.

Door de grote hitte zijn de motoren ook rumoeriger. De NGK knettert behoorlijk.
Dus... een Irvine 15cc of een MVVS... of was die ook zuigerveergeveerd?
Webra is altijd zuigerveer...

Gr Bas

Tsja, welke temperatuur het dan wel overleeft, dat weet ik natuurlijk dan ook weer niet, maar het is wel een feit, dat een ABC set bij methanol een VEEEL grotere bestendigheid heeft tegen een "lean run" of een gebrek aan koeling....

Een van de grootste verschillen in eigenschappen is dat bij gloeipluggers een lean run ook een veel te vroeg ontstekende en dus extreem veel heter lopende motor betekent, terwijl bij benzinemotoren de timing "vast" is.
Methanol motoren met CDI lopen namelijk ook al een stuk heter, omdat je ze zo'n 20% schraler kunt afstellen.

Ik heb geen idee hoeveel zo'n ABC set precies kan hebben, maar 1000 graden wordt het echt niet bij die uitlaatpoort, hoor....
Tegen de tijd dat die poort open gaat, is de arbeidsslag voorbij, is het gas al een heel eind ge-expandeerd, en dus al een enorm eind in temperatuur gedaald.... Zou toch echt bij rond de 400 graden gastemperatuur een heel eind op moeten houden....

Er was geloof ik ooit slechts een 15 cc ABC, maar ik weet niet meer welk merk.
Rossi, zo toch min of meer de "uitvinder" van het ABC-principe, is ook bij 11.5 cc opgehouden, hun 15 cc was geringd.

Webra had ook ABC motoren overigens hoor....

Groet, Bert
 
Moet nog ergens een overzicht van RCM-Modeler '80 of '90 alle toen geproduceerde 10cc motoren hebben liggen...
Zal het er weer eens op nalezen als ik em boven water weet te halen...
Wat er allemaal ABC was weet ik ook niet uit m'n hoofd. 15cc en dan ook nog ABC? Pfoeh.

@Hubert... bevestigd!
http://www.puffinmodels.com/product.php?prod=2180
MVVS heeft er nooit een benzine van gemaakt...

Morgen weer verder dromen!

Gr Bas
 
15cc ABC is geleverd door MVVS, uitstekende motor trouwens :)

Yup... MVVS waren altijd erg goed... Maar die 15 cc was niet erg krachtig, de 11.5 cc Rossi was al sterker, en de 15 cc Rossi met ring maakte er gehakt van qua vermogen.

Hoe dan ook, er schijnt een "fysieke grens" te zijn voor de bruikbaarheid van het ABC principe, en die ligt ergens tussen de 10 en de 20 cc, en daarom zie je bijvoorbeeld geen 23 cc Zenoah ABC.

Overigens, want daar ging het toch een beetje over....

De Horizon Hobby Evolution 10, een 10 cc benzinemotor dis net na die NGH 9 op de markt kwam, is bij mijn beste weten OOK een motor met ABC loopset, ( RC Groups - View Single Post - 10cc (.60 cu. in.) Gas Engine by Evolution Engines en RC Groups - View Single Post - 10cc (.60 cu. in.) Gas Engine by Evolution Engines )

en die schijnt uitstekend te lopen met 1:20 aan smering, maar heeft wel een naaldlager onderin. Voor de cylinder/zuiger is die 1:20 dus ruim voldoende maar blijkbaar voor het big-end wat krap.

Vandaar ook mijn eerdere opmerking om 1:20 toch wel als minimum aan te houden, liever vetter, als het een motor met gebuste drijfstang is...

Groet, Bert
 
Horizon Hobby Evolution 10

Ik vlieg nu al en tijdje met de Horizon Hobby Evolution 10 op 5% olie en loopt super goed.
Op een tank van 150 ML heb ik nu een vliegtijd van rond de 25 a 28 min.
Het vermogen kan je vergelijken met een 7,5 a 8 cc methanol uitvoering.
Ik heb een oude trainer 25 van graupner waar deze nu op zit en gebruik 1 lipo ( ja ik weet, maar plaats gebrek) van 1000 mah 2S en vlieg er de gehele dag mee en dan heb ik nog steeds 25 % in de lipo over...
Ik gebruik een elektrische schakelaar van HK om de ontsteking in en uit te schakelen...
en de demper heb ik vervangen door een van OS 46 , is een stuk stiller ..
 
1 lipo ( ja ik weet, maar plaats gebrek) van 1000 mah 2S en vlieg er de gehele dag mee en dan heb ik nog steeds 25 % in de lipo over...

Kijk... gewoon het betere werk... ;) Lipo-pawahgr! (Haags')
Geen digiservo's neem ik aan, want die zuipen wat meer e-peut.

Bert had me even herinnerd aan dat Evo 10 draadje op RC-Groups, zie boven. Dat was al weer fors langer... Toch weer even doorgevlooid...
Die motor steekt wat beter in elkaar. Alleen al door dat naaldlager op de kruktap... 5% vet, is toch net!
 
Wat kost die EVO eigenlijk hier in NL?

Ik ben er tegenwoordig achter dat de Rotorstar motor van Hobbyking 100% identiek is aan de GO-Engines heli-gasser. Die moet dan wel met 1:10 gesmeerd worden, maar dan nog...

Ik zit er heeeeeeel sterk aan te denken om dat ding aan te laten rukken, en te kijken wat dat is, maar zit nog even in mijn maag met in welk airframe....

Groet, Bert
 
bedank voor u bericht .

hoi , ,
bedankt voor info,
de demper was dat ook een lege?
en nu is hij stiller , maar heeft u niet het idee dat hij veel warmer werd,?
dat was bij de ngh echt een ramp.
Maar ja de motor die u heeft is ook een merk , ,
ik zal eens gaan lezen wat men al niet schrijft over die motor thx


http://youtu.be/yQc6JmS0tq4


Ik vlieg nu al en tijdje met de Horizon Hobby Evolution 10 op 5% olie en loopt super goed.
Op een tank van 150 ML heb ik nu een vliegtijd van rond de 25 a 28 min.
Het vermogen kan je vergelijken met een 7,5 a 8 cc methanol uitvoering.
Ik heb een oude trainer 25 van graupner waar deze nu op zit en gebruik 1 lipo ( ja ik weet, maar plaats gebrek) van 1000 mah 2S en vlieg er de gehele dag mee en dan heb ik nog steeds 25 % in de lipo over...
Ik gebruik een elektrische schakelaar van HK om de ontsteking in en uit te schakelen...
en de demper heb ik vervangen door een van OS 46 , is een stuk stiller ..
 
Laatst bewerkt:
temp ,max op de irvine , op benzine,

hoi , misschien heb je wat aan deze info, max temp, die gemeten heb.was 310 graden ,en dan ook over l gemeten , vol gas , en meerdere plaatsen, motor vol gas, net als de ngh ,


Tsja, welke temperatuur het dan wel overleeft, dat weet ik natuurlijk dan ook weer niet, maar het is wel een feit, dat een ABC set bij methanol een VEEEL grotere bestendigheid heeft tegen een "lean run" of een gebrek aan koeling....

Een van de grootste verschillen in eigenschappen is dat bij gloeipluggers een lean run ook een veel te vroeg ontstekende en dus extreem veel heter lopende motor betekent, terwijl bij benzinemotoren de timing "vast" is.
Methanol motoren met CDI lopen namelijk ook al een stuk heter, omdat je ze zo'n 20% schraler kunt afstellen.

Ik heb geen idee hoeveel zo'n ABC set precies kan hebben, maar 1000 graden wordt het echt niet bij die uitlaatpoort, hoor....
Tegen de tijd dat die poort open gaat, is de arbeidsslag voorbij, is het gas al een heel eind ge-expandeerd, en dus al een enorm eind in temperatuur gedaald.... Zou toch echt bij rond de 400 graden gastemperatuur een heel eind op moeten houden....

Er was geloof ik ooit slechts een 15 cc ABC, maar ik weet niet meer welk merk.
Rossi, zo toch min of meer de "uitvinder" van het ABC-principe, is ook bij 11.5 cc opgehouden, hun 15 cc was geringd.

Webra had ook ABC motoren overigens hoor....

Groet, Bert
 
Ooooooeps????

Heb je 310 graden gemeten????

Dan hoop ik wel dat dat in Fahrenheit was.... want 310 graden, OK, aan de uitlaatdemper kan ik het me voorstellen, maar geen enkel ander onderdeel van de motor zou ik graag zo heet willen zien.... ABC of niet.

Groet, Bert
 
Back
Top