Bert, dat moet je me even uitleggen. Want ik had juist het vermoeden dat een geringde motor, aluminium zuiger, stalen bus, het beter zou uithouden.
Daar vrijwel alle benzine gestookte motoren zo gebouwd zijn.
Niet dat het het eeuwige leven heeft, getuige een oude Moki 20 cc...
Gr Bas
Zo moeilijk is dat niet: het is de klassieke metallurgie voor hoog-vermogende gloeiplugmotoren, en was altijd DE keuze voor motoren die het thermisch flink voor de kiezen kregen, zoals Speedmodellen, maar ook Helimotoren en automotortjes.
Kijk maar naar de wat oudere catalogussen, daar was "ABC" een aanduiding voor kwaliteit en hoge prestaties, en bomvrije cylindersets....
En toen kwam OS, en die verziekte die reputatie voorgoed met hun nikkel gecoate messing bussen... Sindsdien durft niemand het meer aan een goede ABC set op de markt te brengen, want de consument denkt toch dat ie belazerd wordt....
Maar ik heb hier zoals je wellicht weet, een watergekoelde heli staan, met een gemodificeerde Rossi er in. Die Rossi is een oude wedstrijdmotor van een van onze vroegere F3C vliegers (weet even niet meer van wie ook alweer en het ding is volgens mij al dik 20 jaar oud.
Die motor heb ik tijdens het experimenteren voor die waterkoeling een keer (volledig per ongeluk) een minuut gehooverd zonder koeling, en ik heb ook al een keer bij een test van "prototype 1" van die waterkoeling een cylinderkop-temperatuur van 180 graden gemeten.... Die koeling werkte toen nog niet zo goed, en bij 180 graden ben ik (met een enigszins verslapte kringspier, toegegeven) maar opgehouden met testen.
Die tests werden uitgevoerd met 15% synthetische olie, geen drup wonderolie, en die motor heeft nu, heden ten dage, minstens 20 vlieguren NA die tests, nog steeds gewoon volledige klemming bovenin als hij koud is.
Maar ik dwaal af: een normale motor, alu zuiger in stalen bus, gaat vroeg of laat klem lopen want alu zet meer uit als staal. Daarnaast is de speling tussen voering en zuiger dusdanig, dat als de zuigerveer ophoud zijn werk te doen, blaast de oliefilm tussen zuiger en bus weg, en houdt A de smering op, en B de warmteoverdracht tussen zuiger en voering. Zuiger gaat vreten en kaboem. En die zuigerveer, dat is zo'n beetje het heetste onderdeel van het geheel, dat kan al fout gaan bij voeringtemperaturen van rond de 150 graden.... Het vervelende is dat wonderolie eerder veroorzaakt dat je zuigerveer faalt, dan dat het dat voorkomt.
ABC sets zitten zo in elkaar, dat bij bedrijfstemperatuur, de voering meer uitgezet is als de zuiger (koud klemt hij, warm niet), maar de tolerantie is zodanig krap dat de oliefilm de functie van de zuigerveer over neemt.
Daarnaast is chroom een materiaal met heel andere wrijvings en loopeigenschappen...
Als je een vreter hebt met je tweetaktbrommertje is dat wel vanwege de hitte, maar niet vanwege de olie: meestal omdat je zuigerveer het bij die temperaturen niet meer goed doet, daardoor de olie wegbrand, en dan de veer of zuiger aan de voering gaan knabbelen. En die zuigerveer, die heeft een ABC nu net niet. Daardoor blijft de oliefilm beter in stand, en blijft de speciale Alu legering nog steeds netjes over het knetterharde chroom lopen zonder te vreten....
Dat je nooit brommertjes met ABC tegen komt, is omdat het ABC principe maximaal tot zo'n 12,5 a 15 cc toepasbaar is, maar dan wordt het al heeeeel moeilijk.
Groter dan dat, en je houdt de toleranties niet meer in de hand: de uitzettingscoefficienten zijn wel ongeveer gelijk, maar ook weer niet ZO gelijk. Daarnaast is er een grens aan welke coniciteit je "recht kunt trekken" met die methode....
Groet, Bert