Die 1:10 gewoon lekker aanhouden, en wel om twee redenen: Benzine is dunner dan gloeiplugbrandstof. door die dunvloeibaarheid is een "gloei" carb lastig af te stellen met benzine. Door er lekker veel olie in te gieten, word de boel wat dikker, en kan je carburateur er beter mee overweg.
Gloeiplugmotoren hebben een glijlager in de drijfstang, en dat heeft nu eenmaal veel olie nodig. Te veel smeren is bijna onmogelijk. Het verhoogt alleen je compressieverhouding wat, en het is raadzaam er een extra koppakking tussen te leggen om dat wat te compenseren, anders zul je vroeg of laat toch echt die drijfstang aan gruzelementen helpen.
10:1 maakt je literprijs wel tegen de 3 euro de liter, maar dat is A) nog steeds goedkoper dan de meeste gloeiplugbrandstoffen, en B) je kunt het ook nog steeds bij de pomp op de hoek kopen....
De drijfstang van een gloeiplugmotor (en ook van die NGH) loopt eigenlijk altijd tegen het achterdeksel aan, en met voldoende olie kan dat helemaal geen kwaad.
Ik lees een hoop narigheden over die NGH, maar er zijn er ook die al twee jaar probleemloos met het ding vliegen. Wel met een hoop gemodificeer en een hoop geode voor hij lekker loopt, dat wel.
De Evo schijnt een naaldlager in de drijfstang te hebben, en men zegt dat die dus met wat dunnere smering overweg kan.
Nogmaals: als je een Evo overweegt, kun je ook die Apache overwegen. Die is stukken goedkoper, zélfs als je de losse aanschaf van een ontsteking meerekent. Ik vind de Apache erg mooi lopen (al zit ik ook nog steeds in het "experimentele" stadium), en hij wekt bij mij de indruk van een ERG krachtige motor te zijn.
Je zult dan wel Castrol RS racing hebben.... goeie olie, gebruik ik ook. Lekker blijven gebruiken.
Groet, Bert
Gloeiplugmotoren hebben een glijlager in de drijfstang, en dat heeft nu eenmaal veel olie nodig. Te veel smeren is bijna onmogelijk. Het verhoogt alleen je compressieverhouding wat, en het is raadzaam er een extra koppakking tussen te leggen om dat wat te compenseren, anders zul je vroeg of laat toch echt die drijfstang aan gruzelementen helpen.
10:1 maakt je literprijs wel tegen de 3 euro de liter, maar dat is A) nog steeds goedkoper dan de meeste gloeiplugbrandstoffen, en B) je kunt het ook nog steeds bij de pomp op de hoek kopen....
De drijfstang van een gloeiplugmotor (en ook van die NGH) loopt eigenlijk altijd tegen het achterdeksel aan, en met voldoende olie kan dat helemaal geen kwaad.
Ik lees een hoop narigheden over die NGH, maar er zijn er ook die al twee jaar probleemloos met het ding vliegen. Wel met een hoop gemodificeer en een hoop geode voor hij lekker loopt, dat wel.
De Evo schijnt een naaldlager in de drijfstang te hebben, en men zegt dat die dus met wat dunnere smering overweg kan.
Nogmaals: als je een Evo overweegt, kun je ook die Apache overwegen. Die is stukken goedkoper, zélfs als je de losse aanschaf van een ontsteking meerekent. Ik vind de Apache erg mooi lopen (al zit ik ook nog steeds in het "experimentele" stadium), en hij wekt bij mij de indruk van een ERG krachtige motor te zijn.
Je zult dan wel Castrol RS racing hebben.... goeie olie, gebruik ik ook. Lekker blijven gebruiken.
Groet, Bert