Kleine nitro motor irvine 53,op benzine laten lopen,

De hoek moet ongeveer 28 graden zijn, NIET 23....
Het viertakten lijkt ook nog wat op verkeerde timing (vermoedelijk nog wat te laat) te duiden...

Hoe dan ook is 310 graden (temperatuur) veel te heet, da's niet goed, maar 150 graden, dat zou je nog wel moegen zien. Veel heter dan dat, zou ik me toch achter de oren gaan krabben....

Ik denk, dat je de volgende methode vrij goed kunt hanteren:

Kun je de ontsteking verstellen bij lopende motor? Zo ja, zoek, door bij lopende motor voorzichtig de timing te verstellen, het hoogste toerental op. Lukt dat niet, dan zul je, zonder aan de naald te komen, met iedere keer een graadje vroeger een run te doen de beste hoek met de toerenteller moeten bepalen. Er is een kleine hoek van plm 2 a 3 graden waarin je weinig verandering ziet. Kies in dat geval de hoek met de minste voorontsteking. Dat helpt de temperaturen wat in de hand te houden.

Qua mengsel: je kunt bij vonkontstekingen HEEL slecht horen of hij te rijk staat of te arm, en eigenlijk is de enige methode, om hem zo vet te stellen dat hij beroerd gaat lopen, en dan voorzichtig, een klikje per minuut of zo, magerder te gaan "tot het goed is"...

Meestal, als hij "te rijk" klinkt, staat in werkelijkheid de timing te laat, en als hij "schraal" klinkt, staat hij vroeg.
Te mager klinkt alsof je de ontsteking uitgeschakeld wordt als je gas geeft.
Te rijk hoor je meestal niet echt, hij verzuipt gewoon, maar soms merk je dat de uitlaatgassen een beetje meer naar benzine beginnen te ruiken in plaats van naar uitlaatgas.

Het LAATSTE wat je bij benzine moet doen, is afmageren tot je piekvermogen hebt, dat gaat meestal fout.

Als je de bougie wilt "lezen" (wat met de huidige benzines en oliesoorten weinig zinvol is overigens) dan moet je dat doen door de motor een minuutje vol gas te laten lopen, en ONMIDDELIJK uit te zetten. Niet stationair na-pruttelen, gewoon, gasdicht/ontsteking uit en dan de bougie bekijken.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
thx

hoi bedank.. ik hoop van middag verder te kunnen. denk dat ik de ngh op de delta zet,
wil vliegen.haha.
moet iets verzinnen om propmee nemer van de os , vast te kunnen zetten ,denk klein vlak kant je op kruk as .

De hoek moet ongeveer 28 graden zijn, NIET 23....
Het viertakten lijkt ook nog wat op verkeerde timing (vermoedelijk nog wat te laat) te duiden...

Hoe dan ook is 310 graden (temperatuur) veel te heet, da's niet goed, maar 150 graden, dat zou je nog wel moegen zien. Veel heter dan dat, zou ik me toch achter de oren gaan krabben....

Ik denk, dat je de volgende methode vrij goed kunt hanteren:

Kun je de ontsteking verstellen bij lopende motor? Zo ja, zoek, door bij lopende motor voorzichtig de timing te verstellen, het hoogste toerental op. Lukt dat niet, dan zul je, zonder aan de naald te komen, met iedere keer een graadje vroeger een run te doen de beste hoek met de toerenteller moeten bepalen. Er is een kleine hoek van plm 2 a 3 graden waarin je weinig verandering ziet. Kies in dat geval de hoek met de minste voorontsteking. Dat helpt de temperaturen wat in de hand te houden.

Qua mengsel: je kunt bij vonkontstekingen HEEL slecht horen of hij te rijk staat of te arm, en eigenlijk is de enige methode, om hem zo vet te stellen dat hij beroerd gaat lopen, en dan voorzichtig, een klikje per minuut of zo, magerder te gaan "tot het goed is"...

Meestal, als hij "te rijk" klinkt, staat in werkelijkheid de timing te laat, en als hij "schraal" klinkt, staat hij vroeg.
Te mager klinkt alsof je de ontsteking uitgeschakeld wordt als je gas geeft.
Te rijk hoor je meestal niet echt, hij verzuipt gewoon, maar soms merk je dat de uitlaatgassen een beetje meer naar benzine beginnen te ruiken in plaats van naar uitlaatgas.

Het LAATSTE wat je bij benzine moet doen, is afmageren tot je piekvermogen hebt, dat gaat meestal fout.

Als je de bougie wilt "lezen" (wat met de huidige benzines en oliesoorten weinig zinvol is overigens) dan moet je dat doen door de motor een minuutje vol gas te laten lopen, en ONMIDDELIJK uit te zetten. Niet stationair na-pruttelen, gewoon, gasdicht/ontsteking uit en dan de bougie bekijken.

Groet, Bert

Je bedoelt, de propmeenemer in een vaste stand van de krukas te krijgen?
Hoe zit hij momenteel dan vast? met een klemkonus?

Groet, Bert

propmeenemer

hoi zie foto,de prop menemer , heeft een klem passing,
van 10mm de kruk as van de os,is 8mm ,ik had een alu busje gemaakt.

maar heb nu even me oude ngh opde delta, gezet ,
ga verdr met de os, , tussen door.

nu zit de ngh met orginelle carb, en met pomp. op de delta

wil de gaan vliegen en zag dat een roer lam was,
kijk wat trillingen gedaan hebben ? geloof dat hij best geknikt kan zijn, een keer met vervoer tegen roer aan gestoten , niet dat het zicht baar krom was ,want dan zou ik dat gezien moeten hebben aan de stand van het roer,
maar hij lag op een tafel , en ik was de motor aan afstellen ,
en in eens zag ik het roer hangen , en kijk wat een scherp breuk,
trillingen >?

de os, gaat op me andere delta.

ik zal gelijk me stuurstangen vervangen ,
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi zie foto,de prop menemer , heeft een klem passing,
van 10mm de kruk as van de os,is 8mm ,ik had een alu busje gemaakt.
full

Heu.... welke foto????

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Da's dan raar, want ik zie alle andere foto's in andere draadjes wel....

Maar hier zie ik ze nog steeds niet, OOK niet in de link van Student (geeft me een blank scherm ZONDER ook maar een "modelbouwforum" aanwijzing), al zie ik in die post wel een "click on the image to open in full size" icoontje en dat zie ik niet in de posts van e12....

Als ik probeer het fotoalbum van e12 te openen, krijg ik de mededeling "ongeldige link"....

Dus ik denk niet dat het aan mij of mijn laptopje ligt....

Groet, Bert

update

voorlopig de ngh gt 9 benzine motor met pomp, en een irvine carb,
staat nu nog te rijk, maar ik laat hem even zo,
start direct , loop laag toeren tal en hoog, trap loos regel baar,
en niet zo als met de orginele carb , half gas en vol gas,
filmpje youtube, politie in burger auto kwam ook even kijken ,
,
OS 60 h max , loopt ook als een trein,
die komt uit eindelijk op de delta

RC vliegen, , Fly RC Airplanes/ benzine,motor-gasoline engin. - YouTube

Denk dat als je nu nog het type carburateur vermeld, dat er dan in de USA best wel mensen blij zijn met die info....

Klasse!

Groet, Bert

Als de brandweer niet? Mooi werk! Eindresultaat? Nu de duurtest!
Bij het vliegen in het wild, niet te hoog hé! Anders denken ze dat je aan het dronen bent. Pfffff....

Denk dat als je nu nog het type carburateur vermeld, dat er dan in de USA best wel mensen blij zijn met die info....

Moi! Gaan de prijzen op eBay ook weer sky-high! En MDS in de lift :-)

Gr Bas

Als de brandweer niet? Mooi werk! Eindresultaat? Nu de duurtest!
Bij het vliegen in het wild, niet te hoog hé! Anders denken ze dat je aan het dronen bent. Pfffff....

Moi! Gaan de prijzen op eBay ook weer sky-high! En MDS in de lift :)

Gr Bas
Hahah
Ja dan van alle 10 cc met zuiger veer ,
Misschien ook de abc.

Heb nu ook de super tyger 10cc
Klaar ligge .
Nu inderdaad de duur test , helaas lig de delta open ,laatste landing kwam de prop tegen de grond en scheurde de neus aan een kant stuk je in .
Heb besloten deels op nieuwe te gaan maken (pfff)

Heb nu minaal een 60 min met de mds gevlogen .
Maar ik heb alle vertrouwen er in ,want temp , kwam niet boven 150
En zal onder het vliegen nog zakken .
Heb de meng verhouding iets verhoogd. Naar 1/10 - en hij rook nu zelfs onder het vliegen zie ik het soms.

Motor valt niet uit (mits ik gas dicht zet net als inches laatste filmpje )

Had ook een keer dat stuur stang van het roer finaal strak was af gebroken , als of het met een mes was gesneden . Zo straks breuk .( trillingen ?)
Heb Tusen de servo s , en alle ander onderdelen schuim gestop . .Misschien.
Ik zit te popelen om weer te kunnen vliegen met de delta ,lekker in polde vlak bij huis .
En op benzine heerlijk .
Doel was vliegen op benzine en dat is gelukt .
Had niet verwacht dat hij ook best nog snel zou gaan , niet zo als met nitro ,maar toch meer dan ik er eerst uit haalde .

Tip: Koop bij HobbyKing de Rotorstar Apache, en zet er een propmeenemer op met een magneetje er in!
De krukas is al van een spiebaan voorzien, en de motor en carburateur zijn bewezen geschikt voor benzine....
Goeie motor!

Groet, Bert

? Waarom zou ik er nog meer kopen ?
Het gaat super ,loopt als de brandweer ,hoef geen vast punt te hebben voor magneetjes. Gewoon op gevoel ,starten en dan draai ik de censor naar het juiste punt . Beter kan niet.
En alle carb die ik nu gehad heb werken gewoon ,irvine. Os . En nog een onbekende . Sen met tank druk .
Het lijk wel of het gewoon niet uit maak , nitro of benzine . Dat compressie verhaal ,wat men zeg te verlagen ,heb ik bij geen een gedaan
,
Is nu alleen maar prop mee nemer met magneet er op ,of een magneet je monteren .
En niks boren in de motor voor de censor .niks presie met een grade boog. En pielen dat hij op dodepunt staat en dan terug draaien waar. Hij moet vonken .
Gewoon op gevoel , en dan onder draaien er simpel weg naar toe draaien . En dan vast zetten .

Heb een keer de prop gewisseld ,gewoon op het veld ook nog.

Eerst was het op tijd zetten met klem bus prop het moeilijkste ,
Ook kan je nooit zeggen of onsteking juist staat ,
En als je daar niet zeker van bent ,en krijg hem niet afgesteld dan weet je nooit of het lig aan de onsteking of carb.
Nu is het. So simpel als nitro motor .

Oja ik las pas dat de 10 cc evolution benzine motor een ABC motor is ,?
Dacht dat zuiger veer voor benzine beter zou zijn .

Laatst bewerkt:
Weet ik veel waarom je er meer zou kopen? Het was meer bedoeld dat die dingen goedkoper zijn dan een OS, en er ook nog eens special voor gemaakt zijn. Voor als je er in de toekomst eentje nodig hebt. Het is in elk geval een betere motor dan de NGH, komt BAKKEN meer vermogen uit.

Ik heb in elk geval géén gelazer met dat ik de ontsteking iedere keer op tijd moet zetten: dat kan namelijk ook vroeg of laat een keer fout gaan (sensor die losloopt of zo) en dan draait je motor in elkaar. Met die Apache verandert dat niet meer (als je een spie in de propmeenemer zet....)
Je hebt nu nog maar relatief weinig draaiuren, en weet jij veel of de O-ringen in je carburateurs op de langeduur benzinebestendig zijn? Van dat ding in elk geval 100% zeker.

Die Evo is inderdaad een ABC motor, en blijkbaar werkt het.... In bepaalde opzichten kan een ABC beter met hogere temperaturen overweg, dus zo onlogisch is het ook weer niet, en blijkbaar werkt het, al schijnen dat ook motoren te zijn waarbij je er lang over doet voor hij loopt zoals de eigenaar dat wil. Maar dat schijnt een beetje een benzine kwaaltje te zijn.

Groet, Bert

Weet ik veel waarom je er meer zou kopen? Het was meer bedoeld dat die dingen goedkoper zijn dan een OS, en er ook nog eens special voor gemaakt zijn. Voor als je er in de toekomst eentje nodig hebt. Het is in elk geval een betere motor dan de NGH, komt BAKKEN meer vermogen uit.

Ik heb in elk geval géén gelazer met dat ik de ontsteking iedere keer op tijd moet zetten: dat kan namelijk ook vroeg of laat een keer fout gaan (sensor die losloopt of zo) en dan draait je motor in elkaar. Met die Apache verandert dat niet meer (als je een spie in de propmeenemer zet....)
Je hebt nu nog maar relatief weinig draaiuren, en weet jij veel of de O-ringen in je carburateurs op de langeduur benzinebestendig zijn? Van dat ding in elk geval 100% zeker.

Die Evo is inderdaad een ABC motor, en blijkbaar werkt het.... In bepaalde opzichten kan een ABC beter met hogere temperaturen overweg, dus zo onlogisch is het ook weer niet, en blijkbaar werkt het, al schijnen dat ook motoren te zijn waarbij je er lang over doet voor hij loopt zoals de eigenaar dat wil. Maar dat schijnt een beetje een benzine kwaaltje te zijn.

Groet, Bert

Als ik nog wat koop is het een evolution (ik dacht dat die motoren juist wel goed zijn ?)
Maar ik heb niet het idee dat de mds het gaat begeven ,
Heb de delta bijna klaar ,mds ziet er van binnen nog zelfde uit .

En dat de rubbers benzine bestendig zijn ja .want ik heb met deze carb al in 2014 gevlogen op benzine op de Ngh .
Ook de os carb .
dus dat zit wel goed .

En wat u zegt over censor los komen ,tja ? Fat is nu dus ook he want zit met 2m3 boutjes vast ,
Dus nee daar voor geen ander motor .
Weetje wat ik al mee gemaakt had met de. Benzine motor van hobby king (heb trouwens een nieuwe te koop ) nog nooit gelopen )

Dat het magneetje uit de prop meenemer was gevlogen , haha
Daarom nu gelijk altijd een braam je slaan zo dat hij geborgd zit .

Maar nee censor komt niet los ,zo als ik hem heb .net zo min als hij dat doe met de orginele .
Morgen de motor op de delta ,misschien dat ik er iets van rubber tussen stop ,dat de trillingen mischien wat op vang .
Kan bijna niet wachten om weer te gooien haha ,

Oja ik heb 1/10 smering in plaats van 1:20 die men bij de Ngh adviseert , spug. Wel wat maar denk nog altijd beter dan 1/20 .

Zaterdag vliegen met me giles 30cc dlg
2meter kist , is nog veel mooier dan een 40 model ,
leuke hobby .

Die Evolutions, ik hoor er weinig tot geen slechte verhalen over. Alleen dat ze er lang over doen om een beetje consistent te worden (het duurt lang voor je niet meer aan de sproeiernaalden hoeft te komen), en dat de standard uitlaat een rotding schijnt te zijn. Lekken, losrammelen, etc etc. Het eerste is gewoon een "eigenschap" van de motor, het tweede valt op te lossen door een betere uitlaat te kopen.

Ik gebruik ook 1/10 smering, werkt prima! Welke olie gebruik jij?

Groet, Bert

Oke dus evolution is dan een beter aan schaf dan een Ngh (die ik mog nieuwe heb liggen en ook wil verkopen)
En dat afstellen ach neem ik wel voor lief.
Ngh motor is vrij goed MaarHeb dan de drijfstang die tegen achterkant van motor loop .en ik denk dat die motoren gewoon weg een paar uur mee gaan en dan de drijfstang zal door slijten breken .voor de rest vindt ik het wel een oke.motor ,'maaralle nitro motoren (10cc)
Gekregen ook nog ! Heb ik mijn eerste winter mee door gekomen op nitro toen nog , en nu op benzine. Daar gaat niks boven haha.

Ik heb castrol nu uit me hoofd niet precies welke .

Ojavraag je !
Zo lang ik niks merk aan de motor loop , is het nog niet te rijk gesmeerd ?
Ik merkte dat van 1/20 naar 1/10 maar een ding verschil (merk baar ) dat was dat hij nu wel rookt,
Ik bedoel dat geeft me een iets beter gevoel dan helemaal geen rook behalve bij start .

Back