KM Prinz Eugen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wimo100, 26 nov 2017.

  1. wimo100

    wimo100 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Eindhoven
    @Marc, ik heb wat proefstukjes materiaal liggen die van de romp afgekomen zijn. Ik ga hiermee experimenteren. Ook ga ik de houtboren inkorten, zodat ze korter in de Dremel gaan, en het boren wordt wat makkelijker dan met een lange boor.

    Groeten,
    Willie
     
  2. wimo100

    wimo100 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Eindhoven
    Zojuist een 20,3 cm geschuttoren gemonteerd. Het bouwpakketje is al veel voorbewerkt, maar er moeten toch nog enkele gaatjes geboord worden om de kanonslopen te kunnen monteren. Er zitten ook nog enkele ets-delen bij, maar die monteer ik als de torens hun definitieve plek krijgen. de toren is in ruwbouw dus klaar, maar technisch niet. Ik wil de lopen laten eleveren en de koepel laten draaien.

    De koepel in zijn basiskleur, moet dus nog zijn laklaag krijgen.
    IMG_20180303_131802934.jpg

    Hoogste elevatie stand.
    IMG_20180303_131851105.jpg

    Zo ziet de koepel er standaard inwendig uit.
    IMG_20180303_131934237.jpg

    Nu we toch bezig zijn, ook maar een 10,5 cm zware Flak batterij gemonteerd. Ook hier geldt dat er wat gaten geboord moeten worden om de lopen te monteren, en ook te laten eleveren.

    De maximale elevatiestand.
    IMG_20180303_130431800.jpg

    Het witte onderdeel aan de buitenzijde is de ontstekingsstelmachine, tenminste, als ik het juist vertaal(Zünderstellmaschienen)
    IMG_20180303_130502620.jpg

    Groeten,
    Willie
     
  3. wimo100

    wimo100 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Eindhoven
    Zoals eerder vermeld is de romp op dekhoogte veel te breed. Wilde het zo laten, maar dit bleef mij bezighouden. Dus een manier bedacht om hem op de exacte breedte van 21.8 cm te maken. Kon het met spanten doen, maar ik ben bang dat er een soort van bollingen ontstaan tussen de spanten in. Ben dan tot de volgende oplossing gekomen. De Prinz is over een gedeelte recht. Over deze rechte lengte een raamwerk gemaakt en bevestigd. 21.8 CM precies nu! Het is nog niet vast verlijmd, moet het raamwerk eerst netjes bijwerken.

    Hier de oude situatie, de romp is te breed De nieuwe situatie, precies 21.8 cm
    IMG_20180303_105427714.jpg IMG_20180304_170516049.jpg

    Het raamwerk, bijeen gehouden met klemmen.
    IMG_20180304_170534629.jpg IMG_20180304_170544500.jpg

    Het enigste probleem wat ik ga krijgen later is, dat ik de bovenste rij patrijspoorten door het hout moet boren. Dit is geen must, maar ik wil de patrijspoorten verlichten in het donker. Ik ben bang dat de 2 verschillende rijen patrijspoorten zullen verschillen qua licht structuur. De bovenste rij is immers dieper dan de onderste rij die enkel door de scheepshuid geboord moeten worden.

    Groeten,
    Willie
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  4. wimo100

    wimo100 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Eindhoven
    Als laatste voor vandaag nog 2 spanten gemaakt. Deze zijn aan de bovenzijde iets rond om het dek straks iets bol te houden voor de afwatering. Heb hiervoor een mal gemaakt voor de juiste bolling bij het juiste spant. Bovendien zullen deze twee spanten verbonden worden met een plateau. Dit zal dienen als fundament voor het draaimechanisme voor de 20.3 cm torens.

    Het raamwerk is nu ook vastgelijmd.
    IMG_20180304_195212309.jpg IMG_20180304_195228116.jpg

    Zo, dit was het voorlopig weer.
    Groeten, Willie
     
  5. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.655
    Locatie:
    Oostvoorne
    Willie, Kun je dat raamwerk niet een beetje laten zakken, opdat het net tussen de rijen patrijspoorten komt? Snap wel dat het zo hoog mogelijk het meest effect heeft, maar misschien het proberen waard. Of anders de latten tussen de patrijspoorten en de dwarslatten erboven. Gr. Klaas.
     
  6. wimo100

    wimo100 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Eindhoven
    Nee Klaas het raamwerk is niet het probleem, het zijn de latjes erboven die het dek gaan ondersteunen die het probleem gaan vormen.
    Groeten, Willie
     
  7. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.655
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het is ook altijd wat Willie! Dan zou ik na het boren van de patrijspoortgaten (door het hout) aan de binnenkant de gaten soevereinen, opdat er zoveel mogelijk licht richting poorten gaat. Zadel ik je wel op met een hoop werk natuurlijk! Zou eerst eens kijken met een stuk of 5 wat het effect is. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2018
  8. wimo100

    wimo100 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt voor de tip Klaas. Zal het proberen tegen de tijd dat ik de poorten ga boren.

    Groeten,
    Willie
     
  9. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    693
    Locatie:
    Düsseldorf, Duitsland
    Volgens mij is hielt onwaarschijnlijk dat alle patrijspoorten hetzelfde licht naar buiten laten schijnen. Op een kruiser nog meer dan op een passagiersschip. “Normaal” in vredestijd (s nachts) is waarschijnlijk nog geen 30 procent van patrijspoorten verlicht. In oorlogstijd zouden ze allen dicht zitten,
     
  10. wimo100

    wimo100 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Eindhoven
    Moet nog nadenken wat ik met het licht ga doen. Moet de patrijspoorten nog uitboren. Toevallig vandaag de "regengootjes" voor de patrijspoorten binnen gekregen. Mooi dun spul, is ge-etst. Ook zijn de 2 Arado's gearriveerd, één voor de katapult, en de andere voor in de hangar.

    Groeten,
    Willie
     
  11. wimo100

    wimo100 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Eindhoven
    Heb een proef gedaan met afval materiaal van de romp. Geboord met een houtboor van Ø 3.5 mm. Gaat perfect. geen probleem. Maar dan.............. Heb een gootje boven het gat gelijmd met secondelijm. Gaat al iets minder. het probleem is om het boogje op een bepaalde afstand van het geboorde gat te krijgen, en dan ook nog centrisch van het gat. dit is slechts één gaatje, maar er komen er nog zo'n 200 per kant. hoe krijg ik de gootjes mooi op één lijn, en centrisch?

    Iemand een idee? Misschien een mal of zo?
    IMG_20180306_204303969.jpg
    Groeten,
    Willie
     
  12. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.655
    Locatie:
    Oostvoorne
    Malletje maken van een stukje pijp of plastic buis om een asje even dik als de boor. Het mooist zou zijn van iets waar de lijm niet op hecht. Gr. Klaas.
     
    Bouwer vindt dit leuk.
  13. wimo100

    wimo100 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Eindhoven
    Hallo Klaas, ja. heb ik ook aan zitten denken, maar dan weet ik nog niet of de hartlijn van het boogje gelijk ligt met de hartlijn van het gaatje. Het boogje kan teveel naar links of rechts doordraaien. Als materiaal wat niet gevoelig is voor secondelijm kan ik teflon pakken.

    Groeten,
    Willie
     
  14. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.655
    Locatie:
    Oostvoorne
    Misschien een hulplijntje trekken, waar de onderkanten van de boogjes op vallen. Ja, ik roep maar iets Willie. Gr. Klaas.
     
  15. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.087
    Misschien de onderkanten van de boogjes op een stripje laten rusten. Wordt dan mooie rechte lijn en alleen de boogjes centreren; dat gaat denk ik beter.
     
  16. wimo100

    wimo100 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Eindhoven
    Weet het ook nog niet Klaas.
    Heb alvast één rij patrijspoorten geboord. Heeft mij wel een houtboor gekost, is al bot. Maar de houtboor is echt een oplossing voor het boren. Dankzij de scherpe punt is nauwkeurig centreren mogelijk. Morgen nog een paar houtboren halen, en de Dremel niet zo hard meer laten lopen. Hard spul dat epoxy. Ik heb de romp vastgezet op de bouwplank met een lijmklem, is anders vrijwel onmogelijk om de romp in deze positie te houden.

    IMG_20180306_214955548.jpg
    Groeten,
    Willie
     
  17. wimo100

    wimo100 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja Bouwer, is ook een idee. Ga het proberen als alles geboord is, bedankt!

    Groeten,
    Willie
     
  18. wimo100

    wimo100 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Eindhoven
    Vandaag mijn houtboren binnengekregen, ditmaal boren voor hardhout. Hopelijk houden deze het langer vol dan de standaard houtboren. Moet nog veel patrijspoorten boren.

    Nog even over de versie die ik aan het bouwen ben, het is dus de Rheinübung-versie. Weet nog niet welk kleurenschema, De Baltische-of de grijze uitvoering.

    Ik voeg hier een foto bij van een model 1/700 van de Rheinübung versie. Duidelijk is te zien dat de voorste Flak Leitstelle nog niet de typische Wackeltopfe(De ronde koepel). Ook is het zoeklicht zichtbaar dat later in Brest vervangen zal worden door een viering 20 mm Flak.
    IMG_20180310_162243400.jpg
    Groeten,
    Willie
     
  19. wimo100

    wimo100 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Eindhoven
    Inmiddels de 2e rij patrijspoorten geboord aan stuurboordzijde. Nu de bakboordzijde nog. De vele patrijspoorten(200+) doen mij eerder denken aan een passagiersschip, dan aan een oorlogschip. Moest wel mijn houtboren op de draaibank terugdraaien naar Ø3 mm. Anders gaan ze niet in mijn Dremel. De houtboren voor hard-hout zijn beter dan de standaard boren. Nu nog mijn baas overhalen zodat ik ± 550 plexiglas schijfjes kan draaien op mijn cnc-bank. Dit worden het "glas" voor de patrijspoorten.

    Zo, mijn afstandsmeters voor de open "Flak-Leitstelle" zijn binnen. Weer mooi gedetailleerd ge3d-print door mijn vast adres.

    IMG_20180314_170026681.jpg

    Groeten,
    Willie
     
  20. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Friesland
    Willie, zijn je afstandsmeters massief geprint of zijn ze hol?
    Ik had nl 20 mm oerlikons besteld maar helaas is de opdracht om te printen terug gestuurd naar de ontwerper van het model. Er waren onderdelen te dun. De oerlikons worden hol geprint.
     

Deel Deze Pagina