KM Prinz Eugen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wimo100, 26 nov 2017.

  1. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Volgens mij zijn ze massief, kan het niet controleren, zou ze moeten doorzagen om te controleren. Ik heb ook tweeling en vierling Bofors bij Schapeways gekocht voor een ander project. Die waren massief. Uiteinde van de lopen was wel mooi hol. Ook de bewapening van de P. E. Is massief.

    Groeten,
    Willie
     
  2. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Oké. Ik bouw schaal 1:50. Jij zult wel kleiner bouwen. Misschien dat ze daarom massief zijn?
    Groeten, Sjouke
     
  3. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja, kan best de reden zijn. Mijn onderdelen zijn 1:100.

    Groeten,
    Willie
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Sterker nog: als je het schip wilt afbeelden tijdens "Rheinubung", zitten alle patrijspoorten gewoon dicht.



    En even los van een razende opperbootsman: Het schip barstte van de steunen, spanten, hoekjes en gaatjes. Ook in de diverse ruimten. Lampen hingen niet in elke hut / ruimte op exacte dezelfde afstand en positie t.o.v. de patrijspoort. Dus bij vrijwel elke patrijspoort zou je het licht er op een andere wijze uit zien komen. Bij de een direct en fel, bij de ander wat minder fel, bij een derde ruimte indirect, enz enz enz. Als je het overal "standaard" zou doen, heb je inderdaad een soort passagiersboot voor bruiloften en partijen...
     
  5. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Maja klopt allemaal Roel. Maar als wij met de club gaan avondvaren zal het best een mooi gezicht zijn in het donker. Moet alleen nog uitzoeken welke zij had in oorlogstijd. Van Japanse schepen weet ik dat ze rode knipperlichten gebruikten.

    Groeten,
    Willie
     
  6. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Intussen zijn alle patrijspoorten uitgeboord, Was een heel karwei, en heeft mij 3 houtboortjes gekost.

    Enkele steunbalkjes aangebracht voor het dek.
    thumbnail_IMG_20180819_183758739.jpg

    Het kleinere broertje op het dek dat er nog los op ligt. het kleinere model is van Trumpeter(1:350), en is de uitvoering van de Prinz uit 1945.
    thumbnail_IMG_20180819_183849260.jpg

    En toen een verrassing. De tekening is niet helemaal hetzelfde als de romp. Op het breedste gedeelte perfect, maar het voor- en achterschip is smaller dan de romp. Bovendien is de tekening 3,5 cm korter dan de romp. De romp is exact 212 cm, dus op schaal. Ook is de tekening van de 1945 versie. Heb een waterlijnmodel van Tamiya besteld. Dit is de 1941 versie, maar ook met foutjes, ze heeft 4 Wackeltopfe.
    thumbnail_IMG_20180822_204917142.jpg thumbnail_IMG_20180822_204930123 (1).jpg thumbnail_IMG_20180822_204950890.jpg

    Zo, komt de hoofd bewapening ongeveer op het voordek. Het dek is nog steeds los en niet bijgewerkt. Ook een Schwerer Flak los erop gezet.
    thumbnail_IMG_20180822_210440068.jpg thumbnail_IMG_20180822_210426613.jpg

    Groeten,
    Willie
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  7. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb in al mijn ijver iets aangeschaft waarvan ik dacht dat ieder Hipper-klasse kruiser er een had. De adelaar met het verboden teken op het achterschip. De Blücher had hem wel.

    De Blücher, zinkende in een Noors fjord. De adelaar is op het achterschip te zien.
    [​IMG]

    De adelaar in 1:100
    thumbnail_IMG_20180822_213333133.jpg

    De radius van de naar achter gebogen vleugels is te klein om op mijn Prinz Eugen te kunnen plaatsen. Weet niet wat er gebeurt als hij verhit wordt om de vleugels wat meer radius te geven.
    thumbnail_IMG_20180822_213312891.jpg

    Maar sowieso, er komt geen adelaar op de Prinz Eugen, omdat die er in het echt ook niet op zat.

    Groeten,
    Willie
     
  8. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Zat er al een tijd naar uit te kijken dat er wat kwam.
    Dat van die patrijspoorten zal wel een crime zijn geweest.
    Want dat zijn er nogal wat; meer dan 200.

    Ziet er allemaal weer goed uit zoals gewoonlijk.

    Dat het formaat van die tekening korter is; zou dat niet komen doordat de Prinz eerst ook een andere kortere steile boeg had?
    Misschien had hij eerst wel net zo'n boeg als de Lützow.
    Die had namelijk een bijna rechte boeg.
    Zelfs bij de Bismarck zijn ze met een steile boeg begonnen die later weer aangepast werd naar 'Atlantic bow' formaat.
    En aan de Prinz was nog eerder met de bouw begonnen dacht ik.

    Die tekening kun je trouwens met een plotter enigszins laten vergroten.
    Maar dat zal nogal wat kosten denk ik.
     
  9. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Dat van die Adelaar buigen lijkt een beetje te veel linke soep.
    Wanneer het van een beetje pisbakkenijzer gegoten is en dat is het vaak, dan kan dat erg snel breken bij een poging tot buigen.
    Of je moet te weten zien te komen van welk materiaal het gegoten is.
    Maar meestal is dat toch in de richting van Gietijzer waar je in dit geval niets mee kunt doen, met mijn kennis op materiaalkunde.
     
  10. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Nee, de tekening heeft de Atlantik Bug. Verder klopt alles qua bemating van de opbouw. De Prinz heeft wel een nieuw achterschip gekregen nadat die na een torpedo treffer was geknikt. misschien was het nieuwe achterschip iets korter, en is de tekening van de latere versie. Wie zal het zeggen.

    Het geknikte achterschip.
    5image.jpg

    Het vernielde achterschip verwijderd.

    4.jpg

    Tijdelijke stuurinrichting met 2 nood roeren. Let op de diagonale kabels voor de aansturing van de roeren.
    1image.jpg

    De twee roeren.
    2image.jpg

    Maar gelukkig lag in een hoekje van het magazijn nog een reserve achterschip!
    6image.jpg

    Groeten,
    Willie
     
  11. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Mooie afbeeldingen, maar dat achterschip werd er zeer waarschijnlijk niet korter door.
    Dat zal dan een hoop problemen hebben gegeven wanneer dat wel zo was.
    Voortstuwing had namelijk ook nogal wat te maken met de invloed van een achterschip, voor zover ik het begrepen heb.
     
  12. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Alle Hipper-klasse kruisers hadden een verschillende lengte, dus er zal wel meer geëxperimenteerd mee zijn. De Prinz was de langste uitvoering 212 m, Hipper 202.8 m, en de Blücher 205.9 m. Dus meer dan 9 meter verschil tussen de korte en langste versie. Maar deze lengte verschillen zullen wel het meeste in de boeg zitten.

    Groeten,
    Willie
     
  13. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Ja, dat is ook weer waarheid.

    Ik zou niet doen hoor dat buigen van die Adelaar!
     
  14. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Nee, doe ik ook niet. Geef hem wel aan iemand die er meer plezier van hebt. Op de Prinz komt hij sowieso niet. Past misschien op bijv. de Graf Spee. Die had er ook één.

    Groeten,
    Willie
     
  15. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ben weer een beetje bezig geweest met mijn schip. Heb vandaag twee stuurstangen gemaakt om de stuur servo te verbinden met het roer. Normaal zou ik 2 mm staaldraad gebruiken, maar omdat de afstand nogal lang is, heb ik gebruik gemaakt van rondhoud met een diameter van 12 mm. Heb eerst 2 mm staaldraad afgeknipt en 90 graden omgebogen. Daarna de staaldraad in de kwiklink buis gesoldeerd. Dan een gat geboord in het rondhout, en een groef in de langsrichting gemaakt, van het einde van het rondhout tot het gat, het haakse gedeelte in het rondhout gestoken. Daarna het ijzerdraad gefixeerd met draad, en daarna de draad ingesmeerd met houtlijm.

    De bovengenoemde onderdelen, ik gebruik de kogellink omdat het roer en de stuurservo NIET op gelijke hoogte zitten.
    thumbnail_IMG_20180828_204045881.jpg

    De onderdelen gesoldeerd.
    thumbnail_IMG_20180828_205312154.jpg

    Zo ziet het er gemonteerd uit, duidelijk is te zien dat de houtlijm nog niet uitgehard is. thumbnail_IMG_20180828_215702485.jpg

    En aan roerzijde.
    IMG_20180828_215634771.jpg

    Ik ga mijn schip gewoon nog op de 40MHZ besturen. Gewoon omdat mijn zender 7 kanalen is, en nog perfect functioneert. Heb echter wel een nieuwe 40MHZ ontvanger gekocht. Het bijzondere aan deze ontvanger is, dat deze KRISTALLOOS is. Werkt perfect nadat de ontvanger op de zender is ingesteld.
    thumbnail_IMG_20180828_220045980.jpg

    Zo ziet het er uit als straks het dek er op ligt.
    IMG_20180828_220058198.jpg

    Groeten,
    Willie
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoe lang zijn die "boomstammen" Willie? Die zullen niet gauw bezwijken. Op zo'n lange lengte is een beetje hoogteverschil tussen servo en roer te verwaarlozen. Omdat je een dubbele verbinding tussen servo en roer hebt kan het volgens mij ook wel een stuk dunner. Komen weinig duwkrachten op, omdat de andere kant altijd trekt. Maar als je de ruimte hebt kan het geen kwaad. Over een lengte van 15 cm heb ik een enkel stuk koperdraad gebruikt van 2 mm doorsnee. Heb liever dat de draad buigt dan dat de servo of het roer het begeeft. Maar mijn scheepje (en roer) is een stuk kleiner. en met een balansroer komen er niet zulke grote krachten op. Succes verder met de bouw! Gr. Klaas.
     
  17. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Hallo klaas, de lengte is 42 cm. Wat jij verteld klopt. Ik heb ook zitten twijfelen met de 2 mm stangen. Kunnen in feite geen kant op. Kunnen misschien hooguit gaan vibreren door de aandrijfmotoren, maar ik vind mijn oplossing beter. Heb die al twee keer eerder toegepast, voldoen uitstekend.

    Groeten,
    Willie
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Is een beproefd systeem Willie en werd ook wel in vliegtuigen gebruikt om gewicht te besparen. Zelf ook wel zo'n enkele verlenging gemaakt met een latje van 4 x 4 mm. Met zo'n groot schip vallen de vibraties wel mee. Zie dubbele kruiskoppelingen. Heb je de binneneinden van de askokers vast gezet aan de romp? Die willen nog wel eens gaan schudden. Vooral als de assen tegen de koppelingen drukken. Maar dat kun je gemakkelijk checken en zorgen dat er minimale axiale speling is. Zelf draai ik de borgmoer voor de schroef zover aan dat de as klem zit in de koker. Daarna de schroef op de as en de borgmoer klem draaien tegen de schroef. Dan komt er net een beetje ruimte om de as te "lossen" Als smeermiddel gebruik ik uierzalf. Van een plastic schroefdop maak ik een spatschermpje, dat ik op het binneneind van de askoker klem. Kost niets en voorkomt dat er vettigheid de MK in slingert. Gr. Klaas.
     
  19. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Hallo Klaas, de buitenste schroefassen kan ik niet zo goed vastzetten als de middelste. Dit komt omdat de schroeven tegen het vrij liggende "Lagerblok" aanliggen. Maar dit komt goed, de assen heb geen speling in de lengterichting. Als smeervet gebruik ik iets wat ik bij de bekende winkel in Pijnacker gekocht heb. Voldoet uitstekend.

    Groeten,
    Willie.
     
  20. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Heb inmiddels de smeerpijpjes aangebracht, maar nog niet op lengte maar nog niet op lengte gemaakt, dat gebeurt wanneer het dek er vast op ligt.

    IMG_20180912_172226889.jpg

    Gisteren het 1/700 model van Tamiya binnen gekregen. Volgens het deksel is het de 1941 uitvoering.

    IMG_20180913_094809486.jpg Ik wist al vantevoren dat het model niet helemaal hetzelfde was als de 1941 versie. Duidelijk is op de foto de koepel van de Flakleitstelle aan stuurboord langs de admiraalsbrug te zien. Deze zouden pas in Brest worden gemonteerd. Tijdens Rheinübung bezat de Prinz Eugen slecht 2 van deze Wackeltopfe. Bovendien heeft het model ook de in 1944 gemonteerde nachtzicht observatieposten. Deze zijn niet te zien op het deksel, maar in de doos zijn ze wel aanwezig.

    Dan heb ik mij ook al gedanken gemaakt hoe ik het beste de opbouw kan verwijderen van mijn 1/100 versie om bij het inwendige te kunnen komen. Zoals het er nu uitziet wil ik de gehele bovenkant, inclusief torens B en C kunnen verwijderen.

    Zo als onderstaande foto
    IMG_20180913_090830474.jpg IMG_20180913_090841345.jpg

    Heb het 1/700 model gekocht ter referentie. Het 1/700 model van Trumpeter is van 1945 met veel meer afwijkende details. Het Tamiya model is duidelijk meer 1941 als die van Trumpeter.

    Groeten,
    Willie
     

Deel Deze Pagina