KMP/Esm fw-190

Tog wel jammer dat je bij de modellen van ESM vaker voledig uitgebroken onderstellen met erg veel vleugolschade ziet

Tja, combinatie van toch wel een flinke ARF kist en vaak niet zo ervaren vliegers denk ik.

De constructie zoals hij nu is bij het landingsgestel haalt weinig sterkte uit de ribben waardoor de "box" wel heel makkelijk uitbreekt (zoals je ook op de foto's ziet).

Volkert

of dus gewoon de breekpunten verkeerd ontworpen
de FW 190 heefd erg lange poten waardoor de krachten best groot worden
ook is er nogal wat te stellen met de door esm opgegeven zwaartepunten die niet blijken te kloppen

klopt ,maar bij elke arf geldt dat je de lijmverbindingen moet na lopen . nu hebben ze bij esm bij mijn p51 wel verstevigingen aangebracht ,maar toch laat ik de lijmverbindingen nalopen met lamineer epoxy .

heel verstandig. Ik had dit wel in de romp gedaan voor bijv. motorschot maar niet stilgestaan bij het landingsgestel.

Kijk wel goed naar de vorm van de ribben. Zoals dat bij de FW190 is gemaakt vertrouwen ze wel heel erg op het balsa waarmee ingedekt is om sterkte aan het geheel te geven.

Volkert

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe sterker je deze constructie maakt des te groter zal de schade zijn na een flinke landing.
Gewoon teruglijmen, kwastje verf en gaan met die banaan

ik prober juist altijd een punt in te bouwen waarop iets mag breken zonder verder veel schade aan te richten

.

Dat probeer ik ook altijd Jeroen.

Ik zou toch behoorlijk balen als het landingsgestel er op deze manier uitbreekt en helemaal wanneer je de vleugel ook nog eens gedetailleerd zou hebben met bijvoorbeeld paneellijnen en klinknagels. Dat repareer je niet zomaar met een kwastje verf en wat lijm.

Zouden landingsgestelpoten met een bepaald breekpunt niet een betere oplossing zijn? Lijkt me veel eenvoudiger te repareren (vervangen) dan een vleugel. Bestaat er eigenlijk zoiets?

Groeten, Ramses

Naar mijn bescheiden mening ...

Een afgebroken landingsgestel kan ook weer veel schade veroorzaken ... dat is ook het argument dat men te horen krijgt op de vraag of het een idee is om het landingsgestel met nylon breekbouten vast te zetten.

En er zijn zoveel manieren waarop het kapot kan gaan - ofwel waarop het overbelast wordt in kracht en kracht-richting - dat het heel moeilijk is om zo'n geplande breuk in te bouwen. Dat kan ook weer te snel gebeuren en dan heb je weer schade terwijl het niet had gehoeven.

Dus bouw het stevig, maar voeg geen extra constructie toe, want dat is weer extra gewicht = meer kinetische energie = ook eerder kapot.

Ik heb zelf 2x het hele handeltje onder m'n TF Mustang uit gevlogen en beide keren was dat mijn eigen schuld en moest er iets kapot gaan. Ik ben blij dat ook daar beide keren de houtconstructie het begaf en mijn mechanismen heel bleven.
Beide keren leek de schade heel erg veel op de foto's die we hier zien.

Ik weet niet hoe dit gegaan is, maar ik neem aan dat er hier toch ook wel iets aan de hand is geweest dat met de stuurcomputer te maken heeft. :-)

Een afgebroken landingsgestel kan ook weer veel schade veroorzaken ....

Da`s waar. Een gedetailleerde vleugel is mij meer waard dan een poot van een landingsgestel, maar die kan bij het afbreken inderdaad alsnog de vleugel beschadigen en dan heb je dubbel pech...

@ Rob: Als de poot zelf zou breken, zou zowel het mechanisme als de vleugel heel kunnen blijven. Maar zoals Henri aangeeft is dat erg moeilijk te realiseren. Er kunnen zoveel verschillende krachten op die poten komen dat die dan ook kunnen breken als het niet nodig zou zijn.

Wanneer je bij een vast landingsgestel kiest voor dik verenstaal zal deze niet steeds buigen bij een harde landing, maar kraakt ze wel de vleugel als het te hard gaat. Met dunner verenstaal moet je de poten terugbuigen na elke harde landing, maar blijft de vleugel wel heel. Ik zocht een vergelijkbaar alternatief voor retracts, vandaar een soort breekpunt in de poot (maar da`s dus geen goede optie ;))

Groeten, Ramses

toch maar besloten de constructie wat te versterken met carbon. Daar de oorspronkelijke rib gebroken is moet dat wel ergens gecompenseerd worden. Verder de andere kant ook wat versterkt. Wel natuurlijk het risico dat de volgende keer de hele bovenkant van de vleugel eruit getrokken wordt....

nenuse5e.jpg

evu2ade5.jpg

HD

Leuk voor de fw190 de bestaande bijgeleverde bom kun je uiteraard ombouwen voor dit mechanisme

Dummy model Bomb - Modelbouw accessoires - Dummy Bom met afwerp mechanisme - Model Aircraft Company

-

is deze bom niet te klein? De tank die bij de FW190 van ESM is meegeleverd is 37cm; deze bom is 23cm, terwijl op de meeste foto's een bom ongeveer net zo groot lijkt als een tank.

Misschien beter onder de vleugel links/rechts?

Wel een leuk idee overigens!!

Volkert

y8yda9a9.jpg

u7useryz.jpg

zo, er zit al aardig voortgang in. Het lijkt wel een beetje open hart chirurgie. Het is trouwens handig na een crash alle losse snippers e.d. weer mee terug te nemen. Met secondenlijm valt dit weer goed in elkaar te zetten, kijk maar naar de voorlijst bijv. Als je het met een beetje beleid weer in stapjes teruglijmt heb je daarna minder werk bij het afwerken.

Volkert

HD

zo, er zit al aardig voortgang in. Het lijkt wel een beetje open hart chirurgie. Het is trouwens handig na een crash alle losse snippers e.d. weer mee terug te nemen. Met secondenlijm valt dit weer goed in elkaar te zetten, kijk maar naar de voorlijst bijv. Als je het met een beetje beleid weer in stapjes teruglijmt heb je daarna minder werk bij het afwerken.

Volkert

HD

ziet er goed uit Volkert, toch nog aardig kunnen herstellen inderdaad, ik ben vandaag bezig geweest met het Gunhood slotje, even een systeempje gemaakt voor het openen van de gunhood.
Nog niet helemaal af maar het begint er op te lijken.

Ik pak het liefste verdunde witte houtlijm dit dringt goed in het hout en laat het hout weer terugzwellen waardoor de nerven weer goed in elkaar gedrukt worden .secondenlijm is prettig werken ,maar maakt altijd een harde verbinding .

Back