KNRM Valentijn Class scale 1:7

Dank voor je toelichting en schetje.
Ik kan je nu geheel volgen en ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Mooi project hoor!

3-blads impellor

De nieuwe 3-blads impellor is binnen:p
Het ziet al beter uit dan de 1ste print, de 4-blads.
De nieuwe heeft een andere afwerking; 'polished gold'.
Gepolijst is die niet, maar het is wel gladder dan de 4-blads afgewerkt.

En met 70 gram toch 13 gram lichter dan zijn broer!

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zal idd vast wel nodig zijn. Die dingen mogen onder geen enkel beding straks dwars door de wand van de behuizing "het pand verlaten"... Het idee is dat alles straks bij 15000 rpm+ gewoon heel blijft. Maar zo ver is het nog lang niet; eerst alle losse te printen onderdelen verzamelen, en straks hopelijk zoveel mogelijk ervaring opdoen met het gieten van aluminium. Misschien is het met wat ervaring wel mogelijk om meer onderdelen dan alleen de intake en de impellor-behuizing te gieten...:cool:

Het is alweer even geleden, maar de eerste set ''internals'' is inmiddels geprint. Ook heb ik een splitter gearbox van MHZ aangeschaft. Deze is special bedoelt om 2 jets aan een enkele motor te koppelen (de beide uitgaande assen lopen met elkaar mee):

full

full

full

full

full

Groetjes,

HJ

Het is mogelijk om de gearbox direct voor de jets te plaatsen met een starre koppeling, maar dan staan de jets met maar 5 mm tussenruimte tussen de montageflenzen op de spiegel naast elkaar. Dan is het bijna niet mogelijk om echt mooie schaal-getrouwe keerkleppen toe te passen. Ze zouden ook wat verder uit elkaar geplaatst kunnen worden, maar dan moet de gearbox het liefst aan de motor-drager gemonteerd worden (direct gekoppelt met een gummy-koppeling).
Dan kan ik tussen de gearbox en de jets flex-assen toepassen. Deze lopen ieder dan door een voorgebogen messing buis in een Teflon-liner. de messing buis moet dan wel gefixeert worden in de romp. Elke oplossing heeft weer een eigen invloed op de indeling van de beschikbare ruimte in de romp.

Laatst bewerkt:
Als het goed is lukt het allemaal wel. Ik moet de motorspanten hoe dan ook eruit halen, misschien alleen het achterste deel. De romp moet ook nog dicht gemaakt worden voordat ik de gaten voor de dual setup kan aanbrengen. Dus dat isweer wat lekker knip- en plakwerk in het vooruitzicht:)
Die flexassen kunnen behoorlijk wat buiging onder het draaien hebben zonder te breken. Ik heb op aanraden van mensen op meerdere fora wel de extra sterke variant aangeschaft (die met 1 goudkleurige draad in de mantel). Als de teflon liner dan ook nog een beetje gesmeerd zou kunnen worden met een druppeltje olie tijdens bedrijf dan zou die het ook behoorlijk lang moeten kunnen uithouden. Ik heb daar wel ideeën voor maar dat komt later wel:cool:...
Doordat het dek relatief laag zit is er onderdeks niet zo veel ruimte in de breedte. Dus de jets veel naarbuiten plaatsen kan eigenlijk niet i.v.m. De uitlaat; die eindigt zo'n beetje naast de bb jet.. en de motor naar voren plaatsen is slecht voor het zwaartepunt van de boot.
Het liefst maak ik nieuwe motorspanten die het toelaten de motor op meerdere posities te zetten. Dan kan ik nog wat veranderen als dat nodig is.

HJ

maar ik zie op de laatste paar foto hier van de schroeven etc. helemaal niks

in de overige 11 pagina's geen enkele foto meer... allemaal onbeschikbaar :(
en ik ben zo nieuwsgierig had graag alles willen zien en de text erbij te lezen, iemand een id?

Ik heb nu ook geen idee. Ik ben er nog niet achter hoe het zit. Ik zie alle foto's wel zichtbaar in mijn forum albums, maar niet in dit draadje. Ik heb contact gezocht per mail met de moderator maar tot nu toe geen reactie. Ik heb de laatste foto's vandaag geupload naar mijn album maar de oudere zijn blijkbaar (nog steeds) niet zichtbaar.

Laatst bewerkt:
We gaan off-topic hier, maar als je op nog oudere topics zoekt zul je merken bij de migratie naar 2.0 destijds ook alle foto's verdwenen zijn. Zo jammer. Want juist op dit forum hebben foto's en Video zoveel toegevoegde waarde.

Vooral voor baggeraar is het herstellen van alle foto's en video's een onbegonnen werk. Zijn stoom topic is enorm lang (en erg interessant, ben volger ;))

Tja Baggeraar heft er met 69 pagina's en een ontelbaar aantal bijbehorende foto's zeker een zware kluif aan:(... Gelukkig gaat het bij mij maar om 177 foto's dusss:D:D:D...ik ben bang dat ik nog even wacht met alles terugzetten:confused:. Volgens mij heeft het wel prio bij de mannen van forumbeheer, maar is het blijkbaar lasting voor ze om het uit te voeren. Ze weten echt wel dat het forum grotendeels om het delen van kennis gaat en dat fotos enzo daarbij erg goed kunnen helpen. Ze bieden niet voor niets de mogelijkheid tot het plaatsen van filmpjes etc.'

Anyway, vanaf nu weer on topic!

Ik heb het gechekt en de prints kloppen exact met het ontwerp (logisch ja ik weet het...)!
Zo op het eerste gezicht is het niet goed te zien maar als je ze in je handen hebt en goed kijkt dan zie je dat de impellor spoed en de stator bladstand van de eerste trap minder expressief zijn dan die van de 2de trap.
Dit komt doordat de diameter van het stromingskanaal ter hoogte van de 1ste stator (1ste trap) van 54 mm versmalt naar 52 mm. Dit heb ik gedaan om de plaatsing van de 1ste stator tijdens montage goed nauwkeurig te krijgen (een taps gat centreert immers). Doordat de diameter terugloopt zal het water sneller gaan stromen en dus moet de 2de trap het water scherper aansnijden en de spoed dus groter worden. Hoeveel de spoed moest aangepast heb ik uitgerekend met het Dual-stage jet-calculatie sheet.

Hier een tekening:

full

Hier is te zien dat het stromingskanaal vanaf de leading-edge tot de trailing-edge van de eerste stator (rechts in het opengewerkte deel) vernauwd toeloopt (2 mm in totaal). De eerste impellor is hier niet te zien omdat die volledig in de intake is gehuisvest.

HJ

Volgende stap is het opboren van de pilot-gaten en van schroefdraad voorzien, en natuurlijk flink gaan schuren en polijsten.
Ben benieuwd hoe dat zal gaan. Later zal ik ze pas moeten draaien, balanceren etc.

Laatst bewerkt:
Back