Tja Baggeraar heft er met 69 pagina's en een ontelbaar aantal bijbehorende foto's zeker een zware kluif aan

... Gelukkig gaat het bij mij maar om 177 foto's dusss

...ik ben bang dat ik nog even wacht met alles terugzetten

. Volgens mij heeft het wel prio bij de mannen van forumbeheer, maar is het blijkbaar lasting voor ze om het uit te voeren. Ze weten echt wel dat het forum grotendeels om het delen van kennis gaat en dat fotos enzo daarbij erg goed kunnen helpen. Ze bieden niet voor niets de mogelijkheid tot het plaatsen van filmpjes etc.'
Anyway, vanaf nu weer on topic!
Ik heb het gechekt en de prints kloppen exact met het ontwerp (logisch ja ik weet het...)!
Zo op het eerste gezicht is het niet goed te zien maar als je ze in je handen hebt en goed kijkt dan zie je dat de impellor spoed en de stator bladstand van de eerste trap minder expressief zijn dan die van de 2de trap.
Dit komt doordat de diameter van het stromingskanaal ter hoogte van de 1ste stator (1ste trap) van 54 mm versmalt naar 52 mm. Dit heb ik gedaan om de plaatsing van de 1ste stator tijdens montage goed nauwkeurig te krijgen (een taps gat centreert immers). Doordat de diameter terugloopt zal het water sneller gaan stromen en dus moet de 2de trap het water scherper aansnijden en de spoed dus groter worden. Hoeveel de spoed moest aangepast heb ik uitgerekend met het Dual-stage jet-calculatie sheet.
Hier een tekening:
Hier is te zien dat het stromingskanaal vanaf de leading-edge tot de trailing-edge van de eerste stator (rechts in het opengewerkte deel) vernauwd toeloopt (2 mm in totaal). De eerste impellor is hier niet te zien omdat die volledig in de intake is gehuisvest.
HJ